Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

@Ripetirip Tuskin on isompaa vaikutusta ollut. Tutkitusti automaailman ykkösbrändi (edelleen) ja harvoja valmistajia jotka pääsevät päästörajoihin.

Tähän soppaan tuo brexit oman osansa. Ei vaan ole fiksua valmistaa Corollaa paikassa, josta joutuu tuomaan auton EU:n alueelle. Hinta nousee ja sitä myöten joutuu hankalaan asemaan EU:n alueella valmistettuihin kilpailijoihin nähden. Henk.koht olisin jättänyt sumuisen saaren heti brexitin jälkeen. Toki Toyota ei sellaista tee, koska firma pitää kiinni työntekijöistään.

Antaa katsoa mitkä ne aikataulut nyt sitten tulee olemaan. Se on kaiketi kaikille selvää että tilanne on haastava ja EV markkinat ovat ainoastaan valtion tukien varassa. Odotan että autovalmistajien joukossa on konkursseja edessä.

1 tykkäys

Niin, sano sää? Polttoaineista kuitenkin suurin osa on veroa ja ICE-autoista on kannettu aika isoa autoveroa jo hankintavaiheessa vuosikymmeniä. Silti ihmisillä on ollut Euroopassa varaa niitä ostaa ja omistaa.

Uusien voimalinjojen autot on kalliita, ja varsinkin akkuautojen hinnat nousevat tuhansia euroja lyhyessä ajassa. Nykyisessä maailmanpoliittisessa ja taloudellisessa tilanteessa en usko että tukijärjestelmät ovat kovinkaan pysyviä ratkaisuja. Miten itse näet automarkkinat sen jälkeen? Oma näkemykseni on se, että autovalmistajien on alettava taas valmistamaan autoja joihin kuluttajilla on varaa ilman tukia. Keinoja siihen on.

Ilman aasinsiltaa menen jo vähän seuraavaan asiaan. Törmäsin twiittiin jossa avattiin vetyautolla ajamisen kuluja. Tässä on yksi iso syy miksi näen vetyvoimalinjalla markkinoita myös henkilöautoissa:

Yhteenvetona 500km matka taittui 110km keskivauhdilla noin 10 euron kustannuksella per 100km. Vedyn hinta 9.5 euroa per kilo ja auton tankkaus kesti sen noin 5min. Varsin asialliset kustannukset, koska matkavauhti oli aika reipas ja autona toimi SUV. Itseasiassa on hankalaa löytää tuota halvempaa ajamista.

Vety oli tuossa tapauksessa todennäköisesti aika likaista, mutta vihreää on kyllä tulossa. Törmäsin toiseenkin todennäköisesti sijoittajia kiinnostavaan arvioon:

Arvioiden mukaan vihreän vedyn myynti on ensimmäisenä kannattavaa juurikin liikennesektorilla. Oletan, että sieltä siis saa parhaan hinnan ja silti operointikulut ovat kilpailukykyisiä muiden voimalinjojen kanssa.

Aistin tässä positiivisia viboja myös raskaanliikenteen FCEV-kalustolle.

9 tykkäystä

Saksassa jonkun verran noita vedyllä toimivia henkilöautoja, kilohinta on ollut pitkään 9,5e/kg

Esim:

Tai

Jos käyttäjien omiin tankkaukseen perustuviin määriin on luottaminen niin Nexo ja Mirai kuluttaa reilun kilon sadalla, eli n. 10e/100km.

Suomessa maakaasulla ajo on lähes saman hintaista tällä hetkellä. Kulutus uudessa Leonissa 4kg*2,3€/kilo = 9,2€/100km.

Bensalla sama 6l*2,1€/l = 12,2€/100km. :v:

9 tykkäystä

Enovalta tukea vetykäyttöiselle rahtilaivalle, tukea myös Statkraftille ja Skagerak Energille vedyn varastointiratkaisuja varten:

6 tykkäystä

Mar 31, 2022

Stuttgart / Berlin

Niinköhän panttaavat vuoteen 2027 asti? Ehkäpä nykyinen tilanne kiihdytti tätäkin kehitystä…

5 tykkäystä

Jauhan vielä vähän tätä lisää, @hartZa jakoi Nel ketjussa Nelin Ceo Jon Andre Lokken haastattelun jossa toteaa edelleen tavoitteeksi pienentää vihreän vedyn kilohintaa 1,5USD vuoteen 2025.

