Mitä sinulla on salkussa?

Kuvankaappauksen alareunassa on Aktian logo eli eiköhän se Aktian salkkunäkymä ole.

7 tykkäystä

Salkussa ei ole tapahtunut suurempia muutoksia viime aikoina paitsi käteiskassan melko runsas kasvu. Intrumia, Nimbusta ja Valmettia lukuun ottamatta kaikki ainakin näillä näkymin pitkässä pidossa. Automobiles ETF pienellä painolla salkussa mukana lähinnä koska autot kiinnostaa ja halusin siltä suunnalta jotain omistettavaa.

18 tykkäystä

Tässä osaketilanne, ylin isoimpana, alin pienin. Alimmat kolme alle 2%, muut isompia.

Lyhytaikaisia vieraita Atlantic Sapphire, ja Teslashortit. Voin toki pitää pidempäänkin, mutta Atlantic vain rekyylinmetsästystä ilman mitään oikeaa näkemystä. Perusnäkemys karhuinen, siksi defensiivisempi terveysteknologia, lääkekehitys dominoi nyt. (Tai siis toimialana defensiivinen, nämä toki korkeariskisiä alkuvaiheen yrityksiä)

Osakepaino suhteellisen pieni, tarkoitus tankata jos tulee kunnon korjauksia. Muutenkin kohtuu aktiivista kauppaa ja lista elää.

20 tykkäystä

Kurkin usein tätä ketjua ja huomaan, että oma pikkuruinen salkkuni näyttää ainakin omasta mielestäni hyvinkin erilaiselta kuin täällä keskimäärin. Onko se sitten hyvä asia tai oikein tai väärin, niin se on asia erikseen. Hajautukseni on TOISTAISEKSI vielä luvattoman huono, mutta korjaantuu siitä ajallaan.

Strategia lyhykäisyydessän: Tarkoitus on kasvattaa indeksien osuutta huomattavasti. Kemppi ja indeksit ns pitkään pitoon ja muilla voi sitten kikkailla, ostaa ja myydä. Sankaritarina-osakkeita erikseen ostettuina ja ns.normaalit ja vakaat osakkeet sitten enemmänkin indekseissä.

Kempower Osuus:n.48% Tuotto: n.+86%

Ylivoimaisesti suurin omistukseni. Jos tietää mitä tekee, ei tarvise välittää hajauttamisesta :wink: Väitän edelleen, lähinnä itselleni, että tämä on “uusi Nokia.” Positio täynnä. Ei se mun vika ole, että on sotkenut hajautuksen :grinning: En kevennä, En myy. Toivon mukaan sadonkorjuu on joskus 5-10 vuoden päässä.

Saab n.19% -8%

Uusin tulokkaani. Pitkään himottanut tämä, muttei ole ollut rahaa. Nyt sain iskettyä kiinni. Ehkä olen myöhässä, ehkä en. Koko Eurooppa ostaa munat vaahdossa uusia aseita, kiitos tuon yhden kahelin tuolla idässä. Ruotsin pitää nostaa Naton myötä puolustusbudjettiaan ja kaiken järjen mukaan ostavat ensisijaisesti kotimaastaan. Erittäin laadukkaita tuotteita. Tappavan hyviä. Odotan tasaista ja maltillista kasvua.

OP-Amerikka indeksi n.15% +9%

Takuuvarma :slightly_smiling_face:. Jos Amerikka romahtaa, niin sitten romahtaa kyllä koko maailma. Kuukausisäästöllä mennään ja tosiaankin on tarkoitus kasvattaa tämän (ja pohjoismaiden) osuutta merkittävästi.

Faron 6% +22%

Mukavaa omistaa firmaa, joka mm. valmistaa lääkkeitä syöpään. Vaikka omistankin tätä vain Faronin kaffihuoneen nojatuolin selkänojan verran, niin hyvältä tuntuu olla mukana. Mahdollisesti tämä ostetaan pörssistä pois ja laitan sitten hiluni jonnekin muualle.

Spinnova 3% -24%

Vähän sama kuin Faronin kanssa. Mukava olla mukana. Pulju on hyvällä asialla. Haluaisin aivan ehdottomasti ostaa lisää ja reilusti, mutten yksinkertaisesti uskalla. Niin epävarmaa on touhu. Tästä voi tulla menestystarina, mutta usko on kyllä lujilla tämän kanssa.

Bitcoin-ETF 3% +17%

Pitäähän sitä joka jannulla vähän kryptoja olla. Ihan lottolappu.

OP-Pohjoismaat indeksi. 3% +1%

Kuukausisäästöllä. Vasta ihan alkutekijöissään. Tämä on tarkoitus saada tasoihin Amerikka-indeksin kanssa. Pohjoismaissa on paljon hienoja, vakaita ja isoja yrityksiä.

Withsecure 2% -28%

Inderes ja OP sanoi: Osta ja mähän ostin. Sijoita vain sellaiseen minkä ymmärrät - en ymmärrä- sijoitin silti. Puolet myyty jo tappiolla pois. Puolet jätin roikkumaan.

Revenio 1% +4%

Joku hullun päähänpisto. Ostin syvästä dipistä hyppysellisen ja yritin leikkiä jotain sijoittajaa.

