Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Negapuolella: osake on tosiaan kallis lyhyellä tähtäimellä. Mikaelilta oikein hyvä video ja perustelut. Hyvää työtä.

Posaripuolella: vastoin odotuksia kilpailu ei ole lisääntynyt, markkina on jakamatta ja Qt lähtee selvästi ainoana toimialariippumattomana ja globaalina yhtiönä (markkinajohtaja) tähän rummuttamaan.

Miten tätä probleemaa olen tänään itse pähkäillyt?

  • Jos en omistaisi kuuttia jo, voisi lyhyen aikavälin heikompi tuotto-odotus todennäköisesti estää minua hyppäämästä mukaan. (Paljon riippuu tietysti myös omasta portfoliosta ja salkun tilanteesta.)

  • Kerran olen ollut mukana kuutissa jo pitkään näen jakamattomassa ja vailla merkittävää kilpailua olevassa markkinassa todella houkuttelevan lisäpotentiaalin, ja minulle tulisi suuri suru puseroon, jos nyt myisin ja jättäisin tuon potentiaalin katsomatta. Kohdallani tähän olennaisesti vaikuttaa tekemäni taustatutkimus keskeisiin suurten volyymien segmentteihin… mutta jokainen tutkikoon itse.

29 tykkäystä

Eiköhän tässä vähintään 30%kasvua haeta.

2 tykkäystä

Hyvin eilisen presentaation hypet syöty pois kurssista kun mikael vei boolimaljan pois.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi, QT on kroonisesti “kallis” osake, mikä vaikeuttaa kyytiin palaamista jos sitä rupeaa myymään. Kuitenkaan mitään negatiivistä ei ole ilmassa, muuta kuin riskinen entry hinta.

8 tykkäystä

Paljonko QT omistaa omia osakkeitaan? Ainut riskijonka näen, on väkivaltainen yritysosto! Kääk!

1 tykkäys

Mielestäni on selvää että kurssiin on ladattu valtava määrä odotuksia, mutta en itse näe syytä kevennellä omistuksia vain siitä syystä että kurssi on korkealla. Keventelen qt positiota jos jotain negatiivista ilmenee tai jotain mikä poikkeaa qt:n tavoitteista, mutta mitään tähän viittaavaa ei ole kyllä ainakaan omaan silmään osunut.

Laajan raportin luettuani alan ehkä oikeasti uskomaan tuohon lauseeseen “Qt:lla ei ole merkittäviä kilpailijoita alallaan”. En siis näe mikä quuttia tällä hetkellä estäisi kasvamasta entistä kovempaa vauhtia ja kehittymään oikeaan suuntaan. Ja tähän loppuun pitää vielä sanoa että helsingin pörssistä ei kyllä quutin lisäksi montaa firmaa löydy joilla on näin vahva etulyöntiasema muita kilpailijoita (jos niitä edes on) kohtaan.

11 tykkäystä

Eikö kuitenkin BlackBerryn QNX ole sekin toimialariippumaton? Android taas on julkaissut haarat ainakin autoihin, kodinkoneisiin ja kelloihin open source -version lisäksi.

Kaiken kaikkiaan tämä alustojen välinen kilpailu on minusta hyvin oleellinen asia kuutin jatkon kannalta nyt kun liiketoimintamallin toimivuus ei enää ole iso kysymys. Tällainen alustojen kilpailuaspekti ei ole tyypillisesti kovin suuressa painossa Inderesin analyysimallissa.

Kuluttajapuolella on tyypillistä, että yksi voittaja kerää koko potin, mutta B2B-puolella on tyypillisempää, että useat alustat pysyvät pelissä mukana.

EDIT: vastaan itse: ero on siinä, että QNX ja Android ovat käyttöjärjestelmiä. Qt taas ei ole käyttöjärjestelmä, vaan työkalu graafisten käyttöliittymien ohjelmointiin esimerkiksi näiden käyttöjärjestelmien päälle. Niinpä on olemassa myös Qt for QNX. Tämä on toisaalta hyvä, koska näin Qt ei kilpaile Googlen ja BlackBerryn kanssa, mutta toisaalta vaikuttaisi rajoittaa Qt:n hyödyllisyyttä sellaisiin sulautettuihin laitteisiin joissa on oma graafinen käyttöliittymä.

5 tykkäystä

@Aston_Livingstone oletko hahmotellut “two wheeler” markkinaa mukaan erinomaisiin markkinakoko laskelmiin? Lueskelin Cerencen press releasea jossa mm tällaista QT:llekin relevanttia - touch screenit pyörissä, yli 250 miljoonaa pyörää maailmassa seuraavien vuosien aikana:

As one of the most popular modes of transportation in China, e-bikes have long needed a significant upgrade. One of the most intelligent e-bikes on the market in China, 70mai’s Smart Electric Scooters feature a head unit with a large touchscreen that is home to entertainment and security functions as well as the central hub for information from the bike’s sensors. Leveraging speech recognition from Cerence, a number of features and functions of the Smart Electric Scooters can be controlled by voice, including navigation, music, media, local settings, and even some smart home systems.

As consumers look for increasingly green and safe transportation options, especially in the wake of Covid-19, the adoption of e-bikes and other two-wheelers is expected to accelerate. In fact, in its “ Global Two Wheeler Market: Size & Forecast with Impact Analysis of COVID 19 (2020 2024) ” report, Daedal Research predicts that more than 261 million two-wheelers will be produced from 2020-2024.

7 tykkäystä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuloskausi-lahestyy-nailla-yhtioilla-tulospettymys-voi-aiheuttaa-kurssiromahduksen/42560fc7-39e4-48d5-ac3e-0753c5ab3666

Remedy ja Qt Group ovat olleet fantastisia sijoituksia. Arvostustasot vain ovat jo niin korkealla, että välillä pohdin, mihin ne voivat nousta. Tuloskehityksestä en ole huolissani.”

