Musti Group - Kotieläinten megatrendiin mukaan?

Musti leikkii tulella. Maineensa voi useassa tapauksessa pilata vain kerran. Varmasti on hyvä tapa kohottaa voittomarginaaleja myymällä silmänkääntötempulla paskaa timantteina, mutta vahinko on peruuttamaton kun siitä jää kiinni ja menettää asiakkaiden luottamuksen - unohtamatta että tällä tavoin ihmisille rakkaita lemmekkejä on jopa menehtynyt.

Musti on yksi surullinen keissi lisää yhtiöistä, jotka treidaavat laadun voitontavoittelun vuoksi. Tämä on ollut havaittavissa jo myymälän tarjontaa seuraamalla. Esimerkiksi kissanruuissa valikoima on supistunut ja laatu heikentynyt selvästi viiden vuoden takaisesta.

9 tykkäystä

Siis mitä ihmettä Avainlipun kriteerit liittyvät tähän asiaan? Jos markkinoidaan, että tuote valmistetaan kotimaisista raaka-aineista, mutta se sisältääkin ulkomaisia raaka-aineita niin sitä ei voi todellakaan “pitää kotimaisena”. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys, että kuka mitäkin pitää kotimaisena, vaan tuote on valmistettu kotimaisista raaka-aineista tai sitten ei ole. Kun tiedetään tuotteessa olevan ulkomaisia raaka-aineita, mutta silti sitä mainostetaan kotimaisena, niin silloin valehdellaan tahallaan. Tässä ei ole mitään kaksipiippuisuutta, vaan kyseessä on hyvin yksinkertainen asia.

6 tykkäystä

Sulla on aika usein agressiivinen tapa artikuloida. Kyllähän vaikka mitä tuotteita myydään kotimaisina, ilman että kaikki on kotimaista.
Olisiko Mustin mainonta sulle ok mikäli peruna olisi suomalaista ja sen kasvualustaa olisi lannoitettu/ myrkytetty venäläisillä aineilla?

1 tykkäys

Hyvä vai huono juttu, salailla koirauhrien määrää, osakkeiden omistajien kannalta?

2 tykkäystä

Mustilta Smaak-kohuun nähden mielenkiintoinen uutuuslanseeraus. Hatunnosto rehellisyydestä.

Mustin hallitus suosittaa hyväksymään kohtuullisen tarjoushinnan ja pitää epätodennäköisenä kilpailevaa tarjousta: https://mb.cision.com/Main/19082/3892685/2489858.pdf

Riskeistä ja epävarmuuksista jatkaa itsenäisenä yhtiönä mainitaan esimerkiksi tämä: “Mustin äskettäiseen tuotteita koskevaan takaisinvetoon liittyvä mahdollinen brändikohtainen riski”.

Olisiko tuota lausetta kuultu johdon suusta ilman ostotarjousta!?

30 tykkäystä

Edelleen haluaisin kuulla miten Governance-mielessä Musti&Mirrin hallituksen jäsenet ja tj. ovat tuosta ostotarjouksesta neuvotelleet niin, että se maksimoi osakkeenomistajien edun - kun ovat itse ostavalla puolella.

Tuntuu, että FIVAn pitäisi olla myös kiinnostunut asiasta.

23 tykkäystä

Yllättyneitä?

4 tykkäystä

Oikein kyyninen ihminen toteaisi että kaikki on strategiaa.

1 tykkäys

Samson Rock Capital LLP:n (”Samson Rock”) omistusosuus Yhtiön äänistä nousi yli viiden (5) prosentin 10.1.2024.

Samson Rock:lla on yhteensä 1 800 000 ääntä, mikä vastaa 5,37 prosenttia Yhtiön äänistä.

Muutkin kuin konsortio on ollut imuroimassa laitoja.

Edit:

8 tykkäystä

Tarjouksentekijällä kyseisessä tilanteessa on korotusvelvollisuus eli velvollisuus maksaa korkein hinta kaikille. Ja tästä pitäisi tiedottaa. Eli ei, konsortio ei todellakaan ole imuroimassa laitoja.

