Pääelantona sijoittaminen

Elämä, perhe, sukulaiset ja hyvät tuttavat kaikki Suomessa. Miksi lähtisin itse jonnekin vieraalle kielialueelle yksin asumaan? Kaikkeen tottunee, mutta kaikkien tuttavien jättäminen pysyvästi pois elämästä ei kuulosta järkevältä jos elämänlaatua haluaa.

Jos rahaa on joskus paljon, pidän kotipaikkana Suomen ja vuokraan asunnon esim. kuukaudeksi eri maista ja vietän pitkiä lomareissuja eri puolella maailmaa. Kuulostaa ainakin paljon mielenkiintoisemmalta. Miksi kököttäisin vaikkapa Italian tietyssä kaupungissa ympäri vuoden kun voin vierailla joka vuosi vaikkapa 5 eri maassa kuukausi per maa. Samasta syystä en osta lomaosaketta mökkiin Suomessa, mieluummin käyn joka vuosi eri paikassa lomalla, ei niitä paikkakunnan samoja nähtävyyksiä ja kaupunkimaisemaa jaksa 10 kertaa käydä katsomassa. Kun palaat välillä Suomeen, tuttavien näkemistä arvostaa taas aivan eri tavalla toisen puolen vuodesta.

34% pääomatulovero on melko kohtuullinen Suomessa kun vertaa, että mitä sillä rahalla saat… eli kun listaat ne 100 tärkeintä asiaa, jotka hyvinvointivaltio sinulle tarjoaa ilman eri maksua. Muuta vaikka Jenkkeihin ja pelkkä kaiken kattava terveysvakuutus voi olla kymppitonneja vuodessa. Silti joudut ostamaan tietyt lääkkeet omalla rahalla, rajoittavia ehtoja on pitkä lista ja lääkkeiden hinta saa haukkomaan henkeäsi apteekin tiskillä.

45 tykkäystä

TIlanteeni on aika erikoinen enkä ole ehkä oikein vielä ymmärtänyt sitä edes kokonaan. Minulla on aina ollut ns. rahaa, mutta lähtökohtaisesti ei omaisuutta lukuunottamatta omistusasuntoa, jota olen kuukausittain maksellut pois. Eli olen tehnyt paljon töitä, käynyt kouluja, tehnyt paljon lisää töitä ja kun rahaa on tullut olen tuhlannut kaiken, jolloin on saattanut näyttää että olisin rikas vaikka todellisuudessa varaa ei olisi ollut.

Aloitin sijoittamisen 1999 pörssikuplassa ja poltin näppini pahasti. Suhteessa tuloihin ja silloiseen kesä- ja viikonlopputöillä kerättyyn lukiolaisen omaisuuteen tilanne oli aivan katastrofaalinen. Huolimatta kauppatieteiden ja rahoituksen opinnoista ja sitä kautta ehkä myös kohtuullisen vahvasta talouden ymmärryksestä, minulle meni silti aika monta vuotta kunnes lähdin uudestaan mukaan sijoittamiseen, osittain johtuen myös siitä että tuhlasin kaikki rahani matkusteluun, yökerhoihin jne.

Aloin laittamaan osan palkastani sijoituksiin ehkä 2013 aikoihin. Muistan kun kesälomalla 2016 katsoin kännykästä, kun rahastosalkun arvo oli ylittänyt 50000e. Se tuntui jotenkin isolta rahalta ja muistan ajatelleeni, että se toi varmuutta siihen että voisin olla vaikka vuoden kotona ilman palkkaa ja etsiä uusia töitä niin halutessani. Tämän seurauksena aloin panostamaan sijoittamiseen enemmän ja miettimään aktiivisesti erilaisia strategioita. 2018 sijoitusteni arvo ylitti 100 000 euroa ja päättelin silloin, että tarvitsen 2 miljoonaa nettovarallisuutta, jotta pystyn elämään jokseenkin normaalia elämää sijoitustuotoilla. Siihen muutamat onnistuneet hyvin ajoitetut asuntokaupat, velan käyttö sijoituksissa, sijoittaminen listaamattoman työnantajani osakkeisiin ja koronakuopasta tulleet nousut ovat johtaneet siihen, että kesällä 2020 nettovarallisuus ylitti miljoonan ja nyt olen noin kahdessa. Mikäli työnantajani listautuisi, niin sieltä tulisi mahdollisesti useita miljoonia euroja tuohon päälle, joten kokonaisuus on jossain 3-5 miljoonaa euroa nettovarallisuutta.

