Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt

image

Sitten vain odottelemaan, jos tämä tulisi vaikka vuoden päästä PC:lle niin pääsisi pelaamaan tehokkalla raudalla :thinking: . Yksinoikeuspelien tuominen on kuitenkin jo merkitty Sonyn strategiaankin.

Vertailuksi Control:
image
image

6 tykkäystä

Tämä on varsin mielenkiintoinen studio ja Returnalin suhteen homma näyttäisi lupaavalta. Pieni kysely mitä raati uskoo tulevaisuuden tuovan.

Lähitulevaisuudessa Housemarque

  • listautuu FN
  • jatkaa itsenäisenä ja listaamattomana
  • ostetaan uuteen kotiin

0 voters

1 tykkäys

Menee ohi remedystä sijoituskohteena, mutta törmäsin eilen Controllin speedrun videoon youtubessa, jossa Adam Persson, Level Designer for Control ja Sean Donnelly, Lead Gameplay Programmer for Control avaavat ainakin näin maallikolle vähän uusia asioita pelikehityksestä.

2 tykkäystä
2 tykkäystä

Ei liene mikään suuri salaisuus, että Housemarquelle on ollut viime vuodet taloudellisesti hieman haastavaa. Returnal otettu onneksi hyvin vastaan ja vaikkei peli itseäni kiinnosta, niin toivon heille kaikkea hyvää. Sony on varmasti kosiskellut heitä jo pitkään, Embracer toinen vahva ostajakandidaatti, kun samasta “tallista” löytyy entuudestaan jo toinen suomalainen Bugbear.

Jos jatkavat vielä syksyllä itsenäisenä, niin ilman muuta tervetuloa FirstNorthiin. Siirtymä julkiseksi pörssiyhtiöksi saattaa olla kuitenkin liian suuri askel vielä tänä vuonna.

7 tykkäystä

At the high end, Epic paid Warner Bros. $1.5 million to give away the Batman Arkham Collection, with nearly 6.5 million people picking it up. By Epic’s count, the promotion pulled in 613,912 new accounts meaning it paid $2.44 cents per user acquired — not a bad rate. Subnautica was the first game Epic gave away, and pulled in the most users 804,000 vs. a buyout price of $1.4 million.

Another document Carless points out reveals the cost of making a game exclusive to Epic’s store on the PC. For Borderlands 3 , Epic paid out $146 million in advances, covering a minimum guaranteed fee of $80 million plus more for marketing, bundle deals and fees. According to Epic’s account, it recouped the $80 million within the first two weeks of availability, with over 1.56 million players of which over half were new to the Epic Games Store.

5 tykkäystä

Unity sijoittajille mielenkiintoinen omistusmuutos, tomitusjohtaja John Riccitello näyttää myynensä koko omistuksensa yhtiössä :thinking:

3 tykkäystä

Olisikohan mies lähdössä uusiin seikkailuihin. En juuri muuta syytä moiseen dumppaukseen keksi.

Mitä en nyt ymmärrä tuosta kuvasta? Jos katsoo kolumnia 4 (myydyt/ostetut) vs kolumnia 5 (omistus myynnin jälkeen), niin mihin tuossa katoaa ne 4M+ osaketta?

Edit: Onko nuo 12248 optioita (ostohinta alhainen), ja ne nimenomaan on sitten myyty samantien pois (summana optioille 0).

Edit2: Tuo 0-rivin kolumnin 7 footnote on siis tämä:
image

Omistus on jotenkin siirtynyt suorasta epäsuoraksi (kolumni 6). Ehkä johonkin holding-yhtiöön tms?

Tuossa taitaa olla yläriveillä CEOn omia kauppoja ja alariveillä puolison? Siitä se indirect ja tuo footnote 7 viittaa puolisoon. Tässä linkki alkuperäiseen pdf:ään: https://d18rn0p25nwr6d.cloudfront.net/CIK-0001810806/208d33bc-78ae-44ba-8028-4882e9f0102f.pdf

Ei voi näitä SEC:n lomakkeita ainakaan liian selviksi sanoa. :smiley:

2 tykkäystä

Aaa hetkonen, niin eli olisko se kuitenkin niin että Riccitellon omistus on tuolla viimeisellä D rivillä(sarake 6.) eli ole sittenkään tyhjentänyt salkkuaan vaan ainoastaan jonkin verrran kenennellyt. Jos näin on pahoittelut disinformaatiosta!

1 tykkäys

Jep ja nyt kun näyttää, että Returnalista jonkin sortin menestys on tulossa niin ikävä kyllä.