3 tykkäystä

Hyvä kyssäri. Kyllä on tuohon selvitetty vastausta.

Tämän hetken 1.5mrd laitteen ekonomiassa kuutin TAM about (tässä ei siis kaikki):

  • automotive 150m näyttöä
  • 2-pyöräiset 55m näyttöä
  • fitness and health / medical 400m näyttöä
  • white goods 400m näyttöä

Tuosta kun ottaa 55milj mopoa per annum ja kertoo viidellä niin ollaan lähellä sun toimittamaa infoa.

7 tykkäystä

Pitkään markkinoilla olleena näen tässä yhtiössä kiehtovan isoa potentiaalia, semmoista johon aika harvoin törmää. Tässä yhdistyy iso markkinamurros voittavaan teknologiseen ratkaisuun. Lisäksi yhtiöllä on vahva johto ja kasvollinen sitoutunut omistaja.
Oikeaaikaiset onnistuneet kasvupanostukset ovat tehneet kaulaa kilpailijoihin joita ei edes näytä kunnolla löytyvän… Kaikki on kohdillaan.
Jos historia toistaa itseään ulkomaalaisomistus kasvaa vauhdilla ja suomalaiset omistajat myyvät liian aikaisin milloin mistäkin syystä.

15 tykkäystä

Sisältyykö tähän mahdollisesti raskaustestit ja kuumemittarit etc?

En osaa tuota sanoa. Vahva epäilys on että raskaustestiin ei laiteta vielä 3D näyttöä :sweat_smile:

Miksei kun MCU kehittyy niin esim kuumemittarit…

2 tykkäystä

Vaikka historia ei ole tae tulevaisuudesta on tätä aina ollut väärä valinta myydä.

Mietiskelin vaan, että jso homma menee putkeen, niin varmasti löytyy isoja firmoja jotka quuttia himoitsisivat, tai sitten qt voisi laajentua.

Ai kumpa voisi matkustaa 5 vuoden päähän katsomaan ja palata sitten takaisin…

3 tykkäystä

Mulle henkilökohtaisesti suurin ja merkityksellisin asia tänään oli merkittävän kilpailun lähes täydellinen puute.

Muuten rapsa ei tuonut mitään järisyttävää. Mutta kilpailun puute tässä vaiheessa on ihan uskomaton juttu.

En meinaa tajuta vielä täysin. Katson tätä 5-10v tähtäimellä eteenpäin.

17 tykkäystä

En oo vielä laajaa raporttia itse lukenut. Mutta kuulostaa hyvältä. Kovasti vaan kehittäjälisenssien myyntiä, siitä olen itse kiinnostuneina. Run time kyllä tulee sitten perästä! Viimeksi varelius ainakin sanoi, että kehittäjä lisenssit möin hyvin…

1 tykkäys

Ja se fakta, että markkina on vasta rakentumassa. Kilpailun puute ja vasta rakentuva markkina, ai että. Näiden yhdistelmä kutkuttaa juuri oikeasta paikasta.

5 tykkäystä

Liian kalliiden osakkeiden ostot ja myynnit ovat (olleet) minulle vaikeita. Salkussani on nyt myös QT, Remedy ja Revenio, QT ja Remedy tuli ostettua hieman alempaa ja nousua on nyt vähän yli 200 %. Reveniota mietiskelin vuosia ja oli aina liian kallis. Lopulta ostin pienen erän huhtikuun loppupuolella ja yllätys - nousua on nyt noin 50 %. Konetta olen ostellut ja jostain syystä sitten myynyt pois useammankin kerran. Olisi pitänyt roikkua mukana erinomaisessa yhtiössä. Taidan pitää em. kolmea liian kallista yhtiötä salkussani pitkään. Pörssimarkkinoiden hermoilu ei saa enää minua myymään. Itse yhtiöiden pitää töpeksiä tai niiden kohdemarkkinoiden rapautua, jolloin laput menee myyntiin. Tyydyn siihen, etten silloin myydessäni saa ath-hintaa.

32 tykkäystä

Itse asiassa, noihin pistetään nyt prosessoreita ja lcd näyttöjä. Hakisin linkin sulle jossei partneri olis vieressä just nyt :sweat_smile:

8 tykkäystä

Korostan vielä että vaikeinta on usein olla tekemättä mitään ja antaa sijoituksen arvon kasvaa pikku hiljaa liiketoiminnan kehittyessä. Tämä on paras tie vaurastumiseen. Jos myyt voittajasi pois, mitäs sinne salkkuun jääkään…

QT on nyt ennakoitua kovemmassa kasvussa ja veikkaan että 2025 tavoitteet menevät uusiksi vuoden sisällä.

Amazoninkin olisi voinut myydä monta kertaa viimeisen 15 vuoden aikana jos olisi ollut liian tarkka valuaation suhteen. Tätä kannattaa hetki miettiä.

Päälle vielä nykytilanne jossa halpaa rahaa on tarjolla seuraavat X vuotta.

Niin, ja kertokaa mistä niitä 15% compoundereita Helsingistä löytyy… :slight_smile:

Edit: SNOW muuten näyttää mallia jenkeissä. Buffet tarrasi kiinni hintaan 120 USD jolla trailing P/S luokkaa 80 :smiley: Kaupankäynti aukesi kuitenkin hieman korkeammalta. Hinta nyt 260. No tuossa on jo kuplan tuntua!

23 tykkäystä

Pieni kyynel vieri poskelle kun näin tuon tickerin IPO-uutisissa. Nyt meillä on Snow Software, ServiceNow (tuttavallisemmin SNow) ja Snowflake, eli SNOW. :frowning:

1 tykkäys