Outokumpu - Jatkuvaa vuoristorataa vai vakavasti otettava sijoituskohde?

Hyvä pointti, että Kiinassa teräksen tuotannon kannattavuus saattaa laskea. Itse näen, että teräksen kysyntä tulee pysymään korkealla tasolla vielä pitkään. En tarkoita, että teräksen hinta välttämättä pysyy näillä historiallisilla tasoilla, mutta en usko, että viime vuotisiin surkeisiin hintoihin palattaisiin. Selkeä syy tähän on seuraava teollinen vallankumous, joka on vihreään energiaan siirtyminen. Kuten kaikki tiedämme vihreään energiaan siirtyminen vaatii aivan valtavasti terästä. Teräs ei kuitenkaan saa olla ihan mitä vain terästä vaan sen pitää olla puhtaasti tuotettua terästä, koska hiilidioksidi on hiilidioksidia.

2020 osoitti, että vihreä siirtymä on siirtynyt puheen tasolta tekojen tasolle. Päättäjillä on vihdoin tullut vastaan reaaliteetit, että jos muutosta ei tapahdu niin maapallo muuttuu elinkelvottomaksi.

Uskon, että seuraavien vuosikymmenien aikana vihreän rosterin kysyntä tulee räjähtämään, jonka takia uskon, että rosterin kysyntä tulee kasvamaan tasaisesti hyvää vauhtia, jonka takia hintataso tulee pysymään hyvänä.

10 tykkäystä

EU käsittääkseni on tuomassa hiilitullit 2026 mennessä rajoilleen, jolloin ekologisesti tuotettu teräs alkaa olemaan valttikortti. On täysin totta, että nykypäivään saakka ekologisuudesta ei ole hyötynyt mitenkään tässä bisneksessä, mutta se on muuttumassa seuraavien vuosien aikana.

7 tykkäystä

2026 ja EU? Huh huh…

Joo, sitähän mäkin olen ollut odottamassa. Mutta kun olen ostanut hintaan 2,xx ja tuosta hiilitulleista on puhuttu pidempään kuin sukulaislapsille joulupukista, niin olen aikonut myydä aivan tsägällä nousseita Outoja sen 40 prossaa, jotta olisin saletisti omillani

Hyvin perusteltu näkemys ja selkeät syyt siihen, miksi tämä poikkeaa valtavirran näkemyksestä.

Ei kannata välittää paskatulvasta, se on tämän Outokummun kanssa pakollinen asia, jos omaa pessimistisen näkemyksen osakkeen kehityksestä.

Tämä johtunee piensijoittajien vuosikausien kärsimyksestä kurssikehityksen kanssa, varsinkin, jos olet osallistunut anteihin aikanaan etkä ole välissä luopunut hyvän sään aikana. Paljon on tullut vasta-argumentteja, joissa hehkutetaan vihreää terästä ja siihen siirtymistä, mutta tämä taitaa edelleen olla toiveunta. Toki tilanne on merkittävästi parempi, kuin vuosia sitten ja ilmastonmuutokseen reagoidaan voimakkaammin, mutta edelleen hinta on kaikessa a ja o. Ihminen ei muutu kuin pakon edessä ja yleensä silloin on jo liian myöhäistä.

Toivotaan, että olen väärässä ja tästä tulee se valttikortti, jonka avulla Outokumpu saa tuloksensa pysyvästi hyvälle tasolle ja pärjää myös laskusuhdanteessa. Itse ainakin odotan mielenkiinnolla nykyisen johdon pärjäämistä laskusuhdanteessa, koska se määrittelee todellisen osaamisen. Nythän suhdanne on tullut kuin Manulle illallinen, eikä todellinen osaaminen vielä ole tullut kunnon testiin.

8 tykkäystä

Mitä muistelen palstalla apprikoineen oli ehkä se, että kun Outokummun 2Q2021 ylitti analyytikkoennusteet ml Inderes, niin osarin jälkeen elokuussa Inderes tavoitehinta laski 6,0 → 5,5 EUR. Ja kuukautta ennen tavoitehinta oli noussut 5,5 → 6,0 EUR.