  • Sony on rahoittanut pelin
  • Immateriaalioikeudet kuuluu Returnalista Sonylle

Vaikka taatusti tuo studion omistajille ylpeyttä ja iloa että peli otetaan hyvin vastaan niin kyllä se varmaan silti pistää harmittamaan että rahallisesti työn hedelmät taitaa aika isolta osalta korjata Sony. Itse veikkaan että tullaan ostamaan mutta toivoisin että päätyy pörssiin. Itsenäisenä todennäköisesti Sony tulee jatkossakin korjaamaan työn hedelmät.

Tätä kirjoittaessa alkaa muuten taas arvostamaan Remedyn jättimäistä kassaa :muscle:

6 tykkäystä

Kyllä jos se on hitti, sieltä tulee sievoiset rojaltit. Lisäksi kun tekee yhden hitin, seuraavan kanssa on helpompaa koska rahoittajia on sen jälkeen jonoksi asti…

1 tykkäys

Vaikea uskoa, että peli olisi erityinen hitti. Kyse on todella niche-genren pelistä. Vähän kuten firman aiemmatkin pelit, kuvakulma on vain vaihtunut. Oikeastaan ihme, että joku edes ylipäätään lähti rahoittamaan heidän ideaansa.

Ei ole kovin vaikeaa muodostua hitiksi kun pelivalikoima PS5:lle on tietysti vielä todella suppea. Metacriticistä nopeasti katsoin, että Demon’s Soulsin jälkeen paras keskiarvo PS5-ekslusiiveistä. Peli tulee melko varmasti olemaan Housemarquen myydyimpiä ja Returnal tosiaan vielä täysihintainen AAA (plus PS5-lisäys) verrattuna studion edellisiin peleihin.

1 tykkäys

Pitää muistaa että tämä “niche-peli” on hyvinkin samanhenkinen kuin sellaiset “niche-pelit” kuten Dark Souls & kumppanit. Toisaalta omaakin on reilusti mutta juuri tällaiset oikeasti haastavat “old school”-pelit ovat kyllä myyneet ihan OK. Lisäksi tukena se että on ensimmäisiä oikeasti PS5 ehdoilla tehtyjä pelejä joita ei ole tarvinnut suitsia PS4/Xbox One -versioiden mahdollistamiseksi. Tämä yksinään myynee kappleen hyvin isolle prosentille PS5-omistajia koska tarjonta on muuten niin vahvasti vain käännöksiä, eli PS4 pelejä pienillä lisäherkuilla.

Haittapuolena PS5:sia on saatu maailmalle vasta joku 7-8 miljoonaa kappaletta, joten tuon määrän ylitys vaatii pitkää häntää…

Näkisin että miljoona kipaletta menee aivan heittämällä koska markkinatilanne on niin otollinen. 4-5 miljoonaa ei ole mahdottomuus (tämän vuoden aikana)

6 tykkäystä

Rovion Tomorrow with Rovio podcast -sarja on mielenkiintoinen pelialaa koskeva podi ja suosittelen kuuntelemaan jos kiinnostaa saada yleiskuvaa pelialasta. Vieraat vaihtelevat laidasta laitaan ja juttujen aiheet siinä mukana. Vitosjaksossa esim Matthew Ball keskustelemassa:

Nämä löytyy myös youtuben puolelta:

3 tykkäystä

Odottelinkin, että tulisi jotain Dark Souls vertailuja. Dark Souls 3 on myynyt kymmenen miljoonaa, että se siitä vertailusta. From Softwaren pelit ovat jo mainstreamia, kaukana nichestä. Ovat myös huomattavasti helpommin lähetyttäviä kuin Returnal. Returnalin kaltainen “aloista aina alusta” -peli olemattomalla progressiolla ilman checkpointteja on todella nicheä. PS5:n omistajana en edes harkinnut Returnalin ostamista, vaikka esim. Dark Soulsit on kaikki tullut pelattua läpi.

Suomen mobiilipeliskenessä tapahtuu suuria asioita, kun Supercell antaa Metacorelle 150 miljoonaa euroa lainarahaa:

Hauskana kuriositeettina Metacore toimii samassa Ruoholahden tornitalossa kuin Inderes. Tässähän tulee pian tiukka taistelu toimitiloista, kun molemmat yhtiöt laajentuvat vauhdilla :smile:

Metacoren tj kommentoinut myös blogikirjoituksessa päivän uutisia: We raised a €150M credit line from Supercell – this is what it means for us - Metacore

Osaltaan tämä rahoitusdiili on hyvä muistutus, miten paljon uuden pelin skaalaaminen globaalien tuottolistojen kärkeen maksaa.

image

13 tykkäystä