Mitä sinulla on salkussa?

Oma salkku 85% käteistä, 5% AMD, 5% QT, 5% Remedy. Ja suoraan sanoen tämän viikonlopun uutisten jälkeen jo hieman kaduttaa että tuli kalastettua pari spekulatiivista siivua koska loppuviikosta oli merkkejä että ehkä tämä taso jotenkin kestäisi eikä luisu jatkuisi. Olisi pitänyt olla kärsivällisempi. Ainoa lohtu on että siivut ovat niin pieniä että kokonaissalku on silti edelleen ihan hyvässä tilanteessa. Päälle jonkin verran päivänsisäistä veivaamista jolla yritän pitää kokonaissalkun edes nollilla.

2 tykkäystä

Käteinen 100%

Ja sitten hieman tarinaa taustalta, ne lukee joita kiinnostaa, kirjoitan siksi että tarkoitus on ottaa itseä niskasta kiinni näiden sijoitustouhujen suhteen, ja asioiden esille kirjoittaminen saattaa siinä auttaa.

Aloitin sijoittamisen 2017 keväällä kun sain kerralla hieman enemmän rahaa. Siitä eteenpäin sijoitukset meni pääasiassa syklisiin (huipulla), Nordeaan (lähes huipulla) sekä ”käänneyhtiöihin” jotka eivät olleet lähelläkään käännettä (Loudspring, Innofactor, Martela). En siis ollut ollenkaan sisäistänyt miten syklit toimivat, miten korot vaikuttavat pankkeihin, tai sitä että kun negatiivinen tulosvaroitus on laskenut kurssia, se ei todellakaan tarkoita että seuraavaksi noustaan entiselle tasolle. Sitten päälle vähän öljy ja indeksi sertifikaatteja ilman stop losseja tai ymmärrystä markkinasta sekä jatkuvaa kurssien seuraamista, niin resepti oli valmis.

Onnekas olen, että pääomaa ei ole juurikaan tuhoutunut, koska pikkuhiljaa jotain hyviäkin poimintoja alkoi tulemaan kuten Hoivatilat, Technopolis, Remedy 6€ jne.

Mutta se paras asia tältä ajalta: vaikka työtilanteeni on ollut tasan sama kuin ennenkin, olen onnistunut enemmän kuin tuplaamaan tuon aloitusposition säästämällä palkastani, josta ennen ei jäänyt oikein mitään käteen!! Eli, periaatteessa olen hävinnyt indekseille, mutta toisaalta olen enemmän kuin tuplannut sijoitusvarallisuuteeni sekä oppinut huimasti maailman politiikasta että markkinoista, joten koen siis onnistuneeni erittäin hyvin.

Sitten siihen käteispainoon. Koska alkuvuodesta kaiken myymällä ei veroja langennut, siirsin varat OST:lle. Samalla täytenä bullerona lähdin hyppimään vetysektorille ja ties minne vain kuuman markkinan ajamana. 2.5 viikkoa sitten tuli se fiilis että nyt lasketaan, ja onnekkaasti myin 25% maanantaina 24.2, 60% keskiviikkona 26.2 ja loput 15% salkusta torstaina 27.2, tehden vain ~6% loven OST:hen.

Siinä vaiheessa tein päätöksen että nyt tilanteen pitää muuttua. Olen laatinut ensimmäistä kunnon sijoitussuunnitelmaani tässä viime päivät, lopettanut ensimmäisen OST:n tappiovähennyksen vuoksi ja nyt toivon ettei nousu ala ennen kuin olen ehtinyt laatia itselleni listan potentiaalisista yrityksistä. Sitten aloitetaan homma uudestaan, toivottavasti vankemmalta pohjalta. Laittelen suunnittelmaani tuohon sijoitusstrategia-ketjuun jahka olen valmis.

33 tykkäystä

Avasin osakesäästötilin kun Koronan liikkeelle sysäämä vesiputous markkinoilla alkoi konkretisoitua.

Ensimmäiset hankinnat salkkuun on tehty.

13 tykkäystä

image

Onko muita Iso-Karhuja, jotka ei osaa eikä ehdi päivätreidailla, mutta tekee mieli shorttailla nykytilanteessa?

Mä olen pala palalta myynyt long-ETF:iä ja hankkinut inverseä tilalle.

Edit. Jos jollain on huonoja kokemuksia ja pahoja ennusteita tällaisesta, niin huutaa hep!

