Macy's Inc - Tavarataloketju arvosijoittajalle

Joo tuo liikkeiden vähennys oli nyt toinen kerta kun näistä ilmoittivat, ja itsekin luin ihan muualta. Ihme kyllä ettei tuollaisista omilla sijoittajasivuilla kerrota.

Olen itse tässä ollut hieman fundakin mielessä mukana vaikka alunperin teknisen analyysin perusteella ostinkin. Seurailin jo joskus 2017-2019 miten firmalla meni mutta silloin ei tullut sijoitettua. Syinä oikeastaan vähän Stockmann-vibat silloin: ei juuri vallihautaa bisneksessä, paljon kivijalkoja ja olematon nettikauppa. 2019 lähtien alkoivat nettipuolta parantamaan ja viime vuonna olikin sitten paljon panostuksia. Tarkkoja numeroita en muista mutta nettimyynnin kasvu oli reipasta. Se yhdessä kivijalkojen vähenemisen, arvokkaiden kiinteistöjen (myös ilmeisesti ihan kuranttia tavaraa taseessa) sekä nettipuolen piristymisen ja kulusäästöjen kanssa antaa mielestäni hyvää näkymää. Hintaveikkauksia en lähde tekemään, katsotaan osari kerrallaan.

Tässä hieman kertausta siitä mitä tältä vuodelta odotellaan, nettimyynnin kasvua, Polaris-säästöohjelman väliaikatietoja ja liikkeiden sulkemisia. Sillä aikaa onkin menossa jo WSB-tyyppinen short squeeze tässäkin osakkeessa ja tänään piikattu jo yli 22$, korkein lukema sitten 2019 Elokuun alun.

Macy’s julkaisi tänään viime vuoden tilinpäätöksen ja olihan se hieno päätös karmealle vuodelle. Liikevaihto laski -18,7 % viime vuoden Q4 verrattuna, mutta SG&A -kulut joustivat hyvin ollen 30,2 % liikevaihdosta (sama mitä viime vuonna). Tuloksen tekemiseen palattiin ja osakekohtainen tulos oli $0.51 Q4:selta. Osakekohtainen oma pääoma kasvoi ja oli $8.22. Oikaistu tappio koronavuodesta oli -688 miljoonaa.

Macy’sin kohdalla tase on kiinnostava myös. Riskin pieneneminen nostaa nimittäin osakekannan arvoa. Nettovelka romahti Q3:sen 3837 miljoonasta Q4:sen 3180 miljoonaan. Nettovelka on tällä hetkellä pienempi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, jolloin korona oli vasta Kiinassa. Ohessa taulukko viime vuoden taseen tunnusluvuista:

Konferenssipuhelu kestää 89 minuuttia ja siinä kerrotaan Polaris-strategiasta lisää. Palataan asiaan.

2 tykkäystä

Tässä muistiinpanoja tuosta konffapuhelusta.

  • Iso muutos pääoman allokoinnissa digitaaliseen, teknologiaplatformiin ja jakeluketjun kehittämiseen.

  • Odotetaan 10 miljardin liikevaihtoa digitaalisista kanavista vuonna 2023.

  • Tavoite saavuttaa jälleen investment-grade luottoluokitus maksamalla velkoja takaisin.

  • “Digitally-led omnichannel retailer”.

  • 5 driveria saavuttaa korkea kannattavuus ja vapaa kassavirta: 1. Liikevaihdon kasvu 2. bruttokatteen parantaminen 3. varaston tuottavuuden parantaminen 4. SG&A-kulujen hallitseminen 5. Taseen vahvistaminen velan määrää vähentämällä.

  • Hyvä kysyntä joulumyynnissä, joka on jatkunut tälle vuodelle. Vaatemyynti -32 %; home, beauty ja hajusteet paikkasivat.

  • NPS-asiakastyytyväisyyslukemat kasvaneet, syynä pidetään parantunutta turvallisuutta asioinnissa.

  • Tavaroiden palautukset vähentyneet, mikä tuki nettomyyntiä. Syynä osittain tuotemix.

  • Asiakasohjelma edistynyt hyvin, nuoret ovat löytäneet Macy’s brändin. Räätälöidyt tarjoukset parantavat kannattavuutta.

  • Investoinnit analytiikkaan jatkuvat tänä vuonna.

  • Q4:lla suhteellisen bruttokateprosentin laskun suurin tekijä oli toimituskustannusten kasvu.

  • 25 % nettimyynnin toimituksista toteutui liikkeissä.

  • Hitaasti myytävään tavaraan ja liikkeiden tavarapaljouteen kiinnitettiin huomiota. -25 % pienempi myytävän tavaran määrä 2021 alussa, mikä vastaa liikevaihtoa (stock-to-sales ratio).

  • 900 miljoonan SG&A kulujen run rate savings saavutettu. Tätä säästöä pidetään pysyvänä.

  • Velkoja on lyhennetty kassavaroilla ja käyttöpääoman tehokkuus on parantanut kassavirtaa. Investoinnit on kohdistettu tärkeimpiin projekteihin.

  • Fyysisten myymälöiden läsnäolo markkinoilla on ratkaisevaa myös digitaalisessa myynnissä. Macy’sin digitaalinen myynti on 2-3 kertaa suurempi asukasta kohden alueilla joissa Macy’sillä on kauppa. Vastaavasti tavaratalon sulkeminen johtaa digitaalisen myynnin laskuun.

  • Digitaalisen kanavan kannattavuus on kasvanut. Nyt ollaan jo plussalla. Digitaalisessa kanavassa haaste on toimituskustannukset, tavaratalotoiminnassa taas kiinteät kustannukset.

  • Logistiikkaa tehostetaan. Asiakkaita houkutellaan hakemaan tuotteet myymälästä. Parhaat toimitusvaihtoehdot sidotaan asiakasohjelmaan.

  • Nettimyynnin osuus oli lähes 44 % myynnistä Q4:lla (kasvoi 30 %:sta vuonna 2019)

  • Yhtiön johto ymmärtää, että yhtiön bisnesmalli oli haastettu jo ennen pandemiaa ja pandemia on vain jouduttanut muutoksien tarvetta. Kustannussäästöjen tavoite on kasvattaa tuloslaskelman alariviä ja yhtiön osakkenomistajien saamaan voittoa.

  • Yhtiön johto puhuu jo liikevaihdon kasvusta kannattavasti, kiinnittäen huomiota kassavirtaan.

  • Tavoite on vastata kysyntään kanavariippumattomasti ja tarjota kuluttajille miellyttävä ostokokemus kilpailukykyisesti.

  • Edullisempi Backstage-myynti on ollut vahvaa viime vuonna, tänä vuonna avataan uusia Backstage “store within store”-alueita.

  • Parempi varaston kierto tavoitteena tehokkaammalla hinnoittelulla.

  • Digitaalinen kanava on iso, kasvava ja kannattava Macy’sille.

  • Uusi digitaalinen tiimi saa toimitusjohtajan optimistiseksi Macy’sin mahdollisuuksille digitaalisessa maailmassa.

  • 125 liikkeen sulkeminen on edelleen agendalla heikoimmilla alueilla. Sen jälkeen 80 % myynnistä tulee A ja B -tasojen myymälöistä.

  • Digitaalisen asioinnin ja liikkeessä asioinnin saumaton yhdistäminen teknologiainvestointien kohteena.

  • Jakeluportaan investointien tavoitteena on asiointinopeuden ja kapasiteetin kasvattaminen, toimituskustannusten karsiminen, hävikin vähentäminen ja tuottavuuden parantaminen jakelukeskuksissa.

  • Moderni teknologiaplatformi sisältää analytiikkaa ja antaa kannustimia yhtiön työntekijöille.

  • Omien osakkeiden takaisinostot ja osinko eivät ole prioriteetteja. Nyt pitää investoida ja vahvistaa tasetta.

  • Vuodelle 2021 odotetaan $19.75 - $20.75 miljardin myyntiä. Bruttokatteen odotetaan paranevan ja osakekohtaisen oikaistun tuloksen odotetaan olevan $0.40 - $0.90. Assettien myynnistä odotetaan 60-90 miljoonan tuottoja, painottuen viimeiselle kvartaalille.

  • Velkoja maksetaan takaisin sitä mukaa kun ne erääntyvät, kunnes tase on jälleen kunnossa investment-grade luottoluokitukselle.

Kysymysosio:

  • Q4 trendien odotetaan jatkuvan Q1:llä myyntimixin osalta. (vaatemyynnissä on hyvä kate, mutta se on painuksissa)
  • Bruttomarginaalin kasvattaminen: avain digitaalisessa kanavassa on toimituskustannusten laskeminen.
  • Skaalautuvuus voi parantaa bruttomarginaalia digikanavassa.
  • Likviditeetin ansiosta yhtiöllä on valmius vastata jos kysyntä yllättäisi positiivisesti. Pienempi varasto auttaa myynnin tehokkuudessa (salesthrough ratio).
  • 7 miljoonasta uudesta asiakkaasta 4 miljoonaa tuli digikanavan kautta (+36 % enemmän kuin viime vuonna). Ikäprofiililtaan vanhempi asiakaskunta on vähentänyt ostoksiaan tässä pandemian aikana, mutta nuoret ovat löytäneet Macy’sin brändin. Klarnan myötä on tullut täysin uusia nuoria asiakkaita.
  • Toimitusjohtaja kertoi vaikeuksista saada huonekaluja myyntiin, toimittajilla ongelmia suuren kysynnän kanssa. Ongelman odotetaan väistyvän Q1 jälkeen.
  • Macy’sillä on Amazonin kanssa kilpaileva Vendor Direct -ohjelma, jossa tavarantoimittajat voivat täyttää asiakkaiden tilauksia suoraan. Toimitusjohtaja on tyytyväinen ohjelmaan, mutta asiakastyytyväisyyttä pitää seurata.
  • Macy’s pärjäsi Q4:lla hyvin sekä edullisessa Backstage-myynnissä että luksusmyynnissä.

