Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Oliko Inderesin ensikommentit tuloksesta jotenkin niin että Qtn oma ohjeistus tästä vuodesta on varovaisempi kuin Indereksen ennuste. Taisi toimarin haastattelu saada Mikael Rautasen uusiin ajatuksiin :slightly_smiling_face:

PS. Miten Inderes taipuu omistusmuotoon? Inderesin vai Indereksen?

1 tykkäys

Itse raapasin pienen position “kalliilla” alta kolmen kympin. Pienen koska oli kuulemma kallis. Sitähän täällä fiksummat ihmiset ovat hokeneet että kuutti juna meni jo ja nyt sijoittavien pitää ottaa huomattavaa näkemystä ja riskiä tulevasta. No joillain näillä ei ole enää sitä pientäkään positiota tästä. Mutta toivottavasti ei liikaa pelotella uusia sijoittajia tästä junasta pois.

5 tykkäystä

https://www.inderes.fi/fi/positiivisessa-kierteessa

poiminta:

image

64 tykkäystä

Nordealta päivitystä

48 tykkäystä

Tuosta alemmasta kuvasta muuten mielenkiintoinen huomata, ettei ole tuossa kv-verrokkiryhmässäkään montaa firmaa, joilla olisi korkeampi kasvu+ebit% -kombo. Kaikenkaikkiaan siis Qt:lta kovaa tekemistä ihan kansainväliselläkin tasolla!

8 tykkäystä

Sielt tuli myös SEBiltä kiva suositus

30 tykkäystä

Kertoimet vaan venyy ja paukkuu
image

7 tykkäystä

Nordea tosiaan julkaisi päivitetyn Qt-analyysinsä - tässä vielä hieman tekstiä lukujen ympärille. Suositus pysyy OSTA-tasolla, tavoitehinta nousee 98 euroon (edellinen 76 €).

24 tykkäystä

OP vähän varovainen… 89€ ja vähennä

18 tykkäystä

Täällähän ei sitten karhuilua katsota hyvällä, huh!
Täällä saa vaan puhua positiivisista asioista!

Masse pääsee kohta vielä hehkuttamaan 100e rajapyykkiä ja sitten on kyllä aihetta juhlaan kun pyöreitä pääsee juhlistamaan.

En tiedä mitenköhän normaalissa markkinatilanteessa näiden kertoimien ja TH kanssa tehtäisi? Qt kohdalla aletaan hinnoitella koko ajan kauemmas ja kauemmas kun monessa muussayhtiössä mennään “vasta” ensi vuodessa.

Qt on kyllä normaalia parempi yhtiö, jolla on skaalattavuus ja kaikki muu asiat käsissään ja sille on helppo ajatuksissa keksiä kaikenlaisia tuhkimotarinoita. Itsekin olen viimeaikoina niin tehnyt ja usko vaan vahvistuu joka kvartaali.
Tästä on kyllä helpompi maksaa kovempiakin kertoimia, mutta pelottaa vähän kurssireaktio, kun ja jos joskus aletaan normalisoitua ja korkoja nostamaan.

Itse omistan pienesti KH 35.6e paikkeilla ja silti kohta ollaan jo lähellä 200%

4 tykkäystä

Mitenköhän OP päätyy edes 89€ hintaan noin “vaatimattomilla” kasvu ja liikevoitto-%:lla.

Mielenkiintoista miten isoja eroja analyytikoiden luvuissa. Nordea ja OP ovat aina ennustaneet maltillisempaa kasvua ja liikevoitto-%:ia. Silti tavoitehinnat ovat olleet jokseenkin linjassa Inderesin kanssa.


Jep - OP:lla omat Bear ennusteet, mutta lainaa muilta bull-scenarion kertoimet :smiley:

1 tykkäys

Aivan törkeän huono raportti OP:lla minun mielestä :smiley: Käyttävät hyväksyttynä arvostuksena korkeaa EV/S 15x (2023) ja Lv% ennustavat tästä vuodesta alkaen 28%, 22%, 19%. Ihan helvetin iso ristiriita noiden kahden välillä jo.

Ja sen tietää että Qt tulee jäämään vain selvässä bear-skenaariossa tuollaisiin lukuihin. Ja silloin myös arvostuskertoimet olisivat paljon pienemmät mitä OP ennustaa.

12 tykkäystä

Vai pitäisiköhän pyrkiä esimerkiksi perustelemaan omia näkemyksiä ihan argumentein, eikä yrittää vihjailla perättömiä siitä, kuinka Rautanen nostelisi huvikseen tavoitehintoja omaa salkkua pönkittääkseen?