Huolimatta siitä että olen päässyt ns. tavoitteeseen ja mahdollisesti jopa kirkkaasti yli, en oikein vielä uskalla edes harkita jättäytyväni pois töistä. Olen miettinyt vakavasti mitä haluan tehdä, jos vapaa-aikaa olisi merkittävästi enemmän ja todennut että se vapaa-aika, jota haluan viettää, maksaa aika paljon. Uusi tavoitteeni on nyt varmistaa 4-5 miljoonaa hyvin hajautettua omaisuutta. Olen jo hyvin lähellä sitä, mutta on myös muistettava että sijoituksissani on toista miljoonaa verovelkaa, mikäli lähtisin realisoimaan omaisuuttani. Joten toistaiseksi keskityn hyökkäyspelin hitaaseen muuttamiseen puolustuspeliksi.

En ole oikein vieläkään osannut lopettaa lisäsijoitusten tekoa. Yritän selittää itselleni ettei siitä ole hyötyä jos säästän rahaa yksinkertaisista pienistä elämän asioista ja saan samalla vuositasolla sijoitettua muutaman promillen lisää. Jotenkin tämä asia ei kuitenkaan tunnu menevän perille. Lopputuloksena en enää ole rikas kuten vuosikymmen sitten, vaikka nyt ehkä monen mielestä olisinkin varakas.

Tässä matkalla sijoittamiseni on muuttunut. Huolimatta melko laajasti hajautetusta salkusta, olen yhtäkkiä huomannut, että kolkuttelen useammassakin pörssiyrityksessä 100 suurimman omistajan listoja. Onneksi olen päässyt yli tarpeesta treidata ja olen yrittänyt nyt keskittyä omistamiseen. Ajattelin myös ensi keväänä alkaa nauttia reaaliosingoista ja ottaa uudeksi harrastukseksi yhtiökokouksissa vierailun, mikäli niitä taas järjestetään.

85 tykkäystä

Ja nyt 2 miljoonaa? Wow, aika hurja suoritus!

14 tykkäystä

Ehkä kirjoitin hieman huonosti kun puhuin sekaisin sijoitus- ja nettovarallisuudesta. Eli 2018 sijoitusten arvo ylitti 100 000 euroa. Silloin oli toki myös omistusasunto, jossa oli aika paljon rahaa kiinni, joten netto-omaisuus oli noin 400 000. Kuten kirjoitin, tein muutamat onnistuneet asuntokaupat ja vivutin asunnossa olevan “kuolleen” varallisuuden, jonka pääsin sitten sijoittamaan tuottavasti eteenpäin.

13 tykkäystä

Olipa kiinnostava sijoittajan kasvutarina. Hienoa, että toit esille myös alun vaikeudet - eipähän jää kenellekään sellaista kuvaa, että tämä olisi ihan riskitöntä puuhaa.
Itse olen ehkä liiankin varovainen sijoittaja. Saan henkistä turvaa siitä, että lyhennän koko ajan asuntolainaa tuplasti sen, mitä on lyhennyssuunnitelmassa, vaikka joku toinen sijoittaisi kaiken ylimääräisen. Tavallaan ajattelen osakkeisiin ja rahastoihin sijoittamani summat uponneina kustannuksina. Ne ovat ylimääräistä rahaa, joiden perään en niin haikaile. Jos en niitä sijoittaisi, törsäisin ne johonkin turhaan.

8 tykkäystä

Meitä on moneksi. Itse edustan vissiin toista äärilaitaa, joka ei edes omista kotiaan mutta sijoitusten nettoarvo >1 ME .

Olen kyllä miettinyt tämän nykyisen asuntomme ostoa mutta vain, jos voisin olla varma, että voin muutaman kuukauden sisällä hakea pankista sijoituslainaa tätä vasten. Muuten oma koti on meillä verrattain huono sijoitus, koska sijoitustuotot vastaavalla summalla ylittävät maksettavan vuokran. Talo, tai siis koko tontti kiinteistöineen, jossa asumme on tosin markkinarvoltaan n. 750 kE - halvemmassa luukussa ei ehkä menisi näin.

14 tykkäystä

Mitä tuollainen sitten maksaa vuokrata?
Ihan uteliaisuudesta.
Itse pohdin tontin lunastuksen yhteydessä pääoman vaihtoehtoistuottoa mutta ostin sitten kuitenkin.

Asuntoon sijoitetut varathan ovat tulevaisuudessa käytettävissäsi myös sijoittamiseen, jos haluat ottaa sijoituslainan asuntoa vastaan. Siinä mielessä asuntolainan nopea lyhentäminen on myös sotakassan keräämistä, jos niin haluaa.

