Puuilo - Halpakauppakentän uusin peluri

Huomaathan, että tuo nettotulosprosentti on E/S ja jos jaat sen P/S:llä niin saat silloin E/P:n, mitä tulostuotoksikin (earnings yield) kutsutaan ja on P/E:n käänteisluku. Sitä ei tarvitse laskea erikseen.

Menee samaan sarjaan kuin taannoin näkemäni ROE-% jaettuna P/B. Redundantteja tunnuslukuja.

Tämä tarkoittaa vain suoraan yhtiötä, jonka P/E on 10. Kyllä sellaisiakin “normaalilla riskillä” löytyy, jos toki paljon harvemmin nykyään. Pankeillakin tahtoo olla jo 12 tasoisia P/E lukuja toteutuneella tuloksella.

8 tykkäystä

Eikun morjensta pörssiin Puuilolle! :partying_face::handshake:

38 tykkäystä

Merkkasin puuiloa tänään aamulla Nordnetin kautta. Ensimmäinen anti johon osallistun. Nyt Nordnetissa ei näy merkintää aktiivisena eikä arkistossa enää. Onko tämän normaalia kun anti keskeytettiin vai voiko todeta että jäin ilman?

Niin, tulostuottoa (E/P) voi laskea erilaisilla tavoilla kuten myös [ROE / (P/B)] tai [Nettotulos-% / (P/S)]

Eikös ROE:n ja P/B suhdetta voi ihan hyvin käyttää apuna osakkeiden arvioinnissa, vai käsitinkö väärin redundantin? Tietysti korkean ROE:n yhtiöillä P/B-luku on yleensä korkea. Esimerkiksi Puuilon P/B on yli 2, koska oman pääoman tuoton odotetaan olevan yli 15 %.

Ainakin Nordnetin sivuilla löytyvän listan mukaan voit tarkistaa onko merkintä mennyt oikein. Tein merkinnän osake- tai listautumisannissa. Miten varmistan, että merkintäni on mennyt oikein? | Nordnet

  1. Olet jättänyt vastauksen kohdassa Sivuni > Yhtiötapahtumat > Listautumisannit
  2. Sinulla on riittävä määrä varoja käytettävissä siinä salkussasi, johon olet tehnyt merkinnän.
  3. Voit tarkistaa, että merkintäsi näkyy kohdassa Sivuni > Yhtiötapahtumat > Vastaukseni.
  4. Huomioi, että merkityt osakkeet eivät näy heti salkussasi, vaan vasta seuraavana arkipäivänä.
3 tykkäystä

Hei.

Ihan normaalia nordnetin palvelussa, että merkatut anti-osakkeet ei näy hetkeen missään. Minulla taas sama homma. Eiköhän ne sieltä ilmesty näkyviin huomenna tai viimeistään maanantaina. :+1:

7 tykkäystä

NN puolella antien merkinnät katoavat johonkin limboon, kun anti keskeytetään, eli eivät näy siellä missään, ennen kuin varausrivi ilmestyy salkkuun. Arkistoon nämä ilmestyvät vasta sen jälkeen. Anti meni nyt poikki pe klo 16, eli voi olla, että näkyy vasta maanantaina. Salkkuun tulee ensi koko merkattu rivi näkyviin ja menee saman verran saldoa. Edellisenä päivänä ennen kaupankäynnin alkua tulee sitten uusi rivi, josta näkyy lopullinen oikea määrä ja saldot korjaantuvat sen mukaan.

17 tykkäystä

Kävin taas Puuilossa. Meinasin ostaa kevyemmät työhousut kun tontilla monenlaista touhaamista.
Valikoimaa oli, mutta Puuilon kompakti myymäläkoko ei ollut sallinut sovituskoppien tekoa lainkaan, ei edes yhtä!!
No siinä sitten vaan salissa rekkamiehen hymyn kautta sovitus.
Myyjä sanoi että yleensä ihmiset tietävät kokonsa.
Juu oma koko tiedetään, mutta miten sitten vaatteen koon laita, vaatteiden numerot on aika summittaisia, joskus 52=54 ja toisin päin.
Ja työvaateet pitää tehdä joustavasta kankaasta, myös shortsit…please!
Sovituskoppi veisi 1m2 myymäläpinta-alaa, kannattais pohtia asiaa…

43 tykkäystä

Millainen on Puuilon palautuspolitiikka? Saako käyttämättömän tuotteen palauttaa syytä kertomatta ja saada rahat takaisin, ja milloin?

Jos sovituskopin ulkoistaa asiakkaan kotiin, voi nekin neliömetrit pitää hyllykäytössä ja tuomassa liikevaihtoa.

Ihan lakisääteisesti saa suurimman osan palauttaa, joitain poikkeuksia voi olla.

Edit: osa yrityksistä, yrittää ehdottaa lahjakorttia/vastaavaa tilalle ja näin saa tehdä, mutta asiakkaalla edelleen oikeus ottaa rahansa kokonaan pois näin halutessaan.

Edit2: lopettakaas nyt se yletön liputus, jos vastaan toisen henkilön esittämään kysymykseen. Jollain on nyt vallankäytön hallinnassa ongelmia, ku joka paikassa lippu heilahtaa. @Yu_Gong saisiko kaikille näkyviin aina liputtajan nimimerkin, toisi vähän läpinäkyvyyttä.

