Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Myönnän, en katsonut videota, mutta silti lähden vähän haastamaan.

Sunnuntaina ajoin Turku - Helsinki välin. Kulutus 18,4 kWh/100km. Keskinopeus 105km, joten sanotaanko näin, että ei roikuttu rekan perässä kulutusta pienentämässä. Otetaan tuo esimerkkikulutukseksi, sillä se on ihan oikea ja tuore kokemus.

Saksassa Teslan Supercargereilla sähkö maksaa 0,74€ / kWh. Tuollaisella esimerkkikulutuksella ja hinnalla ajamisen kustannus 13,76€ /100km. Saksasta en tiedä, mutta Suomessa Teslan laturit ovat tällä hetkellä kalleimmasta päästä. Rechargen sovelluksella löytyi Saksasta 0,64€/kWh -latureita, joten Tesla lienee Saksassakin kalleimmasta päästä. Rechargen laturilla saisi siis ajettua 11,78€/100km.

Toinen tuore kokemus. Maantieajoa 65km. Keskikulutus 15,8kWh / 100km. Rechargen Saksan hinnoilla 10,1€/100km. Teslan hinnoilla 11,69€/100km.

1 tykkäys

No, Saksassa ajetaan kovempaa niin se nostaa kulutusta. Ja keski-euroopassa sähköllä ajaminen on aina ollut kallista.

Akkuautojen ajamisen kulut ovat nousseet huomattavasti siitä mitä ne ovat olleet, koska nyt myös kotilataus on kallista. Se on ongelmallinen asia, sillä autojen hinnat ovat polttiksia ja hybridejä merkittävästi kalliimpia. Ja eritoten nousseiden korkokulujen aikaan auton hankintahinnalla alkaa olla taas enemmän merkitystä. Aiemmin akkuautoa on pidetty halpana ajaa ja sillä on perusteltu se, että voi ostaa isomman hankintahinnan omaavan auton koska kk kulut ovat pysyneet samoina. No, nythän se ei enää niin ole.

Akkumateriaalien hinnannousut ovat nostaneet autojen hintoja rutkasti, minkä toki ennustin jo alkuvuonna. Tämä on se toinen iso ongelma eikä tähän ole ratkaisua olemassa. Ellei autovalmistajat laita autoihin pienempiä akkuja…

Mitä vetyautoihin tulee, niin on tässä iskun paikka. Hankintahinta on saatava alemmaksi, se on selvä. Mutta ajamisen kulut matka-ajossa on jo nyt hallussa ja matka-ajat ovat kilpailukykyiset vs polttomoottoriautot. Näillä on iso merkitys Saksassa+ympäristössä. Hyvät pitkänmatkan ajo-ominaisuudet on varmasti yksi iso syy miksi BMW alkaa näitä tekemään…

Ennustan akkuautoille erittäin nihkeitä markkinoita seuraavan parin vuoden ajan, monestakin eri syystä johtuen. Sinä aikana ratkeaa se, että pystyykö FCEV:n hinnat painumaan niin alas, että kuluttajilla on niihin varaa isossa mittakaavassa. Ainekset siihen on olemassa.

Sinä aikana Toyotan kaltaiset hybridit ja PHEVit taitaa viedä leijonanosan myynneistä…

4 tykkäystä

26 autoa testiin tammikuussa 2023 UK:ssa. Reaalimailmaa.

5 tykkäystä
5 tykkäystä

https://eu.detroitnews.com/story/business/autos/2022/10/18/bmw-boss-sayshydrogen-not-electric-will-be-hippest-thing-to-drive/69571239007/

BMW boss says hydrogen, not electric, will be ‘hippest thing’ to drive

BMW is hanging in there with hydrogen. That’s what Oliver Zipse, the chairman of BMW AG, reiterated during an interview Oct. 17 in Goodwood, England.

“After the electric car, which has been going on for about 10 years and scaling up rapidly, the next trend will be hydrogen,” he says. “When it’s more scalable, hydrogen will be the hippest thing to drive.”

5 tykkäystä

https://tekniikanmaailma.fi/ai-vetyko-kuollut-ei-suinkaan-silla-ranskalaiset-hopium-ja-namx-polttokennoautot-saattavat-olla-liikenteessa-2025/?shared=1265809-9679dbfe-500

4 tykkäystä

Meni näköjään läpi tämä lataus/tankkausinfran tiukennukset. Siitäpä se vedynjakeluverkosto rakentuu ja joka asemalla täytyy olla näköjään myös 700 barin pumppu. Valmista pitää olla vuoden 2027 loppuun mennessä.