Eriäviä, vastavirtaan kulkevia näkemyksiä on mukava lukea, mutta tuollaisia katteettomia ja katkeria trollauksia ei varsinkaan tällä palstalla jaksaisi. Voit mennä jatkamaan sitä hommaa esimerkiksi Ylilaudan puolelle.

42 tykkäystä

En koetakkaan esittää olevani suuri analyytikko, mutta viimeisen 24h lukeneenani sekä katsoessani jaossa olevaa tietoa on todella hankala nähdä miten vähennä taso saavutetaan. On toki tosi tervetullutta tuoda myös “bearish” ajatusmaailmaa tiskiin. Totean kuitenkin saman mitä jo ylläkin, jos tavoitteita ei saavuteta tai ylitetä kuten nyt putki on jo todistanut käyvän useasti ei me puhuta varmastikkaan 89€ vaan jotain reilusti sen alle. Tästähän ollaan paljon mielestäni täällä jo keskusteltu ettei tämä arvostus taso kestä juurikaan pettymyksiä, mutta samalla todeten että jos (ja toivottavasti kun) onnistumisien putki jatkuu ollaan suuntamaassa suureen kasvuun joka antaa mielestäni varsin reilusti syytä katsoa ylöspäin suuntaavaa kurssia.

Juttelin itse eilen rapakon taakse “nörtti” sektorilla työskenteleville muutamalla kaverille. Kumpainenkaan ei oikeastaan tunnistanut aluksi QT-yhtiönä mutta kun katsoivat tarkemmin mistä on kyse oli homma heille tuttua. Mielestäni tämä kuvastaa sitä että tekniikka tunnistetaan mutta ei suoranaisesti vielä yritystä sen takana. Molempien henkilöiden taustalta sanottavaa ette sijoitus on henkilöiden harrastus myöskin, kiinnostus heräsi ja uskon että vastaavaa tulee tapahtumaan niin pienemmissä piireissä kuin myös suuremmissa.

Jos itse sanoisin jonkin tiivistyksen. Ollaan jännän äärellä, jossa seuraava pari steppiä tulee kertomaan / vahvistamaan sen että siirrytäänkö aivan omaan luokkaansa Suomalaisessa sijoitustarinassa vai jäädäänkö junnailemaan hetkeksi (itse uskon vahvasti ensimmäiseen).

8 tykkäystä

On tää Kuutti sellainen veijari, että täytyi oikein mennä katsomaan historian havinaa, milloin setä liittyi mukaan keskusteluun. Ja löytyihän se sieltä varsin alkupäästä Astonin avaamaa ansiokasta ketjua :slight_smile: :

"

MasseFoorumin aatelinen

elo -18

Qt jyrää. Kasvu ensin, sitten tuotot.:blush: :blush: "

Sedän suositus Kuutille Armon Vuonna 2021: “Kasvu ensin, sitten tuotot” :slight_smile:

Masse-setä, FA, Mitähän setä suosittelee v. 2024?? :wink: :face_with_hand_over_mouth:

37 tykkäystä

Warren Buffet on joskus todennut suunnilleen, että teemme rahaa eniten nukkuessamme. Eli uskotaan yhtiön pitkän aikavälin tekemiseen eikä vahdita kurssilaskuja ja -nousuja. Olen nukkunut kuuttien kanssa jo pitkään. Joskus 20 - 30 eurojen tietämissä tuli herättyä ja meinasin myydä, kun hinta oli noussut “liikaa”. Onneksi olin laiska enkä myynyt.

20 tykkäystä

Finanssitwitterissä ja täällä keskustelupalstalla törmää jatkuvasti näin helmiin Qt, Revenio, Talenom etc. Nää on jääny itsellä hieman tutkan alle, koska oon sijoittanut vaan Degiron kautta jenkkilään, jolla ei voi ostaa suomalaisia osakkeita :frowning: . Nyt kuitenkin eilisen Mikaelin haastiksen jälkeen olin aivan myyty. Tuli sitten avattua toiselle välittäjälle tili ja avauspositio ikiholdiin tästä 90e.

24 tykkäystä

QT:n ohjusmainen kurssikehitys alkaa puskea jo valtamediaankin. Tänään Pe HS:ssa juttu QTn menestyksestä. Tosin HS-toimittaja kompastui somasti kengännauhoihinsa ja haukkasi hiekkaa väittäen että osakekohtainen tulos oli 0.19 eur. QT vuosikertomus ilmoittaa luvuksi 0.53 eur. Tästä aasinsilta siihen että QTn kuiva kausi jatkuu eikä osinkoa tipu. Fyrkkaa säästetään viisaasti tulevia tarpeita varten. Kuiva kausi säästää suht mukavasti euroja, jos osinko jaettaisiin tavallisen pörssipuulaakin tapaan esim. 50% tuloksesta niin noin 6.5 mEur menisi osakkaille. Nyt tuo 6.5 meur lojuu QT:n pankkiholvissa odottaen aikaa tulevaa. BTW Kuutin yritysostoja tms ajatellen aika mukava asetelma on se, että QT:lla on hallussaan 306000 osaketta, mikä esim 90 eur kurssilla on siten kelpo potti jatkohankkeita ajatellen.