Mitään erityistä huonoa ei kaiketi kuulunut firman tai markkinoiden suunnalta sitten edellisen päivityksen, ainakin oman käsityksen mukaan markkinat kehittyivät ihan suotuisasti oli sitten rosterihinnat, fertsahinnat, base price, kysyntä vs tarjonta, suojapolitiikka EU& US, merirahtihinnat (tuontikustannukset), infraohjelmat US & EU (+muut kuten Intia, Japani), ATI poistui kesän korvilla markkinoilta Outsa 200MEUR cost cut, Outsan hinnat laahaavat markkinahintoja jäljessä vuosisopimusten sekä pitkien toimitus aikojen (order vs delivery nyt 5-6 kk) johdoista, VA-gradet korkeampine katteineen vasta tulollaan, jne. Lisäksi Outokummun tuotannon CO2-intensiivisyys on huomattavasti markkinoiden keskiarvoa matalampi, jonka luulisi painavan enemmän ja enemmän kysynnässä ja hinnoittelussa.

Kiinasta, tuosta maailman rosteri- (ja teräs-) jättilaisestä (>50% maailman kapasiteetista), kuultiin läpi kevään / kesän miten valtiovalta rajaa Kiinan positiota CO2/sähkön säästämiseksi (rosteri & Fertsa; suorat tuotannon rajoitukset, viennin alv-palautusten leikkausta, vientitarfiffeja, tuonnin tullien pienentämistä), Näin Kiina on hintatasoineen voi olla entistä enemmän kauempana muitten maitten markkinahinnoista, ja toisaalta tätä kautta vaikuttaa vähemmän muitten maitten hintatasoihin.

Kysymys siis; oliko jotain erityistä toimialan tai firman suhteen mikä sai tekemään tavoitehinnan laskun?

Samaa mieltä että syklisten arvostus ei voi perustua huippuvuoteen on se 2021 tai 2022! Vaikka uskoisi 2022 vaikka EPS 2022 olisi 1,2 EUR/osake, ei voi ottaa markkinoiden yleistä P/E kerrointa 15…20 ja kuvitella että osakkeen hinta voisi olla sen mukainen.

Ja vaikka esimerkiksi Jefferies nosti tavoitehintaansa, on se 4,80 EUR tasolla alle Inderesin kuten myös BofA päivittämättömällä 4,70 EUR hinnallaan

18 tykkäystä

Hyvää settiä.

Mutta tällä ei mielestäni ole kurssin kannalta varsinaisesti ole merkitystä, koska sijoittajat tietävät tämän ja kurssi reagoi ennemminkin markkinahintoihin kuin Outsan lukuihin.

1 tykkäys

OP tavoitehinta peräti 10 OSTA

1 tykkäys

@Petri_Gostowski Jos seurasit vuonna 2016/2017 Outokumpua niin osaatko kertoa miksi silloin osakkeen hinta kävi siellä 10 eurossa. Itse en seurannut silloin Outokumpua, joten kaipaisin hieman apua. Minua jotenkin jaksaa ihmetyttää, että Outokummulla tuntuu menevän lukujen perusteella paremmin tai ainakin yhtä hyvin kuin muutama vuosi sitten, mutta osakkeen hinta laahaa pahasti perässä. Elikö 2016 sijoittajat siinä uskossa, että Outokumpu muuttaa suuntaa pysyvästi ja nyt sijoittajat uskovat, että syklin jälkeen palataan vanhaan erittäin huonoon tasoon?

2 tykkäystä

Joo sinulla on aina asiallista aprikointia, kuten valtaosalla porukasta :+1:

Ei mitään erikoista uutta, mutta aiempi näkemykseni syklin suotuisamman vaiheen taittumisesta oli saanut taakseen mielestäni enemmän tukea. Tuollainen suhteellisen pieni tavoitehinnan viilaus on mielestäni etenkin Outokummun kohdalla vain kosmetiikkaa, koska yhtiön käyvän arvon haarukka on leveä etenkin tuosta tuloksen voimakkaasta syklisyydestä johtuen.