33 tykkäystä

Ensimmäistä kertaa näytän salkun sisältöä kenellekkään.
Aloitin 4 vuotta sitten juuri ennen koronaa lukiossa ja siitä saanutkin ihan mukavasti tuulta alle alkuun. Salkun arvosta tosin on sulanut reilu 2000€ Venäjän hyökkäyksen jälkeen, mikä on n.10% koko salkun arvosta. Tämä johtuu siitä, että myin ”onnistuneesti” valtaosan kasvuosakkeista ja olen poiminut enemmän osinkoja maksavia yhtiöitä, joilla on matalat arvostukset, ja niiden hinnat ovat pudonneet ostojen jälkeen…
Lisäksi muutin strategiaa ja aion jatkossa kuukausisäästää indeksirahastoihin valtaosan rahoista, mutta pidän nykyiset osakkeet ”puuha salkkuna”.

Pyrkimyksenä on säästää 500€ kuukaudessa 25 vuoden ajan ja saada 7-numeroinen salkku.
Kun aloitin tavoittelin ehkä jotain äkkirikastumista ja nopeita voittoja, mutta nyt olen huomannut sijoittamisen tuovan itselle mielenrauhaa taloudellisesti ja tästä on tullut enemmänkin harrastus.
Toivon että tästä voisi tulla itselle jopa toinen työ.

Tällä hetkellä itseä häiritsee Suomi painotteinen sisältö, mutta ulkomaisissa osakkeissa kuluu liikaa aikaa osakkeen seuraamisessa ja osavuotiskatsauksien kääntämisessä. Kunpa jenkeissäkin olisi jokin inderesin kaltainen palvelu…
Tämän takia aion kasvattaa ulkomaalaisia osakkeita indeksirahastoilla.

64 tykkäystä

Syysterveiset :fallen_leaf:


Fortumia kasvateltu kesästä syksyyn. Pettymyksiä (oriola & anora) kevennelty.
Tämmönen aika tylsä osinkosalkku pienillä mausteilla

21 tykkäystä

AOT

ETF

Seligson OMXH 25 3,41%
ISHR MSCI WrldA 9,09%
iShs Glb Water 6,09%
iShs Core SP500 20,71%

CapMan 12,79%
Dovre Group 6,16%
Equinor 3,46%
Incap 4,12%
Innofactor 2,57%
Kemira 3,28%
Neste 2,40%
Nordea 9,84%
Sampo 9,19%
Scanfil 6,90%

OST

Huhtamäki 10,93%
Innofactor 3,27%
KH Group 6,56%
Marimekko 6,28%
Nordea 12,62%
Optomed 3,45%
Puuilo 15,35%
QT 3,73%
Tecnotree 17,86%
Vincit 5,48%

Näillä mennään kohti lamaa :sunglasses:.

Tuo Tecnotree on kysymysmerkki, aika suuri osuus, kun tuli ostettua putoavaa puukkoa.
Käteistä on käytössä n. 15% salkun sijoituspääomaan verraten.
Sijoitettu raha on sellaista, jota en tarvitse vuosiin, osakemäärät ovat kasvaneet, vaikka salkun rahallinen arvo on huipuista tullut alas. oletan, että kun talous lähtee taas nousu-uralle, niin salkunarvo nousee uusiin ennätyksiin. Ostelen pikkuhiljaa lisää, lähinnä noita ETF-rahastoja.

20 tykkäystä

Puuilo on raportoinut toisen kvartaalin tuloksensa ja näin on taas yksi kvartaali valmiiksi paketoitu.

Muistan erän kauniin sananlaskun, joka kuvailee hyvin tämänhetkistä tilannetta salkussa.

Paska on paskaa, vaikka se olisi kauniisti paketoitu.

Salkun kehitys on ollut Helsingin pörssin tavoin surkeaa ja alakuloista. Lopulta tuotto valahti pakkasen puolelle. Olen jatkanut ostoja ja vaihtanut muutaman yhtiön siitä syystä, että mielestäni pitkällä tähtäimellä uusissa yhtiössä on toivottavasti vahvemmat kilpailuedut. Yksi myydyistä oli Fortum. Fortumissa minua houkutteli vain ja ainoastaan korkea osinkotuotto…mutta ikävä kyllä en keksinyt mitään muuta syytä omistaa sitä. Siksi möin sen pois.

Kokonaisuudessa koen, että nyt tämä pitkään jatkunut kusetusmarkkina alkaa osumaan minun jaksamiseeni. Aikaisemmin nautin paljon markkinoiden seuraamisesta, mutta tällä hetkellä en voi sanoa enää samaa. Minua ei niinkään hirvitä nopeat laskut, esim. korona dipissä olin todella innoissani koska pääsi ostamaan osakkeita halvalla. Mutta tällainen raastava pitkään jatkunut luisu syö miestä, etenkin kun muissa pörsseissä on taas kerran juhlat ja suomessa jatkuu alakulo. Tässä ehkä kulminoituu se psykologinen vaikeus. Ei vain se, että pörssi laskee, vaan taloustilanne kokonaisuudessa on johtanut siihen, että töissä tulee vaan negaa vastaan. Mediassa on vain negaa. Periaatteessa elämässäni on aika vähän positiivisia yllätyksiä tällä hetkellä. Siksi tuntuu välillä aika raskaalta. Voin vain kuvitella miltä analyytikoista tuntuu, kun saat vielä monen vihat niskoille.

Salkussa on rivejä tällä hetkellä pari liikaa ja haluan luopua muutamasta. Syynä siihen on kilpailuedun heikkeneminen. Olen kuitenkin päättänyt, että näillä hinnoilla en myy, koska mielestäni yhtiöissä ei ole vikaa. Sentimentti on vain heikko ja monen kohdalla kurssilasku tuntuu ylilyönniltä. Tilalle olen jo ennakkoon ostanut uusia yhtiötä, sen takia salkku vähän paisunut.

