Käsitelläänpä vielä tuota akkujen käyttöä liikenteessä ja palataan paremmalla ajalla noihin muihin kohtiin. Haluan tähdentää, että nämä ei ole minun ideoita mitä minä olen viimeisen viikon sisällä tänne linkittänyt.
Akkualan haasteet on oikeasti nyt autoalalla edessä. Tästä on nyt julkaistu lähiaikoina useita artikkeleita ja tämä on investor.comin eilinen artikkeli:
Lithium Battery Shortage May Wreck The Great EV Race | Investor’s Business Daily (investors.com)
Vahva lukusuositus kaikille jotka ovat investoineet tai ovat investoimassa EV-liikenteeseen, muodossa taikka toisessa. Laitan tästä artikkelista kuitenkin pari asiapitoista tekstikohtaa, vaikka edelleen suositan lukemaan koko tekstin.
Materiaalien riittävyydestä
That freakout moment may come soon. Morgan Stanley analyst Adam Jonas wrote on March 8 that he sees “an ever-widening gap” between feasible supplies of lithium battery metals and ambitious EV production targets. GM aims to sell 1 million EVs in North America in 2025. Jonas sees around 300,000 as realistic. Ford has a 2 million EV output target for 2026, four times what he expects. Tesla (TSLA), which seems to announce a new nickel or lithium supply deal every month, and Chinese EV makers have been “locking up the capacity slots,” Jonas wrote.
Tällaisia ovat aikaikkunat kun lithiumin tuotantoa yritetään nostaa:
Basic math shows why the U.S. and the world are in such a deep hole when it comes to EV materials.
While lithium battery plants take a couple years to build, new lithium mining projects can take five to 10 years to come online — if all goes well. On top of that, facilities for processing the concentrate extracted from natural brines and pumped into evaporation ponds can take a couple of years. After that, as Albemarle president of lithium operations Eric Norris explained on the Q4 earnings call, it takes another six months for EV battery makers to sign off on lithium quality, followed by two years to ramp up to capacity.
The “practical realities of capacity limitation” haven’t changed, despite exploding demand, Norris said.
Vastuksesta mitä kaivokset kohtaa:
Lithium’s NIMBY Problem
Yet there’s no timetable to reopen Albemarle’s Kings Mountain, N.C., lithium mine. It closed in the 1980s, when the company’s lower-cost brine operations ramped up in Chile. Last month, Albemarle reportedly paid tens of millions of dollars to buy adjacent land as it mulls a restart — but not anytime soon. The land now houses a drive-in theater, which under the deal can keep operating through 2026.
Albemarle said it would “engage with the community fully and transparently” before filing any permit applications.
Down the road in North Carolina’s Tin-Spodumene Belt, the permit process grinds on for a proposed Piedmont Lithium (PLL) open-pit mine. In 2020, the company announced a deal to supply Tesla with spodumene concentrate for processing into lithium hydroxide. The timing of initial deliveries, once expected by mid-2023, is uncertain.
Meanwhile, Europe’s biggest proposed lithium mine has been shelved indefinitely after Serbia revoked permits for U.K. mining giant Rio Tinto (RIO) amid environmental protests.
Litigation is holding up the biggest-known U.S. lithium deposit. Native American tribes have challenged the outgoing Trump administration’s January 2021 approval of Lithium Americas’ Thacker Pass, Nev., project. That project could power 1.5 million EVs a year if ever fully developed.
The project required developing a new process for extracting lithium from soft clay associated with volcanic activity. Lithium Americas will build a sulfuric acid plant on site for leeching, or separating out the lithium compounds for processing. The company expects a final ruling this summer. Still, the complexity of the project, already 13 years in the making, likely means “minimal output” before 2026, Deutsche Bank analyst Corrinne Blanchard told IBD.
Aivan varmasti Suomessakin nousee paikallinen väestö kyseisiä kaivoksia vastaan.
Nuo on aivan valtavia haasteita. Eikä BEV-voimalinjat ole missään kuplassa vaan ne on kilpailulle alttiina. Se voimalinja, joka tyydyttää asiakkaiden tarpeet, on riittävän edullinen ja jota pystytään valmistamaan miljoonia kappaleita vie markkinat. Oma mielipiteeni on tämä.
Seuraava pätkä on myös oma mielipiteeni. Tehdään pieni laskutoimitus. Yhden Teslan akkumateriaalien määrällä pystytään valmistamaan reilu 60kpl nykyisiä vetyautoja (Mirai, Nexo, X5). Eikä oikeastaan vetyauton korimallilla ole väliä, sillä polttokenno-SUV ei tarvitse juurikaan isompaa akkua kuin sedan. Tesla valmistaa vuosittain noin miljoona BEViä ja se akkumateriaalimäärä riittäisi 60+ miljoonaan vetyhenkilöautoon. Eli lähes koko henkilöautomarkkinat saataisiin katettua ZEV-voimalinjalla näillä materiaaleilla. Tämä on distruptiivinen asia, tai miten haluaa sen nyt muotoilla.
Varmaan tuohon kaasuputkien käyttöön kannattaa palata, mutta siinä toisessa energiaketjussa. Saksa ei suinkaan ole ainoa maa joka aikoo kuljettaa vetyä putkissa. En uskaltaisi näillä tiedoilla, mitä Saksa on aikeistaan kertonut, lähteä heittämään väittämää että “keskieuroopassa lämmitys sähköistyy”.