Paljon on foorumilla ja videoilla puhuttu meidän suositus- ja tavoitehintapolitiikasta. Ei aloiteta sitä uudelleen, koska sen voi halukkaat kerrata noista aiemmista kommenteista sitä koskevassa ketjussa, mutta totean vaan, että mun mielestä Outokumpu on liiketoiminnan luonteen vuoksi yksi niistä joka soveltuu nykyiseen kaikkia yhtiöitä koskettavaan malliin heikoiten. Tämä johtuu siitä, että esim. 12kk, mikä on tavoitehintojen horisontti, on Outokummun markkinalla sellainen jakso missä voi tapahtua aika paljon ja siten näkemys ja odotukset tulevasta ehtii muuttua paljon. Tuo näkyy varsin hyvin siinä, kun kattoo mitä meidän (ja konsensuksen) odotukset oli vuosi sitten ja miten ne on muuttuneet. Ylipäätään tavoitehinta konseptina on tosta ja laveasta käyvän arvon haarukasta johtuen hieman heikko Outokummun kohdalla mun mielestä. En sano, etteikö sillä olisi roolinsa, mutta mielestäni suositus on Outokummun kohdalla se olennaisempi muuttuja. Kun muodostan Outokummusta näkemystä pyrin aina lähtemään puhtaalta pöydältä ja miettimään, mikä ohjaa Outokummun kurssia eteenpäin katsottaessa ja sieltä rakentuu ajatus siitä, mikä on suositus. Toki tässä on se linkki, että jos ajurit olisi mielestäni positiiviset mutta kurssi olisi räikeästi yli mun arvioiman käyvän arvon niin miettisin, että arvioinko ajurit väärin ja että onko niillä suurta merkitystä lopulta, kun hinta ja arvo on ristiriidassa.

Toivottavasti tämä hieman selvensi sitä, miten katson Outokumpua. Sanottakoon vielä se, että oon monesti miettinyt tuota meidän politiikkaa ja mun tämänhetkinen mielipide on, että nykyinen malli on oikea. Tää on myös mun mielestä semmoinen asia, missä ei ole “oikeaa” ratkaisua, vaan käänteisesti on vähiten huono ja vähiten valuvikoja sisältävä konsepti. Pitää kuitenkin muistaa, että valtaosalle yhtiöistä tämä on selkeä ja hyvä tapa. Sykliset yhtiöt ovat vaan aika erilaisia, kuin sellaiset jotka luovat tasaisesti arvoa ajan yli :smiley:

18 tykkäystä

Olen havainnut, että moni nimenomaan viittaa tässä syklissä tuohon aiempaan huippuun noin kympissä ja sanoo sen perusteeksi sille, että osake on nyt “halpa” tms. Siksi olinkin ajatellut ottaa tuon yhdeksi käsiteltäväksi asiaksi siinä tulevassa podissa. Siihen vastaaminen edellyttää kuitenkin jonkun verran kotiläksyjen tekemistä, sillä tuosta on sen verran aikaa, että en ihan tarkkaan asioita enää muista. Palaan tähän asiaan siis!

Sen voi kuitenkin jälkiviisaana (ja itsestäänselvyytenä) todeta, että silloin kurssi oli räikeästi yli sen tason, mitä sen ois pitänyt olla. Lähivuosien odotukset ja ennusteet olikin siten pahasti metsässä. Tässä todennäköisesti keskeinen elementti oli tuontitulva Eurooppaan. Ulkomuistista muistan myös, että silloin Americasin tulosodotukset oli ihan eri tasolla kuin mitä sitten lähivuodet osoitti.

19 tykkäystä

Kiitos hyvästä vastauksesta Petrille ja selkeistä perusteluista.

Kaikki sykliset osakkeet herättää tunteita suuntaan ja toiseen, riippuen siitä miten kukin uskoo asioiden kehittyvän.

Yhtä kaikki, Kummulla kulkee tällä hetkellä kovaa ja se, kuinka kovaa kulkee 22/H2 ja 23/24/25 on hyvin pitkälti kiinni myös sellaisista asioista, joihin Kumpu ei itse välttämättä pysty juurikaan vaikuttamaan. Näitä vaikuttavia tekijöitä ja ajureita riittää, eikä tuo “vihreä” siirtymä ole mielestäni edes niistä se suurin.

