Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Renault ja Geelyn iso yhteistoimintaprojekti erilaisten ICE-voimalinjojen suhteen.

Lukuja:

  • On completion, the new company will comprise 17 powertrain plants and 5 R&D centers in 3 continents with around 19,000 employees, supplying 130 countries

Oem brändejä mihin voimalinjoja tulee:
At launch, the new company is expected to supply multiple industrial customers including Renault, Dacia, Geely Auto, Volvo Cars, Lynk & Co, Proton, and also Nissan and Mitsubishi Motors Company.

Linkki:

Mielestäni tämä hyvin osoittaa mihin suuntaan automarkkinoilla ollaan menossa → kohti laaja-alaista voimalinjakirjoa. Polttomoottorilla on edelleen valtava merkitys, mutta toki energiatehokkuuteen haetaan parannusta. Erilaisissa hybridi voimalinjoissa eurooppalaiset autonvalmistajat ovat jääneet aasialaisistä jälkeen, mutta tässä yhteistössä on paljon potentiaalia.

Renaulution etenee vahvasti. Uudet mallit ovat hyviä ja voimalinjojen kirjo on laaja. Nähdäkseni yhtiön tulevaisuus näyttää melko valoisalle tässä haastavassa ympäristössä.

6 tykkäystä

Ruotsiin lisää 24 kappaletta vedynjakeluasemia. Valmista vuoteen 2025 mennessä. Oman laskuopin mukaan pitäisi Ruotsissa olla vuoden 2025 lopussa noin 75 vedynjakeluasemaa. Ja isoin osa kaksineuvoisia.

7 tykkäystä

Nyt on askelmerkit kohdillaan ; )

12 tykkäystä

Tämä kuulostaa game changerilta, jos range tulee oikeasti olemaan 2000km!

3 tykkäystä
7 tykkäystä

En aina postaile yksittäisiä tilauksia tänne, mutta 100 vetybussia olisi menossa Duisburgiin joten se olisi kohtalaisen iso tilaus.

Plugin Euroopan päämaja sijaitsee ko kaupungissa. Pääsiskö tekee pientä bisnistä? :money_mouth_face:

Plug Power ($PLUG)

9 tykkäystä

Tänne on aiemmin linkitetty artikkeleita sekä akkumateriaalien rajuista hinnannousuista että muutamien autonvalmistajien kommentteja asian tiimoilta. Nyt on riski eskaloitunut ja homma lävähtänyt käsille. Ev startuppien kustannukset ova lähteneet lapasesta ja ne vuotaa rahaa hurjaa tahtia eikä käännettä oikein näy. Sijoittajariskiä on nyt tarjolla näissä yrityksissä. Itse uskallan toistaa väittämäni että nämä ovat kuoppaan meneviä yrityksiä. Ikävä kyllä.

Artikkelissa viitataan Reutersiin uutiseen ja käsitellään sekä Canoota, Lucidia ja Riviania. Näiden lisäksi mm. Polestar on tappiollinen.

According to Rivian’s most recent SEC filings, the company’s third-quarter costs jumped from $83 million in 2021 to nearly $1.5 billion in 2022. That’s an absurd jump in costs, but not an unbelievable one — lithium prices have blown up like an earthbound asteroid.

6 tykkäystä

Maailman sähköautokanta (BEV+PHEV) lienee tämän vuoden lopussa luokkaa 30-40 miljoonaa autoa. Kokonaisautokanta 1.2 miljardia. Ainakaan akkujen nykyteknologialla maailma ei sähköautoistu. Korvaavia teknologioita tulee ja tarvitaan sekä nykyisiä polttomoottoriteknologioita on pakko kehittää. Se on realismia. Kun miettii tuota Rivianin tilannetta, lähenteleehän nuo tappioluvut jo absurdiuden rajoja.