3 tykkäystä

Omakotitalojen vuokrilla pk-seudulla näyttää olevan aika paljon hintahaitaria ja näihin tietysti vaikuttaa vahvasti talon kunto, koko jne. - monet isommista menevät kyllä yli 2000 e/kk kuten meilläkin mutta nyt haen siitä isosta päästä eli vähintään 4h ja yli 200 neliötä. Tarjontaa on mutta ei mitenkään ylettömän paljon. Tarkempaa hintatasoa kannttaa katsella vuokraovi.com:ista.

EIväthän nuo vuokrat halpoja ole mutta talot maksavat pk-seudulla tuolla kokoluokalla ja tyypillisillä sijainnilla yli 0,5 ME . Jos siis esim. laittaa 600 kE johonkin osinko-osakkeeseen, voi sille laskea 4% tuotolla n. 24000 eur osinkotuoton vuodessa. Tällä jo lähes maksaa koko vuoden vuokrat. Kun huomioi lisäksi kalliimmat vakuutukset(vuokralaisen vastuuvakuutus+irtamisto on paljon halevempi kuin koko kiinteistön vakuuttaminen), kiinteistöveron ja pakolliset ylläpitoremontit, alkaa vuokralla asuminen olla selkeästi halvempaa - mikäli siis saman summan sijoittaa esim. osakkeisiin.

Tämä talouspaperiin tehty pikalaskelma ei toki huomioi rahoituskustannuksia eikä monia eri henk.koht. tilanteisiin liittyviä yksityiskohtia. Enkä tätä muutenkaan yleisesti ottaen suosittele: useimmat eivät kuitenkaan sijoita vastaavaa summaa, joten pankilta saatu ‘pakkosäästäminen’ asuntoon on parempi vaihtoehto.

En myöskään itse sulje pois ostovaihtoehtoa mutta kyllähän tuo laskelma vähän murheelliselta näyttää. On hirveän vaikea perustella miksi laittaa rahansa kiinni seiniin, jotka rapistuvat, ja joita ei voi käyttää elämiseen, ja samalla sitoa itsensä olemaan täällä - vuokralla asuessa voi lähteä kuukauden varoitusajalla. Kertaluontoisena kustannuksena tulevat vielä varainsiirtoverot, jotka ovat näissä hinnoissa aivan järkyttävät ja vastaavat 1-1,5 vuoden vuokraa → vasta parin vuoden kohdalla päääsee asumisessa omilleen.

Mutta oikeastihan haluaisin tietysti ostaa. :grinning_face_with_smiling_eyes: Mutta pankki ei anna rahaa, en halua myydä paremmin tuottavia sijoituksia(ja maksaa varainsiirtoveron lisäksi vielä myyntivoittoveroakin) eikä ylläoleva laskelma tee ostosta järkeväksi näillä hinnoilla. Ehkä joskus myöhemmin muutetaan jonnekin halvemmalle alueelle ja homma voi olla erilainen.

26 tykkäystä

Usein sanotaan, että oma asunto ei välttämättä ole hyvä sijoitusmielessä, mutta omassa ajattelussa pidän tätä erittäin riippuvaisena siitä, että missä kohtaa sijoitusuransa elinkaarta on.

Jos on vasta alkanut sijoittamaan, eikä pääomaa juuri ole, niin mihin muuhun voisi edes päästä vastaavalla vivulla (10% oma pääoma) kiinni? Tästä syystä sanoisin, että oma omistusasunto on ihan käypä myös sijoituskohteena tuoreelle sijoittajalle. Kunhan sijainti ja kunto on myös arvon kehityksen kannalta ok. Ei tässä kohtaa esim. 500k osakkeissa ja 500k asunnossa ole validi vertailu, koska 50k pääomalla et 500k osakkeita tule saamaan, mutta asunnon voit saada.

Sit taas, jos on 500k käteistä ja pohtii, että ostaako osakkeita vai asunnon, niin eiköhän osakkeet ole melko varmasti parempi vaihtoehto.

34 tykkäystä

Paitsi että sijoituslainojen marginaalit ovat useimmiten huomattavasti asuntolainaa korkeammat. Siten, jos omistaa asuntonsa, ja velkaa vielä on, tehokkaampaa on lykätä ylimääräistä lyhennystä vastaava osuus sijoituksiin. Voi jopa soveltaa lyhennysvapaata ja lykätä senkin osuuden sijoituksiin. :slightly_smiling_face:

Vastapuolena tosin se, että sijoituslainojen korot voi täysin perustellusti vähentää verotuksessa kokonaan. Riippuu sitten marginaalista tuleeko tuolla perustein halvemmaksi. Veroilmoituksella voi kyllä siirtää asuntolainankin tulonhankkimisvelaksi mutta en tiedä hyväksyykö verottaja moista - ehkä, jos on muuttanut itse sieltä jo pois, ja kämpässä on vuokralainen.

