Varelius on lukuisia kertoja maininnut, että Qt:ssa EI kvartaalioptimoida. Se on minulle ollut yksi vahva merkki pitkän jänteen viisaudesta. Samoin olen ymmärtänyt, että jakelulisenssit tuloutuvat yleensä vasta jälkikäteen, eli tuotteen lähtiessä tehtaalta.
Nyt olen sijoittajana hieman huolissani. Onko Qt:n myyjilleen asettamat, koronan etätyön tähden rakennetut kannusteet aiheuttanut liian aggressiivista myyntiä, joka muuttuu räikeäksi lyhyen tähtäimen lypsyksi? Saan kuunnella nyt toistuvaa sadattelua siitä, kuinka Qt tekee asiakkaille hankalaksi jouhevan toiminnnan ja päivä päivältä enemmän vaikuttaa myös siltä, että Qt:lla rahanteko on mennyt asiakaslähtöisyyden edelle. Tämän lisäksi jakelulisenssit pitäisi ostaa ennakkoon, kuten fyysiset komponentit. Eli kun valmistus alkaa, pitäisi olla ostettuna läjä jakelulisenssejä, aivan kuin esimerkiksi näyttöjä. Asiakas ei tietenkään voi tässä vaiheessa vielä tietää, paljonko se tulee olemaan, mutta pinten määrien ostaminen on todella kallista, joten kerralla kannattaa ostaa isompi erä niitä, vaikka tuotteet lähtisivätkin maailmalle vasta vähin erin ja pääosin tulevaisuudessa.
Alkaa kuulemma olla vaikeaa suositella asiakkialle Qt:ta, kun kehittäminen sääntökoukeroineen on tehty nyt niin joustamattomaksi ja hankalaksi. Eri päivinä tulee eri vastauksia qt:lta heille esitettyihin kysymyksiin. Myyjä sanoo yhtä, tuki toista ja asiantuntija kolmatta.
Jos näin on laajemminkin, niin laskentamalleissa tulevaisuudessa kannattanee huomioida, että jakelulisenssejä myydään osin kertaerinä ekojen tuotteiden mennessä tuotantoon. Eli jo tuotannon alkaessa oltava, kuten pitää olla fyysiset komponentitkin, kun ennen laskutettiin toteuman mukaan jälkikäteen.
Kilpailijoita tulee oikealta ja vasemmalta ja vaihtoehtoja on. Toivon totisesti, ettei Qt aja toistaiseksi tyytyväisiä asiakkaitaan tähyilemään naapureiden nurmikoita. Yön ylihän muutos ei näy, mutta aika raksuttaa.
Editoitu niistä kohdin, joissa oli väärinkäsitystä. Onneksi oli väärinkäsitystä, olin jo kohtuullisen kauhuissani, nyt enää huolissani.