15 tykkäystä

Vastataas näihin ihan tänne Qt:n omaan ketjuun niin kahvihuoneessa voi keskustella välillä muustakin :slight_smile:

OldFeki, sanoit tuossa näin: “Alle sadan miljoonan liikevaihto ja yli kahden miljardin mcap vaatisi omasta mielestäni paljon enemmän liiketoiminnan oletettuun kehittymiseen liittyviä perusteluja.”

Arvostuskeskustelu on mielenkiintoinen ja jotta tämä keskustelu voitaisiin käydä perinpohjaisesti läpi niin pitäisi puhua aika paljon tämän ketjun aiheen ohi. Minulla itsellä ei ole oikein vahvaa mielipidettä tästä arvostuksesta. Klassiset P/E, EV/S jne kyllä ovat hemmetin korkeat, mutta Qt:n tarina juuri nyt on hyvin poikkeuksellinen, tässä pari esimerkkiä:

  • Qt:n liikevaihdon kasvu 2020 vuonna yllätti kaikki analyytikkotalot. Ja mieti, se ylitys tuli: se tuli kehittäjälisensseillä. Analyytikkotalot odotti pienempää kasvua josta isompi osa olisi jakelulisenssiä, mutta homma onkin niin että viime kauden tulos tulikin pitkälti kehittäjälisensseistä → Indikoi ihan selvästi paljon kovempaa kasvua mitä vielä ennen eilistä vuosikatsausta.
  • Vareliuksen puheet tästä vuodesta. Kun tiedetään Qt:n tyyli antaa ohjeistus, niin pidän jopa todennäköisenä, että tämän vuoden kasvu on oikeasti lähempänä 40 % (enkä yllättyisi vaikka menisi ylikin).
  • Qt:n kohdemarkkinoiden koko. Vaikuttaa vahvasti siltä, että tätä on aliarvoitu keskipitkällä ja pitkällä aikavälilä.
  • Kilpailukenttä. Qt on erinomaisesti asemoitunut ja on alallaan erittäin haluttu yhteistyökumppani.
  • Asiakaskunta: hajautunut ympäri maailmaa, maantieteellinen riski siis myös pieni. Asiakaskuntana maailman suurimpia ja eniten dominoivia yrityksiä.
  • Bisnes on äärimmäisen defensiivinen lähivuosille, koska suuri kysyntä ja toteutunut liikevaihto kehittäjälisensseissä TARKOITTAA vahvaa kasvua jakelulisenssissä lähivuosille. Käytännössä meillä on siis tiedossa jo kyllä selvästi kasvavaa liikevaihtoa lähivuosille olemattomilla riskeillä. Suuruusluokka (20 % vai 40 % ?) toki epäselvä.
  • Markkinatrendit ovat suotuisat ja markkina kasvaa vahvasti.
  • Yhtiö ei maksa osinkoa + Vareliuksen puheet:, → viittaa vahvasti, että tuon valtavan orgaanisen kasvun lisäksi on todennäköisesti tulossa lähiaikoina (0-2v) yritysostoja.

Näillä spekseillä, ilman mitään vinoiluja: millaisilla kertoimilla teidän mielestänne tällaista firmaa pitäisi arvostella? Minä en nimittäin tiedä, niin poikkeuksellisessa asemassa Qt just nyt on.

63 tykkäystä

Erittäin kauniisti kirjoitettu ja summattu.

Tuohon kysymykseen ei tietenkään ole yksiselitteistä vastausta. Minun mielestä se on globaali strateginen tekonologia. Sen voin sanoa, että täyteen se ei ole missään nimessä hinnoiteltu… annetaan kuutin kasvaa ja kasvaa… toivottavasti isoksi teknojätiksi ainakin näin suomalaisittain.

Lisäys: Varelius ei esim Qt Marketplacesta puhellut eilen mitään, mutta sekin on ihan selvästi tulevaisuudessa osa tuota “platform” kehitystä. Tietysti se on enimmäkseen koodareille jne. eli käyttäjäkunta ei ole “rajaton” mutta kuitenkin kiva pikku mauste

12 tykkäystä