Minun oli tarkoitus ostaa Qt:a, kunhan kurssi ensin laskee sopivalle tasolle (~40e). Tätä odottaessa arvioni yhtiön liiketoiminnasta ehti kuitenkin hieman kypsyä. Ja nyt tänään olen tutustunut päivitettyyn laajaan raporttiin, josta olen hakenut haastoa omalle skeptisyydelleni. Harmillisen vähän löysin sitä.
Minulla on ollut kaksi päähuolta, joista olen aiemminkin puhunut täällä.
-
Kilpailukyky nopeasti kehittyvässä toimintaympäristössä. Raportissa toki kehutaan Qt:n kilpailukykyä monissa yhteyksissä, mutta se nostaa esiin myös ongelmia. Markkinan kypsyessä kilpailukenttä voi muuttua nopeasti, eikä Qt:lla välttämättä ole edellytyksiä nopeasti ja ketterästi lyödä kilpailijoitaan. Mobiilissa tämä osittain jo nähtiin 2010-luvulla, kun suuret pelurit keikauttivat markkinat ilmaisratkaisuillaan. Pienen toimijan pitäisi pystyä sekä uudistumaan nopeasti kilpailuetujen ylläpitämiseksi että löytämään erityisiä kaupallisesti suojaisempia liiketoimintataskuja. Laaja raportti ennemminkin vahvistaa pelkoani riskeistä kuin hälventää niitä.
-
Jatkuva uudistuminen, tuotekehitys ja sanalla sanoen kilpajuoksu pitäisi toteuttaa tavalla, jossa liiketoiminta skaalautuu kauniisti EBIT-%:n vain kasvaessa vuosi vuodelta. Itse olen ollut jo tämän vuoden tulosjulkistuksissa ollut pettynyt, kuinka paljon kuluja on vieläkin kasvatettu, vaikka yhtiön pitäisi jo olla ns. skaalautuvassa vaiheessa. Siinä narratiivissa, jonka minä alkuvuodesta ostin, skaalautuvuus oli selvästi parempi kuin miltä se nyt näyttää.
Kokonaisuudessaan olen hieman yllättynyt, että laajan raportin johtopäätöksenä syntyneet ennusteet ovat näinkin optimistisia. Ne eivät mielestäni siis ole täysin synkassa tekstiosioiden kanssa. Yhtiö säilyttää kilpailuetunsa ja loistavan markkina-asemansa seuraavat 10 vuotta, kasvattaa liikevaihtonsa yli 500 M€:n ylläpitäen double digit -kasvua ajasta ikuisuuteen. Kuulostaako ruusuiselta skenaariolta? Ei, kyllä tämä on aivan perusskenaario tälle yhtiölle. Eikä tuo pessimistinen skenaario ainakaan mikään worst case -skenaario sekään ole. Siinäkin kasvu ja kannattavuus on vähänkään laajemmassa katsannossa aivan erinomaisella tasolla.
Kenties parhaiten asian kiteyttävät eri skenaarioiden terminaalikannattavuudet, sillä ne paljastavat osaltaan, millaisten oletuksien varassa ollaan. Se, että yhtiö saavuttaa pitkäaikaisesti aivan fantastisen 34 % EBIT-tason on vain “ihan perus”. Jos yhtiölle käy huonosti, ja pessimistinen skenaario toteutuu, niin onneksi kannattavuus on edelleen 24 % (joka sekin hakkaa perinteiset it-firmat aivan 100-0).
Ns. pessimistinen skenaario tuntuu vähänkään pidemmässä juoksussa minusta näistä selvästi todennäköisimmältä kehityskululta. Lähivuosina (22-23) kehitys tuskin tosin on ihan noin huonoa.
Toivon todella, että olen arvioissani väärässä - koska olisi upeaa nähdä onnistunut suomalainen tech-tähti - mutta tämä osake ei nyt lopulta päätynyt omalle ostolistalleni.