Omat kokemukset yhtiöistä

Tämä päättyi nyt kaiketi ihan ok. Norwegian otti asian käsittelyyn eilen ja oli viestittelyssämme alusta loppuun vahvasti sitä mieltä, että olen syöttänyt UNDER26-alekoodin tilatessa. Opastivat myös, että alekoodi koskee kaikkia sen tilauksen henkilöitä, ei siis voi samassa varauksessa ostaa sekä ale- että täysihintaisia lippuja. Itse pysyin tarinassani, enkä tunnustanut koodin käyttöä. Ensin sanoivat etteivät korvaa mitään, mutta vetosin järjestelmän vaikeakäyttöisyyteen penäten heiltä myös jotain ilmoitusta asiasta ennen kuin vasta portilla. Lopulta erosimme ystävinä minun saaden arviolta noin puolet lentolippujen hinnasta cashpointseina takaisin. Jatkan kortin höyläämistä ja menen eteenpäin.

18 tykkäystä

Eli sinä munasit ja kehtasit vielä vierittää ongelman Norskin syyksi. Käy kyllä sääliksi sitä asiakaspalvelijaa.

4 tykkäystä

Meidän perheen ostot siirretty Prismasta Cittariin. Alkoi tympimään Prisman melko vakio ja rajallinen valikoima pidemmän päälle. Hintaero/keskihinta supistuu kun Ctittarissa paljon erilaisia tarjouksia, Prismassahan niitä ei koskaan ole. Mutta suurin syy vaihtoon on se että kun Prismaan avattiin pari vuotta sitten itsepalvelukassat. Kaikki pienempiä ja nykyisin keskisuuriakin ostoksia ostavat menevät niihin, ja palvelukassoille menee vain perheostajat eli kärryt täynnä tavaraa olevat, ja kun kassoja samalla vähennettiin keskimäärin noin puoleen. Seuraus se että on pitkät jonot ja jono vetää todella hitaasti kun kaikilla kärryt täynnä ostoksia.
Cittarissa ei ole koskaan pitkiä jonoja.

Cittarin ja Prisman hinta eroksi jäänee noin 5% tai hiukan enemmän, joka tulee lähinnä Prisman bonusohjelmasta, ja sen lisän olen valmis maksamaan nykytilanteessa.

26 tykkäystä

Kaupoista ja mielikuvista: itselläni on tunne, että Prismassa menee 20-30% enemmän ruokaan kuin Lidlissä ja Citimarketissa 20-30% enemmän kuin Prismassa.

Tuo saattaa johtua omasta ostoskäyttäytymisestä. Tuon Citimarketin kalliista mielikuvasta johtuen käyn siellä harvoin ja kun käyn, tulee usein ostettua jotain erikoisempaa tuotetta. Tuo puolestaan nostaa heti ostosten hintaa. Sama pätee osittain Prismaan. Lidl:stä saa “syötävää” leipää mutta jos haluan hyvää tai herkullista, pitää sitä hakea muualta. En muista Prisman hintaa, mutta Lidl:stä esim. ruisleipää saa yhä reilusti alle 4€ kilohintaan ilman mitään erityistarjouksia.

Palvelukokemuksesta: koen kaikki suurinpiirtein yhtä huonoiksi. Citimarket on ehkä vähän parempi kuin muut sen vuoksi että siellä on usein mielenkiintoisempi ruokapuolen valikoima, myymälä aavistuksen verran siistimpi ja jonot lyhyempiä. Lähikauppakeskuksessa nämä kolme toimijaa ovat aika lähellä toisiaan ja usein näkee (tai siis tulee tunne), että Prisman jonot ovat pidempiä kuin Citimarketin. Olen selitellyt tuota itselleni sillä, että ihmiset yleisesti hakeutuvat edullisemman piiriin. Lidlin jono-tilanteet tuntuvat satunnaisilta: useimmiten pitkältäkin tuntuva jono etenee nopeasti ja harvoin jos koskaan Lidl:ssä on niitä tilanteita, missä ihmiset neuvottelevat edelläsi kassalla varttitunnin ostamansa alusvaatteen pesuohjeista tms.

Yllättäen lasken edullisen hinnan myös palvelukokemukseen kuuluvaksi. Tuo ruisleivän säännöllinen osto saa minut hyvälle tuulelle usein - “kertokaa mikä minussa on vialla”. Toinen esimerkki tulee vessapaperista: Lidl:n vessapapereiden rullahinnat ovat edullisempia kuin Prisman ja lisäksi rullissa on n. 30% enemmän arkkeja (Lidlin hyvässä n. 200 vs Prisman tyypillisissä n. 150). Pakkauskokokin on Lidl:ssä järkevämpi: 10 rullaa vs. se vaatehuoneen kokoinen säkki Prismassa (oliko se 24 rullan pakkaus). Olen tottunut Lidl:n mustaan vahvaan kahviiin ja nykyään jopa pidän siitä, yhä alle 4€ per kilo (tärkeä edit, tarkastin hinnan) on 5,19 kg (havaittu inflaatio kahvin suhteen oli eilen n. 35%).