Tuosta Vendor Directistä parin vuoden takainen juttu:

8 tykkäystä

Juippi tai joku muu Macy asiantuntija.

Nyt ollaan kolisteltu alas oikein kunnolla. Bidenin tukipakettiäänestämisen jälkeen siitä huipusta 21.0$ (ma 15.3) ollaan käymässä tällä hetkellä 14.7:ää $. Saapas nähdä mihinkä vielä päivän aikana laskeekaan. Eli alas 30% puolessatoista viikossa, Kohl taitaa olla tällä hetkellä n. -18% ja Nordstrom -27% samassa ajassa. Mistähän moiset laskut? Kuluttajilla rahaa, koronarokotuksia annetaan 2.5milj. shottia päivässä ja tilanne paranee kokoajan. Mikäs tässä nyt mättää?

Olen vielä selvästi plussalla yli 80%, mutta kyllä sitä tuon samat 30% ottaisi osakkeeseen takaisin…

Macy’s osallistui jälleen Fireside Chat -analyytikkohaastatteluun jossa toimitusjohtaja ja talousjohtaja kertoivat yhtiön kuulumisia. Otin tallenteesta muistiinpanot:

  • Q4:sen hyvä momentum jatkunut Q1:llä.

  • Stimulus-paketista on ollut apua, samoin rokotteista.

  • Toimitusjohtaja vertaa lukuja vuoteen 2019 joka on paremmin vertailukelpoinen.

  • Ydinasiakkaat (Star Rewards loyalty members) ovat palaamassa, keskiostot kasvaneet 7 %.

  • Toimitusjohtaja näkee mahdollisuuksia markkinaosuuksien kasvattamiseen mm. nettimyynti ja konkurssiin menneet kilpailijat.

  • Macy’sin verkkokauppa on #2 sijalla niissä kategorioissa joita yhtiö pitää ytimenään.

  • Fundamentit, bruttokate, varaston kierto hyvällä mallilla.

  • Uusien asiakkaiden saanti on onnistunut (bronze customers), 500 000 - 700 000 uutta asiakasta joka kuukausi.

  • Uusia asiakkaita on noin 19 % enemmän kuin 2019. Heidän keskiostoksensa on 13 % suurempi kuin 2019.

  • 7 miljoonaa uutta asiakasta edellisellä kvartaalilla.

  • Verkkokauppaan on tullut parannuksia mm. hakukoneeseen, personointiin ja maksamiseen.

  • Viime vuonna menestyneet kategoriat ovat edelleen vahvoja (huonekalut, tekstiilit, parfyymit, korut)

  • Nyt myös luksuslaukut, kellot 12 % myynnin parannus.

  • Mekkojen myynti palaa pikkuhiljaa horroksesta kun naiset alkavat valmistella häitä ja prom-tanssiaisia.

  • Maansisäinen matkustus on näkynyt matkalaukkujen (luggage) myynnin kasvuna.

  • Varastonhallinta on auttanut tavaroiden myynnissä normaalihintaisena, AUR kasvoi 7 % vs. 2019 Q1.

  • AUR = Average Unit Retail, eli paljonko oli myytyjen tuotteiden hinta keskimäärin (kun se oli välillä alennuksessa).

  • Haastattelija kysyy, mikä erottaa Macy’sin kilpailijoistaan ja saa asiakkaat tulemaan juuri heille ostoksille. Toimitusjohtaja vastaa, että Macy’sin etu on koko hintaskaalan kattaminen (off-price to luxury) muodissa. Off-price paikkoja aiotaan lisätä suunniteltuakin enemmän. Toinen ero kilpailijoihin on omnikanavaisuus - asiakas voi valita asiointitapansa ja tästä pyritään tekemään mahdollisimman kitkatonta.

  • Haastattelija kysyy, miten jatkossa nähdään mahdollisuudet ajaa kannattavuutta ja kasvua (vrt. kannattamattomien paikkojen sulkeminen). Talousjohtaja toteaa, että alueilla joissa Macy’sillä on tavaratalo nettimyynti on 2-3 kertaa suurempi asukasta kohden kuin alueilla, joilla tavarataloa ei ole. Tavaratalojen palvelut muuttuvat tukemaan monikanavamyyntiä. 60 heikosti kannattavaa tavarataloa on vielä suljettavana. Jäljellejääviin tehdään kohdennettuja brändi-investointeja. Tavarataloinvestointien voimakas painotus on omnikanavaisuuden asiakaskokemuksen tukeminen.

  • Yhtiön kannalta keskeinen haaste on parantaa kannattavuutta digitaalisessa myynnissä. Tavaran katteet ovat samat sekä myymälöissä että netissä. Bruttokate on heikompi digimyynnissä, koska toimituskustannukset syövät sitä. Polaris-strategia pyrkii pienentämään toimituskustannuksia ja parantamaan varaston tuottavuutta. Toimituskustannukset ovat alimmillaan, kun asiakas tilaa netissä ja hakee tavaran myymälästä. Myös kysynnän paremmalla ennakoinnilla voidaan vähentää tavaran liikkumisen määrää. Tässä analytiikka auttaa. Tavarat voidaan paketoida erillispakettien sijasta myös suuremmiksi paketeiksi, mikä on kannattavampaa ja säästää luontoa. Talousjohtaja antaa esimerkin analytiikkaan perustuvista tarjouksista myymälätasolla, jotka parantavat bruttokatetta vanhaan verrattuna.

  • Yhtiö ohjeistaa 37 % bruttokateprosenttia tälle vuodelle ja pitää 35 % bruttokateprosenttia pidemmällä aikavälillä kestävänä. Tässä on taustalla mm. myyntimixin siirtyminen osittain matalampikatteisiin tuotteisiin, digitaalinen penetraatio ja toisaalta johdon pyrkimykset parantaa bruttokatetta.

  • Yhtiöllä on myös uusi sivubisnes Macy’s Media Network, joka toi yhtiölle viime vuonna 35 miljoonaa tulosta ja jonka odotetaan tänä vuonna tuovan 60 miljoonaa.

  • Pääoman allokoinnin prioriteetti on operatiivisen joustavuuden varmistaminen. Ensin lisätään markkinaosuutta ja sitten maksetaan velkoja pois niiden erääntyessä. Kasvu, parantuvat marginaalit ja voimistuva kassavirta parantavat bisneksen terveydentilaa.

  • Tavoitteena on saavuttaa investment-grade luottoluokitus, joka on yhtiön mukaan 3x leverage ratio ja 6,5x interest coverage. Osinkoja ruvetaan maksamaan vasta kun myynti, marginaalit ja kassavirta ovat korkeammalla tasolla.

  • Liikevaihdon osalta tavoite on ensin palata 2019 tasolle (25 miljardia) ja kasvaa siitä eteenpäin < 5 %.

  • Käyttökate-marginaalin osalta tavoite pandemiaa edeltävässä tasossa [9-10 %] myös liikevaihdon ollessa pienempi.


@kapa76
Osakkeiden kurssimuutoksien syvällisiä syitä on vaikea arvioida. Macy’s on syklinen ja poikkeuksellisen volatiili osake. Olen nähnyt että osakkeen arvo voi muuttua jopa 5 % päivässä suuntaan tai toiseen vaikka yhtiön kehitys on edennyt varsin tasaisesti kohti parempaa koronatilanteen pohjista (josta ollaan noustu >200 %). Luultavasti kun yhtiö saa taseensa parempaan kuntoon, osakkeen riskisyys sijoittajien mielissä laskee. Historiallisesti markkinoilla on ollut hyvin ristiriitaisia näkemyksiä Macy’sin arvosta:

Oleellisempaa kuin kurssikehitys on kuitenkin se, uskooko sijoittaja toimialan ja yhtiön tekevän tuottovaatimuksen kattavaa tuottoa tulevaisuudessa. Yleensä kurssikehitys korreloi taloudellisen menestymisen kanssa.

11 tykkäystä

Q1 luvut julkaistiin tänään (linkki). Toivottavasti kukaan ei tee sijoituspäätöksiään näiden noin viikko sitten saatujen analyytikkolukujen perusteella:

Todellisuus: Myynti $4,706 miljardia ja osakekohtainen tulos $0,33. Eli analyytikot oli jo heti ensimmäisellä kvartaalilla 230 miljoonaa tuloksen suhteen väärässä.

