Osakesijoittaminen

Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Vielä toinen kysymys (anteeksi) mutta EVLI SUOMI PIENYHTIÖT B (koko osakeomistuslista) yhdessä kohtaa googlasin varmaan 10 krt ja kaikissa näkyy joku top 3-5-10. Sanotaan että tieto on sijoittajan perusoikeus. Luulis tälläsen tiedon löytyvän ihan heiuttämällä…

Missä siis näkyy koko osakeomistuslista? Olisi tärkeä tieto.

1 tykkäys

“Tieto on sijoittajan perusoikeus” on Inderesin jos ei nyt slogan, niin ainakin vahva arvo. Mutta miksi Evli (voittoa tavoitteleva yritys) antaisi vapaaehtoisesti tietoa, joka on sen kilpailuetu?

Toisekseen, top10 kattaa yli 51% rahastosta, joten nuo loput (11-25) ovat todella pienillä painoilla. Pienimmän sijoituksen merkitys on aivan “peanuts”, jos QT, Metsä Board, Valmet tai Talenom liikkuu merkittävästi

Enemmän olisin itse huolestunut siitä, että pienyhtiörahasto sijoittaa ainakin Valmetiin, Konecranesiin ja Metsä Boardiin, jotka kaikki kuuluvat OMXH25-indeksiin eli lähtökohtaisesti Suomen suurimpien yritysten joukkoon.

Suora vastaus kysymykseen: Et mistään, ellei rahasto niitä päätä julkistaa. (todella harvoin)

PS. ETF puolella iShares julkistaa kaikki omistukset, joten olen itse tahtonut suosia heidän tuotteitaan.
PPS. Nordnet taitaa tarjota Morningstarin datan kautta top10 kaikista rahastoista, joten siinä on ainakin yksi hyvä palvelu, josta saada tietoa.

3 tykkäystä

Mitä tuolle Mavenin annille tapahtui? Varaus oli OSTllä, mut kaikki on hävinnyt ja rahat palautuneet saldoon.

Kuluja meni valuuttakikkailun kanssa, toki itsekin sählätä kun unohtu perua vaihto ja OSTllehän ei kruunua saa kuin automaattivaihdolla.

1 tykkäys

Ketjun otsikon mukainen kysymys:

Milloin viimeistään pitää omistaa Nordean osaketta jotta saa tilille tulevan 0,72 EUR osingon, vai pitäisikö osaketta olla omistanut jo 2019 jotta olisi oikeutettu lykättyyn 2019 vuoden osinkoon?

Eli siis onko oikeutettu sekä 2019, että 2020 vuosien osinkoon jos ostaa Nordeaa esim. nyt?

3 tykkäystä

On oikeutettu koko lisäosinkoon jos on omistaja ennen irtoamispäivää (vai vielä irtoamispäivänäkinkö?). Eli aikaa on vielä.

2 tykkäystä

Irtoamispäivänä on ns. meni jo. Ko päivän alkaessa pitää olla omistaja. Edellinen pörssipäivä on viimeinen mahku shoppailla. Hetki näkyy kyllä yleensä kurssikäyrässä selvästi.

3 tykkäystä

Näin ja tässä tapauksessa toimittanee niin että irtoamispäivä ilmoitetaan syksyllä irtoamispäivänä.

1 tykkäys

Eikö osingon maksu vaadi kuitenkin (ylimääräisen) yhtiökokouksen, johon pitää myös kutsutkin lähettää? Eli ei sitä ihan puskista irroteta.

1 tykkäys

Hallituksella on jo yhtiökokouksen valtuutus.

9 tykkäystä

Siirsin Nordean ketjusta vähän yleistä osinkokeskustelua tähän ketjuun toiveesta :slight_smile:

5 tykkäystä

Olin ymmärtänyt diluution ennen väärin, onneksi googletin:
*Diluutio tarkoittaa laimentumista. Osakemarkkinoilla sillä tarkoitetaan omistustuksen laimentumista, eli omistusosuus yhtiöstä laskee…" Eli tämän voi tehdä esimerkiksi osakeannin myötä.

Mikä on diluution vastakohta? Onko diluution vastakohta omien osakkeiden hankinta vai mikä tai mitkä muut jutut? :thinking: :slightly_smiling_face:

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

1 tykkäys

Kysyit kysymyksen johon näköjään tiesit jo vastauksen :wink:.

Tosiaan diluutioita tapahtuu silloin, kun yrityksen osakkeiden lukumäärä kasvaa, joten sijoittajana oman osuutesi arvo luonnollisesti laskee, koska omistat nyt pienemmän osuuden osakkeiden kokonaismäärästä. Näitä tilanteita voi tapahtua esimerkiksi osakeantien tai yrityskauppojen yhteydessä. Tämän vastakohta teoriassa on yritysten omien osakkeiden osto-ohjelmat, jossa yrityksen osakekannan suuruus pienenee, koska yritys ostaa markkinoilta omia osakkeitaan ja mitätöi ne. Toista pidetään yleensä arvoa tuhoavana, ja toista arvoa luovana tekijänä, mutta todellinen vaikutus riippuu yleensä toimien kokoluokasta.

4 tykkäystä

Kiitos selkeästä vastauksesta! :slightly_smiling_face:

Päättelin vastauksen. Olen huomannut töissä ja täällä, että luulen tietäväni, mutta olen silti aika usein väärässä. Onko ainoa tuollainen vastakohta omien osakkeiden osto-ohjelmat vai onko muita juttuja? :thinking:

Osakkeita voidaan myös mitätöidä tietyin edellytyksin. Esimerkiksi Sammossa arvo-osuusjärjestelmään rekisteröimättömiä osakkeita mitätöitiin aika nippu kappalemääräisesti.

2 tykkäystä

Yhtiöt voivat hankkia omia osakkeita erilaisin osto-ohjelmin myös muihin tarkoituksiin, kuten johdon palkkiot tai yritysosto tms… Sivu huomautuksena.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksista, mukavaa, kun jaksoitte nähdä vaivaa vastatessanne! Nyt jatkossa, kun tulee vastaan Inderesin videoilla tai uutisissa vastaan näitä juttuja, niin mulla on parempi näppituntuma näihin asioihin. Oikeiden konkreettisten esimerkkien avulla yleensä juuri oivallan parhaiten asiat.

Yliaktiivisena ihmisenä kysymyksiä riittäisi, mutta lähtökohtaisesti pyrin aina itse selvittämään, opettelemaan ja kysymään vasta, mikäli en selvityksienkään kautta ole ymmärtänyt asiaa. Ei aina asiateksteistä aina oivalla, mutta palstan “tukiopetuksen avulla” kyllä - kiitos! :relaxed:

Tämä on ollut hyvin usein käytössä: Inderes Sijoituskoulu

2 tykkäystä

Siirrän tänne Kamux-ketjusta:

1 tykkäys

Yritin etsiä ketjuista muistaakseni sijoittaja Sepon loistavaa yhteenvetoa, miten miettiä mitä AOTille ja mitä OSTille. Muistaakohan/osaakohan joku kokeneempi etsiä tämän ja linkata.

13 tykkäystä

Mihin kellon aikaan huomenna tulee inflaatio infoa?