Varmasti asiallinen tyyppi, mutta onhan hänen ketjussaan paljon korjattavaa, ehkä jopa myös ihan asiavirheitä. En tosin taida jaksaa lähteä twitteriin heilumaan, koska:
- Se vie ihan helvetisti aikaa ja ne keskustelut häviää sinne tauhkaan.
- Twitter väännön voittajan palkinto on .
Polttokennoautoja ja vetyä ylipäätään vastustetaan aika ankarasti Suomessa. Se voi olla Suomi AB OY:n suurin virhe tulevana vuosikymmenenä. Toinen ongelma toki on se, että vaikka asia tunnistettaisiinkin niin teot vaativat aivan jumalattoman pitkän ajan.
Heitän nyt yhden vasta-argumentin. Minulle ei kukaan akkuautoihin luottava ole koskaan selittänyt miten seuraavasta ongelmasta selvitään. Eli akkumateriaalien puutteesta. Se on tosiasia.
"According to Wood Mackenzie, the world in 2030 will need eight times more lithium than today to supply electric vehicle batteries. Yet currently announced global extraction projects only cover about a third of this massive demand.
There is no quick fix, because it can take up to 10 years to open a new mine. Unsurprisingly, today’s lithium market is already experiencing shortages, and electric vehicle batteries have become more expensive after years of decline."
Esimerkiksi Ford puhuu paskaa asiasta minkä kerkiää:
“Ford CEO sets ambition to be number one in electric vehicles
Jim Farley doubles company goal to 600,000 EVs a year by end of 2023, but analysts question targets”
But analysts raised questions about how the company would meet its new targets.
Battery expert Simon Moores, from Benchmark Mineral Intelligence, said Ford was on track to make about 900,000 electric vehicles a year by 2030, well below the expected levels of others in the industry"
Sitten lisätään vielä yksi twiitti:
Kaikki nämä artikkelit ja twiitit on aivan just uunista ulos tulleita.
Akkumateriaalien pula on erittäin vakava. Kysyntä kasvaa siis 8 kertaiseksi mutta tarjonta on vain 1/3 siitä. Tarkoittaa siis sitä että kymmeniä miljoonia autoja jää asiakkaille toimittamatta materiaalien puutteiden takia.
Jos kaikki olisi samassa veneessä, niin ei siinä mitään MUTTA kun on se kilpaileva voimalinja joka ei vie akkuja läheskään niin paljoa. Polttokennoautojen akku on siis merkittävästi pienempi, henkilöautoissa monesti luokka 1,5kwh. Eli toisin sanoen yhden Teslan akulla tekee kymmeniä Toyota Miraita. Valtava kilpailuetu.
Sama asia toki raskaassa liikenteessä, akkurekkojen akut on aivan valtavan kokoisia. Myöskin akkujen hintataso on nousussa ja polttokennojen laskussa, että sekin on otettava huomioon. TCO laskelmat menee uusiksi huomattavasti aiempaa nopeammin.
Jos akkumateriaalien tuotanto nousee kysynnän tasolle vasta 2030-luvulla, niin on tilanne saattaa olla jo liian myöhäinen BEVien osalta. Koska siinä vaiheessa FCEV-ajoneuvojen penetraatio on jo hyvin laaja-alainen. Tämä on ihan oma näkemykseni.
Jos joku minulle pystyisi tarjoamaan ajatuksen, linkin tai konkreettisen ratkaisun siitä, että kuinka tämä ongelma kierretään niin olisin hyvin tyytyväinen. Se saattaisi muokata omaa ajatusmaailmaani todella paljon. Jos ei sellaista konkreettista ratkaisua ole, niin näen nuo pelkät BEV-autovalmistajat dead man walking -tyyppisinä yrityksinä.
Itselläni siis on tarkoituksena tehdä sijoituksilla rahnukkata jolloin potentiaalin omaavat yritykset ja teknologiat kiinnostavat. Pelkkä hype ei riitä.
Edit: Terveisiä Hyzon ketjuun. Sille on syynsä miksi olen sijoittanut hysonniin, muukin kuin pelkkä fomottelu