En tiedä sitten paljon hinta on letkun päässä käyttäjälle mutta väittäisin sen olevan paljon vähemmän kuin 9,5€/kilo.

Vanha juttu jo mutta edelleen validi haastattelun perusteella.
https://nelhydrogen.com/press-release/nel-cmd-2021-launches-1-5-usd-kg-target-for-green-renewable-hydrogen-to-outcompete-fossil-alternatives/

9 tykkäystä

Myydään shköbusseja siihen asti kun saadaan vetyinfraa kuntoon ja sitten myydään vetyversiona…?

6 tykkäystä

Monien muiden valtioiden tavoin Ruotsi ja sen useat kunnat korvaavat polttomoottoriautoja sähköautoilla taloudellisista ja ilmastollisista syistä. Gotlannissa ajatellaan kuitenkin toisin, sillä kuljetuspalveluihin sähköautoja ei haluta, ETC kirjoittaa.

Koska julkinen liikenne on luokiteltu yhteiskunnallisesti tärkeäksi, on olemassa erityinen tarve, että autoja on saatavilla lyhyellä varoitusajalla. Sähköautot eivät päättäjien mielestä täytä kriteereitä, sillä Gotlannissa vastuulliset tahot ilmoittavat syyksi sähköautojen latauksen pitkän keston.

– Siksi sähkökäyttöisiä ei hyväksytä, kertoo Gotlannin joukkoliikenneyksikön päällikkö Jyrki Vainio.

4 tykkäystä

The fuel cell electric trucks will be built on Scania’s battery electric vehicle platform and leverage Cummins’ PEM fuel cell systems and hydrogen fuelling and storage solutions. Once Cummins has added fuel cells to the trucks, the 20 trucks will be delivered to HyTrucks in 2024, a jointly created initiative project in the Netherlands run by Air Liquide and the Port of Rotterdam Authority.

Hydrogen is a good way of storing energy over long cycles, and will play an important role in decarbonisation if produced in an environmentally friendly way. Scania is interested to learn what role green hydrogen can play. It might not be the most efficient solution but it is free of carbon. There are some types of transport that are hard to abate in other ways in the short run.

8 tykkäystä

Alkaa olla mielenkiintoiset ajat BEV-puolella:

Myös nikkeli ja kupari kovassa nousussa. Alkaa pikkuhiljaa valkenemaan, mihin akkuistaminen on johtamassa ja samalla huomataan, että vedyllä voidaan korvata näitä rajallisempia raaka-aineresursseja.

15 tykkäystä

Kyllä vain. Itse en näe enää BEV-voimalinjaa oikein missään tieliikenneapplikaatiossa kovinkaan elinvoimaisena. Joku Teslan tapainen premium tuote saattaa sellainen olla, mutta muuten on markkinat kuivumassa kasaan.

Tesla saattoi ehkä taas kevyesti kusettaa sijoittajiaan. Niidenhän piti hautoa suolasta tjsp lithiumia niin paljon ja halvalla että firma pystyy kasvamaan moninkertaisesti per vuosi. Asiahan ei tietysti niin ole. Kaivostoiminnan aloittaminenkin kestää 7-10 vuotta. Tähän voisi esimerkiksi Lepikko ottaa kantaa, että vieläkö näkee Teslan kasvun käytännössä rajattomana. Materiaalien määrä iskee rajusti vastaan.

Toyota pystyy tekemään samalla akkumateriaalimäärällä 66kpl Miraita mitä Tesla yhden Model 3:n. Ja Hyundai Nexolla ja Model Y:llä vähintään sama ero, ellei jopa suurempi. Selkeä kilpailuetu vetyvoimalinjalla tässäkin kohtaa. Tämä on ongelma noille kansanautojen valmistajille.

Osa yrityksistä ovat tehneet raakoja virhearvioita ja osalla autonvalmistajista pullat on hyvin uunissa. Se on totuus tällä hetkellä.

