Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Kyllä niiden pitäisi ottaa osingot, splitit yms yhtiötapahtumat huomioon. Tuote-esitteessä lukee tarkemmin.

3 tykkäystä

Ihan talonpoikaisjärjellä tuo on pääteltävissä. Sertit huomiovat osingot eli arvo ei muutu ns osinkodipistä…tietenkään😊

2 tykkäystä

En tiedä onko oikea ketju, mutta mielipidettä haluaisin siihen, kannattaisiko ottaa suosiolla salkunhoitaja vai keskittyä indeksiin. Tilanne on se että 150k lepää tilillä ja ei minusta ole osakepoimijaksi, kuin ehkä harrastuksena muutamilla tonneilla. Meneekö keskimäärin kuluihin liikaa private banking puolella näillä summilla vai onko ihan hullu ajatuskin? Kylmää hieman ajatus pistää itse koko omaisuus edes indekseihin, kun ei tietoa ole mielestäni tarpeeksi. Tavoite suht tasainen ja varma ~5% tuotto.

Ajatuksia?

Lisäys: Op:ssa palvelut, eli saako järkevää pakettia niiden halvoista indekseistä? Esim.Suomi, eurooppa, Amerikka ajallisesti hajauttaen?

3 tykkäystä

Onko tarkoitus lihottaa omaa vai salkunhoitajan tiliä?

2 tykkäystä

Noista lähtökohdista ostaisin SXR8 ETF:ää, joka seuraa SP500-indeksiä, ja unohtaisin sijoittamisen ja seuraamisen. Historiallisesti 8% vuosituotto, mutta ei varma eikä tasainen.

Perustelut: Indeksiin sijoittamalla saat paremman tuoton kuin suurin osa muista sijoittajista.

6 tykkäystä

Omaa tiliä ois tarkoitus kasvattaa :upside_down_face:

OP:lla on myös oma maailma indeksi. Hallinnointipalkkio 0,39€, merkintä ja lunastus 0€ ja kerryttää bonusta omistaja-asiakkaalle. Voi myös kk-säästää.

4 tykkäystä

Salkunhoitajan palkkio on maksu siitä ettet ole itse perehtynyt sijoittamiseen. Varsin pienellä vaivalla selviää näissä asioissa, kun lukee sijoittamisesta kirjoitetun laadukkaan kirjan. Kirjan lukeminen voi poistaa pelkoja ja epätietoisuutta. Tämä sijoittaminen ei ole varsinaisesti mitään rakettitiedettä, mutta perusteet on hyvä olla hallinnassa niin virheiden todennäköisyys pienenee. Sitä tärkeämpää on osaaminen, mitä enemmän kyse on summista joiden kohtalolla on merkitystä omalle taloudelle.

Indeksirahasto vai aktiivinen rahasto? Indeksirahasto on kuluiltaan halvempi. Aktiivisissa rahastoissa on piirre, että ne tuppaavat hyvin usein häviämään vertailuindeksilleen juuri kulujensa vuoksi. Osakkeiden treidaaminen on nollasummapeliä ja yhtiöt tekevät sen sijoituksen tuoton jos ovat tehdäkseen.

3 tykkäystä

Jep perusteet on ihan hyvin hallinnassa ja pari kirjaakin luettu. Silti, kun itselle erittäin tärkeä summa rahaa tekisi mieli laittaa ammattilaisen käsiin vaikka maksaa toki. Samaan varmasti pääsisi edullisilla indekseillä, kun olisi vaan sitä rohkeutta alkaa isommilla summilla laittamaan niihin.

Oon kyllä pienillä summilla harrastellut ja halusinkin pitää itsellä vähän ylimääräistä pieniin riskisempiin sijoituksiin :slight_smile: mutta se on ymmärretty että jos laitan tonnin Nokiaan ei sillä oo merkitystä :smile:

1 tykkäys

Harjoitusluonteisena neuvona voisit kirjoittaa itsellesi ihan paperille talteen lyhyet vastaukset

  1. Ymmärrätkö, mitä ajan kuluminen tekee sijoituksillesi?
  2. Tarvitko näitä varoja käyttöön ja milloin?

Loppu onkin sitten helppoa. Jaat tuon 150kiloa esim. 15kpl á 10.000eur kk-erään ja alat orjallisesti tunkemaan joka kuukausi joko S&P500 tai johonkin maailmaindeksi-etf:ään. Jos koet liian rajulta, niin kasvata erämäärää ja pienennä kk-erää vaikka puoleen tai vielä niin paljon pienempään, että voisit kuvitella häviäväsi kyseisen erän joka kerta.

Sitten vaan pidät kiinni suunnitelmasta ja toteutat, kunnes ei enää lapioitavaa ole kasassa jäljellä.

Jos otat jonkun Palvelun omaisuutesi hoitoon, niin se omaisuudenhoitaja lyö tuon rahan kiinni markkinaan 1-3 erässä. Paremman ajallisen hajautuksen saat itse tekemällä ja samalla säästät melkoisesti vuosittain ja pitkässä juoksussa vielä enemmän.

6 tykkäystä

Tämä on aikalailla ollut se mun toinen suunnitelma. OP:lla on aika edulliset indeksit ja niihin ajallisesti hajauttamalla vois saada järkevän homman aikaan. esim, aloittamalla heti.
Tosiaan rahoja en tarvitse aikoihin ja pitkää peliä tarkoitus pelata.