Tässä OST-tilini sisältö tällä hetkellä. Kappalemääristä huomaa, että olen sen käytännössä tyhjentänyt. Nuo firmat on sellaisia, joita aion ostaa takas, kunhan mun mielestä on taas ostopaikka. Tuossa lisäksi nykyisillä tavoitehinnoilla nousupotentiaalit 10.3 pörssin sulkeuduttua (toki tavoitehinnat voi hyvin laskea ainakin tän vuoden osalta).OST-tilin osakkeet 11.3.2020 OST-salkun nousupotentiaali 10.3.2020

4 tykkäystä

Pieni salkkupäivitys.

Ilokseni kaikki osakkeet salkussa ovat laskeneet lähes yhtä tasaisen paljon, jolloin kokonaisuus on pysynyt suht samanlaisena. :smiley:

Olen tarttunut putoaviin puukkoihin aivan liian innokkaasti. Olen pyrkinyt lisämään laadukkaiden, vaikeitakin aikoja kestäviä firmoja, joiden tuloskasvu on vahvalla uralla heikommassakin suhdanteessa. Näitä on saanut mielestäni jo edullisesti, mutta muut sijoittajat ovat olleet eri mieltä. En usko koronaviruksen helpottavan nopeasti, mutta en usko maailmanloppuunkaan (tässä vaiheessa). Katselen omia sijoituksia 3–5 vuoden horisontissa, mikä saa minut kenties aliarvioimaan lyhyen välin riskejä. Yleensä pitkälle katsominen on ollut hyve, uskon että se toimii vastakin. Lyhyellä välillä omista salkkufirmoista erityisesti NoHo voi otta hudaa, samoin Axos pankkina (osake laskenut -30 % bullero-ostostani, nyt on “halpaa” :smiley: )

Lisätty viime aikoina mm. Reveniota, Qt:ta ja INS:ää. Uutena tulokkaana salkkuun tupsahti Paradox josta olen pitkään haaveillut. Toivottavasti putoaa lisää.

Käteinen sijoitettavista varoista salkussa on ostojen myötä huvennut alle 5 %:iin mutta PLAN B löytyy luonnollisesti takataskusta eli reservien allokointi muualta salkkuun, plus pitkästä aikaa voisi alkaa säästämään palkasta taas osakkeisiin (olen säästänyt osakkuuslainan takaisinmaksua varten, eikä markkinalla tätä aiemmin överisti tilaisuuksia ole ollut, joten salkkuun en ole uutta rahaa toviin heitellyt).

Olen höpsö enkä käytä limiittiä, mutta sekin löytyy jos nyt paha päivä iskee päälle. Silti, vakuusarvot sulaa nopeasti, ja en olisi yllättynyt, jos pörssi laskisi reippaasti lisääkin jolloin tuo voi tulla nopeasti näpeille.

40 tykkäystä

Karhujen kokoontumisajot + vipu on tehokas tapa päästä myymään salkkua kaiken rytinän pohjalla kun herra Margin Call soittaa… joten varmaan ihan hyvä idea pysyä siitä erossa. Nousussa tilanne on sitten toinen.

3 tykkäystä

Jep. Kun sijoittaa omalla rahalla, pysyy tilanteen herrana (ellei omat hermot petä). Vieraalla rahalla vieraan säännöt.

Mitä olen itseäni sijoittajana oppinut tuntemaan niin pieni käteispossa ollut hyvä psykologinen tuki, harvoin olen ollut ns. ”all in”. Aina pitää varmistaa, että putoaa jaloilleen. Silloin jää mahikset uuteen yritykseen.

8 tykkäystä

Itse olen edelleen 100% käteisessä, en aio hätäillä ostojen aloituksen kanssa. Antaa lasketella vielä…

13 tykkäystä

Salkkurapsa 11/2020

Päivitystä viikon takaiseen.

Pienimuotoisia peliliikkeitä on taas viikon aikana tullut tehtyä. Isoimpana ehkä sellainen liike, että alku viikosta möin lasten OST:t tyhjäksi noin 10% tappiolla. Siirsin myynnistä tulleet rahat suoraan lasten AOT:lle ja ostin koko rahalla Core Ny Teknik A rahastoa. Ei tuntunut mielekkäältä alkaa OST:lle ostelemaan laskevia kursseja varsinkin, kun kaupankäyntikulut huhtikuussa lähtevät nousuun. Ostellaan tuonne AOT:lle pikkuhiljaa tuota samaa rahastoa, jos ei jotain toista rahastoa kaveriksi keksi. Nyt mietinnässä, että lakkautanko kokonaan nuo OST:t ja otan näistä verohyödyt tuleville vuosille. Ja ei kai mikään estä sitten avaamasta uutta OST-tiliä toiselle palveluntarjoajalle halvempien kaupankäyntikulujen perässä. No, tätä pitää vielä pohtia. Saipahan tällä veivauksella myös pikkasen lisää hajontaa omistuksiin.