Tokmanni 10% - Ei muutoksia. Kyttäsin ostopaikkaa, mutta kurssi lähti liikkeelle yrityskaupan yhteydessä. Olen toistaiseksi iloinen tämän yrityskaupan johdosta. Hyvässä markkinatilanteessa (siis hinnan kannalta) tehty kauppa, luonnollinen tapa laajentua Ruotsiin, ei lähdetty viemään Tokmanni tai mitään Tokmannen viritelmiä Ruotsiin, vaan DollarStore jatkaa samalla brändillä. Seuraan tyytyväisesti omistajana.

Nordea 10% - Ei muutoksia. Yhtiö etenee, markkina ei arvosta. Otan ilolla vastaan isoja osinkoja.

Marimekko 9% - Ei muutoksia. Yhtiö julkaisi hyvän tuloksen. Kuluttajakysyntä pelottaa, mutta vahvan brändin viehätys jaksaa yllättää. Mietin jopa itse Unikko hupparin ostoa…

Puuilo 6% - Ei muutoksia. Jopa yllättävän vahva osari. Tämä otettiin ilolla vastaan. Pörssisijoittajan viikossa esiintynyt toimitusjohtaja kertoi myös, että aikaisemmin ilmoitettu myymälämäärä joka mahtuu Suomeen, saattaa olla vähän alakanttiin laskettu. Eli tilaa on edelleen kasvaa ja kasvaahan se!

Noho Partners 6% - Ei muutoksia. Olen odottelevalla kannalla. Pidän yhtiöstä ja uskon että johdolla on työkalut arvonluontiin. Kuluttajasentimentti on ainoa, joka kauhistuttaa minua tällä hetkellä.

Kamux 5% - Ei muutoksia. Tulos oli positiivinen yllätys! Orastavaa toivoa siitä, että heikoin on nyt takana päin, mutta pari kvartaalia on nähtävä ennen kuin sitä varmaksi uskoo.

F-Secure 5% - 25% lisää. Ostin lisää ennen negaria. Odotin ja katselin kurssilaskua pitkään. En löytänyt mitään viitteitä miksi kurssi vain jatkoi laskua. Sen jälkeen, kun MSE sulki shorttinsa uskalsin lisätä. Sen jälkeen iskettiin sitten negari pöytään missä kävi ilmi, että pehmeyttä niin markkinassa kuin omassa tekemisessä. Minun papereissani, tämä ei ole ylitsepääsemätön este, uskon edelleen yhtiöön, mutta lisää varovaisuutta omiin papereihini. Etenkin yritysoston integroinnin etenemistä on seurattava. Toivottavasti tuleva CMD valottaa asiaa ja tulevaisuuden askelia.

Gofore 5% -100% lisäys. Gofore on ollut erinomaisessa iskussa monen vuoden ajan. Uskon edelleen että yhtiö on toimialansa parhaimmistoa, mutta kysymys on kuinka pahasti itse toimiala kyykkää? Tällä hetkellä odotan lisäsignaaleja. Mukavaa, että yhtiö raportoi liikevaihdosta kuukausittain…lähinnä kuitenkin se EBIT askarruttaa.

Talenom 4% - 20% lisäys. Minulla oli ajatus, että kun kurssi tippuu alle 6€ niin ostan lisää. Siksi ostin. Vahvaa näkemystä ei ole, mutta tuntuu että pakko ostaa jottei oma keskihinta jää hirmuisen korkeaksi. Paljon kysymysmerkkejä on ilmassa. En ole lainkaan niin innoissani tuosta Euroopan seikkailusta, kun Ruotsissakin olisi vielä tekemistä. Mutta, ymmärrän johdon perustelut sille miksi etelä eurooppaan ollaan lähdetty.

Revenio Group 4% - 100% lisäys. Negari tuli kyllä minulle todellisena yllätyksenä. Pelkäsin negaria monen yhtiön kohdalla, mutta en odottanut, että Revenio olisi se yhtiö joka yllättäisi. Itse näen tämän osto mahdollisuutena siksi että uskon johdon kommentteja. Tulevaisuus näyttää jos tämä oli hetkellinen hikka tuloksessa.

Admicom 4% - 30% lisäys. Keskihintani on edelleen aika korkea, joten välillä hyvä laskea sitä. Kovan luokan yhtiö ikävässä markkinassa. Mutta uskon, että ennemmin tai myöhemmin suomessakin taas rakennetaan ja tehostamiselle on tarvetta. Aivan eri luku on sitten kv -markkinoille laajentuminen. Siitä ei oikein ota vielä selvää ja ehkä pieni kysymysmerkki oli se, miksi ensiksi oltiin eriyttämässä Industrial osaa yrityksestä, mutta nyt ei sitten sitä ilmeisesti tehdäkään?

Fondia 4% - 30% lisäys. Mielestäni yhtiö on hyvässä kunnossa ja aika maltillisesti hinnoiteltu. Mielenkiintoinen yhtiö hyvin perinteisellä toimialalla. Kasvun kulmakerroin on vähän varovainen, mutta defensiivinen yhtiö.

Efecte 4% - yli 100% lisäys. Olen kasvattanut Efecten positiota reilusti. En ikävä kyllä tunne tuotetta tarpeeksi hyvin, mutta yhtiönä vaikuttaa laadukkaalta ja nopeasti kasvavalta Saas yhtiöltä.

Oma Säästöpankki 3% - Ei muutoksia… vaikka olisi varmasti pitänyt ostaa lisää. Todella väkevä tulos. Huhuh.

Terveystalo 3% - Ei muutoksia. Tuloskäänne etenee.