Olen itse vahvasti vielä mukana tässä, koska seuraan markkinaa erittäin läheltä päivätyöni puolesta.

7 tykkäystä

Terästeollisuuden ongelma on “perusvalmistuksen” helppous, bulkin tekeminen ei vaadi suurta tietotaitoa, toisaalta terästeollisuuden työllisyysvaikutus on matalan teknologian tehtaissa suuri. Työllisyysvaikutukset ja kauppapolitiikka tekee teräksen maailmankaupan alttiiksi erilaisille poliittisille riskeille ja dumppaukselle.

Toisaalta myös Kiinassa on pakon alaisissa olosuhteissa jouduttu huomioimaan vanhan teknologian saastuttamisvaikutukset ja se on ainakin nykyisellään puuttunut mediatietojen mukaan tähän aika voimakkaasti ja teräksen tarpeista huolimatta ajanut alas tuotantoa. On aika ongelmallista arvioida tuon vaikutuksia tarjontaan lyhyttä aikaväliä pidemmälle ajanjaksolle.

1 tykkäys

Voisit ehkä kommentoida karkeasti markkinatilannetta miten sen näet, markkinahintoja miten mielestäsi Metal Bulletin ja Kallanish vastaavat mielestäsi spottia, näyttääkö bookkaustilanne (1Q2021 karkeasti myyty) miltä puhutaan vai joko 2Q2022 mennyt, miltä kaupanteko omasta näkökulmasta vaikuttaa, miltä vuosisopimushinnat ja neuvottelut 2022 vaikuttavat, jne. Ei kuitenkaan salaisia juttuja vaan ennemmin luonnehtia mitä mieltä olet julkisesta tiedosta

2 tykkäystä

Nyt kun aloitin tuon vanhojen muistelemisen, niin se tuli vielä mieleen, että edellisen toimitusjohtajan kaudella hänen arvioinnin aikajana meni tiivistettynä about näin:

  • Uusi toimitusjohtaja aloitti ja sijoittajat totesi, että nyt on kaverilla näytön paikka.
  • Sykli kääntyi ja sijoittajat totesi, että tämä kaverihan on erittäin pätevä.
  • Tuli se uunin hajoaminen ja sitten myös syklin kääntyminen ja sijoittajat oli sitä mieltä, ettei se toimitusjohtaja olekaan niin pätevä.
  • Toimitusjohtaja vaihtui taas

Itse oon sitä mieltä, että Outokummun tuloksen ja siten myös osakekurssin kannalta merkittävimmät ohjaavat tekijät ovat olleet sellaiset johon johdolla ei valitettavasti ole ollut mahdollisuuksia vaikuttaa. Tämä ei tarkoita, etteikö johdolla olisi väliä, mutta mielestäni hyvä pitää mielessä kun välillä näkee toimitusjohtajaa arvioitavan suoraan kurssikehityksen kautta.

14 tykkäystä

Petri osaa pukea sen asian niin diplomaattisesti jonka itse ilmaisisin että “Pelko on persiissä että Outokummun johto pystyy tyrimään tämän syklin”

4 tykkäystä

Tämä on kyllä selvää. Teräsyhtiön johtaminen on sellaista purjelaivan ohjaamista. Jos tuuli on myötäinen, kyllähän se laiva kulkee. Jos taas ajetaan hirmumyrskyyn, ongelmia tulee, eikä sille kippari voi mitään. Ylitarjontatilanteessa tj voi korkeintaan vähentää kapasiteettia, mutta sekään ei välttämättä auta mitään elleivät muutkin tee samoin. Teräsjäteissä on harvinaisen vähän merkitystä sillä, kuka ukko siellä istuu ruorissa verrattuna ei syklisiin yrityksiin. Merkitys ei kuitenkaan ole nolla. Teräshinnat on se tuuli, joka näitä laivoja keinuttaa. Hintojen vaikutus kun tulee suurella vivulla tulokseen. Tätä vaikutusta aliarvioidaan sekä myötä että vastatuulessa.

2 tykkäystä

Näetkö Petri jotain isoja rakenteellisia uudistuksia/päätöksiä Oudon tulevaisuudessa? Malinenhan on ilmoittanut käytävänsä juustohöylää mutta esim. Calvertin kohtalo, core-busineksen ulkopuolisten divestointi yms. odottavat jotain päätöksiä.