Sijoituscaseni on perustunut sille että pandemian jälkeen palataan normaaliaikaan, eli 2019 lukuihin. 2019 osakekohtainen tulos oli $1,81. Juuri näin yhtiö ohjeistaakin:

Ostat vitosella osaketta joka tienaa sulle 2. Se on nopea keino saavuttaa taloudelliset tavoitteensa. Vaikka osake onkin nelinkertaistunut pohjalta, tässä on siltikin P/E 10 case käsillä.

Nettovelka laski edelleen. 2020 Q4 nettovelka oli 3180 miljoonaa ja nyt 2021 Q1 se oli 3054 miljoonaa. Käteisen määrä jatkaa kasvuaan. Omavaraisuusasteella mitattuna tase on hieman vahvistunut, mutta edelleen hauras (14,8 %). Macy’sillä on erinomainen kyky tuottaa kassavirtaa ja tässä ensimmäisellä kvartaalilla tehtiin 420 miljoonan vapaa kassavirta. Yhtiöllä on noin 311 miljoonaa osaketta ulkona.

12 tykkäystä

Tässä nämä analyytikkopuhelun muistiinpanot:

CEO Jeff Gennette:

  • Asiakkaat ovat terveitä, heillä on paljon säästöjä ja vähän velkaa. He ovat valmiita kuluttamaan kategorioissa joissa Macy’s on vahvoilla.
  • Bruttokateprosentti kasvoi 40 basis pointia ja SG&A-kulut olivat 17 % alhaisemmat Q1 2019 verrattuna.
  • Q1 2019 verrattuna vertailukelpoinen myynti oli 10 % heikompaa, mutta trendi on vahvistumaan päin.
  • Taustalla vaikuttivat sekä stimulus-paketti että parantunut rokotekattavuus.
  • Yhtiön johto ei näe tätä parantunutta kehitystä pelkästään väliaikaisena ilmiönä, joten ohjeistusta nostettiin.
  • Q1 2019 verrattuna yhtiön ydinasiakkaita asioi ~15 % vähemmän, mutta asioivien asiakkaiden keskiostos on kasvanut 10 %.
  • Asiakkaat myös asioivat useammin (7 %)
  • Ketju on saanut 4,6 miljoonaa uutta asiakasta yhteensä (23 % enemmän vs. Q1 2019). Näistä 3 miljoonaa ei ole aiemmin vieraillut Macy’s ketjussa.
  • Viime vuoden uusista asiakkaista 17 % asioivat uudelleen tällä kvartaalilla.
  • Digikanava on tuottanut tämän kasvun: 47 % uusista asiakkaista ensikontakti tapahtui digitaalisesti. 82 % digitaalisista tilauksista on palaavilta asiakkailta, mikä on ennätys.
  • Bronze asiakasohjelma on osoittautunut tehokkaaksi asiakashankintatavaksi. Bronze-asiakkaat ovat käyttäneet tällä kvartaalilla 14 % enemmän rahaa Macy’sillä vs. Q1 2019.
  • Myynti jakaantuu kolmeen koriin: 1) kategoriat jotka olivat pandemiassa vahvoilla ovat edelleen vahvoja 2) heikot kategoriat ovat osoittamassa elon merkkejä 3) asiakkaat ovat ehdottaneet uusia tuotekategorioita. Yhtiö pystyy vastaamaan kysyntään hyvän likviditeettinsä myötä.
  • Vaatemyynti on kokenut kuukausittaista vahvistumista.
  • Polaris-strategian myynnin kulmakivet ovat hinnoittelun tehokkuus, alennusmyyntien välttäminen, hyvät marginaalit ja joustavuus varastonhallinnassa. Analytiikka auttaa toimitusstrategiassa.
  • Macy’s on kärsinyt jakeluketjun häiriöistä, mikä näkyy varastotasoissa ja toimitusviiveissä.
  • Myynnistä 37 % tulee digitaalisesti (24 % Q1 2019), tästä 60 % älypuhelinten applikaatiosta.
  • Digitalisaatiossa on onnistuttu. Konversiot paranevat, asiakkaat saavat yksilöidyn ostokokemuksen ja tuotepalautukset helpottuvat.
  • Macy’s aikoo uudistaa nettikauppansa monivuotisena projektina.
  • Yhtiö tavoittelee nuorta, alle 40-vuotiasta asiakaskuntaa. Sosiaalisen media integraatiota lisätään. Tavoitteena tuoda positiiviset tavaratalo-ostokokemukset myös digitaaliseen kanavaan.
  • Macy’s Media Network on ollut menestys tavarantoimittajien keskuudessa. Sen kautta on julkaistu jo 130 tavarantoimittajien mainoskampanjaa, jotka ovat parantaneet Macy’sin verkkokaupan myyntiä yli 3 miljoonaa dollaria Q1:llä.
  • Tavaratalojen siisteyteen, turvallisuuteen ja layouttiin on kiinnitetty huomiota. Pienempi varastotaso tekee asioinnista virtaviivaisempaa.
  • Asiakastyytyväisyyttä kuvaava NPS on parantunut 4 pistettä vs. 2019 ja samalla tasolla kuin viime vuoden lopulla.
  • Kansainvälinen turismi on tuonut historiallisesti 3-4 % liikevaihdosta, sen odotetaan elpyvän vasta 2022.
  • Bloomingdalella on paras NPS-score. Nämä kalliimman tavaran myymälät toimivat testialustana innovaatioille.
  • Backstage “store within store” paikat lisäävät myymälöiden myyntiä 3-7 %. Näitä avataan jatkuvasti lisää.
  • Toimitusjohtaja näkee yhtiön olevan vahvempi nyt kuin pandemiaan lähdettäessä.

CFO Adrian Mitchell:

  • Makrotalouden vahvuus, stimulus-paketit ja kuluttajan parantuva luottamus näkyy Macy’sin tuloksissa.
  • Myös Polaris-strategian aikaiset parannukset näkyvät. Tavoite on kasvaa myös Covid-pandemian jälkeen.
  • Vuosien investointi digikanavaan auttoi sitä tukemaan liikevaihtoa pandemian aikana.
  • Selvästi parantuneen bruttokateprosentin (vs. Q1 2019) taustalla on myydyn tavaran paremmat katteet. Täysihintaiset tavarat menivät kaupaksi ja tarjouksia tarvittiin vähemmän.
  • Tämä onnistui siistillä varastolla ja investoinneilla hinnoittelustrategiaan. Hintataso riippuu sijainnista.
  • Algoritmit päättävät hinnoittelusta; paranevat algoritmit lisäävät sekä myyntiä että katteita.
  • Toisaalta bruttokatetta on heikentänyt lisääntyvät toimituskustannukset digitaalisen myynnin kasvusta.
  • +325 basis points myyntikate (vs. Q1 2019), -480 basis points kuljetuskustannukset (vs. -250 Q1 2019).
  • Kuljetusten tehokkuutta on pyritty parantamaan, vähentäen ylimääräisiä kustannuksia ja lisäten kuljetusketjun näkyvyyttä asiakkaalle. Asiakkaita myös kannustetaan hakemaan ostoksensa myymälästä.
  • 22 % digitaalisista tilauksista haettiin myymälästä.
  • Yhtiön strategiana on parantaa stock-to-sales-ratiota, eli myynnin suhdetta varaston arvoon.
  • SG&A-kulujen väheneminen johtuu Polaris-strategiasta ja tietoisesta kulukontrollista.
  • Myymälät saivat hyviä NPS-pisteitä samalla kun tuottavuus kasvoi huomattavasti tasolle jolla se on yleensä sesonkina. Talousjohtaja toteaa, ettei tämä tuottavuusparannus ole pysyvää. Yhtiön pitää palkata lisää henkilöstöä myynnin kasvaessa.
  • Luottokorttilaskutus oli $159 miljoonaa (13 miljoonaa vähemmän kuin Q1 2019). Kuluttajien maksukyky on hyvä.
  • Kun nettotuloksesta poistaa kiinteistömyynneistä saadut tulot, oikaistu osakekohtainen tulos oli tällä kvartaalilla 4 senttiä parempi kuin Q1 2019.
  • Kassavirtaa paransi korkeampi käyttökate ja yhtiön kannalta paremmat maksuehdot.
  • Koska investoinnit ovat jatkossa pääosin digitaalisia, yhtiön CAPEXit tulevat jatkossa olemaan matalammalla tasolla kuin ennen pandemiaa.
  • SG&A-kulujen oletetaan jatkossa olevan 135 basis pointia pienemmät kuin 2019 suhteessa liikevaihtoon.
  • Q2:selle odotetaan 4,9 - 5 miljardin myyntiä ja $0,03 - $0,12 osakekohtaista tulosta.
  • Q1 2022 odotetaan 520 miljoonan verohyvitystä CARES-paketista.
  • Kasvuinvestoinnit rahoitetaan monetisoimalla yhtiön kiinteistöportfoliota.
  • 2022 jälkeen odotetaan matalaa yksinumeroista kasvua myynnissä ja korkeaa yksinumeroista käyttökatemarginaalia.
  • Tavoite kasvuinvestoinneilla on tuottaa osakkeenomistajille vahvoja tuloksia pitkällä aikavälillä.