Capman 3% - Ei muutoksia. Olen pitkään kytännyt tilaisuutta ostaa lisää Capmania, mutta jotenkin nämä viime tulokset ovat hillinneet mielenkiintoani yhtiötä kohtaan ja varovaisuus on kasvanut.

Titanium 2% - Ei muutoksia. Minulla ei ole mitään vahvaa näkemystä varainhoitajista tällä hetkellä. Olen vähän odottelevalla kannalla.

Musti Group 2% - Uusi positio! Olin pitkään sitä mieltä, että Musti sai paljon korona hyötyä ja kun lemmikkibuumi laantuu tai kuluttajat joutuvat ahtaalle, tulee Mustin meno hyytymään. Yllätyksekseni näin ei käynyt, mutta kurssi on sen sijaan hyytynyt. Tämä loi mielenkiintoisen tilanteen ja palautin osakkeet salkkuun. Edellisen kerran möin nämä 36€ hinnalla (varmasti urani paras ja ainoita onnistuneita ajoituksia), niin oli ihan kiva ostaa takaisin lähes puolet halvemmalla!

Detection Technology 2% - Uusi positio! Olen pitkään seurannut DT:tä sivusta. Yhtiössä on paljon mistä pidän ja tiettyjä asioita joista en pidä. Euronmerkit silmissä kuitenkin bullero puoleni voitti ja päädyin ostamaan. Kiina riski tuntuu isolta, samoin yritysosto ja pitkään jatkuneet vaikeudet. Mutta haluan uskoa että vaikeudet ovat olleet yhtiöstä riippumattomia ja että tätä saa juuri siksi aika huokeaan hintaan, koska muut pelkäävät Kiina riskiä. Tarkoitus on seurata tilannetta tarkemmin omistajan roolissa.

Vaisala 1% - Uusi positio! Hieno perheyhtiö, jonka perään olen kuolannut pitkään. Korkeat marginaalit, hyvä pääomantuotto ja markkinajohtaja. Hyvä, mutta aika kallis yhdistelmä. Ahneus voitti ja ostin kun kurssi on ottanut hieman turpiin. Ei edelleenkään halpa. Pelkään sitä, miten kannattavampi Industrial segmentti suoriutuu tulevina kvartaaleina ja siksi hyvin maltillinen avaus.

Incap 1% - Uusi positio! Tämä on puhtaasti seurantapositio. Haluan oppia enemmän Incapistä ja toimialasta. Minulla ei ole mitään varsinaista näkemystä, mutta viimeisin yritysosto antoi viitteitä siitä, että asiakasriskin eteen tehdään nyt hommia. Tämä voi olla mielenkiintoinen kehitys?

Sitowise 1% - Ei muutoksia. Seuraan rakennusalan tilannetta varovaisesti Sitowisen kyydissä. Sitowise on yhtiönä mielestäni ihan hyvässä kunnossa ja etenee suunnitelman mukaan. Yhtiöllä myös ripaus Saas liiketoimintaa.

Lisäksi salkusta löytyy Suomi Indeksiä, USA Indeksiä. Viimeisimpänä olen hitusen miettinyt jos pitäisi alkaa ostamaan Japani Indeksiä. Ruotsista löytyy edelleen Investor, Lifco, Latour, Svolder ja Teqnion. Näistä olen vain ostanut Investoria lisää. Investor on etenkin sellainen josta haluaisin tehdä merkkitävän kokoisen position.

Kaikesta markkina kurjuudesta huolimatta keskityn jatkossakin kuukausisäästämään osakkeisiin ja rahastoihin. Nyt pitäisi vastustaa kiusausta ja olla ostamatta uusia rivejä salkkuun :sweat_smile:

44 tykkäystä

Sijoittamista kohta vuosi takana ja salkku lähes 50k€ nyt 47k€. Tän vuoden ytd tuotto 15% ilman osinkoja. Alussa kovalla jenkkiosake painolla mutta osinkoihin tutustuminen vei mennessään. Sp500kin tekisi mieli myydä ja ostaa sillä osinko osakkeita🙄. Säästöillä ja palkkatuloilla alotettu jolla saatu ihan hyvä startti tähän hommaan. Unelmissa elellä osingoilla ja kierrellä maailmaa tulevan vaimon kanssa jokin kaunis päivä. Tällä hetkellä osinkoja tulee 2300€ vuodessa eli n 190€ kuukaudessa. Ost kaikki muut sijoitukset paitsi volvo ja sp500. Siellä sitten osinkojen uudelleen sijoittamista… Spotify ensimmäinen osake ikinä sieni retken aikana ostettu ja kivasti 90% plussalla siitä en aio luopua😄

46 tykkäystä

EXCEL_S1sYVhFchX

Rumat on luvut kuten monella muullakin, mutta minkäs teet. Pidin nenästä kiinni ja lisäsin kaksi uutta tapausta vaikkei mukavalta tuntunutkaan. Meni jopa velan puolelle hetkellisesti, keväällä laukeavat määräaikaistilit kuittaavat sitten nekin.

En osaa ajoittaa ostoja pohjiin, joten en sitä edes yritä. Sinne päin riittää. Admicomia eksyy pieniä osuuksia salkkuun aina, kun laskee 5-10% lisää.

Revenio

Ulkoisesti tuotteiden kysyntä on laskenut hetkellisesti ja kurssi sen mukana. Sisäisesti ei ole ilmennyt suuremmin negatiivista kehitystä, joten odotellaan parempia aikoja. Kyllä se siitä.

Visa

Pitänyt pintansa hyvin inflaation aikana, siirtyy melko suoraan tulokseen. En usko, että edes jenkkien taantuma olisi suuri isku tälle.

