Kyllä vain, vihreän vedyn hinta on varmasti jossain vaiheessa alle 10€/kg Euroopassa. Yleisesti ottaen voidaan todeta että vetyautoilu on ainoa autoilunmuoto joka ei ole kallistunut viimeisen 6kk aikana.
Itse seurailen keskikulutuksen lisäksi myöskin matka-ajon kulutuslukemia. Tämän artikkelin tietojen mukaan Mirain ja Nexon matka-ajon kulutukset olivat 0.78kg/100km ja 0.9kg/100km.
Nuo on sellaisia lukemia, jotka mahdollistavat erittäin kilpailukykyiset ajamisen kustannukset.
Yksi huomioon otettava seikka on se, että tekniikan kehittyessä myöskin kulutus ja ajamisen kulut laskevat. Uusi Mirai vie 10-20% vähemmän kuin vanha ja sillä on merkitystä isossa mittakaavassa. On mielenkiintoista nähdä uuden sukupolven Nexon kulutus, sillä Hyundain uusi voimalinja pitäisi olla alansa huippua.
Stellantiksen vetypakun rangen pitäisi olla 400km ja siinä on 4.4kg säiliöt. Jos nuo arvot pitävät paikkaansa oikeassa elämässä, niin halpaa on ajo tuolla pakulla. Dieselit eivät pärjää enää ajonaikaisissa kustannuksissa. Akkupakut taas ei pärjää ominaisuuksissa. Auton hinta lähtee lapasesta, jos yritetään mätsätä ominaisuudet ICE- tai vetypakettiautojen kanssa.
Tässä vielä se artikkeli, jonka olen aiemminkin tänne jakanut:
https://www.carsguide.com.au/urban/toyota-mirai-vs-hyundai-nexo-84089
On se autoiluun liittyvä tulokulma mikä tahansa niin vetyvoimalinjat ovat tuomassa sellaiset kilpailuedut (mm. TCO) pöytään, että muut voimalinjat ovat ahtaalla genressä kuin genressä. En enää usko väittämään, että vetyauto ei toimi henkilöautoissa. Edelleen niitä väittämiä näkee, mutta yleensä ne heitot eivät ole relevantisti perusteltuja.
Jos jatketaan noita kustannusten perkaamisia, niin polttokennoautojen huolto on hiukan työläämpää kuin BEVien. Kauheasti kustannuksia niistä ei tule, sillä perushuolloissa vaihdetaan vain ilmansuodattimet ja loput on tarkistettavia kohteita. Siitäkin huolimatta huomioon otettava asia. Tiedot perustuvat Mirain huoltokirjaan. Auton muut huollettavat kohteet ovat yhtenäsiä muiden voimalinjojen kanssa. Huolto on siis näiden tietojen mukaan voimalinjan osalta kevyempää kuin ICE-ajoneuvoissa ja tätähän tukee myös Hyzonilta saadut tiedot.
Toisaalta BEVien kustannuksista puhuttaessa on otettava huomioon yön yli lataukseen tarvittavan laitteiston hankintahinta. Oli kyseessä henkilöauto tai raskaan liikenteen sovellus, niin ilman yön aikaista lataamista elämä on hankalaa. Toinen kuluerä on lataushäviöt. Nehän unohdetaan aika monesti laskuista, vaikka ne on luokkaa 20%.
Kaikesta huokuu että vetyajoneuvoja kohtaan on kiinnostus noussut valtavasti. Enkä yhtään ihmettele, niin lupaava voimalinja se on. Muutamat autovalmistajat ovat oikeasti ajaneet itsensä hyvään asemaan tässä suhteessa. Voisin vaikka lyödä vetoa, että esimerkiksi Hyzonilla on tilauskirjat täynnä seuraavat vuodet.