Sand Grove Capital Management LLP liputtaa 5,18 prosenttia Yhtiön äänistä/osakkeista. Yksi ostaneista rahastoista Amundi Sand Grove Event Driven Fund kuvailee itseään seuraavasti:

. Available on the Amundi Alternatives UCITS platform, the Fund employs a global event-driven[1] equity strategy with a European tilt and seeks to capitalise on mispricings in corporate events such as takeovers, mergers, exchange offers, restructurings and liquidations.

Liputtava taho on ilmeisesti sama, joka iski myös Tikkurilan ostotarjoukseen aikoinaan. Hedgerahasto Sand Grove iski kiinni Tikkurilaan | Kauppalehti

11 tykkäystä

Ostotarjouksen läpimeno oli alun perinkin aika epätodennäköistä, viimeistään nyt se on myös matemaattisesti mahdotonta - ainakin ennen uutta päivitettyä tarjousta.

3 tykkäystä

Maksumuurin takana Kauppalehdessä juttua ostotarjouksen tekijän Sonaen näkökulmasta, haastateltava talousjohtaja Joao Dolores: Musti Groupin haluava ostaja on korottanut tarjoustaan jo kerran – Näin tarina alkoi | Kauppalehti

Pari nostoa: ”Musti nousi Euroopassa esiin yhtenä johtavista yhtiöistä ja päädyimme lopulta tekemään yhtiöön sijoituksen 2022 lopussa. Sen jälkeen meillä oli tilaisuus sijoittajina tavata yhtiön johtoa”, Dolores kertoo.

Mustin johto teki Sonaen edustajiin vaikutuksen, ja Mustin kiinnostavuus sijoituskohteena kasvoi. Myöhemmin Sonae otti yhteyttä kahteen hallituksen jäseneen ja toimitusjohtajaan ja ehdotti yhteistyötä sekä ostotarjouksen valmistelua.

”Prosessia käytiin läpi vuoden 2023 ajan. Sovimme yhteistyöstä ostokonsortion jäsenten kanssa paljon ennen kesää ja aloimme valmistella kauppaa toukokuussa. Ensimmäinen tarjous jätettiin hallitukselle lokakuun alussa ennen kuin Musti joutui tekemään tuotteiden takaisinvetoja. Takaisinvetojen jälkeen hintaa vielä korotettiin”, Dolores kertoo.

Sitten nämä sisäpiirin ostot, toimitusjohtaja ja kaksi hallituksen jäsentä, varsin tiukka aikajana siis, mitä tulee yhteistyön sopimisesta “hallituksen kahden jäsenen” ja toimitusjohtajan kanssa:

|23.12.2022|Musti Group|David Rönnberg|Hankinta|15,32EUR|5 800|88 856EUR|

|21.12.2022|Musti Group|Ilkka Laurila|Hankinta|15,01EUR|2 751|41 293EUR|

|19.12.2022|Musti Group|Inka Mero|Hankinta|15,04EUR|2 500|37 600EUR|

|12.12.2022|Musti Group|David Rönnberg|Hankinta|15,59EUR|5 800|90 422EUR|

Lisäys: Täytyy kuitenkin selvyyden vuoksi mainita, että ostokonsortioon osallistuvat hallituksen jäsenet ovat eri henkilöitä kuin noita sisäpiiriostoja suorittaneet.

7 tykkäystä

Palomuurin paksuutta ja korkeutta voikin sitten jokainen halutessaan miettiä… Se on ainakin varma, että Fivan porukka ei näitä ehdi kampaviineripalavereiden lomassa tutkimaan.

Mustista puheen ollen, uskon että kevään aikana tullaan näkemään 20-30 % korkeampi ostotarjous joko samalta konsortiolta tai joltain toiselta.

1 tykkäys

Mihin tälläinen pähkäily perustuu? Tuloskertoimilla ihan törkyisen kallis jo tarjoushintaan eikä ala ole mitenkään disruptiovapaa esim. markettien osalta. Kasvuhan on ollut ihan kivaa, vaan alkaako ilmaset olemaan hiljalleen otettu?

Perustuu mm. siihen, että osittain yrityksen sisäpiiristä koostuva konsortio Flybird Holding tarjoaa yrityksestä tiettyä hintaa, jossa ei edes ole mitenkään erityistä preemiota kurssihistoriaan nähden. Aivan varmasti ostotarjouksen tehnyt joukko näkee tässä enemmän potentiaalia kuin 26e/osake.