Ärsyttävää Lidl:ssä on valikoiman suppeus. Sieltä esimerkiksi ei saa voi-crossainttipakasteita. Niitä oli joskus valikoimassa mutta ei ole enää.

4 tykkäystä

Varmaankin tarkoitit juuri sitä Cittaria, jossa käyt. Turussa erilaisia kokemuksia. Ravattulassa on vähän asiakkaita, mutta vähän on kassojakin. Kupittaalla on paljon kassoja, mutta niin on asiakkaitakin. Mitään ihmeempiä eroja jonoissa en ole Turun hypermarketeissa huomannut. Prismaa suositaan meillä. Toimii arkiostoissa, mutta erikoisempia raaka-aineita hankkiessa pitää käydä Cittarissa.

Kun tässä edellä pt-kaupoista kommentteja niin tässä omat kokemukset.
Ostan kaupasta käytännössä aina samat tavarat, oikeasti melkein joka kerta (meillä kukin hoitaa omat hankintansa). Mun ostokset maksaa Lidl 30€, Prismassa 40€ ja S-Market ja Cittari 50€ ja pikku K-kaupassa 60€.
Erot hinnoissa on huikeita prosentuaalisesti, Fazerin sininen suklaalevy maksaa Lidl 1,99 ja Cittarissa 2,99 eli +50% (Tämä oli lehdessä hintavertailussa ihan mustaa valkoisella).
Eli katsokaa mitä ostatte mistäkin ja sijoittakaa säästyneet rahat!
Itse en varsinaisesti säästä päivittäistavarahankinnoissa lainkaan, mutta en osta mitään ns. pitkänä!
Keskolaiset valikoima&palvelut yleensä hyviä, mutta kun sekä Keskon osakkeenomistajista että kauppiaista pitää tulla monimiljonäärejä, niin hintatasossa se näkyy….

11 tykkäystä

Sama keskustelu tuntuu toistuvan aina Keskon raportin yhteydessä. Oma valintani on melko usein tuo lähi K-Supermarket, koska en viitsi autoilla muutaman ostoksen takia kauemmas Prismaan tai Cittariin. Lidl olisi käytännössä yhtä lähellä, mutta siellä käyminen on kuin astuisi itämaiseen basaariin ja puolet tarpeista jää aina saamatta. Tämän takia siellä en käy koskaan vaikka pari euroa saattaisi joissain tuotteissa säästää.

Isommilla ostoksilla aika 50/50 Prisma tai Citymarket. Keskon henkilökohtaiset tarjoukset on usein todella hyviä ja helposti Plussakortin takana. Nämä saattaa tulla käytetyksi huomaamattaan. Prismassa tarjouksia pitää kaivella kassalla puhelimen appista ja on sen verran vaivalloista että jää usein käyttämättä. Hintaero on mielestäni aika marginaalinen.

9 tykkäystä

On niitä, alueosuuskauppa kohtaisesti eroja. Ehkei kaikkialla ole, mutta useissa Prismoissa on vaihtuvat hyvät tarjoukset.

1 tykkäys

“Mitkä kaupat on noita halpoja, en osaa ottaa kantaa”. Tää on helppo. Vastaus=Kaikki kaupat. Jopa kultakaupat Tillanderit yms ovat halvempia, kuin K ryhmän puljut. Jokainen tehkööt omat ostopäätöksensä. Halpa hinta ja kauppapaikka määrää pitkälti oman ostokäyttäytymiseni. Kyllä halvallakin laatua saa ruokapuolella, ainakin ite.
Yleisesti ottaen ruoka maksaa Suomessa "riittävästi "ja kaikki muukin tilpehööri kinkeli konkelit. Ja nyt myös sähkö. On tää niin nähty. Mutta Kesko kyllä porskuttaa jatkossakin, näin tiedän. Suomeen kyllä toivoisi kovempaa kilpailua, isoilla ketjuilla on parhaimmat kauppapaikat logistiikka jne,joka antaa etulyöntiasemaa. Vaikeaa on ulkopuolelta lohkaista tästä kakusta :slight_smile:

3 tykkäystä

Olin äidin kanssa reissussa ja tuli käytyä muutamissa eri kaupoissa.

Kävimme Marimekon myymälässä keskellä päivää eli tänään maanantaina, asiakkaita oli kohtalaisesti ja myymälässä kaikki asiat olivat kohdillaan - varsinkin katteet. :smiley: Haastattelin myymälässä henkilökuntaan kuuluvaa henkilöä ja hän totesi, että on ollut nousujohteisesta menoa ja on tullut uusia asiakasryhmiä Mekolle mm. nuoria entistä vahvemmin.