Muut viikon liikkeet suunnitelman mukaisia pieniä lisäyksiä tai veivauksia. Veivatessa siirsin myös kaikki omat osake-omistukset Nordnetilta Degirolle. Näissä veivauksissa samalla myös pienet lisäykset suoritettu. Salkun arvo liikkuu nyt sitä tahtia alaspäin, että salkun kehityskuvaan lisäsin pari vertailuindeksiä kertomaan miten oma salkku etenee suhteessa vertailuindekseihin. Kai tuostakin pitäisi olla tyytyväinen, jos oman salkun arvo laskee vähemmän, kuin verrokit. :slight_smile:

Viikon tapahtumat:

  • Veivattu (myynti+osto) Remedy Entertainment Oyj
  • Veivattu (myynti+osto) Genovis AB
  • Veivattu (myynti+osto) Pricer AB
  • Veivattu (myynti+osto) Qt Group Oyj
  • Veivattu (myynti+osto) ABN AMRO Group NV
  • Lisätty AbbVie Inc
  • Lisätty Altria Group
  • Lisätty AT&T Inc
  • Lisätty Cisco Systems Inc
  • Lisätty Digital Realty Trust Inc
  • Lisätty Enbridge Inc
  • Lisätty Iron Mountain Incorporated
  • Lisätty Main Street Capital Corporation
  • Lisätty PPL Corporation
  • Lisätty Unum Group
  • Lisätty Core Ny Teknik A (rahasto)
  • Veivailtu eläkevakuutussalkussa 44% (aikaisemmin 19%) koroista osakkeisiin

Salkun tilanne:


1 tykkäys

Lienee sopiva hetki päivitellä omaakin salkun tilannetta ja kehitystä. Yli 100 % osakepainosta on vähän tultu alas. Tällä hetkellä osakkemarkkinoilla on rahastojen kautta kiinni alle 4%.

Sijoitussuunnitelma on sikäli pitänyt, että tiesin oman markkinoille tuloni olevan erittäin huonosti ajoitettu. Päätin myös että reagoidaan sitten kun sen aika on. Verovelkaa ei sijoituksiin ehtinyt syntyä, joten myyntinappi oli aika herkässä.

Helmikuun lopulla oli muita kiireitä, enkä ehtinyt seuraamaan markinoita. Tarkoitus oli käydä salkun tilanne läpi ennen Helmikuun 24. päivää, mutta viikonloppuna oli muuta hommaa ja jäi tekemättä. Maanantaina sitten paukkui sekä stop & losseja että ostotoimareita, joten tappiota tuli reilusti indeksejäkin enemmän. Kävin sitten viikolla tilannetta läpi ja vaihdoin näkemyksen shortiksi: kaikki osakkeet ja ETF:t myyntiin ja sen jälkeen lähinnä pelaillut minifutuureilla.

Tuotto vuoden alusta +1,81% eli ns. nenä pinnalla niukasti :sweat_smile:

Salkun sisältö:

Nordnet Markets -krääsää:
DAX Short
S&P 500 Short
Gold Long

Nortnet Smart 15 -rahastoa
Seligson Global Brands

84% käteistä

Kaikki markkinakrääsä on ostettu perjantaina, eli mielenkiinnolla odottelen ensi viikkoa. Voi olla että otin vähän etukenoa, mutta worst case -skenaario näissä on, että viime viikon tuotot sulaa pois.

Eiköhän se parempi entry oikeisiin osakesijoituksiin vielä tämän vuoden puolella löydy. Eli seuraava salkkupäivitys varmaan sitten, kun olen palannu osakepoimintaan :laughing:

1 tykkäys

Itselläni on tällä hetkellä omistuksessa markkina-arvossa mitaten enemmän vessapaperia kuin osakkeita

9 tykkäystä

Nostin käteisen määrää salkussa.
Tällä mennään kohti tyrskyjä ja tuiverrusta.
Ei aivan hirveästi pelota.

9 tykkäystä

Menikö PYN Elite lihoiksi tai tuliko kämpän myyntirahat tilille, vai mistä moinen käteisbuustaus? Tolla on sitten jo ihan hyvä alkaa muodostamaan eläkepossaa, vai päätyykö rahat siihen rakennusprojektiin?

1 tykkäys

Pyn Elite ei mene lihoiksi ennen eläkettä. Lisämerkintöjä aion kyllä tämän tsunamin aikana tehdä.

