Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Todennäköisesti jos P/E-lukuja yrittää löytää netistä, niin lähes jokainen palvelu näyttää eri lukemia.

Nordnet, Inderes, Yahoo, MarketScreener, Kauppalehti jne.

1 tykkäys

Koitin tutustua Bull/Bear-sertifikaatteihin mutta en ihan ymmärtänyt, että miten esim. jenkkipörssin sertit toimivat jos sertifikaatilla voi käydä kauppaa 9-21? Miten hinta määräytyy ennen kello 16.30 kun jenkeissä avataan? Kello 21 jälkeen seuraavana aamuna?

Kannattaa katsoa mikä se sertifikaatin kohde-etuus oikeasti on. Useimmiten se on futuuri.

Kannattaa myös oikeasti, siis aivan oikeasti miettiä ymmärrätkö miten sertifikaatin arvo käyttäytyy yön ylitse ja milloin se erääntyy.

Jos et ymmärrä, älä koske niihin.

6 tykkäystä

Eikö esim. tässä kohde-etuus ole ihan suoraan Facebookin/Metan osake?BEAR FACEBOOK X3 NORDNET F3 -sertifikaatteja pörssistä First North Finland | Nordnet

Kannattaa varmasti miettiä, aivan oikeastikin. Ei kuitenkaan välttämättä auta mennä vessan nurkkaan miettimään ilman tietoa. Sitä tässä koitin kysyä kun en esitteitä ja Nordnetin ohjeita kahlaamalla löytänyt.

Jokaisen “tuotteet” yhteydessä on avaintietoesite. Lain mukaan pitää olla. Jos et ole ainoatakaan näistä koskaan lukenut niin kaikki on valmiina näppien polttamiselle.

2 tykkäystä

Oletin, että hait vastauksia minulta kun viesti oli osoitettu vastaukseksi minulle:
image

Pari lainausta Nordnetin sivuilta:
“Huomaathan, että tuote voidaan hinnoitella vain, kun sen kohde-etuudella käydään kauppaa jossakin pörssissä.”

“Esimerkiksi amerikkalaisten kohde-etuuksien päätöskurssi lasketaan klo 21.00, kun kaupankäynti USA:n pörsseissä päättyy vasta klo 23.00.”

Amerikkalaisilla osakkeilla voi käydä kauppaa ennen pörssin avautumista premarketissa. Itse en ole käyttänyt amerikkalaisten osakkeiden bull/bear -sertifikaatteja, niin en ota ollenkaan kantaa miten niiden arvonmuodostus tapahtuu pörssin normaalien aukioloaikojen ulkopuolella.

Kyllä, luettu on. Sitä yritin ilmaista edellisessä viestissäni.

Kyllä, esimerkiksi sinulta. Kiitos vastauksista. :slightly_smiling_face:

Mun verraten pieni salkkuni on miinuksella hieman yli tuhat euroa kun lasketaan ost ja aot yhteen. Onko huono idea lopettaa koko homma ja ottaa tappiot verotukseen, ja avata uudestaan vaikka ihan samoilla osakkeilla? Tulkitaanko tämä veronkierroksi?:smiley:

Osaako joku sanoa Nordnet ETF kk-säästösopimuksen osalta, että onko ostopvä. tänään vai maanantaina. Virallinen päivä on 5.2, mutta se osuu viikonlopulle. Laitoin juuri summan AOT:lle ja mietin olenko päivän myöhässä. Kiitos jo etukäteen!

Jos 5. päivä sattuu päivälle jolloin pörssi on kiinni, suoritetaan ostot seuraana aukiolopäivänä. Usein kuitenkin Nordnetilla on tässä ongelmia, ja ostot saattavat siirtyä sitä seuraavaan päivään.

3 tykkäystä

Ei sitä veronkierroksi tulkita, jos et nyt ihan samana päivänä myy ja osta. Mutta mieti valmiiksi, että olet valmis palaamaan markkinoille, markkinaliikkeitä kun on vaikea ennustaa. Voit joutua ostamaan takaisin kalliimmalla. Jos salkussa ei ole hype ja bumtsibum lappuja, niin ota ihan rauhallisesti. Tosin pahaltahan nämä kurssiheilahtelut tuntuu itse kullekin.

