Osakesijoittaminen

Lapselle säästäminen

Tätä ketjua on ollut mielenkiintoista lukea miten muut ovat toimineet. Kiitokset siis kaikille, luulen että meitä on monia muitakin, jotka lueskelevat näitä ja pohtivat samoja asioita.

Itse avasin lapsille arvo-osuustilit v.2017 nuoremman lapsen ollessa kaksivuotias. Jonkin verran piti asiasta keskustella vaimon kanssa ja näyttää erilaisia pitkän aikavälin käppyröitä ettei ihan kankkulan kaivoon rahoja olla tuuppaamassa. :wink:

Päätettiin heti alussa, kun kerran molemmilla lapsilla startti tapahtui samaan aikaan, että ostetaan molemmille tasan samoja osakkeita samoilla määrillä siihen asti kunnes ollaan siinä pisteessä, että osallistuvat itse päätöksen tekoon. Tällä tavalla vältytään sijoitusten osalta isoilta eroilta ja kun saavat “avaimet” aikanaan niin voivat tehdä omia päätöksiä. Siihen mennessä on onnesi aikaa opettaa rahan arvoa ja käyttöä. Aika pienestä pitäen näkeekin jo lapsissa eroja esim. säästäväisyyden suhteen, samoin kuin vaikkapa herkkujen suhteen. Toivottavasti saadaan kasvatettua jälkikasvu siten, että jatkaisivat aikanaan säästämistä ja sijoittamista, kun alkavat tienaamaan rahaa kesä- ja palkkatöistä eikä osakesalkkua pistettäisi rahoiksi heti kun mahdollisuus tulee, jos ei ole jotain pakottavaa tarvetta siihen. Virheet toivottavasti tekevät sitten käyttötilin puolelta tai missä ikinä kymmenen vuoden päästä käyttörahaa säilötäänkään.

Lasten salkuissa olevat kotimaiset osakkeet valikoituneet buffetmaisesti eli voisi hyvin pistää salkun kiinni viideksi tai kymmeneksi vuodeksi. Lapsille ostetut osakkeet ovat sikäli tuttuja firmoja, eli itsekin omistan samoja firmoja, joten pysyy seurannassa. Melko pienillä pelimerkeillä on pelattu, keskimäärin puolet lapsilisistä siirretty ja satunnaisesti hyvien ostopaikkojen osuessa on siirretty esim. synttärilahjana saatuja rahoja. Suorat osakesijoitukset näyttävät ihan hyvältä, huomaa itsekin korkoa korolle -efektin ja koronakriisin pohjilla hoksattu tehdä myös lisäostoja. Itse asiassa myyntejä on tehty tällä aikavälillä käytännössä vain yhden osalta, kun rahoitettiin niillä koronakuopassa mm. QT:ta. Tämän lisäksi pakolliset myynnit Hoivatilojen ja Kotipizzan osalta, kun nuo ostettiin pois. Lähtökohtaisesti siis lasten salkkuihin ostetaan eikä myydä, ja annetaan pitkän sijoitushorisontin tehdä tehtävänsä.

Tämä lasten “salkunhoitajana” toimiminen on ollut antoisaa ja opettavaista itsellekin. Olen tämän muutaman vuoden aikana analysoinut omaakin sijoitustyyliäni ja on käynyt selväksi, että samalla taktiikalla tulisi itsekin toimia ja vähentää omassa salkussa vierailevia hypelappuja.