Kone

Kiina on edelleen epävarma markkina ja kasvu rajallista. Pidemmän päälle laadukas firma.

Fortum

Pitihän sitä salkkuun edes vähän ottaa, enempää ei ole tarkoitus ostaa hetkeen. Erottuu liikaa joukosta muuten foorumilla ilman jokaisen tankkauksen kohdetta.

Admicom

Rakennussektori on rymissyt alaspäin ja mietin mikä yritys sieltä sopisi omaan salkkuun. Päädyin Admicomiin, koska heille ei sinällään ole väliä parin vuoden päästä pölyn laskeuduttua onko asiakkaana rakennusfirma A, B tai C. Mikä liekään silloin vielä pystyssä. Tulevaisuus montun jälkeen vaikuttaa lupaavalta.

Kuriositeettinä omistan myös kolme kappaletta osaketta suomalaisesta urheiluseurasta. Niitä ei pysty lisäämään piirakkaan, koska arvo on mittaamaton.

21 tykkäystä

“In Palantir, Tesla and Kempower I trust”

Vilautanpas huvikseni ekaa kertaa salkun sisältöä täällä.

Reilun vuoden olen nyt sijoittamista harjoitellut. Ihan tyhjästä en lähtenyt liikkeelle. Pesämunaa oli kertynyt jonkin verran aiemmin kun olin säästänyt pariin pankin suosittelemaan indeksiin. Lähinnä ymmärtämättä mitään asiasta.

Melko sekalainen salkkuhan tuo on ja aika lailla fiilispohjalta rakennettu. Mitään isompaa strategiaa minulla ei tässä ole, olen aika hetkessä eläjä muutenkin. Kaikki sijoitukset ovat kuitenkin sellaisia ettei tarvitse olla koko ajan seuraamassa niitä tai miettimässä myyntipaikkoja. Pitkään pitoon nuo on pääosin tarkoitettu.

Salkun arvo muutama kymppi. Reilun vuoden tuotto on n. 15%. Aloitin 2022 keväällä joten alkukyykkäys oli melkoinen :slight_smile: . Sieltä on noustu lähinnä jenkkiosakkeiden avulla hyvin pinnalle.

Onhan tuo varmaankin melko riskinen salkku, mutta minua ei vuoristorata haittaa. Tuleepahan elämään automaattisesti jotain jännitettävää :grinning: . Elämäntilanne on myös sellainen ettei tarvitse hirveästi stressaa jos välillä käydään pohjamudissa.

Ainoa osake mistä muutaman sanan haluan sanoa on Palantir, joka on leijonanosa salkusta. Jotenkin tuntuu että sillä on vahva tulevaisuus edessä. Niiden tuotteet tuntuvat olevan sellaisia joita muut eivät pysty rakentamaan. Ainakaan ilman hirveitä kustannuksia ja pitkää aikahorisonttia. Toivon että tämä osake moninkertaistaa siihen laitetun sijoituksen. Mielenkiinnolla seurataan miten käy.

Nyt lähitulevaisuudessa on tarkoitus kasvattaa Suomi -indeksin ja Intia etf:n osuutta kuukausisäästöllä. Ja sitten jos jää ylimääräistä sijoitettavaa niin jotain lisäyksiä osakkeisiin silloin tällöin.

20 tykkäystä

2023 Q3 salkkupäivitys:

Evolution gaming 11.3 %
Kamux 10.1 %
Harvia 7.5 %
QT 6.6 %
Svenska Handelsbanken 6.1 %
Talenom 5.8 %
Sampo 4.8 %
Tractor Supply 4.6 %
Puuilo 4.2 %
Tieto 4.1 %
EQ 3.9 %
Revenio 2.9 %
Fortum 2.4 %
Exel 2.3 %
Berkshire Hathaway 1.4 %
Admicom 1.1 %
Fastenal 1.0 %
Gofore 0.8 %
Efecte 0.6 %
Sandvik 0.5 %
Graco 0.5 %
Nordea 0.4 %

Käteinen 2.9%
Loput rahastoja ja ETF:iä (Seligson, Pyn Elite, Splitan, EUNL, Seligson & Co OMX Helsinki 25)

Uudet yhtiöt salkuuun: Gofore, Admicom
Lisäykset: Revenio, Talenom, Tieto, Fortum
Uusi ETF: Seligson & Co OMX Helsinki 25
Kevennykset: -
Salkusta myyty pois: Valmet
Nopeat veivit: Qt

Kvartaalin aikana tuli tehtyä runsaasti ostoja kotoisessa pörssissä kurssien laskiessa. Näillä arvostustasoilla onkin ollut miellyttävämpää tehdä kauppoja. Myynnit jäivät onneksi vähemmälle. Käteisen osuus salkussa on nyt 2.9 prosenttia (10% on itselleni neutraali) johon tässä markkinatilanteessa olen kohtuu(?) tyytyväinen. Päätin jo varhaisessa vaiheessa, että tässä laskumarkkinassa en jää himmailemaan ostojen kanssa vaan aloittelen ostot reippaasti jo aikaisessa vaiheessa. Katsotaan miten tällä kertaa käy, jääkö euroja tällä(kin) kertaa lojumaan liikaa kassanpohjalle, kun markkinat ovat jo selkeästi nousseet vai tyhjeneekö sotakassa reilusti ennen pohjia.