Kysymysosio:

  • Kysymysosiossa kysyttiin Macy’sin kiinteistöportfolion kohtalosta. Toimitusjohtaja vastasi, että yhtiöllä on ollut jo vuosia monta rautaa tulessa ja johto miettii miten parhaiten hyödyntää kiinteistöportfoliota omistaja-arvon lisäämiseksi. Asseteista on saatu viimeisen 5 vuoden aikana lähes 2 miljardia luovutusvoittoa. Herald Squaren suunnitelma rahoitettaisiin rakennuttamisesta saatavilla tuotoilla. Talousjohtaja täydensi että myymälöihin kohdistuvat investoinnit kohdistuvat omnikanavaisuuteen. Johto on mielissään kassaposition tuomasta operatiivisesta joustavuudesta.
  • Kysymys avoimina olevista vakansseista ja miten Macy’s on positioitunut palkkauksen suhteen. Talousjohtaja vastaa, että Macy’s on tehnyt investointeja palkkauksen oikeudenmukaisuuteen. Työntekijöiden kompensaatiot ovat hänen mukaansa paikallisesti kilpailukykyisiä ja yhtiö pystyy vastaamaan myös regulaatiomuutoksiin. Nämä on otettu huomioon ohjeistuksessa.
  • Kysymys uusien asiakkaiden profiilista ja ostokäyttäytymisestä. Toimitusjohtaja vastaa olevansa tyytyväinen että uusista asiakkaista 17 % teki uuden ostoksen ensimmäisellä kvartaalilla. Data-analytiikka voi auttaa asiakaspidossa.
  • Kysymys allokoidaanko vapaata kassavirtaa osakkeenomistajille vai lyhennetäänkö velkoja. Toimitusjohtaja, joka on samalla hallituksen puheenjohtaja, pitäytyy aiemmassa kannassaan, että on parempi saada korkeampi ja kestävä liikevaihtotaso, marginaalit ja kassavirrat ennen osinkoa ja osakkeiden takaisinostoja. Johto haluaa myös investment-grade luottoluokituksen joka on <3x leverage ratio ja >6,5 kertaa interest coverage ratio.
  • Kysymys voisiko Backstagea erottaa omaksi myymäläkonseptikseen. Toimitusjohtaja vastaa että Backstage aloitti näin kun se lanseerattiin 2015 ja sai suosiota. Nykyinen Store Within Store tukee olemassaolevia liikkeitä ostoskeskuksissa ja lisää kokonaismyyntiä. Toimitusjohtaja on tähän tyytyväinen ja visioi että Backstage voisi olla osa jokaista liikettä. Backstaget voisivat olla myös omia liikkeitään täydellä omni-kapasiteetilla. Macy’sillä on käynnissä kokeilut myös muista pienemmistä myymäläkonsepteista kuten Market by Macy’s (regular price) ja Bloomie’s (regular price). Näistä dataa 2022 alussa.
  • Kysymys liittyen edelliseen, kuinka kestävä tämä 3 - 7 % kasvu on ajan kanssa. Toimitusjohtaja vastaa, että kyse on kestävästä lisäyksestä myyntiin. Backstage ja muu myymälä tukevat toisiaan, eikä kannibalismia juurikaan tapahdu tuotekategorioissa. Asiakas joka ostaa sekä normaalihintaista että off-pricea on paras asiakas Macy’sin näkökulmasta. Skaalaedut paranevat.
  • Kysymys olisiko Macy’sistä platformiksi tavarantoimittajille. Toimitusjohtaja vastaa, että tavarantoimittajien (vendor) kanssa toimitaan yhteistyössä, koska heillä on sama asiakas. Macy’sin data hyödyttää myös heitä. Case in point: Macy’s Media Network. Macy’s vastaa tässä kilpailijoiden asettamiin haasteisiin.

Muutama kriittinen huomio:
Herald Squaren parannussuunnitelmasta ei puhuttu sijoittajan näkökulmasta ollenkaan. Tavaratalo on toiminnassa kiinteistökehitysprojektin aikana, mutta mikä merkitys tällä projektilla on tuleville tuotoille? Macy’s kun toimii jokseenkin pääomavaltaisella alalla, niin taseen tunnuslukuja ei ohjeisteta. Haluaisin kuulla minkälaista oman pääoman tuottoa ja sijoitetun pääoman tuottoa eri projekteilla tavoitellaan.

Yhtiön johto on ollut erittäin varovainen ohjeistuksien suhteen. Esim. viime vuoden Q4:lle ennustettiin vain positiivista käyttökatetta vaikka vaikutti aivan selvältä että sesonkina tehdään tulosta.

Yhtiö on positioitunut vahvasti digitaalisuuteen, kun ottaa huomioon että verkkomyynnin osuus USA:n vähittäiskaupasta on vain 13,6 % (FRED), joskin tasaisesti kasvava. Jotkut markkinakommentaattorit sanovat ettei verkkomyynnissä ole katteita ja esim. Macy’sin kilpailija Ross Stores ei investoi ollenkaan nettipalveluun. Näinkin voi asiaa ajatella. Macy’sillä näyttää olevan hyvä kokeilukulttuuri, jossa asiakkaiden tarpeita kuunnellaan ja niihin vastataan.

Näin suomalaisen näkökulmasta on tietysti vaikea ymmärtää amerikkalaiskuluttajan sielunmaisemaan ja ehkä siksi tämäkään ketju ei herätä kovasti keskustelua. Macy’sillä on omanlaisensa, pääasiassa naisista koostuva asiakaskunta, joka iloitsee elämästä ja haluaa hemmotella itseään. Onnistumista pitäisi siis mitata sen suhteen miten tämän valitun asiakasryhmän kanssa pärjätään - ei ajattelemalla että kuinka relevantti tämä tavarataloketju on omien intressien kannalta. Tämä ajatusvirhe voi johtaa helposti harhaan, kun ihmetellään että miten firmalla on 22 miljardia liikevaihtoa kun en siellä koskaan käy.

15 tykkäystä

Todella hyvä yhteenveto ja hienoa pohdiskelua. Myin oman macys position pois WSB hulluttelun aikaan, mutta olen usein miettinyt ostavani amerikan stokkaa takaisin salkkuun. Pandemian alkuvaiheessa meni jenkeissä useampi iso tavarataloketju konkurssiin, joten markkinaa on tällä hetkellä jakamassa vähemmän kilpailijoita. Verkkokaupan kasvu on myös hyvä uutinen siihen panostavalla Macysllä.

4 tykkäystä

Macy’s ilmoitti maksavansa ennenaikaisesti velkojaan takaisin:

https://www.macysinc.com/_assets/_6754f4cd20001faf3c029cbbea853762/macysinc/news/2021-08-03_Macy_s_Inc_Announces_Early_Redemption_of_1_3_1696.pdf

Maksetut velat edustavat 26,8 % yhtiön korollisista veloista 2021 Q1, eli velkamäärä pienenee huomattavasti. Laskeneet spreadit korkomarkkinoilla tekevät näistä riskisistä velkakirjoista arvokkaampia (= kalliimpia), joten takaisinosto maksaa ylimääräistä. Liiketoiminnasta kertyneet rahavarat riittävät velan maksuun. Q1 lopussa kassassa oli 1798 miljoonaa $ ja noista lyhytaikaisista veloistakin oli osa jo maksettu pois. Viime tilikauden lopussa Macy’sin velkatilanne näytti tältä:

Huomatkaa miten velkoja on maksettu korkeakorkoisimmasta lähtien. Ensi vuonna ei eräänny mikään velka (nämä kohdassa lyhytaikaiset velat), mutta 2023 erääntyy 850 miljoonan edestä velkoja. Yhtiöllä ei pitäisi olla mitään vaikeuksia maksaa noita pois. Q2 tulokset julkaistaan 19.elokuuta.

5 tykkäystä

Tämä lupaa kyllä hyvää osaria varten. En ole nyt muutamaan kuukauteen omistanut, mutta varteenotettava osaritreidin paikka ehkä

Kiitos tästä. Myin omat pois wsb hulluttelun aikaan, mutta tämä herätti taas mielenkiintoni. M:n pitäisi kaiken logiikan mukaan hyötyä jenkkien nopeasti edenneestä aukeamista ja jos verkkokauppa on jatkanut hyvää kasvuaan sekä ovat sulkeneet huonommin kannattavia liikkeitään, niin sieltä voi olla tulossa kova osari.

1 tykkäys

Voi jeesuksen pyssyt mikä tulos!

https://www.macysinc.com/_assets/_651ada3998907b69ac0917e5dd60ed7a/macysinc/news/2021-08-19_Macy_s_Inc_Reports_Second_Quarter_2021_Results_1698.pdf

Firma ei ole tehnyt koko näkyvillä olevan historiansa (15 vuotta) aikana $1.08 osakekohtaista tulosta Q2:lla. Tarkistin vielä että tuo on tosiaan kakkoskvartaalin osakekohtainen tulos ja tavallisesta operatiivisesta toiminnasta tullut.

Liikevaihto 5,647 miljardia. Kvartaalin aikana kassaan tuli rahaa 471 miljoonaa.
Nettovelka 2021 Q1: 3054 miljoonaa
Nettovelka 2021 Q2: 2704 miljoonaa

Tämä treidasi vuosi sitten vitosella osake kun ketään ei kiinnostanut sijoittaa fundamenttien pohjalta.