Seuraava pohdittava asia tähän liittyen saattaa meillä olla se, että missä vaiheessa näistä sijoituksista heille kerrotaan. Ehkä sitten kun koulussa tulee yhteiskuntaoppia tms ja/tai itse kiinnostuvat ja kyselevät. Joka tapauksessa useampia vuosia vielä aikaa. Siihen asti keskitytään ettei viikkorahoja pistettäisi aina karkkeihin tai synttärilahjaksi isovanhemmilta saatuja seteleitä pistetä kerralla leluosastolla johonkin jättimäiseen pehmoleluun, joka päätyy huoneen nurkkaan muutaman päivän jälkeen. :smiley:

7 tykkäystä

Minulla on kaksi lasta 10 ja 7-vuotiaat. Olen kertonut lapsille, että heille on lahjoitettu rahaa jo pienestä pitäen. Olen sanonut, että saavat rahat käyttöönsä aikuisena. Ollaan pelattu Finanssi lautapeliä ja lapset ymmärtävät, että osakkeet tuottavat osinkoja eli rahaa. Olen kertonut, että heillä on pankkitilit ja rahoja on sijoitettu osakkeisiin. Olen näyttänyt mitä yrityksiä omistavat ja lapset ovat tunnistaneet joitakin. Asia ei erityisemmin lapsia kiinnosta. Ei olla arjessa kiinnitetty asiaan erikseen huomiota. Ei sanota, että nyt kuljetaan oman firman hissillä tms.

En ole puhunut mitään siitä, kuinka suuri lasten omaisuus on. Ylipäätään lapsilla on vaikeuksia hahmottaa suurempia rahasummia tai mitä niillä voi saada. Tuhannet ja miljoonat menevät vielä välillä sekaisin. Olen sanonut, ettei osakkeista kannata suuremmin kavereille huudella. Vuosi sitten saivat valita neljästä tutusta firmasta, että mitä ostetaan 500 eurolla. Toinen otti Walt-Disneytä ja toinen Coca-Colaa. Kohta on tarkoitus katsoa, miten sijoitusten kävi ensimmäisen vuoden aikana.

Viikkorahat ovat ihan erikseen, molemmat saavat 5 € viikossa. Lapset ovat osoittautuneet hyviksi säästämään, molemmilla on yli 100 € säästössä. Jos ostavat jotain, niin eivät laita kaikkia rahoja menemään.

19 tykkäystä

Ulkomaille sijoittaminen. Eikö se vaadi maistraatilta lupaa?

Lapsen varoilla ei saa ottaa riskiä - Taloustaito.fi

Tämä artikkeli on vuodelta 2015. Kannattaa tutustua nykyisen Digi- ja väestötietoviraston nettisivujen ohjeisiin.

Myös tässä ketjussa on tästä aiheesta ollut paljon viestejä, joita löytää helpoiten haku-toiminnolla.

1 tykkäys

ETA alueen ulkopuolelle sijoittaminen vaatii luvan. Disney ja Coca-Cola ostettiin ilman lupaa, ihan kansalaistottelemattomuuden hengessä. Tilit meni jo alkuvuodesta DVV:n syyniin. Pieni rike ei aiheuttanut viranomaistoimenpiteitä. Joko eivät huomanneet, tai sitten eivät jaksaneet puuttua.

2 tykkäystä

Tuleeko tästä muuten jotain kuluja, kun joutuu valvonnan piiriin?

Ei tule, jos lapsen nettotulot ovat alle 8000 € vuodessa.

1 tykkäys

Suosittelen, että kuuntelet ajatuksella tämän webinaarin kohdan 35:00 - 38:30 ja muutenkin koko webinaarin Webinaari: Sijoitusyhtiön perustaminen - YouTube

Näin ymmärsin tuon kuvion:

• Perustat osakeyhtiön kahdella osakesarjalla: A-sarjalla äänivalta, B-sarjalla ei äänivaltaa. Omistat yhtiön kokonaan tai lasten toisen vanhemman kanssa yhdessä. Lahjoitat lapsille äänivallatttomat B-osakkeet. Osakkeiden arvo on nolla, koska yhtiö on tässä vaiheessa nettovaraton.

• Et siis lahjoita rahaa lapsellesi, vaan lainaatkin rahat yhtiölle nollakorolla. Yhtiö sijoittaa lainatut rahat. Yhtiön nettovarallisuus kasvaa vain sijoitustuottojen verran.

Miinuksena tuossa järjestelyssä on kirjanpidon kulut (noin 1000 eur/vuosi), jos ulkoistat kirjanpidon.

6 tykkäystä