1 tykkäys

Sijoituslainamarginaalin ollessa luokkaa 0,8% ainakin itselläni ja lähipiirissä, en pitäisi isona ongelmana. Lisäksi tuntuu olevan saatavilla lainaa hyvinkin käypään arvoon asti.

Edit: kyllä, asunto oli vakuutena. Itse tuli aikanaan makseltua kämppä veks niin nopsaan, että vakuutena hyödyntäminen tuli sitten vasta ajankohtaiseksi kun oli lainat asuntolainat kuittailtu.

Käyttänet asuntoa vakuutena?

Asunnon käyttäminen sijoituslainan vakuutena on periaatteessa hyvä juttu, mutta uuden lainan hakeminen asuntoa vastaan on kuitenkin monien mutkien takana. Itselläni oli tietysti asuntolainaa hakiessa ongelmana se ettei palkkatuloja ollut ja pankit ei katso sitä mitenkään hyvällä.
Mieluummin maksan nykyistä asuntolainaa niin hitaasti kuin mahdollista ja sijoitan ylijäämän. Kerrytämme vaimon kanssa lainanhoitotilille puskuria mahdollisia koronnousuja ja lyhennysvapaita varten, mutta emme lyhennä ylimääräistä.

Tässäkään ei ole ainoata oikeata tapaa suorittaa, mutta itse arvostan valmiiksi puhuttua lainaa enkä halua enää mennä hattu kourassa pankkiin.

11 tykkäystä

Siinä on myös kertaluontoisia kustannuksia ajan käytön lisäksi esim. lainan nostokulujen muodossa.

Tämä on tuttu ongelma ja myös lisäsyy siihen, että asumme vuokralla. Yksinkertaisesti olemme yrittäjiä, sijoittajia ja vaimoni vielä kokopäiväinen opiskelija → ei meillä mitään säännöllisiä tuloja ole. Säästöjen määrällä ei lainansaantiin ole mitään vaikutusta. Yrittäjätuloja ja osinkoja tulkitaan erittäin pessimistisesti esim. kolmen edellisen vuoden keskiarvolla → yksi huono vuosi (vaikka tarkoituksellinen) vie tulolaskurin todella alas.

Tätä tuli aikanaan tehtyä itsekin, kunnes muutimme omakotitalosta isompaan. Se pienempi jäi sitten vuokralaiselle - tuolloin käytännössä hänen vuokrillaan maksoimme pitkälti omamme(lähes, jäi siihen vielä vähän itsekin maksettavaa). Lainanlyhennyksethän tässä nostivat omaa nettovarallisuuttamme. Myin sen kuitenkin lopulta pois, koska olisi ollut pakko laittaa remontteihin kymppitonneja rahaa ja totesin, että se raha tuottaa paremmin muualla vähemmällä vaivalla. Ostajana oli vieläpä vuokralainen niin myynti meni pelkällä papereiden kirjoittamisella eikä välittäjälle tarvinnut maksaa.

2 tykkäystä

Minä tunnen yhden en missään nimessä kerro kuka joka sanoi että hän pääelanto muuttuu sijoittaminen vuokratulot ja pääomatulot index tai osake rahastoista.

Tosin tämä henkilö ei ole niin iloinen että päsee selvästi ennen normalia eläkikää (ei ole edes 50 täyttänyt) hän sanoi hän jää näillä näkymin sairaseläkkeelle ei nyt heti mutta seuraavana vuonna näillä näkymin.
Sairas eläkkeelle voi päästä jos on riittävän vakava tauti tai onnettomuus tapahtunut.

Vuokratuloja, osaketuloja, indexrahastotuloja voivat olla isompi kuin eläke maksu/kuukausi.

Vuokralla täälläkin päässä vaikka osakesalkkua myymällä omistusasunto olisi varaa ostaa. Nykyinen asunto on mukava, luonnonläheinen sijainti ja vuokratuotto vuokraisännälle on laskelmieni mukaan vain noin 4% + yhtiövastike asunnon markkinahintaan ehkä n. 150 000 e nähden. Tähän taloyhtiöön on tulossa 10-20 vuoden sisällä putkiremontti, sähköremontti ja ehkä keittiön vaihto, aikataulua ei ole lyöty lukkoon. Kustannus voi olla 50 000 euroa jos tehdään perusteellisesti, työn hinta kallistunee huomattavasti nykyisestä sitten kun remontti on ajankohtainen.