“Amazon syö Macy’sin” - terkkuja @Sauli_Vilen !

6 tykkäystä

Voihan vee, unohdin tän kokonaan. :sweat_smile: Hieno tulos ja laskupäivä saattaa syödä suurimman nousun näin hyvästä tuloksesta. Täytyy seurata mihin premarket hinta asettuu. Tällä hetkellä se on vasta +5%, joka on vähemmän kuin osakkeen hinta viikko sitten.

Tämän kvartaalin tulos on poikkeuksellinen, sillä yhtiön johto itse odotti Q1 tulosjulkistuksen yhteydessä $0,03 - $0,12 osakekohtaista tulosta ja 4,9 - 5,0 miljardin liikevaihtoa. Osakekohtainen tulos oli siis $1,08 ja liikevaihto 5,6 miljardia. Analyytikkojen konsensus osakekohtaisen tuloksen osalta oli $0,23 myyntisuositusten saattelemana, mutta mitäpä työkseen firmoja seuraavat henkilöt seuraamistaan firmoista tietäisivät.

Konferenssipuhelun muistiinpanoja:

Toimitusjohtaja Jeff Gennette:

  • Toimitusjohtajan mielestä tulos oli odotuksia parempi ja heijastaa yhtiön omnikanavaisuuden tehoa. Polaris-strategia on toiminut.
  • Yhtiö sai 5 miljoonaa uutta asiasta Q2 aikana, eli 30 % enemmän kuin vuonna 2019. Asiakkaiden keskiostos kasvoi 10 % 2019 vuoteen verrattuna ja trendi on positiivinen edellisestä kvartaalista.
  • Juhlavaatteet, korut ja hajuvedet olivat vahvoja kategorioita asiakkaiden valmistautuessa yhteiskunnan avautumiseen.
  • Yhtiön analytiikka on auttanut vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
  • Nettiostokset jatkavat kasvuaan, nettisivuilla vierailut lisääntyivät 22 % ja vierailu johti ostopäätökseen 10 % useammin.
  • Backstage on pärjännyt vielä paremmin kuin perusbisnes.
  • Macy’sin asiakasohjelmam pronssitaso on tärkeä asiakkaiden hankintaväline. 65 % kaikista asiakkaista on ohjelman piirissä. Pronssiasiakkaat ovat tyypillisemmin nuorempia ja etnisesti monipuolisempia.
  • Asiakkaat jotka käyttävät useampaa kuin yhtä myyntikanavaa ostavat useampaa tuotekategoriaa, tekevät 3 kertaa enemmän ostosreissuja ja käyttävät 2,5 - 3,5 kertaa enemmän rahaa liikkeissä.
  • Onnistuminen digitaalisessa kokemuksessa on yhtiölle tärkeää. Siihen on panostettu ja tullaan panostamaan. Myös tulokset ovat olleet myönteisiä sekä uusien että vanhojen asiakkaiden keskuudessa.
  • Yhtiön uusi private label brändi And Now This on otettu vastaan positiivisesti nuorten keskuudessa.
  • Yhtiö pyrkii olemaan hyvä yhden pysähdyksen ostospaikka milleniaaneille, jotka ovat perheellisiä. Yhteistyö Toys R Usin kanssa on tästä esimerkki. Tavoite on houkutella tekemään tuotekategoria ylittäviä ostoksia paremman katteen vaatteissa ja lisäasusteissa.
  • Yhtiön tarjonta on integroitunut kauppojen ja verkkokaupan välillä. Tuotteiden tutkiminen alkaa verkosta ja tuotteen voi hakea fyysisestä liikkeestä joka sijaitsee keskeisellä paikalla.
  • Haasteina koronaviruspandemia, ongelmat toimitusketjussa ja kilpailu työvoimasta. Työntekijöitä on kannustettu värväämään tuttaviaan.

Talousjohtaja Adrian Mitchell:

  • Talousjohtajan mielestä hyvä tulos on yhdistelmä markkinan palautumista ja Polaris-strategia toimeenpanoa. Sopiva varaston koko, hinnoittelustrategia ja läpimyynti johtivat parempaan bruttokatteeseen.
  • Hyvät tulokset saavutettiin odotettua nopeammin. Testivaiheen toimet liikevaihdon kasvuun kannattavasti on käynnissä.
  • Nykyinen, 2019 Q2:sta kasvanut liikevaihtotaso saavutettiin 10 % pienemmällä liikkeiden määrällä. 32 % Q2:sen myynnistä oli digitaalista.
  • Tavaratalot urbaaneilla alueilla kärsivät edelleen kansainvälisen turismin puutteesta, joka on historiallisesti tuonut 3-4 % liikevaihdosta.
  • Bruttokateprosentin kestävä kasvu on yksi tärkeimmistä tavoitteista. Se parani 40,6 %-yksikköön ja oli vuoden 2019 lukuja korkeammalla yhdessä kasvaneen liikevaihdon kanssa.
  • Erityisesti myyntikate vahvistui (44,9 %-yksikköön) alennusten välttämisen ja varaston tuottavuuden seurauksena.
  • Talousjohtaja mainitsee point-of-sale hinnoittelukokeilun josta saatiin 85 miljoonan marginaaliparannus. 25 miljoonaa tuli lokaatiokohtaisesta hinnoittelusta.
  • Digimyynnin kasvu johti toimituskustannusten kasvuun, mikä söi marginaaleja. Kuljetuskustannukset olivat 4,3 % nettomyynnistä.
  • Varaston tuottavuus hyötyi globaalista toimistusketjujen häiriöstä, joka kuitenkin lopulta koituu haitaksi asiakkaille. Tilanteen odotetaan parantuvan 2022 puolivälin jälkeen.
  • SG&A kulut olivat 33,6 % liikevaihdosta, eli -5,7 %-yksikköä pienemmät kuin 2019. Tämä johtui 900 miljoonan pysyvästä menojen vähennyksestä.
  • Työvoimakustannusten lasku johtui työvoiman saatavuuden haasteista, mutta tämä ei ole kestävää pitkällä aikavälillä.
  • Vapaa kassavirta on ollut 769 miljoonaa tänä vuonna year-to-date, capex 230 miljoonaa.
  • Capexin odotetaan kasvavan tämän vuoden 650 miljoonasta 1000 miljoonaan yhtiön investoidessa kannattavaan kasvuun. Investoinnit kohdistuvat digitaalisuuteen, dataan, analytiikkaan, teknologiaan ja tehokkaampaan toimitukseen.
  • Osakkeiden takaisinosto-ohjelman koko on 500 miljoonaa [Macy’s market cap noin 21,65 * 312 = 6755 miljoonaa]. Talousjohtaja mainitsee että osakkeita ostetaan takaisin “opportunistisesti”.
  • Osinkoa maksetaan jälleen $0,15 dollaria per osake per kvartaali. Osinko maksaa yhtiölle 95 miljoonaa tämä vuonna.
  • Ohjeistuksen alalaidassa on huomioitu riskit virusvarianteista, työvoimatilanteesta ja toimitusketjuista mutta ei odoteta sulkutilaa.
  • SG&A kulujen odotetaan olevan koko vuonna 2,5 %-yksikköä vuoden 2019 kulurakennetta parempia.
  • EPS-ennusteessa ei ole huomioitu mahdollisia osakkeiden takaisinostoja. EPS-ennustetta nostettiin hyvän näkymän ja korkomenojen pienentymisen vuoksi.
  • Seuraavalle kvartaalille odotetaan 5,0 - 5,2 miljardin myyntiä ja $0,17 - $0,26 osakekohtaista tulosta.
  • Pitkän aikavälin käyttökate-marginaalin odotetaan nyt olevan > 10 % ensi vuodesta alkaen (odotusten nosto)

Kysymysosio:

