Tämä on jollain tavalla melkoisen koukuttava ketju ja pienellä hilpeydellä lueskelen tätä aika-ajoin ja joka kerta tulee mieli osallistua keskusteluun. Tällä hetkellä Neste on on tämän päivän Harvia joka laskettelee ja foorumi tankkaa päämärkänä luopuakseen sijoituksesta pohjalla. Nykyään Nordnetin videoissakin pyörii nuo disclaimerit ja pistää kyllä miettimään kuinka moni on nämä lukenut ja edes pienen ajatuksen asialle uhrannut. Nordnetin mallisalkusta löytyy näihin sanoihin linkki: “Tuotetut raportit on tarkoitettu informatiiviseen käyttöön, joten raportteja ei tule käsittää tarjoukseksi tai kehotukseksi ostaa, myydä tai merkitä sijoitustuotteita. Asiakkaan tulee myös ymmärtää, että historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta. Tehdessään päätöksiä sijoitustoimenpiteistä, asiakkaan tulee perustaa päätöksensä omaan tutkimukseensa, sekä arvioonsa sijoituskohteen arvoon vaikuttavista seikoista ja ottaa huomioon omat tavoitteensa, taloudellinen tilanteensa sekä tarvittaessa käytettävä neuvonantajia. Asiakas vastaa sijoituspäätöstensä tekemisestä ja niiden taloudellisesta tuloksesta.”
Jos on vähänkään lukenut sijoitustutkimusta niin tietää, että ennusteet menee vihkoon. Niissä on suurempi todennäköisyys epäonnistua kuin osua. Lähtökohtaisesti ne ei osu enemmän kuin osuu ja jollei osu niin niihin perustuva sijoitus menee vihkoon. Jotta saat rahallisesti hyötyä sinun osuttava ennusteessa ajallisesti. Täällä nyt sitten säännölliseen näkee krittiikiä, että Inderes on ostanut ja peesaillaan ja ollaan pettyneitä, kun kurssi laskee. Miksi sitten kurssi laskee. Lähtökohtaisesti kurssi laskee, kun tulos ei parane tai kasva. Jos tulos jauhaa paikallaan tai laskee niin aina löytyy parempi osake jonka tulos kasvaa ja kurssi nousee. No Nesteessä olijat, kertokaapa nyt parilla sanalla miksi se Nesteen tulos paranee seuraavaan tulos raporttiin? Salkunhoitajat myy sitä Nestettä päämärkä siksi, että tuon silent calling perusteella uskovat tuloksen laskevan. Mikä muuttaa tilanteen? Vaikka osake on laskenut paljon noihin tietoihin niin ei se estä sitten uudestaan laskemasta, kun tulee heikko tulos. No siitä menee pari päivää ja suostusta lasketaan ja sitten seuraavana uudestaan muttama päivä ja uudestaan ja kurssihan siitä tykkää eikö totta?
Tästä aletaan päästä sitten asiaan miksi tänne liityin keskusteluun. Edellä siteerattu montaa sijoittajaa joita itse olen peesannut ja samoin olen tehnyt mallisalkulle. Ensimmäinen oli sitten Peter Lynch ja tähän tapaukseen mieleeni on jäänyt Lynchin kommentti: “Odota kunnes näet todisteen käänteestä.” Eli Nesteen kohdalla on aika ostaa, kun tuloksesta näkee, että se taas lähtenyt nousuun. Lynch sanoi, että kurssi on voinut jo nousta paljonkin, mutta ostaa pitää vasta, kun käänne näkyy tuloksessa paperilla. Täällä teknisen analyysin ketjussa on samoin sanottu, että trendi muutosta ei ole. Buffett sanoo, että pitää osata sanoa ei. Nyt Nesteelle edeleen pitää sanoa ei, vaikka sen on alhaalla.
Tässä tultiin sitten toiseen kohtaan eli Jarkko Ahoon ja Anders Oldenburgiin. Olen samoja herroja seurannut ja välillä peesannut. Nokian Renkaat ja Fortum on välillä ollut salkussani ja suuri syy on noiden herrojen ja mallisalkun peesaus. Yhtiöillä on hyviä puolia yhtiönä, mutta molempia leimaa mielestäni sama heikkous sijoituksena. Warren Buffett sanoo, että yhtiöllä pitää olla hyvä johto ja siihen luottaa. No Nokian Renkaat on tässä rypenyt joku vuosi takaperin testivilpin kanssa. Luotatko johtoon joka on toummoisen hyväksynyt tai sitten päästänyt läpi sormien eikä kontrolloinut? No toimari on ehkä vaihtunut, mutta onko hallitus? No sama johto on investoinut Venäjälle vähemmän onnistuneesti. Mikä estää etttei vastaava tapahdu jatkossa? Minun ei tarvinnut asiaa kovin pitkää miettiä ja esitin kysymyksen onko Romanian poliitinen tilanne selvitetty? Voisiko Romaniaan tulla Venäläismielinen hallitus? No vastaus oli ehkä. No miksi sitten en sijoittaisi esimerkkinä Micheliniin ennemmin, miksi Nokian Renkaat? No minulle se nyt sitten on no go. No Fortum myi verkkobisneksen ja sijoitti Venäjälle. Voiko sama toistua. No toistui jo osti Saksasta Uniperin ja … Ongelma oli mielestäni erityisesti valtio omistuksessa joka häiritsi johtamista. Voiko se toistua? Kyllä voi ja minusta enemmän kuin todennäköistä, että Fortumia häiritsee joku poliittinen keppihevos homma. Silloin se on sijoituksena heikompi kuin joku muu sähköyhtiö jolla ei ole samanlasita riippakiveä.
Tästä sitten päästään takaisin malli salkkuun. Mallisalkulla oli Fortum salkussa ja se luopui yhtiöstä hyvin ennen Uniper sähläystä ja osti aikanaan halvalla, No sitten nyt mentiin takaisin. Minusta Inderes on tiennyt mitä tekee Fortumin kanssa. Sama voi tapahtua uudestaan, sen sijaan en ole varma voiko mallisalkkua peesaavat siinä onnistua. Se vaatii luottamusta Inderesin osaamiseen jota edellä kyseenalaistetaan. Yleisesti sijoittamisessa tyypillisin virhe on ennustaa liian lyhyistä aikasarjoista- ja tehdä liikaa. Mallisalkku yrittää näyttä ja opettaaa tekemistään. Tulokset eivät tule hetkessä. Lukekaa analyysia, kaikkiin mallisalkun yhtiöihin ei tarvitse sijoittaa. Pitää osata sanoa ei. Yksi minulle annettu sijoitus vihje on seurata rikkaita. Köyhät voi antaa sijoitusvihjeitä, mutta miksi he sitten ole rikkaita, jos tietävät. En osaa sanoa onko nykyiset hoitajat rikkaita, mutta tiedän, että eräs mallisalkun entinen hoitaja on sapattivapaalla… millähän rahoilla