Esim. AMK:ssa, jotta amis pääsee virkamiesruotsin kurssille, hänen pitää ensin suorittaa kaksi preppauskurssia. Ensimmäisen valtaosa(mutta ei kaikki) pääsee vielä jotenkin “jag heter peter” tyylillä läpi, mutta toisessa monella nousee seinä vastaan ja ei olla edes vielä varsinaisella kurssilla. Muodostuu etenemis hidaste ja este. Kielellisesti lahjakkaiden tai muuten vaan hyvällä muistilla varustettujen ihmisten on tätä vaikea tajuta.
Peruskoulussa osalla oppilaista on valtava tarve saada lisää matematiikan, suomen ja englannin opetusta, on helppo nähdä mikä oppiaine näille oppilaille on kaikkein hyödyttömin, eli mistä tunnit saadaan siirrettyä. On myös fakta, että osa jättää esim. saksan valitsematta, koska ei haluta opiskella liian montaa vierasta kieltä yhtäaikaa vaikka kielipäätä olisi. Lisäksi koska samalla ruotsintunnilla on kaikki lukihäiriöisistä lähtien, tämä laskee ruotsinkurssien tasovaatimusta ja etenemisnopeutta.
Ammattikoulun pakollinen ruotsi on aivan järjetön, erityisesti kun osalla oppilaista on suuria motivaatio-ongelmia, poliittinen oppiaine ei asioita paranna vaikka sitä olisi vain 1. kurssi. Lukion 5 pakollista kurssia ruotsia karkottaa varmasti kaikki kielellisesti heikot amikseen, onko sekään hyvä asia.
Ja ajatus siitä, että “ei ole mistään pois”, kyllä varmasti on, ihan jo pelkkä opettajan tuntipalkka maksaa yhteiskunnalle. Jos joku tarvitsee ruotsia työelämässä niin sitten hän opiskelee sen aikuisiällä. Peruskouluun riittää korkeintaan yksi kaikille pakollinen alkeet ja kulttuuri-kurssi.
Onkin aivan ymmärrettävää, miksi alan asiantuntijat ja opetuministeri vastustivat ajatusta pakkoruotsista 1960-luvulla. Virkamiesruotsia ei tuolloin vielä edes ollut olemassakaan.
Perustuslakiin piti tulla vain yksi virallinen kieli, suomi. Sisä- ja ulkopoliittisista syistä tämä ei lopulta ollut mahdollista, Ruotsi uhkasi mm. vallata Ahvenanmaan ja osa rannikkoalueista olisi halunnut liittyä takaisin kielietniseen kotimaahansa, Ruotsiin. Ajatus kahdesta virallisesta kielestä oli kuitenkin pölhö, eihän ruotsista haluttu mitään virallista koko valtakunnan kieltä, eikä pakottaa suomea suomenruotsalaisille, niinpä otettiin käyttöön termi “kansalliskieli”.
Normaalisti kielivähemmistönä oleminen on, jos ei suoranainen haitta, niin ei ainakaan hyötyä. Suomen valtavalla keinotekoisella kaksikielisyydellä tätä luonnonvakiota on pyritty vaimentamaan, niin että kaksikielisissä perheissä laitettaisiin lapsi ruotsinkieliseen putkeen, jolloin hänelle kehittyy vähemmistö-identiteetti.