7 tykkäystä

”Kommentti: Enää ei ole varaa vähätellä toimivia tekniikoita

Mitähän olisi tapahtunut, jos edes puolella kiovalaisista olisi ollut sähköauto latauksessa Venäjän hyökätessä? Kuinka pian evakkotielle olisi päästy, ja missä akun olisi saanut seuraavan kerran täyteen?

Kyllä, esimerkki on karkea. Mutta niin on aikammekin.

Bensiiniä ja dieseliä, vanhoja pahiksia, sentään vielä saa melkein joka paikasta, ja nopeasti. Ympäristösyistä niistä on pyrittävä eroon, mutta yhtä lailla kalliimmaksi muuttuva ja autoihin hitaasti latautuva sähkö ei saa jatkossa olla ainoa liikenteen energiavaihtoehto.

Kaasuautot ovat toimivaa, yksinkertaista ja varmaa teknologiaa. Polttoaine on uusiutuvaa, ja sitä voidaan tuottaa kestävästi ja paikallisesti, lähellä täyttö- ja käyttöpaikkaa. Tuotantoketjun kokonaispäästöt putoavat jopa 90 prosenttia. Sama koskee bioetanolia.

Tähän mennessä autoteollisuutta on EU-päätöksillä ohjattu puolipakolla kohti sähköistä maailmaa. Kaasuautojen päästöt on mitattu ”pakoputken päästä”, mutta tällä menetelmällä ei saada eroa fossiilisen kaasun ja biokaasun välille. Mittaustapa ei ole rohkaissut autotehtaita jatkamaan kaasuautojen tuotekehitystä ja valmistusta.

Biokaasulla kulkeva henkilöauto tai raskas ajoneuvo on energiaomavaraisuutta parhaimmillaan. Eurooppa ei voi enää nyrpistellä niille nenäänsä.”

4 tykkäystä

Kovalla pöhinällä ensimmäistä sähkökuorma-autoa ulos…

2 tykkäystä

Kyllä vain, vihreän vedyn hinta on varmasti jossain vaiheessa alle 10€/kg Euroopassa. Yleisesti ottaen voidaan todeta että vetyautoilu on ainoa autoilunmuoto joka ei ole kallistunut viimeisen 6kk aikana.

Itse seurailen keskikulutuksen lisäksi myöskin matka-ajon kulutuslukemia. Tämän artikkelin tietojen mukaan Mirain ja Nexon matka-ajon kulutukset olivat 0.78kg/100km ja 0.9kg/100km.
Nuo on sellaisia lukemia, jotka mahdollistavat erittäin kilpailukykyiset ajamisen kustannukset.

Yksi huomioon otettava seikka on se, että tekniikan kehittyessä myöskin kulutus ja ajamisen kulut laskevat. Uusi Mirai vie 10-20% vähemmän kuin vanha ja sillä on merkitystä isossa mittakaavassa. On mielenkiintoista nähdä uuden sukupolven Nexon kulutus, sillä Hyundain uusi voimalinja pitäisi olla alansa huippua.

Stellantiksen vetypakun rangen pitäisi olla 400km ja siinä on 4.4kg säiliöt. Jos nuo arvot pitävät paikkaansa oikeassa elämässä, niin halpaa on ajo tuolla pakulla. Dieselit eivät pärjää enää ajonaikaisissa kustannuksissa. Akkupakut taas ei pärjää ominaisuuksissa. Auton hinta lähtee lapasesta, jos yritetään mätsätä ominaisuudet ICE- tai vetypakettiautojen kanssa.

Tässä vielä se artikkeli, jonka olen aiemminkin tänne jakanut:
https://www.carsguide.com.au/urban/toyota-mirai-vs-hyundai-nexo-84089

On se autoiluun liittyvä tulokulma mikä tahansa niin vetyvoimalinjat ovat tuomassa sellaiset kilpailuedut (mm. TCO) pöytään, että muut voimalinjat ovat ahtaalla genressä kuin genressä. En enää usko väittämään, että vetyauto ei toimi henkilöautoissa. Edelleen niitä väittämiä näkee, mutta yleensä ne heitot eivät ole relevantisti perusteltuja.