  • Toimitusjohtaja myöntää, että hyvä tulos Q2:lla johtui osin taloudellisesta myötätuulesta, patoutuneesta kysynnästä, hyvästä työtilanteesta ja stimuluksesta (child’s tax credit).
  • Kansainvälisen turismin, joka on tuonut 3 - 4 % Macy’sin liikevaihdosta historiallisesti, ei odoteta elpyvän 2022. Tämä olisi siis myötätuuli joka on tulossa vasta myöhemmin.
  • Back-to-school myynti on lähtenyt hyvin käyntiin. 5 - 10 % parempi kuin 2019.
  • Denim-vaatteet ovat olleet suosittuja.
  • Joulukaudesta odotetaan myös vahvaa.
  • Kysyjä noteeraa että ohjeistuksen implikoima $225 myynti neliöjalkaa kohden on yhtiön historian paras ja kysyy mihin liikevaihtoon kaksinumeroinen käyttökatemarginaali nojaa pitkällä aikavälillä.
  • Talousjohtaja vastaa että ohjeistus sisältää myös digitaalisen myynnin. 3 asiaa käyttökatemarginaalin taustalla: 1. myyntikate (alennusten välttäminen) 2. asiakkaiden houkuttelu hakemaan ostoksensa liikkeestä (kuljetuskustannukset) 3. SG&A kulujen hillintä. Vielä on tehtävää, mutta talousjohtaja on luottavainen.
  • Toys R Us yhteistyö: lelut ovat uusi kategoria ja Macy’sin osuus markkinasta tosi pieni. Tavoite houkutella tällä alle 40-vuotiaita vanhempia liikkeisiin.
  • Macy’s Media Network on ollut iloinen yllätys. Sen kautta tuleva liikevaihdon ohjeistusta nostettiin 60 miljoonasta 75 miljoonaan.
  • Kysymykseen inflaatiosta toimitusjohtaja vastaa kustannusten siirtyneen hintoihin. Myynti oli huomattavasti ennakoitua suurempaa ja yhtiö on saanut varastoon tavaraa. Hinnoittelussa tulee ottaa huomioon asiakkaan reaktiot. Hinnoittelu on nyt sofistikoituneempaa kuin vuosi sitten.
  • Varaston sijoittumisen oikealla allokaatiolla on mahdollista parantaa katteita, talousjohtaja on nähnyt paranemista tällä saralla. Toimituskustannusten lasku on keskeistä nettimyynnin katteiden saamiseksi kuntoon.
  • 1,3 miljardin lainan poismaksun lisäksi talousjohtaja ei odota että muita lainoja maksettaisiin ennenaikaisesti.
  • Uudet 5 miljoonaa asiakasta (4,6 miljoonaa uutta Q1) ovat nuorempia ja heistä 40 % saapui digikanavan kautta. Heidän kiinnostuksensa kohdistui tuotekategorioihin joissa Macy’s on vahva, kuten hajuvedet. Yhtiöllä on mahdollisuus tarjota myös muita tuotekategorioita ja asiakaspito on tärkeä tunnusluku.
  • Asiakkaiden “kosketuspinnat” yhtiöön lisääntyvät. Jos ennen oli 2 kosketuspintaa, nykyään 6. Asiakas voi ensin käydä kaupassa ja myöhemmin ostaa tavaran netistä tai kännykän kautta. Inspiraatio voi tulla vaikka sosiaalisesta mediasta ja liikkeiden myyjät voivat myydä myös virtuaalisesti.
  • Osa ydinasiakkaista jotka eivät halunneet vierailla liikkeessä pandemian aikaan ovat siirtäneet ostoksensa verkkoon. Nuoret käyttävät kumpiakin kanavia.
  • Joissain osissa maata asiakkaat eivät ole palanneet. Rokotekattavuus ei korreloi tämän kanssa. Toimitusjohtaja uskoo että nämä asiakkaat voivat palata hiljalleen 2022.
  • Tilanne suurissa kaupungeissa on edelleen haastava. Asiakkaat ovat 1. perus kaupunkilaisia (hyvä tilanne heidän kanssaan) 2. toimistotyöntekijöitä jotka shoppailevat lounastauoilla ja töiden jälkeen (melko hyvä tilanne, mutta deltavariantti riski) 3. turismi (kuollut). Tässä on upside-potentiaali. Esikaupunkialueiden liikkeet ovat pärjänneet paljon paremmin.
  • Syksyllä kokeillaan pienessä määrässä liikkeitä toimituksen tuottavuuttaa edistäviä toimenpiteitä kuten automaatiota ja myymälästä asiakkaalle toimitusvalmiuksien kasvattamista.
11 tykkäystä

Mietin tässä että miten olisi parasta arvioida Macy’sin riskisyyttä sijoituskohteena fundamenttien perusteella. Päädyin tarkastelemaan asiaa liikevoittomarginaalin keskiarvon ja keskihajonnan kautta. Miksi ei nettomarginaali? Ero liikevoiton ja nettotuloksen välillä on korkomenot ja yritysverot. Korkomenot riippuvat velan määrästä ja korosta, joten ei ole mielekästä arvioida “keskimääräistä” velkaa. Samoin yritysverotus on annettuna lainsäädännössä, joten näissä kummassakin kannattaa vain käyttää viimeisintä saatavilla olevaa lukemaa.

Otos on Macy’sin liikevoittomarginaali vuosilta 2006 - 2020. Tein dataan kaksi oikaisua. Vuosina 2008 ja 2020 alaskirjattiin miljarditolkulla liikearvoa. Näillä alaskirjauksilla ei ole vaikutusta kassavirtoihin, vaikka voitaisiin esittää argumentti, että alaskirjattavat liikearvot ovat menneisyydessä maksettuja kuluja yritysostoista ja siten relevantti tieto yhtiön kannattavuudesta. Alaskirjauksista oikaistu liikevoitto oli vuonna 2008 voitolla ja vuonna 2020 tappiolla. Macy’sillä on enää 828 miljoonaa liikearvoa, joten vastaavansuuruisia alaskirjauksia ei voida tehdä.

Liikevoittomarginaalin keskiarvo: 6,26 %
Liikevoittomarginaalin otoskeskihajonta s: 3,68
Tämä tarkoittaa tilastotieteessä sitä, että liikevoittomarginaalin voidaan ajatella asettuvan 68,2 % todennäköisyydellä 2,58 % ja 9,94 % väliin. Kannattaa tässä käyttää tervettä järkeä: emmehän me sijoittajina ole huolissamme siitä, että yhtiö on oletuksiamme kannattavampi?

Asetetaan tuottovaatimus 10 %:iin ja lasketaan vaatimus liikevoittomarginaalille.
Osakkeita ulkona 28. elokuuta 2021: 309,704845 miljoonaa.
$23.80 osakkeen hinta.
Market cap 7371 miljoonaa.
P/E 10 tuottovaatimus on siis 737,1 miljoonaa nettotuloksena.
US corporate tax 21 %.
Tulos ennen veroja 737,1 / 0,79 = 933 miljoonaa.
Korkomenot, laskettuna 2020 lopun tilanteesta ilman jo poismaksettua 1300 miljoonan velkaa: noin 150 miljoonaa.
Liikevoittovaatimus 933 + 150 = 1083 miljoonaa
Liikevaihto-oletus yhtiön vuodelle 2021 antamasta ohjeistuksesta: (23,55 + 23,95) / 2 = 23,75 miljardia.
1,083 / 23,75 = 4,56 % vaatimus liikevoittomarginaalille.

Lasketaan tämän P/E kympin vaatiman liikevoittomarginaalin poikkeama z = (4,56 - 6,26) / 3,68 = -0,462. Voimme laskea todennäköisyyden tapahtumalle, että sijoittajan tuottovaatimus täyttyy. Tähän on olemassa valmiita taulukoita ja nyt nettiaikana löytyy hyödyllisiä sivustoja jotka laskevat sen valmiiksi.

Sijoittaja saa siis 67,8 % todennäköisyydellä 10 % tuottovaatimuksensa mukaisen tuoton.

Olen varmasti laskenut tai ymmärtänyt tässä jotain väärin kun en ole tilastotieteilijä, joten kritiikkiä saa esittää!

muokkaus: osakkeiden lukumäärästä puuttui 100 miljoonaa kun näppäilin väärin. Macy’sillä on yksi osakesarja. Korjasin laskelmat, kiitos @naata.

8 tykkäystä

Olen tätä ketjua silmäillyt, ties mistä syystä vaikken olekaan ihan vakavasti sijoittamista edes harkinnut. Mutta kiva lukea näitä postauksia, missä on kunnolla yritystä, niistä saa valtavasti inspiraatiota, kiitos!

Joitain kommentteja laskelmiisi, kun sellaista pyysit, vaikken ole tilastotieteilijä minäkään. Jonkinsortin statisti kuitenkin :smiley:

Ensinnäkin Macy mcapiksi antavat sekä nordnet että Seeking Alpha 7 miljardia, koska osakkeita on yli 300 miljoonaa, raaka copypaste nordnetistä:

  • Osakkeiden lukumäärä 309 704 845
  • Markkina-arvo7 175,86 MUSD

Tiedä sitten onko sulla oikeampi lukumäärä, kun olet seurannut firmaa enempi.

Mutta oleellisempi juttu mistä en saa otetta on tuo tuottovaatimus 10% vs P/E 10. Eihän niillä siis ole mitään tekoa varsinaisesti toistensa kanssa, tekstistä saa sellaisen kuvan että tuottovaatimus 10% kääntyy P/E 10 tuottovaatimukseksi.
Haluat 10% tuottoa, joka voi koostua sekä arvonnoususta, että osingosta. Markkinan Macylle hyväksymä P/E on kiinnostava kyllä sitä osakkeen hinnan nousua ajatellen, mutta kysytäänpäs vaikka että millainen hajonta Macylle hyväksytyllä P/E:llä on? Mikä oli sen keskiarvo esim. tuolla valitsemallasi aikajaksolla 2006-2020 oli?
Nyt laskemasi 79% todennäköisyys perustuu ilmeisesti täysin sille, että saat tuottoa ajanjaksolle mikä (sic) perustuu sille, että se P/E on se 10 ja ehkä se pitäisi perustella? Vai laskitko siis sitä, että millä todennäköisyydellä kurssi mörnii tässä jos Macylle sallitaan P/E?