Q3:n aikana salkkuun löysi tiensä kaksi uutta yhtiötä: Gofore ja Admicom. Molempien positiot ovat toistaiseksi pienet. Admicomin positiota lähdin rakennusalan ahdinko huomioon ottaen rakentamaan todennäköisesti jo liian aikaisessa vaiheessa. Odotellaan rakennussektorin hiipumisen vaikutuksia ja sijoitellaan tarvittaessa putoavaan puukkoon lisää. En ainakaan myöhästynyt tällä kertaa Admicomin kyydistä kuten kävi listauksen yhteydessä. Ensimmäistä kertaa elämässäni ostin kotoisen pörssimme omaan ETF:ään. Tarkoitukseni on jatkossa pyrkiä sijoittaan hieman enemmän ETF:iin joten tämä kvartaali tuntui oikealta OMX Helsinki 25:n ostojen aloittamiselle. Kasvatetaan positiota lisää, jos indeksi vielä kyykkää lisää. Valmet myytiin alle vuoden pidolla pienellä voitolla. Huomattavasti suurempi voitto olisi ollut tarjolla muutamaaa kuukautta aiemmin, mutta silloin ei tuntunut olevan niin kiirettä päästä rivistä eroon. Valmet ei ollut alunperinkään tarkoitettu pitkäikäiseksi riviksi.

Tällä hetkellä salkussani on liikaa rivejä (osakkeita ei rahastoja). Olen aina kokenut, että n. 20 osaketta tai hieman vähemmän on omaan salkuuni sopiva määrä. Lukumäärän kasvaessa homma jotenkin tuntuu hajoavan, koska kaikkien yritysten seuraamiseen ei ole riittävästi aikaa. Selkeästi pienempi määrä taas ei välttämättä ole suotuisa yöunieni laadulle. Tavoitteeni onkin jatkossa pienentää rivien määrä 15-20 välille ja hakea lisähajautusta lisäämällä hieman rahastojen/ETF:ien osuutta. Kuluneen kvartaalin aikana rivien määrä tosin jopa lisääntyi yhdellä salkussani. Seurantalistallani on toki useita sellaisia yhtiöitä joita ei löydy salkustani (suomalaisista mm. Vaisala). Kamux ja Exel odottelevat puolestaan mahdollista exitiä. Exelin asemaa salkussani olen pohtinut varmaankin jo kymmenisen vuotta :slight_smile: 2022 huipuissa meninkin jo keventelemään reippaahkosti, mutta palasin position kasvattamiseen kurssin tipahdettua alle viiden euron. Tässä markkinatilanteessa/arvostustasolla en ole kuitenkaan myymässä yhtiötä pois.

Laitetaan vielä tänne muistiin, että Indereksen sivuilta laskettu Indereksen seuraamien yhtiöiden P/B 2023 mediaani on 1.56, osta-suosituksia Indereksellä on 24 kpl ja myy 10 kpl. CNN:n Fear & Greed index on tällä hetkellä 30 (Fear).

28 tykkäystä

Salkku/sijoituspäivitys minultakin:

Fortum - 24,9%
Qt - 19,3%
Nordea Eurooppa passiivinen B tuotto - 11,4%
Neste - 10,4%
Nordea North America Enhanced Kasvu - 9,8%
Kempower - 9,0%
Incap - 6,3%
Nordea Japani kasvu - 4,6%
Nordea Suomi Passiivinen B kasvu - 3,6%
Käteinen 0,7%.

Pientä veivailua ja lyhyttä pitoa on tapahtunut salkussa Starbreezen ja Wärtsilän osakkeilla.

24 tykkäystä

Avataas jälleen salkkua.

Salkussa on ollut sitten viime avauksen 28.5. muutamia liikkeitä. (Olen yrittänyt värjätä piirakkakuvion firmojen tunnusväreillä, mutta pitää miettiä toista ratkaisua, kun suomalaisten firmojen lempivärit on sininen, vihreä ja oranssi. :smiley: )

Salkkua on viety hieman industriaalisempaan suuntaan.

Kevensin Remedyn painoa 10 %:iin. Se on edelleen yksi pääsijoituksista, mutta halusin rajata riskejä. Uskon yhtiön yksinpelistrategiaan, mutta suhtaudun hieman varovaisesti yhtiön moninpeleihin. Ne voi yllättää moneen suuntaan, hyvässä tai pahassa. Yhtiö on edelleen herkullinen itsenäinen osaaja maailmassa, missä isot alustat rohmuavat itsenäisiä studioita omiin talleihinsa.

Sen lisäksi salkusta myin hieman spekulatiiviset INBK:t ja rikkaasti arvostetun ruotsalaisen Momentum Groupin (huippuyhtiö joten jään ehdottomasti seuraamaan mielenkiinnolla).

Uusina tulokkaina salkussa on tilitoimistofirma Aallon Group sekä mörnijä, jota en kuvitellut koskaan omistavani eli Outokumpu. Admicomin painoa olen lisännyt hitusen.

Muutoin painot ovat eläneet kurssimuutosten mukana.

Hodlarissa löytyy myös lisää Fortumia, Qt:ta, Boreota ja Harviaa joten jos yhdistäisi hodlarin ja puuhasalkun olisi mainittujen paino jonkin verran suurempi.

Välttelin vuosia makroon enemmän sidottuja suuryhtiöitä Helsingin pörssissä. 2020 alussa salkku oli lähes kokonaan teknologiapainotteinen. Ja teknologialla on edelleen suuri rooli, onhan Qt suurin sijoitus Inderesin ulkopuolella. Admicom on palannut salkkuun tauon jälkeen tänä vuonna. Revenion paino on romahtanut kurssiromahduksen myötä, joskin yhtiön nykyhinnoittelu on vallan mielenkiintoinen.