Jos jatketaan noita kustannusten perkaamisia, niin polttokennoautojen huolto on hiukan työläämpää kuin BEVien. Kauheasti kustannuksia niistä ei tule, sillä perushuolloissa vaihdetaan vain ilmansuodattimet ja loput on tarkistettavia kohteita. Siitäkin huolimatta huomioon otettava asia. Tiedot perustuvat Mirain huoltokirjaan. Auton muut huollettavat kohteet ovat yhtenäsiä muiden voimalinjojen kanssa. Huolto on siis näiden tietojen mukaan voimalinjan osalta kevyempää kuin ICE-ajoneuvoissa ja tätähän tukee myös Hyzonilta saadut tiedot.

Toisaalta BEVien kustannuksista puhuttaessa on otettava huomioon yön yli lataukseen tarvittavan laitteiston hankintahinta. Oli kyseessä henkilöauto tai raskaan liikenteen sovellus, niin ilman yön aikaista lataamista elämä on hankalaa. Toinen kuluerä on lataushäviöt. Nehän unohdetaan aika monesti laskuista, vaikka ne on luokkaa 20%.

Kaikesta huokuu että vetyajoneuvoja kohtaan on kiinnostus noussut valtavasti. Enkä yhtään ihmettele, niin lupaava voimalinja se on. Muutamat autovalmistajat ovat oikeasti ajaneet itsensä hyvään asemaan tässä suhteessa. Voisin vaikka lyödä vetoa, että esimerkiksi Hyzonilla on tilauskirjat täynnä seuraavat vuodet.

12 tykkäystä

Tästä vähän speksejä mersun sivulta:
Max 400km tyhjänä, max 300km kuormalla. Lataus 20-80%, eli ~240/180km puolitoista tuntia.

6 tykkäystä

Eli pari tuntia ajoa ja puolitoista tuntia latausta. Siitä voi jokainen päätellä, kuinka järkevästä ratkaisusta raskaisiin ajoneuvoihin puhutaan…

11 tykkäystä

Tätä julkaisuahan edelsi Daimlerin CEO:n julkinen itkuvirsi kuinka akkurekat on dieselrekkoja ainakin 4 kertaa kalliimpia eikä hintaa saada koskaan painettua alas. No, niinpä :brain:

Tuosta rangesta vielä, onhan se nöpö. Linkitän tänne välirapsan Hyundain vetyrekasta, jonka @Von_Wangell ansiokkaasti löysi.
Hydrogen truck proves its worth (gw-world.com)

Auto on vähän samantyyppinen, 32t lyhyen matkan jakeluauto. Päivämatkat ovat olleet keskimäärin 430km. Enkä usko että tyhjänä noilla hirveästi ajellaan… eli latauspiuhaa pitänee kaivella esiin noilla akkuvehkeillä. Ei välttämättä ole tuottoisaa touhua, jos kapitalistisessa mielessä ajatellaan.

8 tykkäystä

The German public transport operator Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) and its shareholders have reached a new milestone thanks to funding from the Federal Ministry of Digital Affairs and Transport. One hundred and eight hydrogen-powered buses will be added to the fleet by 2025. With 160 hydrogen-powered buses, the fleet, already the largest in Europe, will be further expanded.

A very comprehensive package, with 79 individual hydrogen-powered buses purchased in the first procurement phase and 29 hydrogen-powered articulated buses in the second phase. The procurement of articulated buses is still largely dependent on market availability. RVK is expected to be able to test the first vehicles in the fourth quarter of 2022. On the other hand, according to the current situation, the first 20 individual buses of the financing package will possibly be delivered to RVK as early as December 2022.

8 tykkäystä

Airbus and Kawasaki will collaborate on a roadmap to overcome obstacles and create a strategy for advocating for hydrogen aviation requirements as part of this collaboration. Both parties will also lead the way in developing a hydrogen infrastructure for aviation, with an emphasis on the establishment of Airport Hydrogen Hubs.

5 tykkäystä

https://twitter.com/DWilliams_2022/status/1513171586429370375?s=20&t=IFfOKPDLn8DBgpXmavK8bg

8 tykkäystä