Miten Calvert nykyisellään istuu Oudon reppuun, minusta se on vieläkin aika irrallinen osa ja käsittääkseni vieläkin riippuvainen ulkopuolisista esim. cold-rollinging suhteen?

3 tykkäystä

Markkinatilanne on kaikin puolin kimurantti, johtuen tehtaiden pitkistä toimitusajoista, joka on vaikuttanut luonnollisesti tukkureiden materiaalitilanteisiin ympäri eurooppaa. Tukkureiden hinnoittelusta voin karkeasti sanoa sen, että mitä nopeammin asiakas materiaalinsa haluaa, sitä enemmän hänen pitää olla valmis maksamaan. Edellä mainittu pätee ainoastaan silloin, jos tukkurilla on edes materiaalia varastossa. Hyvin monelle tehtaalta spottia ostavalle on ollut ainoa vaihtoehto kääntyä tukkurin puoleen, koska toimitusajat ovat venyneet tehtailla ja tuotannon on pakko pyöriä.

Tehdastilausten toimitusaika on tällä hetkellä Q1/Q2/2022 riippuen tehtaasta ja materiaalista. Tuohon 1Q2022 hintatasoon en viitsisi ottaa kantaa, koska en haluaisi olla väärässä, mutta kun katsoo eri seosaineiden hintakehitystä Euroopassa (löytyy linkin takaa: | Outokumpu) niin esimerkkinä tällaisten hyvin tavallisesti teollisuudessa käytettyjen peruslaatujen seosainelisät on ovat kehittyneet seuraavasti.

EN 1.4301/1.4307 kesä 1854€/t → syys 2166€/t n.+17%
EN 1.4401/1.4404 kesä 2660€/t → syys 3350€/t n.+26%

Viittaamassasi Eurometalin artikkelissa puhutaan 1600€/tonni perushinnasta ja keskimäärin 2000€ material surchargesta (Eli seosainelisästä). Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että perushinta jatkaa nousuaan ja samoiten seosaineet. Metallbulletinin artikkelissa hinnat hieman korkeammat. Metal Bulletin is part of Fastmarkets - Fastmarkets. Se, kuinka pitkään hinnat nousevat on kysymysmerkki, mutta nyt näyttäisi siltä, että helpotusta halvemmista hinnoista on turha puhua vielä Q2/Q3 toimituksille 2022.

Yleisellä tasolla voin kommentoida kaupantekoa sen verran, että yritykset, joissa hankintaosasto seuraa markkinoita ja näin ollen pystyy reagoimaan nopeammin muutoksiin toimitusajoissa/hinnoittelussa, ovat pärjänneet hyvin tai kohtalaisesti ja yritykset, joissa ei olla aivan yhtä valveutuineita ovat kirjaimellisesti nesteessä.

15 tykkäystä

Kun tämäntyylisiä väitteitä lukee, niin on kyllä pakko kysyä, onko väitteellesi joku muukin peruste kuin että olet seurannut kurssin, ilmeisesti sinulle riittämätöntä, kehitystä? Tekstistäsi voisi päätellä että olet vähintään yrityksen keskijohtoa, mutta kokemukseni mukaan minkään yrityksen keskijohto ei kirjoittele nettifoorumeille yllä luetun kaltaista tekstiä, tai on erittäin pian entistä keskijohtoa. Onko tuo pomojen vaihtuminen ja uunien hajoileminen siis toisen käden tietoa, arvailua vai huhuja?

6 tykkäystä

Kurssihan on hienosti nousussa ja tavara menee hyvällä hintaa kaupaksi…toivottavasti pitkän aikaa vielä. Pointti oli se tässä että kyllä aika pitkälle johdosta kiinni mihin suuntaan laiva menee… ja jos kipparin Jobi vaihtuu 3-5v välein ei se välttämättä kannusta tekemään tarpeeksi yhtiön puolesta hyviä ratkaisuja kun on jo seuraava tulossa… Omia mielipiteitä niinkuin sinullakin. Turha viesti saa deletoida.

1 tykkäys