Uskon teollisuuden renessanssiin ja ilmastonmuutoksen fyysisiin ratkaisuihin Euroopassa ja pohjoismaissa. Tällä teemalla salkkuun tarttui viime vuoden syksyllä Wärtsilää ja tänä keväänä Fortumia. Outokumpu saastuttaa kuin viimeistä päivää, mutta se on monia kilpailijoitaan puhtaampi länsimainen vaihtoehto. En väitä, että näissä yhtiöissä olisi samanlaista moninkertaistumisen mahdollisuutta kuin salkun monilla muilla yhtiöillä on pitkässä juoksussa, mutta omaan silmääni osakkeet ovat edullisia (Wärtsilä on noussut viime syksystä enkä henk.koht nykykurssista ole niin innoissani). Niihin on ladattu melko pessimistinen skenaario sisään. Osin syystäkin, onhan talouden näkymät jossain määrin synkentyneet etenkin Suomessa lyhyellä aikavälilllä. Mutta nuo kaikki ratkaisee oikeita fyysisen maailman ongelmia. Ilmastonmuutosta ei taklata pelkällä softalla.

Outokumpu vaatii avukseen “pientä” protektionismia, mutta sellainen ei nykymaailmassa ole lainkaan ennenkuulumatonta, edes Euroopassa jonka suhteellinen osuus maapallon BKT:sta on viime vuosikymmeninä surkastunut siinä missä Yhdysvallat on onnistunut sinnittelemään 25 % mahtiasemassaan. Meillä itseasiassa tarvittaisiin protektionismia oikein kunnolla!

Noh tällaisten toiveiden varaan ei sijoitusstrategiaa pidä rakentaa, joten näiden boomer-mörnijöiden osuus on reilu reilu 10 % salkusta eli vallan maltillinen. Fortumin ja Outokummun pääoman tuotoista ei kannata paljoa puhua, kunhan eivät tuhoaisi omistaja-arvoa jatkossa. Kumpu tosin ilmoitti massiivisesta investointiaikeesta, eli enköhän pääse sitäkin pian näkemään :smiley: Haluaisin kyllä sen verran vielä puolustaa Hesan pörssin pahamaineisia boomer-mörnijöitä, sillä monen fokus on parantunut merkittävästi viime vuosina…

Tiedostan myös, että olen höpissyt miten strategiani on ostaa kannattavasti kasvavia yhtiöitä edukkaalla arvostuksella, joilla on pitkä kasvulatu edessä. Aika näyttää nämä liikkeet (etenkin Fortum ja Kumpu) strategiasta rönsyämistä ja virhe, vaiko ihan tervettä ajassa elämistä ja evoluutiota. En haluaisi liikaa lukittua yhteen tyyliin. Kasvuyhtiöiden kultakausi oli nollakoroissa enkä näe vastaavanlaisia tilaisuuksia samalla tavalla kuin 2018–2020. Tai sitten sijoitussilmäni ovat päässeet rapistumaan. Tykkään etsiä mahdollisuuksia sieltä minne muut sylkevät, joskin Fortum on nyt makuuni huolestuttavan suosittu yksityissijoittajien parissa.

Mielestäni älykkään altistuksen pohjoismaiseen teollisuuteen/talouteen ja kestäviin ratkaisuihin antaa sarjayhdistijät, joiden tukkuribisnekset ovat melko pääomatehokkaita. Yleensä. Nyt Momentumin myynnin jälkeen omistan tässäkin joukossa kahta alisuorittajaa. Christianin kannattavuuskäänne on kylläkin edennyt lupaavasti ja osake kivunnut sitä mukaa ylöspäin. Sen sijaan Boreon pääoman tuotto jäkättää 11 % maissa ja yhtiön altistus rakennussektorilla näyttäytyy nyt hieman kurjassa valossa. Boreota rassaa kaiken kukkuraksi melkoinen velkataakka.

Näytän usein tätä arvoansa varoitusmerkkiä Vartissa, kenties tätä pitäisi omankin salkun yhtiöiden kohdalla pitää aina esillä? :smiley:


Pörssien laskiessa tänään taas herkullisesti on tietysti hyviä miettiä seuraavia siirtoja.

Uskon henkilökohtaisesti, että moukaroidussa kotipörssissä on nyt hyvä ostopaikka. Pidän myös täysin mahdollisena, että jatkossa on vieläkin parempi ostopaikka. Tämä on ollut Varttien rivien välistä luettava ajatus myös, vaikka en sitä näillä sanoilla ole suoraan sanonutkaan. :smiley:

Pieni reunapörssi tuskin pyristelee vastavirtaan jos muukin maailma hyytyy. Tämä tarjoaa tietysti loistavan tilaisuuden kasvattaa ja avata omistuksia omistaja-arvoa luovissa kasvajissa sekä reindustrialisaatioteemaan sopivissa mörnijöissä. Omassa salkussa on paljon pieniä yhtiöitä. Useimmat seilaavat omaan makuuni edullisesti ja alle käyvän arvonsa, mutta saatan olla väärässä. Jos puhutaan barbaarisesti kertoimista, Qt:n EV/EBIT on alle 20x ensi vuoden ennustein. Yhtiö tekee jotain 30-40 % sijoitetun pääoman tuottoa ja kasvulatua pitäisi riittää pitkälle tulevaisuuteen. Fortum seilaa EV/EBIT 5,6x 2024e, joskin markkina on isoissa tehokas ja eiköhän tuosta meidän ennusteet vielä pääse sähkönhinnan mukana leikkuriin. Defensiivisen, mutta 15-20 % vuosikasvua yritysostoilla tavoittelevan Aallon Groupin EV/EBIT on ensi vuonna noin 10x. Yhtiön strategia ostaa Tili Pekka&Pirkko OY toimistoja EV/EBIT 5x kertoimin transloituu ~15 % pääoman tuotoksi. Boreo, jonka pitäisi ainakin uudelleensijoitetun pääoman osalta päästä yli 15 % tuottoon, treidaa 2024e EV/EBIT 11x jos huomioidaan myös hybridi.

