MAGMA ja muut megacap-teknot

Olen omistanut Applea 6 vuotta, arvonnousu ihan kiva. En viitsi myydä poiskaan, koska verot. Yhtä asiaa ihmettelen: miksi tämä maksaa kovin onnetonta osinkoa suhteessa tulokseen? Onko tämä joku ikuinen kasvuyritys? Voiko joku viisaampi valistaa.

Jenkeissä pidetään enemmän omien osakkeiden ostoista.

4 tykkäystä

Nopea vastaus, ostavat myös kovalla kädellä osakkeita takaisin, se on suosittu voitonjakotapa jenkeissä.

Edit. Olin hitaampi ja @aaeeyytee laittoi paremmin asian. :smiley:

Ja jottei ihan turhaksi jäisi niin Warren Buffett on ylistänyt tätä takaisinostojuttua hienoksi asiaksi, miten Berkshiren omistusosuus kasvaa ilman, että hänen tarvii tehdä mitään.

4 tykkäystä

Katos, enpäs ole hoksannut. Kiitos.

Selkisi. Joo, ostin näitä aikoinaan ihan uteliaisuudesta, en ole jaksanut kauheasti analysoida kun kurssi on kivasti noussut. Jos kelpaa Buffetille, kelvatkoon mullekin.

Hmmm, oikeasti jotain vai ainoastaan kalastusyritys kerätä sopivasti vaalirahoitusta jonka jälkeen juttu voidaan haudata… :thinking:

8 tykkäystä

Hmm, eipä ole Microsoftkaan täysin immuuni talouden tyrskyille… neljä pinnaa katosi kurssista premarketissa.

4 tykkäystä

…and it’s gone:

image

Eli reaktio oli melko lyhytaikainen.

12 tykkäystä

Olihan se nyt ihan kosmeettinen tarkennus ja syy kaiken lisäksi FX. No biggie, juna puksuttaa jne :steam_locomotive:

5 tykkäystä

Olen vähän aikaa seurannut Googlea ostohousut jalassa ja olen ihmetellyt minkähän takia A-sarjan osakkeet (GOOGL) hinnoitellaan hivenen alemmaksi kuin C-sarjan osakkeet (GOOG), vaikka juuri noilla A-sarjan osakkeilla on äänioikeus ja C-sarjalaisilla ei ole. Eikö hinnoittelueron pitäisi mennä juuri päinvastoin? Eikös tuo tuleva splitti tule vaikuttamaan molempiin osakesarjoihin?

Kannattaa mielestäni vain ostaa halvempaa osaketta. Googlen tapauksessa, vaikka A-osakkeella saa yhden äänen ja C-osakkeella ei saa yhtään ääntä, äänioikeudella ei ole paljon väliä. Larry Page ja muut perustajat omistavat B-osaketta, jolla saa 10 ääntä, ja hallitsevat yli 50% äänistä. Muuten osakkeet ovat identtisiä.
Ilmiönä tuo on ihan mielenkiintoinen kuitenkin, esimerkiksi Keskon 1 ääntä omaava B-osake on tällä hetkellä noin 7% kalliimpi kun 10 äänen A-osake.

Jep, splitti vaikuttaa molempiin.

3 tykkäystä

Oon kuullut selitykseksi, että C-sarjan osakkeilla käydään enemmän kauppaa. Parempi likviditeetti näkyisi sitten hinnassa.
Sitä en itsekään ymmärrä, miksi rahastot ja muut suuret ostajat ovat alun pitäen ruvenneet käymään enemmän kauppaa just tällä C-osakkeella. Jostain sijoitusoppaasta olen napannut ajatuksen, että aina kannattaa ostaa nimenomaan sitä äänivaltaista lappua, jos hinta on suunnilleen sama. Niin oon toiminut Alphabetinkin kanssa. (Niin ja P.S. ostohousuja vedellään täälläkin jalkaan, mukavasti porskuttaa tuo firma)

1 tykkäys

Ainakin Yahoo Financen mukaan tämänkin olisi GOOGL:n eduksi: average volume 1,916,351 vs. GOOG:n 1,532,803. Ja tuossa skaalaluokassa pienisijoittajien pari hassua lappua ei aiheuta likvideettiongelmia. Ei voi muuta ku ihmetellä ja ostaa GOOGL:lää.

7 tykkäystä

Alphabet splitti tänään eli maanantaina moninkertaisesti osakkeita sitten. Onko palstalla kokemuksia kauankohan nordnetillä kestää saada uudet osakkeet näkymään?

Entä uskotteko maanantaina jonkinnäköisiin erikoisliikkeisiin kurssin suhteen? Teoriassahan mitään ei pitäisi olla mutta käytännössä ainakin omxh lapuissa tänäkin keväänä nähty suoranaisia hinnoitteluvirheitä.

2 tykkäystä

Veikkaisin että teoriat pitävät paremmin paikkansa alphabetin tapauksessa kuin suomen evlillä, sev:llä tai marimekolla eli ei tule olemaan mitään erikoista

2 tykkäystä

Aiemmin tätä selitettiin sillä että Google osti takaisin vain noita C sarjan osakkeita. Mutta 2021 alettiin ostamaan takaisin myös A sarjan osakkeita.

2 tykkäystä

Applen huhutaan vähentävän rekrytointejä js vähentävän investointeja. Applen kasvu hyytymässä?

1 tykkäys

Vähän samanlaisia ajatuksia, olen samoin ostellut Applea useampaan otteeseen 2016 vuonna ja silloin sieltä 100$ hinnoista ja tais olla allekkin osa. Nyt on sitten tullut splitti ja alkaa olemaan ihan mehevä erä. Osinkoa en silti kovin heikoksi luonnehtisi siellä 3,5-3,8% ostohinnalle. Applehan ostaa omia aika paljon ja sitä kautta näkyy kurssissa eli jos omia haluaa poissa voi myydä. Mutta omien ostot aina jakaa voiton pienemmälle ja pienemmälle joukolle ja mahdollistaa osinkojen korotukset. Sellaista kasvaa osinkoa maksavan yhtiön omistaminen on, odoteltava, että osinko kasvaa. Kun toiset kuusi vuotta jaksaa odotella niin kyllä ne kaksinumeroiset osingon korotukset alkavat aikanaan näkyä summankin.

6 tykkäystä

Isot teknologiayhtiöt kuten Alphabet, Meta, Microsoft, Apple jne. ovat ilmoittaneet jarruttavansa rekrytointitahtia. Lisäksi Tesla on ilmoittanut vähentävänsä 10% työvoimasta ainakin joissakin tuotekehitysyksiköissä.

2 tykkäystä

Snapchat nyt yli -35% laskussa. Yhtenä syynä mainitsevat “digitaalisen mainonnan laajemman hidastumisen”. Jos näin niin ensi viikolla saattaa kolista isommissakin teknoissa kuten Google, Meta, Apple…

The company blamed a litany of problems for its poor showing, including Apple’s (AAPL) App Tracking Transparency, which cut into the company’s ability to track users and target them with advertising; the broader slowdown in the digital advertising industry ; and increased competition.

11 tykkäystä