Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Ei vaikuta.

Osakesäästötilin tuoton verotuksessa ei sovelleta luovutusvoittoverotusta koskevia hankintameno-olettamia, koska osakesäästötilin tuoton verottamisessa ei ole kysymys luovutusvoiton verotuksesta vaan muun erikseen säädetyn veronalaisen pääomatulon verottamisesta. Tästä syystä myöskään TVL 48 §:n 6 momentin mukaista pienten luovutusvoittojen 1 000 euron verovapaussäännöstä ei sovelleta osakesäästötilin tuoton verotuksessa. Myöskään TVL 53 §:n 8 kohdan mukainen enintään 500 euron valuuttakurssivoittojen verovapaussäännös ei sovellu osakesäästötililtä nostettuihin tuottoihin.
Osakesäästötilin verotus - vero.fi

2 tykkäystä

Mikä olisi paras (maksuton) työkalu Helsingin pörssin yhtiöiden vertailuun?

Sellainen, jossa saisi järjestettyä kaikki yhtiöt järjestykseen pienimmästä suurimpaan (tai suurimmasta pienimpään) tunnuslukujen perusteella, esimerkiksi P/E -luvun, P/S -luvun jne.

Tuoltahan noi saa ladattua exceliin.

Puuttuu näköjään pienimmät nakkikioskit, mutta saa kyllä melkein koko pörssin ja lisäksi pystyy leikkimään ennustetuilla.

7 tykkäystä

Joku akuutin liputussormen syyhystä kärsivä varmasti liputtaa tämän, niin kuin kaikki aloittelijoiden tyhmät kysymykset, mutta koitetaan onnea… Olen kuitenkin niin kauan yrittänyt seuraavia asioita itsenäisesti selvittää, että hyvällä omatunnolla nyt kehtaan kysyä:

1 Onko Inderesin kk-pohjainen tilaus vuositilaus, joka laskutetaan kerran kuukaudessa, vai onko tilaus irtisanottavissa jokaisen kuukauden jälkeen niin että laskutus katkeaa? (Näistä vastaavista on tullut näpeille ulkomaisista palveluista, joten ihan todella tarkkana tulee nykyään oltua).

2 Nordnetin sivulla lukee:

“Osakesäästäjien jäsenenä saat Inderes-analyysit suomalaisista pörssiyhtiöstä edullisemmin: Nordnetin hinnaston tasoilla 2–3 oleville Osakesäästäjien jäsenille 10 €/kk ja tasolla 1 oleville 0 €/kk (norm. 20 €/kk)”.

Voisiko joku vääntää rautalangasta miten pääsen nauttimaan 10/kk analyyseistä. Jos siis liityn OSKL:n, ja ilmoitan siitä Nordnetille, niin miten tieto välittyy Inderesille? Teenkö erillisen kk-tilauksen Inderesille, ja hinta määräytyy kuukausittain sen mukaan millä tasolla Nordnetissä olen, vai onko tuossa kysymys jostain eri palvelusta (tuossa ei sanotakaan, että kyse premium-jäsenyydestä)? Jos kyse eri jäsenyydestä, niin miten se tilataan ja miten se poikkeaa premiumjäsenyydestä?

  1. Nordnetistä menu / pörssit ja markkinat / analyysit

Sieltä avaa Inderesin tilaus ja sitten samalta sivulta avaa Inderes palvelu. Molempiin näihin toimiin on omat napit tuolla sivulla.

Itse olen luonut Inderes-tunnuksen vasta tämän jälkeen, mutta oletan että sivusto tässä vaiheessa ehdottaa olemassaolevan tunnuksesi päivittämistä tai päivittyy automaattisesti jos olet jo kirjautuneena omalla tunnuksellasi Inderesiin.

Sitten kun tuo Inderes-tilisi on päivittynyt, ei tarvitse enää käydä Nordnetin kautta vaan jatkossa voit mennä Inderesin sivuille suoraan.

5 tykkäystä

Tarvitaanko OMX Helsinkiin tai First Northiin listautuvien yritysten instituutioantiin osallistumiseen IPOssa aina oma yritys, vai voiko niihin osallistua yksityishenkilönä kunhan vain on varaa tehdä riittävän suuri merkintä?

Onko ehdoissa muita tyypillisiä eroavaisuuksia yleisöanteihin?

Olen useisiin yleisöanteihin osallistunut vuosien varrella ja niiden ehdot lukenut.

1 tykkäys

Riippuu annista mutta noin yleisesti ottaen yksityishenkilökin voi ottaa osaa kunhan merkinnän alarajan verran on valmis sijoittamaan. Bonuksena yleensä järkevämmät maksuehdot kuin yleisöannissa ( ainoastaan allokoidut osat joutuu maksamaan eikä merkittyä määrää ).

