Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

@Alfons_Knautmauer Pitkä akseliväli ei ole yksiselitteisesti pelkästään hyvä asia. Ja muutoinkin nuo mainitsemasi asiat harvoin on deal breaker kun perinteistä auton ostajaa ajatellaan. Etuvetokaan ei yksiselitteisesti ole huono asia vaan monessa tapauksessa se tavoiteltava vetotapa.

Vaan mitäpä tuolla saavutetaan? No ainakin järkevä hinta. Esimerkiksi Niro on varsin kilpailukykyisesti hinnoiteltu jokaisella voimalinjalla ja ominaisuudet ovat varsin asialliset. Siksihän se myy paljon maailmanlaajuisesti. Ihan samat tarinat voidaan sanoa Hyundai Konasta.

Kyllähän fiksut autovalmistajat tekevät pohjalevyistään sellaisia, että niihin uppoaa voimalinjoja mahdollisimman laajalla skaalalla. Sen voi tehdä hyvinkin.

Sähkövoimalinjalla näyttäisi irtoavan deltalta halvimmillaan 45 883€, verrokiksi vaikka model Y karvalakki 47 990€. Säästäähän siinä pari tonttua tai 4,4%, mutta ei tolla hintaerolla taideta vielä kuuhun mennä. Y:ssä kuitenkin saa aika paljon enemmän autoa myös.

No on joku Suomessakin todistettavasti tollasen niron mennyt ostamaan, eli joillekkin parin tonnin säästöt ollut noista uhrauksista sitten sopuhinta. Mikäs siinä jos tykkää. Meitä on moneen junaan.

2 tykkäystä

USA:n energiaministeriö kertoi rahoittavansa maan latausinfraa 15,5 miljardilla dollarilla.

Ohessa ennusteita USA:n sähköautoilun edistymisestä (EV adoption). Tämän mukaan uusien sähköautojen osuus uusista myytävistä autoista kasvaa 3,4% (2021) → 29,5% (2030).

Vaikka nousu on ennusteen mukaan rajua en usko edes tähän arvioon – se vaikuttaa liian pieneltä. Sähköautojen volyymimarkkinat ovat nyt käynnistymässä. Valitettavasti aasialaisvalmistajat tulevat keräämään isoimmat markkinaosuuksien kasvut.

3 tykkäystä

Sähkön vetovoima vaikuttaa kovemmalta.

kuva

9 tykkäystä

Näyttää siltä että ensi vuonna BEVit on myydyin voimalinja, ja ladattavat hybridit on saavuttanut myyntihuippunsa. Kiinalaisissa merkeissä tullaan varmaan näkemään suuria kasvulukemia. Siinä on eurooppalaisilla miettimisen paikka miten saadaan pidettyä markkinaosuuksia, ei tule olemaan helppoa.

2 tykkäystä

Tällä palstalla on useampi hahmo, jotka ovat kirjoittaneet, että tulevaisuudessa on liikenteen käytössä laaja-alainen voimalinjavalikoima. Siihen kuuluu kiinteästi myös vety. Voitte tapitella itseänne selkään, olette oikeassa. Tämä ulostulo oikeastaan sinetöi asian. Ei ole yllättävä juttu, sillä ko herra sanoi muutama vuosi sitten, että nyt on aika Kiinan alkaa keskittymään vetyliikenteeseen. Kiina oli saanut jo akkuautot liikkeelle, jonka jälkeen on tarkoitus tuoda vety pyörien päälle. Fiksu sijoittaja ymmärtänee, että tämä kehityskulku voipi vaikuttaa tiettyihin yrityksiin- suuntaan ja toiseen.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-06/father-0f-china-s-ev-sees-future-for-hydrogen-vehicles?utm_medium=social&utm_source=twitter&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_content=business&utm_campaign=socialflow-organic

The architect of China’s world-leading electric-car push is convinced hydrogen vehicles will play an important role in the world’s biggest auto market.

Fuel-cell vehicles will be key especially in China’s North West, where distances between cities are long and electric-car adoption remains low, Wan Gang said Wednesday in Munich.

“First we need to build a green hydrogen system,” Wan said at a German-Chinese conference on the sidelines of the IAA car show. In some regions, plug-in hybrid and hydrogen cars could even be more prevalent than fully electric models, he said.

A former Audi executive who went on to become China’s science-and-technology minister, Wan convinced leaders two decades ago to bet on vehicle electrification, selling it not only as a way to boost economic growth but also to tackle China’s dependence on oil imports and pollution. His strategy — using government subsidies to bring carmakers and drivers on board — made China the dominant market for EVs.

Promoting hydrogen is “very beneficial” as the fuel can also be used in maritime and rail transport, said Wan, a mechanical engineer trained in Germany. Especially China’s commercial-vehicle fleet could benefit from hydrogen drivetrains, he added.