Tuo 4% verojen jälkeinen vaihtoehtoistuotto on ollut menneinä vuosina melko helppo saada pörssin kautta. Enemmän on tullut osinkona ja arvonnousu “kaupan päälle”. Järkevältä ei kuulosta realisoida myyntivoittoveroja maksuun ja ostaa nykyistä asuntoa ja jäädä sitten odottelemaan putkiremppalaskun euromäärän selviämistä tulevaisuudessa. Luultavasti muutan alta pois muualle viimeistään tuolloin ja jätän remonttitaistelut muille selvitettäväksi.

Monelle omistusasunto on kyllä järkevä vaihtoehto. Itselläni oli aluksi pakko asua vuokralla ja nyt myöhemmin en pysty perustelemaan, että miksi kyseinen asunto olisi fiksua ostaa. Asunnon markkinahinta voi nousta, mutta niin voi omistamieni pörssiyhtiöiden myös.

Lisäys: velkaa on entuudestaan niin paljon muissa kohteissa, että asuntolainaa ei pankista luultavasti irtoa.

15 tykkäystä

Sopiiko kysyä millaista velkaa sinulla on?

Meilläkin sitä tosiaan on mutta lähinnä Nordnetin kaupankäyntilimiittiä. Yleensä ilmoitan lainaa hakiessa salkkujen ns. nettoarvon. Mutta näkyväthän nuo tosiaan verotuspäätöksissä velkana silti. :thinking: Olisikohan tämä heikentänyt omalta osaltaan meidänkin lainansaantimahdollisuuksia …

Liityen näihin keskuteluihin…
Minulla on velkaa noin 126 000 euroa sijoituslainaa… Nämä on 3 yksiöstä pääkaupunki seutu (pääkaupunki seutu on Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa minulle) niiten laina yhteensä. Sitten on erikseen vielä noin 8000 euroa lainaa taloyhtiön ottamien korjaustöiden kautta. Esim kun tulin putkiremontti+maalämpö uudistus minun vanhimpaan asuntoon 1970 rakennettu maksoin pois putkiremontin, mutta en maalämpö uudistusta ja muita pienempiä korjauksia.

Nyt mietin uutta sijotus asunto lainaa joka olisi noin 140 000 euroa… mutta se asunto ei edes valmistu vuonna 2022 ja tällä kertaa haluan ostaa vähintäin kaksion.

Kokonaislaina tuleva; 126 000+ 8000 euroa+140 000 euroa = 274 000 euroa tosin tällä kertaa mietin uudisasuntoa ja automaatinen lainalyhennys + niin se vanha laina vain sinne alle 100k ennen kun otan ulos lainan uudesta asunnosta.

Pääsen silloin lain hetkellä kokonaislaina määrän noin 250 000 euroa.
Itse asun todella edullisessa asunnossa (en pääkaupunkiseudulla) sen asunto arvo ei ole paljoa todellakaan ja en ole mikään rikas miljonääri.

Sijoitus indexeissä&osakkeissa minulla on naurettavan pieni summan hieman yli 1000 euroa mutta aloitin vasta syksyllä 2021 indexi&osake sijoittamisen.
Bank Norwegianissa minulla on sen verran iso summa että ei minun tarvitse edes neuvotella pankin kanssa jos en halua. Voin ostaa tontin + maksaa myyntihinta osuuden omassa rahassa ja ottaa taloyhtiö lainan.

2 tykkäystä

Nordmann09 ja Vivuttaja… jos saatte pankki lainaa niin kysykää se suoraan pankeista. Lainahakemukset vain matkaan.

Ymmärtääkseni HYPO pankki vain myöntää lainaa jos ostaa itselleen asunnon ja ei sjoitusasunto lainaa ja ymmärtääkseni pääkaupunki seudulle ostoksiin.
Kysykää monesta pankista Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP jne eiköhän sieltä vastaukset tule.

Miten helposti saa lainaa rippuu hieman pankista, konttorista ja käsitteljästä. Toinen asia on sitten kannattaako ottaa lainaa ja mitkä on lainaehdot ja onko kohde hyvä minkä ostatte.

Vaikka pankki sanoisi kyllä saatte lainaa ei se tarkoita teidän on pakko ostaa ja ottaa lainaa. Saatte sitten vastaukset kun laitatte hakemuksen n eri pankille jos saatte lainaa.