Stockmannilta en osta ikinä juurikaan itselleni mitään, mutta kuljen siitä usein läpi ja ostan sieltä monille lahjoja. Tänään päivällä olimme siellä äitini kanssa ja ostin äidille pari paitaa, koska hänellä on ihan justiinsa synttärit. Asiakkaita oli paljon varsinkin näin maanantaiseksi päiväksi ja palvelu oli todella hyvää sekä ystävällistä.

Kummatkin em. paikoista ovat tuttuja, vaikka en niissä itse osta itselleni mitään, mutta aina seuraan paikkojen meininkiä. Ehkä suunta-antavasti sanoisin, että näissä liikkeissä ei ole tapahtunut ainakaan isommin hiljentymistä, vaan omien havaintojeni (ei kannata liikaa luottaa!) mukaan päinvastoin, eli pientä aktivoitumista ja liikkeet ovat menneet eteenpäin houkuttelevimmiksi.

Eipä näistä kokemuksistani kauheasti voi vetää isompia suuntaviivoja tai isompia johtopäätelmiä. :slight_smile:

16 tykkäystä

Ainakin omassa K-superissa on myllyn paras 400g makaroonipussi 0,75€/kpl kun viereisessä s-marketissa 0,4€/kpl.

Ero ei ole ‘kuin 35snt’ mutta silti 87,5% kalliimpi!:exploding_head:
Tämän nähtyäni, en ole jalallanikaa astunu keskon liikkeisii :sweat_smile:

15 tykkäystä

Sanoma Oyj. Hesarin lehtimyyjät ovat nyt alkuvuodesta soitelleet kirjaimellisesti joka viikko. Aina siellä on joku supertarjous, josta ei missään nimessä kannata kieltäytyä.

Aiemmin kuuntelin tarjoukset ja yritin sopertaa, että en valitettavasti nyt ole tekemässä tilausta. Myyjä ei usko, vaan jankuttaa, että nyt saisi tähän ja tuohon hintaan.

Pari edellistä kertaa olen todennut heti alkuun, että en tilaa mitään ja hyvää päivänjatkoa. Tähän sitten reagoidaan tuhahtelemalla ja ärtymystä osoittamalla. Ei kovin hyvää kuvaa anna firmasta. Kyllä asiakkaan kieltäytymistä pitää kunnioittaa, vaikka miten olisi omat provikat vaakalaudalla.

5 tykkäystä

Minulle on aiemmin soitettu jopa kaksi kertaa samana päivänä samasta lehdestä. Kun tilasin ensimmäiseltä, toinen ei uskonut. Toinen taisi olla kyllä alihankkijalta.

Kävin jokin aika sitten liikematkalla keski-euroopassa Finnairin sinivalkpisin siivin ja paluulentoni peruttiin. Jouduin sen myötä palaamaan kotiin vasta seuraavana päivänä alkuperäisestä matka-aikataulustani.

Olen lukenut EU:n lentomatkustajia koskevat oikeudet hyvin tarkkaan ja tehnyt asianmukaiset vaatimukset yhtiölle, mutta se kieltäytyy maksamalla minulle EU:n vakiomuotoista korvausta.
Perusteluissaan he käyttävät aivan vääriä ja täysin eri päivämääriä kuin olen heille toimittanut. Hämmentävintä on vielä että kaksi samoilla lennoilla matkannutta kollegaani saivat heille kuuluvat korvaukset.

Tällä hetkellä valitukseni on käsittelyssä Sveitsissä FOCA:lla (Federal Office of Civil Aviation FOCA) joka vastaa liikematkustajien valituksista tapauksessani, kun paluulentoni työmatkalla lähti Genevestä.
Ennen Focaa olen ollut yhteydessä Kuluttajaneuvontaa, Kuluttajariitalautakutaan sekä lopulta Traficomiin.

Katsotaan miten valitukseni käy. Itse en ajatellut luovuttaa ihan periatteen vuoksi :slight_smile:

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Finnairin vastaukset valitukseeni olivat niin epämääräisiä että tuli mieleeni että tämä olisi ihan järjestelmällistä heidän päässään.

7 tykkäystä

Muutama vuosi sitten lento Chongqingiin oli reippaasti myöhässä. Kotiin palattuani tein hyvityspyynnön Finnairille ja silloin ainakin maksoivat maksimikorvauksen mukisematta. Olin kyllä valmistautunut vääntämään asiasta, sen verran huonoa olin kuullut Finnairin halusta maksaa hyvityksiä.