The comments are poised to please Germany’s main backer of the technology. BMW AG has built dozens of hydrogen test vehicles in the past years and is open to putting the drivetrain also in its “Neue Klasse” vehicles due around mid-decade, Chief Executive Officer Oliver Zipse said at the same event. The company this weekend unveiled the first prototype for its next-generation EVs at the IAA.

“For us talking about zero-emission vehicles always means talking about hydrogen as well,” Zipse said, adding that China should add more refueling stations near urban centers to bolster the technology’s relevance for private customers.

Jne.

Boldasin yhden oleellisen pointin.

6 tykkäystä

Intelligent energy julkaisi henkilöautoihin ja kevyisiin hyötyajoneuvoihin kehitetyn polttokennon. Piikkiteho 110kw ja mahtuu konepellin alle. Muutama yritys mukana, mm. Viritech.

Intelligent Energy unveils passenger vehicle fuel cell system | Mobility | H2 View?

Ylläoleva kolmen kopla on kehittelemässä polttokennorekkaa:
UK trio targets diesel cost parity under new hydrogen fuel cell truck project | Mobility | H2 View?

H2 Toyota Hiluxista tihkunut lisää tietoa:

Range yli 600km, joten BEV lava-autot jää ominaisuuksissa taakse. Tuossapa kuva siitä, kuinka polttokennokamat sopivat erillisrunkoiseen autoon.

7 tykkäystä

Kyllä tässä tukiaisia on kulunut vetyliikenteeseen ja kuluu varmaan paljon lisää. Bloomberg teki analyysia…

BNEF’s analysis of the EU’s Connecting Europe Facility grant program found that 17% of the €700 million ($751 million) allocated to alternative-vehicle refueling infrastructure for the period of 2014 to 2020 went to hydrogen stations. That means every fuel cell vehicle in the EU fleet at the end of 2020 was supported with $83,000 in infrastructure funding, compared to just $85 for each EV.

Tuossa siis EV tarkoitti BEV:iä.

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2023-09-06/electric-cars-are-winning-out-because-of-buyers-not-politicians

3 tykkäystä

Heikkoa on tulla valittamaan vedyn tukiaisista kun pelkästään Tesla on saanut niitä miljardeja. Se on siis vain yksi yksityinen yritys.

Edit: Se kuka saa vedyn ensimmäisenä kaupallistettua liikenteessä saa merkittävän kilpailuedun. Japanialaisilla ja korealaisilla on teknologia hallussa, mutta Kiinalaiset osaa tuon väkipakottamisen…

2 tykkäystä

Stellantis yt Aramco tehnyt tutkimuksen, jonka mukaan Stellantiksen 24 eri moottoriperhettä on vedystä tehtävien efueleiden kanssa yhteensopivia.

Hei, me lennetään…vedyllä😀hyvät viikonloput👍

7 tykkäystä

Itse en tänään vetykoneeseen astuisi…

Nyt on pakko kysyä, että miksi?:sweat_smile: Koska Hindenburg?

9 tykkäystä

Just hydrogen things
https://www.hydrogeninsight.com/transport/flagship-liverpool-hydrogen-buses-out-of-action-due-to-problems-with-global-h2-supply/2-1-1508528

3 tykkäystä

Ei tuollaisella yhdellä kömmähdyksellä ole väliä. Sitäpaitsi britit ovat itse itselleen tilanteen aiheuttaneet. Niillä on hyviä vetyalan firmoja, varsinkin liikenteen puolella, mutta hallitus on aivan kujalla koko asiassa. Tyhmästä hallituksesta kärsii koko kansa.

Hyvä artikkkeli Extreme H:sta. Lukemisen arvoinen juttu. Käsitellään vetyä liikenteessä yleiselläkin tasolla ja tekstissä on monta hyvää pointtia. Extreme E toimii jo nyt pääasiassa vetyä käyttävillä pikalatureilla, joten organisaatiolle vety on tuttu aine. FIA myöntää kaiketi mm-arvot molemmille sarjoille. Yksi kysymys on se, että korvaako Extreme H kokonaan E:n vai jatkaako molemmat sarjat myös tulevaisuudessa rinta rinnan.

Bwm tehnyt kuuman kelin testejä Ix5 hydrogenille. Näytti vehkeet toimivan 45 celsiuksen lämpötiloissa. Toiminta kuumissa olosuhteissa lienee tulevaisuudessa entistä tärkeämpi ominaisuus…

3 tykkäystä

Taitaahan tämä tietää hyviä juttu Ballardille:
https://fordtrucksglobal.com/cell-powered?h2fd

"Ford Trucks, accelerating its efforts to achieve zero emissions by incorporating Ballard Power Systems into its roster of strategic partners for the supply and development of fuel cells. "

Ei Fordin kokoinen firma pärjää ilman vetyvoimalinjoja. F150 electric sen hyvin osoittaa. Tekstistä nappaistu mielenkiintoinen pätkä:

“Ford Trucks is currently testing Hydrogen Combustion with in-house Single Cylinder Research Engine for heavy commercial vehicles for the first time. In this respect, it accomplished the initial engine start-up and ignition activities successfully.”