Tämä on ihan tileiltä ja auton sekä autotallin myynnistä raavittua pääomaa.
Alkaa olla sellaiset tulevaisuudennäkymät, että kaikki liikenevä pääoma pitää nyt kaapia sieltä mistä sitä on saatavilla.

Tämän ansiosta aikanaan eläkkeelle jääminen voi olla taloudellisestikin mielekäs tapahtuma. Sille pedataan tämän vuosikymmenen alussa nyt loistavaa paikkaa. Siihen pitää tarttua.

Nyt pitää vain säilyttää maltti varojen muuttamisessa osuuksiksi yrityksistä, sen verran hurjaa tämä kyyti on. Lähes kaikki vaikuttaa nyt suhteellisesti edulliselta, mutta vuoden päästä tarkasteltuna ne sitä eivät enää välttämättä ole.

Rakennusprojekti jatkuu suunnitellusti, jos Korona ei sitä hidasta tai keskeytä,

8 tykkäystä

OST-salkkua täytetty pikkuhiljaa kurssien laskiessa.
Kuten kehityskäppyrästä näkyy, kovin suurta hittiä markkinan mörniminen ei ole vielä aiheuttanut.
Mikäänhän ei takaa, etteikö markkina voisi vielä puolittua nykyisestä tai pohjata jo maaliskuussa jonkun rokoteuutisen saattelemana. Ei voi tietää. Seuraavat ostot joka tapauksessa vasta huomattavasti alempaa.
Sen verran jatkuvaan markkinoilla oloon on fomoa, että poiskaan ei nyt uskalla kokonaan olla.

Wärreä otin tänään jokerilapuksi 5.15 eurolla.
Yllätti kuinka älyttömästi se on vajonnut kun en ole viikkoihin sitä seurannut.

8 tykkäystä

Päivitetään hieman muuttunutta tilannetta. Päätin omilla toimillani yrittää loitsua pörssiin pohjia, ja paras tapa on silloin myydä jotain. Lyhyellä välillä tämä näyttääkin laukaisseen pienen pompun. :smiley:

No vitsit sikseen, myin eilen Axokset ja INS:t ja otin sieltä tappiot talteen. Harmillisen huono ajoitus, mutta Axos pankkina ei nyt rohkaissut salkussa kauheasti ja toisaalta bullerosijoitus INS:sää en koennut tuntevani riittävän hyvin. Älykkäät sijoittajat perehtyvät ennen ostoa kunnolla, itsekin pyrin siihen yleensä mutta tällä kertaa liberaali asenne kostautui. Noh, vahinko jäi muutamiin prosentteihin molempien kanssa koko salkusta (molemmat olivat tuolla salkun piirakan vasemmassa keskilaidassa 4 % ja 3 % painoin). Toisaalta tämä harrastus on hieman staattista Inderesin eettisen ohjeiston sitomana (ei voi käydä kauppaa kovin usein, mikä on tietysti hyvä rajoita pitkässä juoksussa ja joutuu oikeasti miettimään uskooko firmaan, koska analyytiko saattavat olla pitkään positiivisella puolella ja sittenhän kyydissä istutaan oli mikä oli), joten sallin itselleni pienet tuuletukset.

Sen lisäksi merkittävä muutos salkussa on ollut NoHon suht totaalinen tuhoutuminen osakkeen pudotessa 11 eurosta 4 euroon. Rapatessa roiskuu, ja nyt roiskuikin vähän enemmän kintuille. Yleensä preferoin taseeltaan vahvoja firmoja, ja tässä NoHo on ainoa poikkeus onneksi. :smiley:

Revenion painoa olen jälleen taas hieman kasvattanut, kuten ostin myin -ketjussa kommentoin.

Salkussa on nyt siis enemmän pelimerkkejä, osin osakkeiden laskun takia, osin yllämainittujen myyntien ja osin uusien talletusten myötä. Pyrin koko allokaatiossa pitämään muutokset suht pieninä, koska en kymmenen vuoden kokemuksen jälkeen pidä itseäni hyvänä ajoittajana saati osujana joka kerta. Enemmän ratkaisee se, että osaa istua niiden oikeiden yhtiöiden kanssa kyydissä kun ne tunnistaa plus se, että osaisi viheltää pelin poikki ajoissa huonojen lappujen kanssa. Tämä siis tyyli, joka pukee minua, kaikilla on omansa.