1 tykkäys

Minulla oli sellainen ongelma, että Boarding pass jäi tulematta. Hieman liian vähän jäi aikaa, kun aika tiukka työmatka oli kyseessä ja lopulta myöhästyin lennolta tai roikuin Finnairin asiakaspalvelussa ja yritin sitä kautta asiaa selvittää. Sovellus näytti lennon ja näin sitä kautta paikkani koneessa mutta varsinainen Boarding pass puuttui.

Lopulta kun sain asiakaspalvelun kiinni, niin ensimmäinen henkilö väitti, että olin yrittänyt siirtää lentoa ja minulla oli lähtöselvitys tekemättä. Sanoin ettei voi olla yksinkertaisesti totta ja heidän sovelluksensa väittää toisin. Pyysin jonkun muun selvittämään asiaa ja seuraava oli jonkinlainen esihenkilö, joka oli tästä yhteydessä. Hänen mukaansa olin oikeassa ja hän näki heidän systeemeistään, että olin lähtöselvityksen tehnyt mutta ei luonnollisesti tiennyt miksi ei BP ollut saapunut minulle. Tämä henkilö oli oikein asiallinen ja sanoi, että jos haluan, niin hän voi tehdä keskustelun aikana tästä valituksen ja hyvityspyynnön. Noh, näin toimittiin ja sitten seuraavaksi sain finskiltä sähköpostin, missä väite oli, että olin myöhästynyt tältä lennolta ja he eivät korvaa mitään. Muutama viesti tästä vaihdettiin ja eivät sitten korvanneet tai eivät ole ainakaan vielä korvanneet tätä minulle…

Ilmoitin viimeisimmässä viestissä, että summa ei ole edes sinällään suuri ja henkilökohtaisesti voin sen ottaa firman kautta tai vakuutukseni kautta mutta periaate on periaate ja heidän järjestelmänsä sakkasi syystä tai toisesta ja koen heidän olevan korvausvelvollisia. No koska tästä ei ole tullut vastakaikua, niin henkilökohtaisesti pyrin välttämään jatkossa heidän lentojaan ja kielsin myös työntekijöitä käyttämästä finskiä. En ole todellakaan niin omahyväinen, että luulisin tällä ratkaisulla olevan mitään merkitystä finskille mutta onhan se typerää muutamaan satkun takia menettää yritys asiakkaana, toki pieni yritys mutta joitakin tonneja kuitenkin tämän takia jää nyt saamatta heiltä vuositasolla.

14 tykkäystä

jouduin glaukooma epäilyn takia HUS-pasilaan tarkempiin tutkimuksiin. vaikka peloittikin, niin oli mielenkiintoista Reveniota seuranneena havainnoida miten heidän mittari toimi vs tarkempi mittari. muistaakseni Revenio icare mittauspaineet otettiin ilman tippoja ja tulos annettiin sarjan keskiarvona. 20 ja 21 en muista yksikköä. tarkemmalla vehkeellä arvot 19 ja 20. hoitaja sanoi, että osalla ihmisistä arvot voivat vaihdella mittareiden välillä paljonkin? sarveiskalvon paksuudenkin mittasi, mutta en ole varma oliko Reven tuotteita. kannattaa muuten käydä silmälääkärissä vaikka paineet olisi normaalit. voi silti olla glaukooma. on se laatuyhtiö.

3 tykkäystä

Verkkokauppa.comista:

Omakotitalon remontti käynnissä jonka myötä keväällä menee kaikki kodinkoneet uusiksi.
Hain tarjouksia Power, Gigantti ja Verkkokauppa.com.
Suureksi yllätykseksi verkkokauppa.com ei alkanut tarjoamaan pakettia ollenkaan. Halu oli myydä yksittäisiä koneita.
Ei myöskään onnistu tilata koneita siten, että toimitus sovittaisiin valmiiksi parin kuukauden päähän, vaan koneet tulisivat yksitellen kun tulevat.
Olin melkoisen yllättynyt kuinka kankeaa oli, tämähän karsii mm. kaikki rakentajat pois. Tuntuu hullulta pitää edes kodinkonevalikoimaa jos myynti perustuu yksittäisiin koneisiin?
Power ja Gigantti laativat paketit ja toimitus onnistuu sopia tulevaisuuteen.

Edit: Tarkennuksena vielä, että tänä päivänä tilanne kodinkoneiden saatavuudessa on se, että mikäli haluaa samaa merkkiä ja sarjaa niin ei näitä aivan huomiseksi saa. Tämän takia täytyy olla hyvissä ajoin liikkeellä ja joudutaan kaupat sopimaan hyvissä ajoin.

11 tykkäystä

Onko asuntolainoja Pop, Ålandsbanken tai OmaSp:stä. Kiinnostas millä ehdoilla suunnilleen vois saada.?

Monimiljonäärejä on omistajaista noim suurimmat 50, joten suhde sama kun jokaisesta suomalaisesta jääkiekon pelaajasta monimiljonäärejä, joten ei huolta, että tulee😄