Fordin pari vuotta sitten hakema vetypolttomoottori patentti on nyt herännyt eloon. Tämä takaisinkytkentä siis niihin uutisiin, jossa patentitihakemuksesta kerrottiin.

5 tykkäystä

Tässä yhden suuren toimijan näkemys voimalinjoista. Vastaa Toyotan multi-path…ajattelua;

4 tykkäystä

Olen linkitellyt tuonne hexagon purus ketjuun näitä yksitellen. Nyt electrive koosti uutisen, jossa kaikki saman artikkelin alla.

Mielestäni vedyn rooli raskaassa liikenteessä näyttää erittäin valoisalta.

8 tykkäystä

Olisiko sinulla konkreettista arviota mitä tämä kauppa vaikuttaa esimerkiksi Ballardin ja Hexagon Puruksen tulevaisuuteen, vai onko tämä vain ns. nappi kauppaa?
Itse en tiedä.
Ainakaan kurssit eivät reagoinnet mitenkään, isot kaupat yleensä jotenkin korreloivat myös kursseihin, ainakin hetkellisesti.
Joten vielä tämä on hehkutuksen tasolla.
Itse olen Puruksessa mukana.

1 tykkäys

@Monte_Cristo Kyllä minä olen laskenut rukkastuntuman, mitä noista 35 ja 50 kilon systeemeistä tulee liikevaihtoa Purukselle. Solaris toimittaa nuo bussit pääasiassa vuosina 2024 ja 2025, joten Puruksen uunit on oltava kuumana jo ennen sitä. Nämä kaupat omalta osaltaan pitävät yllä Puruksen vahvaa kasvua tulevaisuudessakin. Noita pieniä ja vähän isompia kauppoja tulee melko laajalta rintamalta ja esimerkiksi Nikola oli myynyt 114kpl Tre FCEV rekkaa elokuussa.

Nämä tilaukset ovat mielestäni äärimmäisen tärkeitä tällä hetkellä. Usean syyn takia:

  1. Osoittaa että vetyvoimalinjalle on kysyntää. Pelkkään efficiencyyn keskittynyt ajattelutapa on osoittautumassa vääräksi, vaan muillakin ominaisuuksilla on merkitystä.

  2. Saadaan painetta rakentaa laajempaa vedynjakeluverkostoa. Ja saadaan jo rakennetuille asemille käyttäjiä. Lumipallo efekti nunero yksi. (Tosin dösille monesti rakennetaan omaan käyttöön asemat)

  3. Saadaan ajoneuvojen tuotantoa ylös. Tarkoittaa samaa myös alihankkijoiden tuotannolle. Tämä taas painaa vetyajoneuvojen hintoja alaspäin. Lumipalloefekti numero kaksi. Käsittääkseni raskaissa rekoissa FCEV on jo nyt halvempi valmistaa kuin BEV, mutta linja-autoissa asia on vielä tällä hetkellä toisinpäin. Tähän ei auta kuin valmistusmäärien :arrow_up:

  4. Kaupallistaminen, kaupallistaminen, kaupallistaminen. Nuo kaksi lumipalloefektiä mahdollistaa vetyajoneuvojen kaupallistamisen. Pidän edelleen kiinni ennusteistani, että about vuosina 2025-2027 nähdään räjähdysmäistä kasvua vetyajoneuvojen myynnissä. Koska vedynjakeluasemien määrä :arrow_up:, vihreän vedyn hinta :arrow_down:, polttokennojen hinta :arrow_down: ajoneuvojen valmistuskapa :arrow_up: ja hinta :arrow_down:

Markkinat ei tällä hetkellä noita kauppoja noteeraa. Tärkeämpää on se, että ne näkyy q-rapsoissa ja se on loppujen lopuksi se asia joka ratkaisee. Vetyajoneuvojen myynti jatkanee vuosittaista 30%-40% kasvuaan tuohon hyppäykseen asti, joten oletan myös Puruksen tuloksen seuraavan tuota aikataulua. Kenworthin T680 ja BMW:n Neue Klasse lienee Puruksen tapauksessa tulevaisuuden isoja tekijöitä.

Itselle henkisesti tärkeitä tilauksia, olenhan toitottanut vetyvoimqlinjojen kilpailukykyä parin vuoden ajan → palolanka vaan on pitkä näissä asioissa. Olen etsinyt firmaa, joka hyötyisi mahdollisimman laaja-alaisesti vetyvoimalinjojen esiinmarssista, mutta en halua sijoittaa suoraan autovalmistajiin ja polttokennovalmistajiakaan en määräänsä enempää salkkuun halua, koska vetypolttomoottori. Siksi Hexagon Purus on osoittautumassa varsin hyväksi yhtiöksi salkkuuni, koska yhtiöllä on laadukkaita asiakkaita laidasta laitaan, jotka saavat kauppaa aikaiseksi jo nyt vaikka tämä on selkeästi vasta lähitulevaisuuden juttu. :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

:people_hugging:

4 tykkäystä