2 tykkäystä

Käyppäs kahvilla esimerkkinä Tapiolassa, Nordeassa ja Danskessa. Älä laita nimeä mihinkään paperiin vaan pyydä ne mukaan. Sitten kiikuta ne OP:hen ja mene sinne kahville. Kysy miksi heidän paketti on parermpi kuin kilpailijan. Saat hörppiä kahvia ja ehkä syödä kampaviineriä. Samalla mieti mistä ne rahat kampaviinereihin tulee? Siinä pullan lomassa voit kysellä missä sijoituspalveluja tarjoavan yrityksen asiakkaiden jahtien veneranta sijaitsee?

Sitten, kun olet riittävän pitkään nauttinut sijoituspalveluyhtiön asiakkaiden tarjomista antimista niin laita rahat indeksiin. Viimeistään 5 vuoden jälkeen olet pärjännyt. Edellä tulikin hyvät ohjeet laittaa rahat pätkissä.

20 tykkäystä

Moro kaikille,

kysyn viisaammilta neuvoa asiaan joka koskee rahastosijoittamista. Mulla on ollut muutaman vuoden Nordnetissä muutama indeksirahasto. Kysymys kuuluu , että kun mulla on pääasiallisesti sijoitukset ja muut ETF rahastot OP:n puolella niin onko mitään järkeä lopettaa Nordnetin puolelta Handelsbanken USA indeksirahasto, joka on +~ 0 tällä hetkellä ja ostaa OP:n puolelta sp500 ETF muiden kanssa samaan paikkaan? Olen siis säästänyt joka kuukausi tietyn määrän Nordnetin indeksirahastoihin. Molempia noita kyseisiä en aio ostaa.
Kiitos vastauksista.

1 tykkäys

Saattaa olla tyhmä kysymys mutta jäin tätä ihmettelemään… keskiviikkona FED nosti ohjauskorkoa 0,25 prosenttiyksikköä 5 prosenttiin. Tätä @Verneri_Pulkkinen myös käsitteli eilisessä vartissaan.

Nyt kuitenkin tämän kommentin perusteella korkohuiput jäikin viime syksyyn?

Onko tässä eri asioista kyse vai mitä en ymmärrä?

2 tykkäystä

Eiköhän eri asioista Verneri puhu noissa. Ensimmäisessä puhe ohjauskoron huipuista, jälkimmäisessä jvk-markkinan korkohuipusta.

5 tykkäystä

Minä olen aloittelija näissä sijoitusasioissa ja koitan oppia joka päivä uutta tähän harrastukseen liittyen. Yhteen kysymykseen en osaa kuitenkaan järkeillä ratkaisua. Kuinka kokeneemmat konkarit määrittelee sopivan myyntihinnan osakkeelle? Esimerkiksi osake x on viimeisen 10vuoden kuluessa sahannut väliä 6€-12€. Jos nyt ostan OST:lle osaketta dipistä 7€, kannattaako minun myydä osake tuolla ATH hinnoissa vai pitää salkussa toivoen että se vielä rikkoo joskus tuon maagisen rajan, vaikka siihen menisi 15vuotta? Mitään takeitahan ei ole että osake enää kodin kipuaa takaisin tuonne 12€ lukemiin. Tyylejä on tietysti monia ja jokaisen täytyy löytää se oma sijoitussuunnitelma mutta tämä on asia joka kumpuaa mielen päälle tasaisin väliajoin. Oletetaan että yrityksen toimintaympäristössä ei tapahdu mitään suuria mullistuksia tänä aikana.

2 tykkäystä

En viitsi avata uutta ketjua, joten laitan tähän. Löytyykö jostain Helsingin pörssin yhtiöstä listaa jossa olisi listana nettovarallisuudet velkaisimmat ja varakkaimmat yhtiöt?

Vastaan vaikken mikään konkari olekkaan. :disguised_face:

Riippuu yrityksestä. Harvoinpa yritys ei kehity mihinkään suuntaan ja jatkaa staattisena kuluineen/tuottoineen. Osakkeen hinta tuskin nousisi takaisin ATH hintoihin jos ei mitään tapahdu. Voi tietty olla että 15v ei edes riitä päästäkseen takaisin ATH. Kannattaa miettiä mikä on oma tuotto vaade. Riittääkö osingot tms.

Esim melko tasainen coca-cola mörni aika pitkään 2000-2010 ja siitä silti jatkanut nousua.

Jos yritys suoriutuu hyvin ja saavuttaa takaisin esim just tuon -50% ATH niin voi ehkä miettiä miltä näyttää tulevaisuus firman kannalta. Onko hyvä meno jatkumassa, jotain muuta hyvää tulossa? Ehkä ei kannata myydä jos oot ostanut 7e ja osake painelee 12e. Jos näkymien pitemmälle pohtiminen on hankalaa/epävarmaa niin voihan sitä esim kotiuttaa osan voitoista pois ja myydä esim vaikka puolet pois. Aika harvoin kukaan pystyy ennustaa/ajoittaa myyntejä ja ostoja juuri syvinpiin/korkeimpiin huippuihin.

Suurin osa löytyy Inderesin analyyseista, tunnuslukuvertailusta.

Kauppalehdellä on myös omia työkaluja, mutta taitaa vaatia tilauksen.

Ja tämä ketjuhan on tälle kysymykselle oikea paikka.

Löytyykö jostain Helsingin pörssin yhtiöstä listaa jossa olisi listana nettovarallisuudet velkaisimmat ja varakkaimmat yhtiöt?

2 tykkäystä