Sitten on muuten sellainen palvottu ex- wall street kvantti nimeltä Nassim Nicolas Taleb, joka on kirjoittanut mahtavia kirjoja siitä, että miksi tuo kellokäyrä on hyvin, hyvin vaarallinen sijoitus- ja riskihommissa. Musta Joutsen- niminen kirja on se kuuluisin, ehkä on jo tuttukin. Tiivistetysti: oletus siitä, että Gaussin käyrä soveltuu lainkaan on jo asia mikä pitäisi erikseen perustella.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Yritin tarkoituksella välttää ottamasta kantaa markkinan asettamiin arvostuskertoimiin ja arvioida yhtiön riskisyyttä liiketoiminnan riskisyyden kautta. Laskelma sisältää monia aika rankkojakin oletuksia. Pitkäaikainen, ei-treidaava sijoittaja ei hyödy arvostuskertoimien muutoksista, vaan ainoastaan yhtiön tekemistä tuloksista. Parempi olisi puhua vapaista kassavirroista, mutta tässä on tehty oletus, että vapaat kassavirrat ja tulokset olisivat pitkällä aikavälillä samat, jos kirjanpito on tehty oikein.

P/E 10 on usein käytetty “commodity P/E” yhtiölle, joka ei kasva ja jolla ei ole erityistä kilpailuetua. Valitsin sen konservatiivisena oletuksena. Markkinat tosiaan eivät luota Macy’siin ollenkaan arvostuskertoimien puolesta, vaan P/E:n keskiarvo on ollut tuolla 2006 - 2020 aikavälillä 8,66 ja otoskeskihajonta 3,42. Ensin yhtiön tulos on muuttunut voimakkaasti syklien mukana ja sitten markkinat ovat antaneet tällä muuttuneelle tulokselle P/E:n alta kympin.

P/E:stä saadaan tuottovaatimus ottamalla sen kääteisluku. Esim P/E 10^-1 = 10 %, P/E 25^-1 = 4 %. Tuohon lisätään tuloskasvu prosenttiyksikköinä niin saadaan diskonttotekijä. Syy miksi valitsin tarkastella liikevoittomarginaaleja on havainto, ettei taseen rakenne oikeastaan ennusta voittoja. Myöskään yhtiön johto ei ohjeista taseen tunnuslukuja. Macy’sin tase on kovasti vivutettu, tulosennuste on korkealla ja mikäli oman pääman osuus vastattavaa-puolella kasvaisi, oman pääoman tuotto heikkenisi. Marginaaleja ei ole mielekästä verrata toimialojen välillä, mutta ehkä yhtiön omaan historiaan peilaaminen on hyväksyttävää. En tiedä onko tälle lähestymistavalleni mitään taloustieteellistä perustetta. @Verneri_Pulkkinen on jossain videoillaan tuonut esille seikan, että yhtiöiden marginaalit ovat olleet viime vuosina koholla ja tämä yhdessä kasvaneiden arvostuskertoimien kanssa on selittänyt pörssin valtavaa rallia. Riskitekijänä olisi tässä siis marginaalien “regression towards the mean”.

Tilastotieteessä on oleellista otoskoko. Kun otoskoko on pieni, tuloksista ei oikeastaan voi sanoa mitään varmaksi. Otoskokoni n oli 15. Mitä tuo graafin antama 67,8 % edes tarkoittaa? Painotetun kolikon heitto, jossa todennäköisyys on sijoittajan puolella odotusten pitäessä paikkansa? Riskitekijä esiintyy kahdesti. Kerran tuossa käyrässä ja toisen kerran tuottovaatimuksessa. Asiaa pitää vielä tutkia.

1 tykkäys

Macy’s raportoi jälleen väkivahvan tuloksen Q3:sella. Tämän kvartaalin pitäisi olla kausiluontoisesti heikoin. Liikevaihto kasvoi 9,8 % 2019 Q3 kvartaaliin verrattuna. Osakekohtainen tulos oli $0.76 ja oikaistuna $1.23. Oikaisussa on huomioitu lainan ennenaikaisesta takaisinmaksusta koituva kustannus. Osakkeita ostettiin takaisin 300 miljoonan arvosta ja ulkonaolevien osakkeiden määrä tippui ensi kertaa alle 300 miljoonan (299,3 miljoonaan). Osakekohtainen oma pääoma on nyt $10.05 eli pienempi kuin viime kvartaalin $10.16. Tämä on ymmärrettävää kun osakkeita ostettiin takaisin enemmän kuin tulosta tehtiin ja P/B luku on 3. Mikäli nämä 3-5 dollarin osakekohtaiset tulokset ovat uusi normaali, ostoilla luotiin kuitenkin omistaja-arvoa.

Nettovelka 2021 Q2: 2704 miljoonaa
Nettovelka 2021 Q3: 3119 miljoonaa

5 kvartaalia jatkunut nettovelan pieneneminen katkesi. Suurin syy tähän on investoinnit käyttöpääomaan, eli myytävää tavaraa on nyt varastossa +19,4 % viime vuoden Q3 verrattuna, mutta -15,4 % vuoden 2019 Q3 verrattuna. Yhtiön johto on tehnyt toimenpiteitä toimitusten varmistamiseksi eikä odota häiriöitä joulumyyntiin tuotantoketjuongelmista. Yhdysvaltoihin pääsee nyt jouluksi matkustamaan Euroopasta matkustusrajoitusten poistuttua.

Yhtiö ilmoitti rakentavansa Digital Marketplace Platformin (digitaalinen platformi mainittu!) liikevaihdon kasvun ja asiakashankinnan edistämiseksi ja tästä kerrotaan myöhemmin lisää.

Ohjeistusta nostettiin jälleen:

Ostojen keskihinnalle laskettuna meikäläisen P/E on 2,25. Osake on noussut 243 % viimeisen vuoden aikana ja trailing P/E tälle on 12,58.

11 tykkäystä

Konferenssipuhelun muistiinpanoja:

CEO Jeff Gennette:

  • Uusi digitaalinen alusta yhdistää tiettyjä kolmannen osapuolen myyjiä asiakkaisiin ja tehdään Mirakl-yhtiön kanssa yhteistyössä. Alusta on valmis 2022 H2 aikana. Se tuo liikevaihtoa yhtiön 10 miljardin digitaalisen myynnin 2023 tavoitteen päälle.
  • Hyvän bruttokatteen (41 %) taustalla oli hyvästä varastonhallinnasta johtunut alennusten välttäminen ja onnistunut hinnoittelu, jota kuitenkin heikensi lisääntyneet toimituskustannukset digimyynnin kasvusta.
  • Kiitti erityisesti tiimejä jotka työskentelevät toimitusketjussa hyvästä tuloksesta.
  • Yhtiöllä on kyky vähentää pullonkauloja toimituksessa joustavuuden ja hyvien suhteiden ansiosta.
  • SG&A kulut olivat pienempiä johtuen avoinnaolevista vakansseista ja yhtiön kulusäästöohjelmasta.
  • Macy’s ja Bloomingdale’s nostivat liikevaihtoaan (+8,4 % ja +11,2 %), Bluemercury on vielä 2,2 % jäljessä 2019 Q3 liikevaihdosta. Privale label myynti onnistui vahvasti.
  • 4,4 miljoonaa uutta asiakasta, +28 % enemmän kuin 2019. Näistä 30 % oli palaavia asiakkaita. Asiakkaiden lojaalius on kasvanut ja 70 % asiakkaista on nyt Star Rewards -asiakasohjelman parissa.
  • Asiakasohjelma personoi asiointikokemusta ja lisää shoppailun tuottavuutta. Konversiot ja liikevaihto per visiitti kasvavat.
  • Toimitusjohtaja toistaa havainnon, että paikoissa joissa Macy’sillä on tavaratalo myös digitaalinen myynti on vahvempaa. “Yhteispeli perinteisten fyysisten assettien kanssa on tärkeämpää kuin koskaan”.
  • Brändikumppanuudet Toys “R” Usin ja uutena Fanaticsin urheilutuotteiden kanssa on lisännyt näiden tuotekategorioiden myyntiä.
  • Macy’s Media Network kattaa nyt myös Bloomingdale’s -ketjun ja sen suoritus on ollut vakaata.
  • Lisätty maksuvaihtoehtoja mm. PayPal ja Venmo, digitaalisia ostoavusteita kuten 3D-mallintamista, hajuvesien etsintätyökalu. Konversiot digipuolella ovat parantuneet 4,25 % vs. 2020 Q3.
  • Investointeja myös kivijalkaan erityisesti Backstageen. Suurkaupunkien keskustojen liikkeiden myynti on vieläkin pahasti jäljessä vuoden 2019 liikevaihtoa. Kansainvälinen turismi ja toimistotyöntekijöiden paluu on ollut hidasta.
  • Kollegoille $15 minimituntipalkka joka nostaa keskiansiot $20 /tunti. Tämä on linjassa muiden ketjujen kanssa. Macy’s kilpailee työvoimasta myös tarjoamalla pääsyn “debt-free” koulutukseen. Ohjelma maksaa 35 miljoonaa 4 vuoden kuluessa.

CFO Adrian Mitchell:

  • Liikevaihto kasvoi 8,7 %, mutta tästä 2 %-yksikköä selittyy Friends and Family -kampanjan aikaistumisella Q4:lta Q3:lle. Myös joulushoppailu alkoi normaalia aikaisemmin tänä vuonna.