Ostotarjouksen jälkeen kaksi isoa instikkaa on jo liputtanut +5% rajan ylityksestä, joten 26e tarjous ei edes voi toteutua, koska 90 % hyväksyttyjä ostotarjouksia ei tule täyteen.

1 tykkäys

Ja ehkä vähän laajentaen sen voisi ajatella perustuvan siihen, että väärinhinnoiteltuihin yritysvaltauksiin erikoistuneet rahastot ovat ostaneet melkein sadalla miljoonalla osakkeita. Pörssin myyntitilastoista näkee, että tarjouksen julkistamisen jälkeen markkinatoimijat ovat ostaneet yhteensä noin 20 % yhtiön osakkeista ostotarjousta korkeammalla hinnalla. Näillä tahoilla on luonnollisesti vahva (rahallinen) intressi ajaa hintaa korkeammalle, vaikka Mustin hallituksella ei näytä sellaista olevan.

Törkykallis, mutta silti menossa kaikkien ammattisijoittajien mielestä liian halvalla - paradoksi? Kuitenkin konsensusennusteilla eteenpäin katsova EV/FCF 16,3 ja kun oikaisee vuokravaikutukset P/FCF 23 ja 2025 ~P/FCF 18. Tämä ei välttämättä ole kovin kallis, kun johdolla on vielä erittäin vahva kasvustrategia. Norjassa ja Ruotsissa on varaa kasvaa vielä paljon ja johto suunnittelee jo laajentumista neljänteen maahan per viimeisin tulospuhelu ja avaavansa/ostavansa 25 uutta liikettä. Lisäksi on mahdollista että konsensusennusteet ovat liian maltillisia. Johto oli Q4 puhelussa luottavainen, että taloudellisiin tavoitteisiin päästään eli liikevaihto olisi 500 MEUR (17 % kasvu tänä vuonna) ja kannattavuus parempi jo tämän tilikauden lopussa, eikä konsensuksen 469 MEUR. Tulosjulkistus on ensi viikolla, joten mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan luvut trendaavat.

Disruptio on siitä mielenkiintoinen, että näyttää siltä että Musti on disruptoinut markkinaa aika paljon. Jos vertailee Mustin kasvulukuja markkinan kasvuun, voi todeta että Musti on vallannut markkinaosuutta valtavasti kilpailijoilta, myös marketeilta. Lemmikkieläinliiketoiminnassa on tietenkin myös puolia, joita ei voi tyydyttää pelkällä verkkokaupalla. Lisäksi omnichannel on usein verkkokaupan kaikkein kannattavin muoto. Mustin myymäläverkosto yhdistettynä sen selkeästi toimivaan verkkokauppa-alustaan on vahva ja hyvin kannattava konsepti, jolloista ei ole toista ainakaan Pohjois-Euroopassa. Kyllä tämän voi myydä, jos hinta on oikea, mutta tämä nykyinen tarjous ei selkeästi ole sellainen.

29 tykkäystä

Tämähän se monella on pääteesi. Se, että 20% on blockkaamassa kauppaa ei tarkoita, että Mustista saisi suuremman hinnan. Kaikilla omistajillahan on tarkoitus ajaa hintaa ylös. Esim. tämä nostettu Hiekka-rahasto liputti Caverionissakin vasta, kun kilpaileva bidaaja oli ilmaantunut. Ei ole mitään takeita korotetusta tai kilpailevasta tarjouksesta.

Ja mitä tulee ostotarjouksiin niin useinhan ne tuppaavat olemaan omistajien mielestä alihintaisia. Se, että ammattilaiset kuten Heikkilä ja Erkkilä sanoo, että on halpa niin ei tarkoita, että se on halpa. Ostotarjouksen kariutuessa ei markkinoilla taidettaisi hinnoitella mustia 900M puulaakiksi.

Hyvää pohditaa puoleltasi :+1:

2 tykkäystä

Miksi JPMorgani haluaa omistaa Mustia? Lieneekö tässäkin taustalla pankin rahaston vedonlyönti ostotarjouksen korottamisesta?