Edit: Rakentuu se kyllä muutenkin, mutta antaahan tämä sille vielä lisänostetta.

Sama latauspuolella, välimatka lyhentyi 60 kilometriin.

6 tykkäystä

NamX on erikoinen vetyauto (iltalehti.fi)

4 tykkäystä

"JCB, developer of the world’s first working construction machines powered by hydrogen, today unveiled another world first for the industry - a mobile hydrogen refueller.

Today the company announced another industry first – a mobile hydrogen refueller, providing a quick and easy way for customers to refuel their machines on site. Around 97 per cent of construction machines have fuel delivered to them while working on site. This means customers are already used to a transportable fuel, allowing refuelling to take place in a matter of minutes."

Nämä JCB:n koneet taitaa olla h2 ICE voimalinjalla.

4 tykkäystä

GMG:n akun uudet speksit:

"Latest testing data has demonstrated a calculated energy density that has increased by 93% from 150-160 Wh/kg to 290-310 Wh/Kg since the last battery update on the 22nd of June 2021 "

(yhtiön tarkoitus on siis valmistaa alkuvaiheessa nappiparistoja ja edetä siitä sitten vähitellen isompiin)

3 tykkäystä

@jokuvaan1 Oliko tietoa montako lataussykliä on kesto tällä hetkellä?

Ovat ilmoittaneet että tehohäviö on olematon tuhansilla sykleillä, mikä voidaan tulkita, että sykli-ongelmaa ei ole normaalin kulutustuotteen näkökulmasta. Tämähän on se monen “läpimurto” akkuteknologian pulma.

Uusimmalla videolla puhutaan: “extremely long life cycles”
Coin Cell Prototype Fast Charging Demonstration (October 2022) - YouTube

2 tykkäystä

Eikös Teslan kennot ole nykyään n. 260Wh/kg. Tekisi n. 15% parannuksen, mutta miten nämä GMG:n kennot soveltuu batterypäkkeihin? Mikä on volumetrinen tiheys, muodonmuutokset ja jäähdytys/lämmitystarve? Hinta?

Sveitsin vetykokeilu valmis. Vety-Hyundailla ajettu yli 5 miljoonaa km. Homma toimii. Laajennetaan Euroopan laajuiseksi. Upeeta

14 tykkäystä

Ja tässäpä UK:n kokeilu. Yli kolme miljoonaa kilometriä.

9 tykkäystä
8 tykkäystä

@sillinkutoja Pirun hyvä juttu että saadaan vauhtia Suomessakin. Pidän tätä tärkeänä asiana, sillä vetyvoimalinja sopii Suomeen kuin nenä päähän pitkien välimatkojen ja kylmien kelien takia. Sen lisäksi Toyota (joka on Suomessa erittäin tärkeä merkki) valmistautuu julkaisemaan pari kansanmallia vetyvoimalinjalla. Odotan niiden olevan järkevähkön hintaisia ja se on tärkeä ominaisuus nykyisessä markkinaympäristössä. Toki myös Hyundailta on tulossa pari uutta mallia (Nexo ja Staria) mutta ne on ehkä vähän kalliimman hintaluokan ajoneuvoja. Näistäkin kuullaan varmaan ensi vuonna lisää.

Onkos kenelläkään nyt sitten lopullisesti tietoa siitä, että ketkä nämä kaki toimiaa tuolla vedynjakelualalla on?

Hyundai lisää panostuksiaan vetyyn:

The Hyundai Group has announced a massive investment in hydrogen, committing $6.7 billion towards “the fuel of the future.”

Scott Phillips, Chief Investment Officer at Motley Fool told Oliver Peterson on Perth Live that hydrogen should be in the mix for our automotive future.

“When you block off potential ideas, when you simply say we think the race has been won and done…I think that’s a mistake,” he told Oly.

“I just think this is a smart idea, if you think about what hydrogen offers, a six kilo hydrogen tank can take you about as far as a standard full tank of petrol or diesel.”

5 tykkäystä
4 tykkäystä

Stellantis…5000 vetypakua vuodessa Euroopassa alkaen 2024

7 tykkäystä

Goodbye myöskin uudet kaasuautot 2035

On vedyn aika raskaassa kaukoliikenteessä.

6 tykkäystä