Mutta, markkina on lyhytjänteinen herkästi: henkisesti kannattaa varautua vielä hyviin löylyihin.

Hyvän alkuvuoden jälkeen salkku onkin romahtanut lähelle vuoden aloituspistettä. Yhden tai kahdenkaan vuoden kehityskululla ei ole niin väliä, mutta tuo 3 vuoden tuotto alkaa valumaan jo pettymyksen puolelle. Se ei ole tosiasiassa edes noinkaan epätyydyttävä, koska Nordnet laskee väärin Inderesin henkilökunta-annissa saatujen osakkeiden tuoton. Käytännössä salkku mörnii lähellä vuoden 2020 lopun tasoja, mutta viiden vuoden tuotto on tyydyttävämpi +112 %. Joskin alle 20 % per annum havittelemani tason pitkässä juoksussa.

Salkussa on hieman käteistä. Sen lisäksi sitä on jemmattu säästötilille, ja limiitti on täysin koskematon. Täten osakkeiden lisähalpuutus on vallan tervetullutta nuorehkolle nettosäästäjälle. Luonnollisesti käteinen on helppo tuhrata tosi nopeasti, joten sen kanssa saa olla malttia. Nyky-ympäristössä osakkeisiin ei ole samanlainen kiire, kuin ennen 2021 kun aliarvostukset hävisivät nopeasti.

Ranskalaiskenraali Fochin huhutaan sanoneen epätoivon hetkillä syksyllä 1914 Pariisin edustalla, että “(armeijani) Rintama paineen alla oikealla. Keskusta murtumassa. Mahdoton manööveröidä. Tilanne on erinomainen. Siis hyökkään”. (vapaasti kääntäen)

Sijoittamiskieleen kääntäen tilanne on salkussani tänä päivänä: “Kurssit paineen alla. Osinkoja leikataan. Käteinen on suositusten takana jumissa. Nyt on ostajan markkinat. Siis ostan lisää”.

135 tykkäystä

Oma henkilökohtainen osakesalkku on nyt muutettu niin että suurinpiirtein 60 % Fortumia ja 40 % Taaleria.Pieni tuumaustauko oman salkun suhteen ja tuntui että noissa saattaisi arvo säilyä ja jopa kasvaa,tappioita tullut tarpeeksi kikkailujen yhteydessä.Väliin ollut 10 yhtiötä salkussa nyt kaksi,joku Bioretecin myynti kyllä pelottaa vaikka voittoa tulikin mutta ehtiikö ostaa takaisin ennen kuin raketoi,vähän kyllä pelimiehenä ostellut noita itseltä myytyjä rouvalle ettei niin harmita omat poistomyynnit.

19 tykkäystä

Suomi-salkkuni muistinvaraisessa suuruusjärjestyksessä

  • Kreate
  • Apetit
  • Nokia
  • Oriola
  • Exel
  • Duell
  • Mandatum
  • MustiGroup
  • UPM-Kymmene
  • KH Group
  • Nokian Renkaat
  • Fortum

Tähän asti sijoitussuunnitelma on ollut valita Suomen pörssistä 6-8 yhtiötä, mihin keskittää sijoitukset, mutta nyt suunnitelmasta poikettu lähinnä siitä syystä, että pari isompaa turskaa on kerätty, mikä on heikentänyt luottamusta omaan yhtiövalintaan. Tarkoitus on kyllä salkkua tiivistää, mutta nyt on vähän heitelty tikkaa sinne tänne.

VIime kerrasta poistunut Terveystalo

18 tykkäystä

Siili solutions 20,9%
Pepsico 14,7%
Sampo 14,2%
Wärtsilä 13,3%
Revenio 12,5%
Qt 9,9%
Huhtamäki 8,7%
Mandatum 5,4%

Reveniota, Huhtamäkeä ja Mandatumia tankkailtu tänä vuonna. Nyt säästellään käteistä ensi kevääseen ainakin :slight_smile:

20 tykkäystä

Veri virtaa salkussa ja sijoitusaste on pääosin kurssien laskun myötä jo 208%.

45 tykkäystä

Tuon näköisen salkun voisi ehkä helpoiten myöskin ottaa, tosin Elisaa varten en velkaa ottaisi…Telian kylläkin…
Omat top 7/19 tyyliin, mikä laskee, nousee vielä takaisin; Nokian renkaat, Sanoma ( potentiaali oppimisessa pelien ym. Appsien kautta?), oriola, Robit, Martela , Nokia ja Anora. Martelahan on varsin toivoton tapaus alhaisella P/S luvulla. Alkaa kohta tuntua, että joku yrityskauppa on ainoa toivo. Isku? Tai vaikka jenkki Steelcase, joka on tänä vuonna noussut enemmän kuin Apple. 10% liikevoittoa Usassa, mutta tekee tappiota Euroopassa. Jospa Martela olisi se puuttuva palanen saada palaset täälläkin kohdalleen :grin:

4 tykkäystä

Mainittakoon että Elisat ovat perintöosakkeita, joten niitä en koskaan ole ostanut. Olen jättänyt sukukalleutena salkkuun alusta lähtien, saahan niitä vastaan hyvää lainoitusarvoa js kohtuullista osinkotuottoa.

Kaikki muut osakevalinnat ovat ns. omia.

9 tykkäystä