  • Liikevaihdon kasvun kestävyyteen omnikanavaisuudessa on kiinnitetty huomiota. Adrianin mielestä jako kivijalka vs. digitaaliseen myyntiin hämärtää kokonaispotentiaalin.

  • Puhe markkinaosuuden kasvattamisesta uusilla off-mall paikoilla. Avattu 5 uutta kohdetta jotka on otettu hyvin vastaan.

  • Yhtiön pitäisi sulkea suunnitelman mukaan vielä 60 liikettä, mutta nämä ovat pärjänneet tässä pandemiassa parhaiten ja ovat kassavirtapositiivisia. Kassavirralla voidaan rahoittaa investoinnit. Tammikuussa julkistetaan siis vain 10 paikan sulkeminen.

  • Talousjohtaja pitää digitaalisen myynnin toimituskustannusten pienentämistä (4,2 % myynnistä) tärkeimpänä prioriteettina, vaikka tuotemarginaalien kasvu oli suurempi kuin toimituskustannusten kasvu.

  • Varaston inventory turnover -tunnusluku on parantunut +18 % edellisellä 12kk, +22 % edellisellä 6kk.

  • Toimitusketjuhäiriöiden odotetaan helpottavan vasta 2022 H2:lla.

  • Työvoimapulaa pidetään väliaikaisena ja sen odotetaan helpottavan jo seuraavalla kvartaalilla.

  • Macy’s valitsee pian uuden kumppanin luottokorttiohjelmalleen. Edellinen pankki irtisanoi sopimuksen koronakriisissä.

  • Luottokorttiliikevaihdon suhteessa myyntiin odotetaan olevan hieman historiallista 3 % alempi.

  • Oikaistu nettotulos oli $386 miljoonaa. [300 miljoonalla ostettiin omia osakkeita (4 % osakekannasta), 46 miljoonaa jaettiin osinkoina]

  • 1,6 miljardin edestä velkoja maksettiin takaisin ennenaikaisesti.

  • Credit facilitystä otettiin joustoluottoa käyttöpääoman rahoittamiseksi, mutta paljon alhaisemmalla korolla kuin takaisinmaksetuista veloista piti maksaa. CFO pitää käytäntöä sopivana myös tulevaisuudessa.

  • Tarkoitus maksaa velkoja pois niiden erääntyessä ja saavuttaa leverage ratio < 2 (aikaisemmin < 2.5)

  • Vuodelle 2022 nähdään vahvan kysynnän jatkuvan varsinkin töihin paluun osalta ja turismin elpymisenä hiljalleen.

  • Macy’s on saanut kimppuunsa aktivistisijoittajan joka vaatii digitaalisen liiketoiminnan eriyttämistä omaksi yhtiöksi. Omnikanavaisuuden hyötyjä yhtiön arvoon on jo analysoitu aiemmin tänä vuonna. Board analysoi myös vaihtoehtoa pelkkänä e-bisneksenä olemisesta AlixPartnersin kanssa. Tuloksia myöhemmin.


Kysymys ja vastausosio.

  • Analyytikko pitää 39 % bruttokatetta vaikuttavana ja kysyy onko taso kestävä [Macy’s ei ole koko näkyvilläolevan historian aikana tehnyt alle 39 % bruttokatetta koronakriisiä lukuunottamatta]. Talousjohtaja vastaa että katetasot ovat seurausta varaston tehostumisesta, hinnoittelun tehokkuudesta dataan perustuen. Johto yrittää ylläpitää ja parantaa marginaalia.
  • Kysymys asiakkaiden pysyvyydestä ja toimitusketjuista. Toimitusjohtaja vastaa että 4,4 miljoonan uuden asiakkaan shoppailun jatkuvuutta seurataan. 70 % heistä ei ole aiemmin vieraillut Macy’sillä ja 20 % uusista asiakkaista asioi seuraavalla kvartaalilla. Toimitusjohtaja pitää toimitusketjutilannetta hyvänä. Varaston pitäisi olla alle 2019 tason ja nykyinen ~19 % varaston koon kasvu vs. 2020 synkkaa yhteen kysynnän kasvun kanssa. Sisäkaupunkien tavaratalot ovat kärsimässä, mutta elpymistä odotetaan turismin ja toimistotyöläisten palattua.
  • Kysymys omnikanavaisuuden yhteispelistä ja onko tavaratalojen sulkemiset lukkoonlyötyjä. Toimitusjohtaja vastaa että asiakkailla on noin 6 eri “kosketuspistettä” ennen ostoksen tekoa vs. 2 pistettä viisi vuotta sitten. Mitä useampia pisteitä, sitä enemmän asiakas tykkää. Q4 puhelussa palataan suunnitelmiin laajentumisesta. Talousjohtaja viittaa yhtiön tutkimukseen, jonka mukaan tavaratalojen ja digitaalisuuden yhteispeli on keskeistä menestymisen kannalta, tavoite kasvaa kannattavasti. Sulkemisia viivytetään.
  • Kysymys inflaation vaikutuksesta. Toimitusjohtaja toteaa että muodissa kulut on helpompi siirtää hintoihin, tavanomaisissa hyödykkeissä vaikeampaa. Nämä hyödykkeet ovat onneksi private labelia. Hintojen korotusten hyväksyminen on tuotekohtaista. Yhtiön johdolla on myös kokemusta inflaatioympäristössä toimimisesta.
  • Kysymys uusista toimitusvaihtoehtojen aloituksista joista kerrottiin edellisessä puhelussa. Toimitusjohtaja kertoo antavansa lisätietoja Q4 jälkeen, kun joulumyynti on niiden todellinen testi. Robotisointi ja tuottavuuden kehitys näyttää kuitenkin etenevän hyvin. Toimituksessa on tarkoitus olla joustava ja asiakaslähtöinen.
  • Analyytikon mielestä digibisnes on aliarvostettu ja kysyy miten arvo saataisiin esille [viitannee aktivistisijoittajan esitykseen]. Toimitusjohtaja pitää omnikanavaisuutta asiakaslähtöisenä ja on sitä mieltä että digibisnestä ei kannata erottaa omaksi yksikökseen. Rinnastaa omnikanavaisuuden ja Polaris-strategian; työskentelee boardin ja neuvonantajien kanssa “jonkin aikaa” tämän kysymyksen kanssa.
  • Kysymykseen näkymistä joulukaudelle toimistusjohtaja toteaa että lokakuu oli Q3 paras kuukausi ja tässä voisi olla nähtävissä samanlaista pull-forward-ilmiötä kuin 2020. Yhtiön tavaratalot ovat suljettuna kiitospäivänä toisin kuin 2019. Varastotilanteeseen ollaan tyytyväisiä.
  • Kysymys miksi viputavoitetta lasketiin 2.5 → 2.0. Mitä hyötyä investment grade luokituksesta olisi? Talousjohtaja vastaa että tasetavoitteet saavutettiin ennenaikaisesti ja matalampi vipu antaa enemmän joustavuutta bisnekseen. Investoinnit, kasvava kestävä osinko.
  • Analyytikko kysyy onko Q4 liikevaihto-ohjeistuksessa nähtävissä laskua. Toimitusjohtaja vastaa ohjeistuksen johtuvan Friends and Family -tapahtuman siirtymisestä, mikä laskee liikevaihto-odotusta -1,2 %-yksikköä.
  • New Yorkissa vain 28 % toimistotyöläisistä on palannut työpaikalleen ja toimitusjohtaja uskoo tämän palaavan 2022 Q2:sella 60 % lukemaan. Myötätuulta keskustojen kärsiville tavarataloille.
  • Kysymys Backstagen tulevaisuudesta. Talousjohtaja vastaa että Backstage on pärjännyt paremmin kuin muu myymälä ja kasvu on kiihtynyt. Toimitusjohtaja on bullina. Myös off-mall liikkeet ovat saaneet erittäin hyviä asiakastyytyväisyyslukemia.
  • Kysymys onko varastoa tilattu liikaa ja mitä tehdään jos on. Toimitusjohtaja korostaa yhteistyötä tavarantoimittajien kanssa ja tavarasta riippuen se voidaan siirtää Q1:selle tai toimitus perua.
  • Loppusanoina toimitusjohtaja kertoo että Polaris-strategia toimii ja yhtiö on hyvässä asemassa pitkälle, kestävälle ja kannattavalle kasvulle tulevaisuudessa.

Kommentti:
Aion ainakin itse seurata velkatilanteen kehittymistä. Korkeasuhdanteessa on se riski, että ruvetaan investoimaan vähän sinne tänne ja taantumassa sitten ollaan kärsimässä. Huojentavaa oli kuulla talousjohtajan tavoitteen laskemisesta vipukertoimelle. Kuulostaa siltä että digi-investointien capexit olisivat alhaisemmat kuin kiinteistöjen poistot. Olin ilahtunut kuullessani että osakekannasta ostettiin yhden kvartaalin tuloksella 4 % takaisin. Jos aliarvostus jatkuisi ja kurssi laskisi, tämä olisi positiivinen asia omien osakkeiden ostoa ajatellen.

10 tykkäystä