Vastaan vähän myöhässä, mutta tuolla oli todella hienosti tiivistetty sijoittamisen pointti:

Koska olen huomannut, että yllättävän moni osakesijoittaja ei ole oivaltanut, että osakesijoittaminen tarkoittaa yksinkertaisesti talouskasvusta hyötymistä, suurella varmuudella, erittäin pitkällä aikajänteellä. Huomattavan moni pitää osakesijoittamista jonkinlaisena pelinä. Jotkut jopa uskovat osaavansa ennustaa kurssivaihtelua vuoden tai kolmen vuoden tähtäimellä, joka on tietenkin mahdotonta.

Osakesijoittamista voi toteuttaa monella eri tavalla, mutta tuo yllä siteerattu tapa olisi sellainen, jota toivoisi jokaisen ihmisen harjoittavan koko elämänsä ajan. Sijoittamisen ei tarvitse olla pelaamista, vedonlyöntiä, spekulointia vaan ihan vain talouskasvuun osallistumista. Ja mä toivoisin, että sijoittamisen julkisuuskuva olisi enemmän juuri tämä jälkimmäinen.

12 tykkäystä

Mitä tapahtuu mergerissä ns desimaaleille jos osakkeet on paikassa joka ei tue fraktionaaleja? Omistan nordentissä Xilinxiä joka on muuttumassa AMD:ksi maanantaina ~1.7 kertoimella, ja tämän tuloksena olisin ~8.5 AMD:n osaketta saamassa.

Useimmiten nuo jäljelle jäävät osat maksetaan rahana.

2 tykkäystä

Ost:inhan pitää olla yli tuhat euroa miinuksella, jotta sen lopettaessa tappiot saa vähennyksiin. Onko se vähennättävä määrä silloin koko tappio vai se osa mikä ylittää tuhat euroa? Esim. mulla on ost tappiolla 1100€ ja en näe syytä olla lopettamatta sitä ja ostaa huomenna osa osakkeista takaisin.
Edit. Verottajan mukaan: “Jos osakesäästötilisi tuottaa tappiota, voit vähentää tappion pääomatuloistasi ainoastaan sinä vuonna, kun lopetat osakesäästötilin.” Olin siinä käsityksessä että tappiot voi vähentää seuraavan viiden vuoden ajan?

Mistä näin päättelet?

Varmaan sekoitetaan siihen, että myyntejä pitää olla yli tuhannen euron edestä, jotta tappiot voi vähentää ja toisaalta voitoista joutuu maksamaan veroja. Ja nämä eivät ole tili (AOT, OST jne.) kohtaisia, vaan lasketaan yhteen kalenterivuoden osalta. Eikös? Tästä oli hyvä koonti tässä tai verotus-ketjussa.

Juu näinhän se olikin niinkuin yllä kerrottiin. Mutta onko se siis koko tappio kuitenkin silloin vähennyskelpoinen?

Tämähän ei sitten pidä paikkaansa. Se sääntö menee näin:

Vastaavasti luovutustappio on vähennyskelvoton, jos kaiken verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa ja kaiken verovuonna luovutetun omaisuuden luovutushinnat ovat samalla yhteensä enintään 1 000 euroa.

Eli tappion voi aivan mainiosti vähentää, jos ostit jotain 5000 eurolla ja möit 2 eurolla, etkä myynyt mitään muuta samana vuonna. Myyntien ei siis tarvitse (kaikissa tapauksissa) olla yli 1000e.

6 tykkäystä


Miksi eri tietolähteitten tiedot poikkeaa toisistaan.
osakkeitten p/e osinko jne… ok ymmärrän että tarkastelukohta vaikuttaa. eikös nää pitäis synkata paremmin.
Eli kyseessä tänään samaan aikaan otetut tiedot Nordnetin ja Zenostocin sivuilta
Kindrered Goup osake.
Sori…
en osaa linkittää tota linkkiä??