3 tykkäystä

Viitaten pariin edelliseen viestiin, tässäpä Geelyn ja Renault Groupin ratkaisumalli asian kehittämiseksi;

New global company to develop, produce and supply advanced hybrid and low-emission powertrains

  • Framework agreement envisages Geely and Renault Group holding 50% stakes in new company
  • New partnership aims to become leader in next-generation hybrid and highly efficient powertrain solutions to meet worldwide demand for years to come
  • Initiative forms part of ‘Renaulution’ transformation at Renault Group and Geely’s transition to intelligent e-mobility services
  • New company will supply multiple brands worldwide with complete range of best-in-class powertrains including electrified solutions
  • On completion, the new company will comprise 17 powertrain plants and 5 R&D centers in 3 continents with around 19,000 employees, supplying 130 countries
  • New organization structure, combining a strategic footprint and attractive business model, will welcome new partners in due course
2 tykkäystä

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-14/tesla-s-electric-semis-are-coming-and-trucks-stops-aren-t-ready

Next month, Tesla Inc. plans to deliver the first of its electric Semi trucks—able to haul a full 40 ton-load some 500 miles on a single charge.

Researchers found that by 2030, electrifying a typical highway gas station will require as much power as a professional sports stadium—and that’s mostly just for electrified passenger vehicles. As more electric trucks hit the road, the projected power needs for a big truck stop by 2035 will equal that of a small town.

A connection to the grid that can handle more than 5 megawatts takes up to eight years to build, at a cost tens of millions of dollars. If power upgrades don’t start soon, the transition to electric vehicles—let alone electric trucks—will quickly be constrained by a grid unprepared for the demand, warned Bart Franey, vice president of clean energy development at National Grid.

5 tykkäystä
11 tykkäystä

https://tekniikanmaailma.fi/liikenteen-sahkoistymisessa-on-ehka-unohdettu-yksi-pikkuasia-rekkaparkit-tarvitsevat-pienen-kaupungin-verran-sahkoa/

9 tykkäystä

Ei ole unohdettu, kyllä ainakin tällä palstalla on muutama kirjoittaja ollut hyvin perillä asiasta. :wink: Mutta faktahan se on, että vedynjakeluverkosto skaalautuu latureita paremmin isoille määrille autoja.

@Meri Tuo on todela kov suoritus Toyotan ja Kenworthin vetyrekoilta. Ei jäänyt jossiteltavaa. Toyotan polttokennojen tuotantolinjasto valmistuu jenkkeihin ensi vuonna. Eli esim. Kenworthin rekka Toyotan stäkillä todennäköisemmin täyttää IRA:n kotimaisuusvatimukset → pääsee reilujen tukiaisten piiriin. Se on huono enne esim. Nikolalle…

Edit: VW siirtää ja ehkä peruu kokonaan BEV-projektejaan:

8 tykkäystä

Ei mene volsulla kiinassakaan oikein vahvasti. Ja puhutaan kuitenkin maailman suurimmasta automarkkinasta.

Teslalla sakkaa myös…

8 tykkäystä

Näköjään menee liikenteessä niin, että mitä Toyota edellä sitä muut perässä. Uusi vetykäyttöinen kilpamoottori julkaistu. Mielestäni moottoriurheilun pitäisi siirtyä nopeammalla aikataululla esim vedyn käyttöön. Silloin motorsport tekisi sitä tehtävää mihin se on syntynyt, eli kiihdyttää ajoneuvojen kehitystä.

Ihan hyvät speksit.

11 tykkäystä

Tässä esimerkkiä myöskin Suomen hallitukselle. Kun toimitaan, niin asiat muuttuvat haluttuun suuntaan. Kysymys on järkevän kokoisista rahoista, joilla päästään kunnolla liikkeelle.
Jos mietitään, että yksi asema maksaa 1,5-2 miljoonaa €, niin jo tuolla rahalla saa 10-15 asemaa. Ei sisällä tontin hintaa.

11 tykkäystä

Tässä voimalinjakatsaus ja Namu-X esittely Forbesilta:

If The Electric Car Revolution Sputters, Hydrogen Could Still Succeed (forbes.com)

8 tykkäystä

Kiitos. Erinomainen kirjoitus ja yhteenveto. Kun tähän vielä lisätään kaiken maailman ”härpäkkeiden” sähköistyminen puhelimista polkupyöriin, sähköporista tietokoneisiin jne…siis metalleille kyllä kysyntää riittää. Yksikköä kohti ei mahdottomasti…mutta kun niitä yksikköjä on loputon määrä. Tarjonta ja kysyntä eivät kohtaa…hinnat nousevat jatkossakin ja kauan.