9 tykkäystä

Vain etämyynnissä on lakisääteinen palautusoikeus. Myymälästä ostettuna tätä ei ole, ellei myyjäliike ole tätä mahdollisuutta erikseen tarjonnut tai sopinut avokaupasta.

Lahjakortti on tällaisessa yksi vaihtoehto, käteisen palauttaminen ei ole mitenkään pakollista, vaikka monesti nykyään käytäntönä onkin.

https://www.minilex.fi/a/kuluttajansuoja-ja-14-päivän-palautusoikeus

Tehty tavaran kauppa on kuluttajaa sitova, elleivät kuluttaja ja elinkeinonharjoittaja ole sopineet vapaaehtoisesta vaihto- ja palautusoikeudesta taikka avokaupasta. Avokauppaa tai vapaaehtoista vaihto- ja palautusoikeutta ei sääntele 14 päivän palautusoikeus, vaan sopimuksen osapuolet sopivat keskenään kuluttajalle annettavien etujen sisällöstä. 14 päivän palautusoikeus koskee kuluttajansuojalain mukaan vain koti- ja etämyyntiä, koska näissä on tarpeellista suojata kuluttajaa takaamalla palautusoikeus. Tavallisesta niin sanotusta kivijalkaliikkeestä ostetulla tuotteella ei siten välttämättä ole vaihto- tai palautusoikeutta.

Ei nyt liity suoraan Puuiloon, mutta keskusteluun vastauksena.

14 tykkäystä
8 tykkäystä

" Ykkösketjuun voi lukea myös 128 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävä Isojoen Konehallit , joka yltää kannattavuudessa kärkinelikkoon"

Ja IKH myytiin juuri 200 miljoonalla eurolla.

E. Vastauksena yo Otterin viestiin

Juu IKH meni P/E about 10… halpa vs Puuilo…, outoa kun ei pääomasijoittajat ostaneet…
No katsotaan nyt miten meidän puolen miljardin Puuilo lunastaa lupaukset tulevina vuosina, duunia on.

IKH:lla kasvu, kannattavuus ja mainekin mm. nostettujen koronatukien myötä ollut kai nyttemmin heikommalla tolalla? Kauppahintaan vaikea ottaa kantaa, kun ei ole tuoreita lukuja.

IKH ei ole kovin hyvä verrokki. Brändi ei ole läheskään yhtä hyvä, eikä ilmeisesti kannattavuus. Sen enempää tutustumatta, Puuilo pitää arvostaa selvästi korkeamalle.

2 tykkäystä

Ihan noin niinkuin mielenkiinnosta kyselisin, että mihin perustat väitteesi?

2 tykkäystä

Puuilon myymälä on ainakin kotikaupungissa mielenkiintoinen kokemus. Tavarat ovat järjestelty ahtaiden käytävien hyllyille vähän sinne päin, ja myymälässä on rautatavaran haju. Lisäksi kaupassa ei voi välttyä työntekijöiden välisiltä radiopuhelin-puheluilta. Minua tämä ei todellakaan haittaa, mutta esim. Tokmannissa siisteys ja selkeys ovat mielestäni asiakasystävällisemmät. Ovatkohan Puuilon myymälöiden käytävät edes esteettömät?

Lapsuudesta on muisto, että Puuilosta sai kaupungin halvimmat irtokarkit.

Kilpailijoista sen verran, että kovaa on kilpailu varmasti esim. K-Raudan ja Starkin kanssa remonttitavaroista.

Luuletteko, että pörssilistauksen yhteydessä tulee käytännön muutoksia myymälöihin?

3 tykkäystä

Lienee ratkaiseva ero asioiko uudessa vartavasten gryndatyssa vai talousjohtajan mainostamassa “halvemmassa käytetyin hyllyin täytetyllä liikkeessä”

Oma mielikuva kyllä muuttu laakista kun kävi uudessa.

Samoin tuo jaksaa ihmetyttää miten siellä sitä henkilökuntaa on kuin pipoa.

Ja vielä Tokmanniin että uudessa senmosessa ei oo tullu käytyä :grinning:

2 tykkäystä

Omat kokemukset taas Mikkelissä ovat täysin päinvastaiset. Puuilossa hyllyt ovat säntillisesti järjestyksessä ja tuotteet omilla paikoillaan sekä hintalaput kohdallaan. Tokmannilla taas tavaroita on miten sattuu ja hintoja saa etsiä joistakin hyllyistä tai sitten hinta selviää vasta kassalla. Lienee siis paikkakuntakohtaisia eroja. Puuilo ollut tosin täällä vasta marraskuusta 2020 alkaen jos sillä nyt merkitystä.

4 tykkäystä

Mutuilisin, että muutosta myymälä miljööseen ei olisi tulossa kun ostavat ostoskärrytkin käytettynä. Omat huomiot ovat, että ainakin Power ja mätänet on alkaneet muuttamaan myymälää Ikeamaiseen tyyliin (joudut kiertämään koko myymälän läpi). Lean/5s ei taida kuulua Puuilon vahvuuksiin. Voisihan nuo hyllyt tai osastot järjestellä vaikka värien mukaan, kyltit toki löytyy sentään. Minun mielestä nimi olisi pitänyt muuttaa aikoja sitten. Rullatuolilla liikkuminen tässä myymälässä olisi näkemisen arvoinen suoritus…

2 tykkäystä