34 tykkäystä

Tuli avattua ost tammikuussa suuren hypetyksen saattelemana, eli tyylikkäästi vuoren huipulta lähti sijoittajaura käyntiin. Vaikka tappiot ovat olleet kevyesti sanottuna mittavat, näen tilanteen kuitenkin positiivisena mitä tulee pitkän aikavälin suhteen. Parempi oppia kantapäänkautta pörssin alamäet tässä vaiheessa, kuin vasta vuosien päästä, uskon. Nyt kyse on sitten siitä, oppiiko itse tästä tilanteesta jotain…

Bilot
Digia
Gofore
Kamux
Nordea
Qt
Remedy
Sampo
Siili
Viafin

1/3 IT, 1/3 Rahoitus, 1/3 Muut

Olen pitkälle alle 10kilon salkulla aloittanut, verrattaen pienellä summalla siis. Veivailuun on kriisin keskellä tullut sorruttua, ja tappiolla on myyty pois Nokia, Etteplan, Efecte ja Vincit. Ei oikeastaan sen kummempaa juurisyytä miksi juuri nuo. Ehkä halusin vähentää it- painotteista salkkua. Näistä vapautuneet rahat laitoin Sampoon, Kamuxiin ja Bilotiin, joten ei jaksa olla kovin pettynyt oppirahojen menetyksestä. Koen, että tämä on ollut hyvä aika muovata salkku sellaiseen kuntoon, millä voi/uskoo/toivoo pääsevän rallattelemaan näiden kriisien pohjilta siihen hämärän peitossa olevaan ylämäkeen.

13 tykkäystä

Salkkurapsa 12/2020

Päivitystä viikon takaiseen.

Muutama viikko sitten mietin, että onko mitään järkeä katsella ja arkistoida salkun tilannetta joka viikko, kun kuitenkaan isoja liikkeitä ei viikkotasolla tule. Olin väärässä, nyt voisi raportoida vaikka joka päivä.

Aloitetaan positiivisesta: salkun indeksi näyttää huomattavasti paremmalta, kuin verrokki-indeksien muutamalta viime viikolta. Siinähän olisikin tuleville viikoille hyvä suunnitelma pitää alaspäin mennessä oman indeksin laskukulma pienempänä ja sitten, kun käänne tapahtuu tulla vähintään vertailuindeksin mukaisessa kulmassa takaisin. Jos ei olisi vertailuindeksejä ja vain katsoisi salkun saldon sulamista, niin tuntuisi varmaan vielä pahemmalta, kuin nyt. Salkun arvon sain pidettyä lähes viikon takaisessa laittamalla salkkuun uutta pääomaa sen verran, kuin ylimääräistä löytyi.

Tällä viikolla ei mitään isoja liikkeitä, ainoastaan veivailuja, lisäyksiä ja muutaman uuden instrumentin lisäys. Pari pientä ETF-positiota myin pois, kun en halunnut niiden keskihintaa lähteä alentamaan. Kokonaisuudessaan veivailuilla on nyt saavutettu se, että eipä sitä näköjään joudukkaan verolle alkuvuoden Hoivatilojen lunastuksesta ja muutamasta myynnistä.

Viikon tapahtumat:

  • Veivattu (osto+myynti) Genovis AB
  • Veivattu (osto+myynti) Pricer AB
  • Veivattu (osto+myynti) Main Street Capital Corporation
  • Veivattu (osto+myynti) Unum Group
  • Lisätty Remedy Entertainment Oyj
  • Lisätty Core Ny Teknik A (rahasto)
  • Ostettu Sampo Plc A
  • Ostettu Golar LNG
  • Ostettu EPR Properties
  • Ostettu Twitter
  • Ostettu PayPal Holdings Inc
  • Myyty iShares Global Water UCITS (ETF)
  • Myyty UBS - MSCI World Socially Responsible UCITS (ETF)
  • Veivailtu eläkevakuutussalkussa 60% (aikaisemmin 44%) koroista osakkeisiin

Salkun tilanne:


1 tykkäys

Vähän aikaa sitten myin kaikki paitsi vtiq pois salkusta. Nyt pähkäilty että mitä ostaa. Pohjiin en osaa omalla taidoillani tähdätä. Resurssit ei riitä kovin moneen osakkeeseen. Viimeviikolla päädytty seuraavaan ratkaisuun ja ostoihin.

VTIQ. On ja pysyy ainakin kunnes vaihtuu NKLA:ksi ja sitten katselen mitä tapahtuu. Tämä tapahtuu H2 aikana.
Qt ostettu 16.5€. Tuplaan position jos ja kun valuu alle 16€

Harvia keskiarvo 7.6€ Tuplaan position jos ja kun valuu alle 7€

remedy ostettu 10.2€ jos tippuu reilusti alle 10€ niin lisään jonkun verran. Jos keulii 12 päälle niin todennäköisesti myyn.

2 tykkäystä