Lähetetty iPadista

6 tykkäystä

Aivan, siinäpä se juuri onkin, kun sähköistyminen jatkuu kaikilla tasoilla mikrosta makroon, niin ihan vaikka perusmetalli kuparin kysyntä tullee vielä yllättämään monet. Nyt esim merituulivoimaa ollaan puskemassa enennäkemättömän laajasti ympäri guugelia - ja Suomen kaltaisissa maissa myllyjä tungetaan vielä maallekin. Tässä vähän referenssiä kuparin tarpeesta:

Offshore Wind Requires 63,000lbs Of Copper Per Turbine | OilPrice.com

Maavoimalaankin tarvitaan tonneittain kuparia/mylly. Sitten kaapeloinnit, maadoitukset, muuntamot ym.

Aurinkovoima on toinen pääratkaisu uusiutuvissa ja kuparin kulutus näyttäisi olevan vuosittain samalla hehtaarilla:

Copper in renewable energy - Wikipedia

No sitten autot. Siellähän nyrkkisääntö on, että BEV vs ICE kuparin käyttö on henkilöautossa lähes 4x eli luokkaa 80 kg/auto. Jos puhutaan busseista tai muista raskaammista laitteista, niin tavaraa menee satoja kiloja/ajokki. Ja niitä kaikkia pitää ladata. Tarvitaan miljoonia latureita koteihin ja teiden varsille. Kuparia tarvitaan kiloista satoihin kiloihin/laturi tehosta riippuen. Ja sitten näille kaikille pitää saada sähköt, jolloin osa sähkönsyötöistä menee uusiksi - ja kuparia palaa…

Jos akuista puhutaan, niin niitähän asennetaan nykyisin myös kiinteistöihin, vaikka tyyliin Enphase tai sitten suurempia järjestelmiä suurempien yksiköiden varmistuksiin.

Kyllä minusta on selvää, että kuparin käyttöön (säästöön) pitäisi kiinnittää paljon enemmän huomiota ja tuo Michauxin ehdotus kansainvälisestä koordinoinnista on hyvä. Vaikka tuskin toteutuu tässä ‘oma napa’ maailmassa, missä mitään blokkeja ylittävää ei oikein saada aikaiseksi, ennen kuin on pakko.

Vetytalous auttanee hyvinkin paljon useiden mineraalien ja etenkin kuparin säästössä, kun hyvinkin erilaisia akkukäyttöjä ja niiden vaatimia kaapelointeja voidaan korvata vedyllä. Silloin ei myöskään tarvitse rakentaa yhtä laajaa/vahvaa sähköverkkoa, kun energiaa voidaan siirtää ja säilöä vetynä tai sen johdannaisina.

Toki myös vetytalous käyttää kuparia elektrolyysissä jne, joista ei helposti löydy tietoa. Aika näyttää, mihin menemme mutta juuri nyt näyttää siltä, että vety on tulossa erittäin vahvasti ja laajasti. Alan uutisointi ja projektit ovat suorastaan räjähtäneet ja jotain kertoo sekin, että jopa Suomessa on maalailtu vedyn suurvaltavisioita. Vielä 3 v sitten Tampereen energiamessuilla kukaan ei puhunut vedystä sanaakaan. Esim Wärtsilän osastolla asiasta kysyttyäni naureskeltiin, että ei tule mitään… No sielläkin toimari on saanut kenkää ja nyt on uudet mietteet. Samaa tapahtuu muuallakin, kuten vaikka Volkkarin lasitornissa, josta akkuprofeetta Diess vapautettiin tehtävistään.

13 tykkäystä

@Von_Wangell Totta turiset.

Tässä on muuten sakemannien ajatuksia nykytilanteesta. En näe, että EU:ta ajetaan uuteen geopoliittiseen miinaan kriittisten materiaalien suhteen. Tai siis näin toivon.

2 tykkäystä