3 tykkäystä

Joihinkin instikka-anteihin voi tosiaan osallistua yksityishenkilönä. Esim. Bilotin antiin olen osallistunut itse instikan puolella. Nykyään joissain anneissa on tosiaan näkynyt sitä, että pitää olla yritys LEI numeroineen.

Huomauttaisin myös, että Instituutio anti ei ole takuu suuremmasta allokaatiosta. Periaatteessa on kai mahdollista jäädä kokonaan ilman. Esim. tuossa Bilotin annissa olisi saanut enemmän osakkeita yleisöannin maksimilla kuin 30% suuremmalla merkinnällä instikka-annin puolella.

2 tykkäystä

Muut pointit edella jo onkin, mutta viela vinkki etta voi osallistua yleensa seka yleiso- etta instikka-antiin ja niita kohdellaan taysin erillisina merkintoina.

1 tykkäys

Miten tuo T+2-sääntö käytännössä toimii? Nordnetillä olen pystynyt myymään osaketta X ja ostamaan siitä saaduilla varoilla halutessani heti jotain toista osaketta. Nordean kautta tämä ei näytä onnistuvan vaikka ostaessa näkyy ilmoitus, että saldossani olisi nuo myynnistä tulleet varat. Johtuuko tämä ero siitä, että Nordnet lainaa minulle nuo varat, mutta Nordea ei? Onko AOT- ja OST -tileillä tässä eroja?

T+2 on päivä, jolloin kaupat settlataan, eli rahat liikkuvat. Nordnetin ei varsinaisesti tarvitse lainata sinulle noita varoja, sillä tarvitset varat ostoon vasta T+2 päivänä, jolloin tässä tapauksessa myös myynti tapahtuu. Selkeimmin T+2 näkyy siinä, jos yrität nostaa rahoja, jotka olet saanut myynnistä nostopäivänä. Tällöin nosto ei vielä onnistu. (Tai NN voi lainata rahat.) AOT- ja OST -tileillä ei pitäisi olla tässä suhteessa mitään eroa.

Olen myös kuullut huhuja, että joillain pankeilla saattaisi olla, että myynnistä saatuja varoja ei voi heti käyttää ostoon. Kertoo ehkä jotain pankin kankeudesta sillä, kuten yllä kirjoitin, myynnistä saatavat rahat ovat tässä tapauksessa tilillä T+2 päivänä kun niitä tarvitaan ostoon. :sweat_smile:

3 tykkäystä

Kiitos selvennyksestä!

Mistä nuo rahat esim. Nordnetin puolella sitten tulevat tuota ostoa varten, jos uuden osakkeen osto tapahtuu saman päivän aikana kuin edellisten myynti, mutta varat vapautuvat vasta kahden päivän kuluttua? Jostainhan noiden eurojen on pakko tulla.

Siitä, että myös ostoon menevät rahat liikkuvat vasta T+2, jolloin rahat tulevat ja menevät samana päivänä. :slight_smile:

Onnistuu ilmoituksesta huolimatta, pitää vaan vahvistaa toimeksianto uudelleen. Ilmoitus on aiheellinen sen takia, että selvityspäivänä T+2 tulee olla varoja hoitotilillä.

2 tykkäystä

Tämä ei ole totta ja vastaukset aiheeseen t+2 löytyvät Nordnetin FAQ-osiosta.

6 tykkäystä

Itse olen siinä käsityksessä, että Nordealla tämän onnistuminen eli ostaminen samana päivänä kuin myynti, riippuu arvo-osuustilin laadusta. OST:llä ostaminen onnistuu heti, mutta AOT:lla ostaminen edellyttää, että ostovoima on aktivoituna. Asiakaspalvelusta varmaan saat nopeiten vastauksen.

2 tykkäystä

Kiitos tarkennuksesta. Maksamani korot onkin tullut ilmeisesti siitä että myin lappuja pois AOT:ltä ja siirtelin sitä mukaa rahoja OST:lle :+1:t2:

4 tykkäystä

Näin juuri. Salkusta nosto ja toiseen salkkuun talletus, eli “sisäinen siirto” on sama kuin salkusta nosto vastatilille tämän asian suhteen. Tämäkin käy ilmi tuolta Nordnetin materiaaleista, joihin kaikkien palvelun käyttäjien olisi syytä perehtyä.

Kyllä Nordea OST:lla itsellä jäänyt nämä kaupat aina tekemättä. Joutunut odottamaan myynneistä T+2, että vapautuvat pääomat on oikeasti käytettävissä. Hoitotilin saldo ei riitä tai joku vastaava ilmoitus.

2 tykkäystä

Ilmoitus tulee, mutta siitä huolimatta voi kaupan tehdä eli on vain huomautus saldosta, siinä on 2 eri saldoa eli rahatili ja hoitotili, jotka molemmat ovat ostiin liittyviä.

4 tykkäystä