REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Voin kommentoida vain oman työnantajan osalta: yksi US konttori suljetaan kokonaan, ne ketä haluaa jatkossa etäillä, saa etäillä. Jos haluaa toimistolle niin eiköhän syksyllä pääse.

1 tykkäys

Askolalta hyvä tuore artikkeli MACsta: Buy Macerich Today (NYSE:MAC) | Seeking Alpha

4 tykkäystä

MPW Medical Properties Trust ollut täällä usein esillä.

Itsellä suurin REIT ja muutenkin top-3 listalla sijoituksissa, joten ilo lukea tällaisia näkemyksiä

Medical Properties Trust: A Great Stock That Just Got Better

6 tykkäystä

Onkos salkkuihin eksynyt Agree realtya(ADC)? Positiivista juttua ainakin lueskellut, viimeisimpänä:

Tuo MPW muuten myös ollut pitkään harkinnassa, josko sitäkin voisi napsaista vähäsen.

Aloittelevana REIT-sijoittajana olen hankkinut nyt itselleni MPW, AMT, WPC, DLR ja CCI. Muista vasta avauspositiot, MPW:ta olen jo pariin otteeseen tankannut. Välittäjäksi otin Degiron, jonka hinnasto mahdollistaa pienet kertaostot ja sijoitusten hajauttamisen useampaan REITiin suhteellisen pienellä joidenkin satasten kk-panostuksella. Näille on suunniteltu alustava osto-ohjelma lähikuukausille ja kesällä katsotaan missä ollaan.

Pääosin olen hakenut kasvavia ja koronaturvallisia aloja. Tarkoitus on pysyä erossa isommista panostuksista ostoskeskuksiin ja toimistoihin (WPC:n salkussa näitä on, mutta niiden osuus jää omassa kokonaisuudessani pieneksi) vaikka niiden hintataso onkin houkutteleva. Teen riskisemmät haut mielummin osakemarkkinoille, jossa tunnen oloni kotoisammaksi. Kuitenkin laajennukset residential ja industrial REITeihin vielä kiinnostavat. Olen katsellut ensinmainituista EQR, ESS ja AVB, sekä jälkimmäisistä STAG ja PLYM. Mainituista pari voisi lisätä ohjelmaan lopputalven/alkukevään aikana.

Sen verran märkäkorvaksi itseni tunnen REIT-maailmassa, että otan mielelläni kommentteja vastaan sekä valinnoistani että harkinnassa olevista.

2 tykkäystä

Uus artikkeli Riocanista.

5 tykkäystä

Algot vissiin mieltää nämä kaksi kohtuu samanlaisiksi firmoiksi :slight_smile: Omassa seurantalistassa kaikki muut reitit punaisella, mutta nämä pari mreitiä vihertää.

WPC ja MPW myös omien suosikkieni joukossa, molemmat kohtuullisen vähäriskisiä, hyvä osinkotuotto ja kuitenkin kasvupotentiaaliakin löytyy. Residentialien osalta kaikki mainitsemasi ovat omasta mielestäni laadukkaita nimiä. Itselläni portfoliossa sektorilta AVB ja CPT.

Olen pyrkinyt hajautuksessa siihen, että kustakin REIT-alasektorista olisi salkussa (ainakin) kaksi yritystä, hieman ehkä erilaisilla profiileilla (kuten AVB:n ja CPT:n osalta toisella painopiste coastal marketissa ja toisella sun beltissä).

Industriaalien osalta salkussa STAG (joka näyttää pärjäävän hyvin, vaikka sijoittaakin enemmän B-luokan kiinteistöihin moniin muihin verrattuna) ja myös iso paino WPC:ssä tuo kattavuutta ko. alasektoriin. PLYMiä en tunne tarkemmin, myöskin “Digi-REITteihin” pitäisi syventyä hieman enemmän.

2 tykkäystä

Onko NYMT:sta jotain analyysia saatavilla kitsaalle asiakkaalle? Omistajan saama kassavirta on efektiivisesti korkea, mutta vuosien saatossa ko arvopaperi, joka ei taida teknisesti olla osake, on tuottanut omistajalle heikosti. Nopeat neljänneksen laskut eivät ole historiassa tavattomia.

Ylipäänsä olen lukenut tätä palstaa intensiivisesti foorumilta ja laatu on korkea, kiitos kirjoittajille!

1 tykkäys

Seekingalphassa välillä tulee analyysejä. Voi joutua väijymään että ehtii huomata ajoissa ennen kuin menevät maksumuurin taakse (kitsaus mainittu :slight_smile:).

Yleisesti ottaen mortgage REITit eivät sovellu pitkään pitoon, vaan osinkotuloihin ja lyhytaikaiseen pitoon.

1 tykkäys

Mitä NYMTiin tulee, on se maksanut koronavuotta lukuun ottamatta vähintään 80 centin vuosiosinkoa vuodesta 2007 tähän päivään. Tällä hetkellä osinko puolet normaalista (40 cnt), mutta firmalla olisi ollut koko ajan kykyä maksaa täysi osinko. Kassassa tällä hetkellä 706 miljoonaa ja odottavat vain tilanteen tokenemista. Arvelevat, että seuraava osinko maaliskuussa nousee 10 cnt / kvartaalista 12,5 cntiin per kvartaali.

Ainakin kommenttipalstoilla pitävät NYMTiä arvossaan.

2 tykkäystä

Jep, itsekin pidän NYMT:ä laatufirmana. Mutta kuten sanoin, ei sovellu pitkään pitoon “arvon tuottajana”.

1 tykkäys

Tuo on vahva track record. Kysymys lienee nyt siitä jatkuuko tämä vai johtuiko tuo positiivinen performanssi korkojen pitkästä laskutrendistä. Vai onko niin että USA:n korkojen pohjakosketus (ja todennäköinen tuleva pitkä nousutrendi) muuttamassa trendin negatiiviseksi NYMT:lle. En tiedä itse mikä on vastaus tähän kysymykseen.

Itse ostin myös pienen position tätä paperia hiljattain.

Tuo taktiikka kyllä edellyttää ylisuurta itsevarmuutta. Miten maallikkosijoittaja voisi arvata tulevan kurssikehityksen ja trendin paremmin kuin “markkinat” jotka ovat täynnä ammattilaisia? Maallikon ainoa (ja iso) etu on mahdollisuus pitää yli laskumarkkinoiden ja ostaa laskumarkkinasa kun ammattilaisten vatsat ovat ruikulilla ja duunipaikka on katkolla vuosisyklissä. En missään tapauksessa usko että kukaan täällä osaa tehdä rahaa mREIT:llä myymällä juuri oikeaan aikaan.

Eipä voikkaan arvata, siksi voi seurailla analyysejä ja näitä ammattilaisia, esimerkiksi https://seekingalpha.com/author/colorado-wealth-management-fund. Mutta tässäkin on se ongelma, että käytännössä pitäisi maksaa palvelusta. Muuten analyysit saa viikon myöhässä ja se voi olla jo kohtalokasta.

Fair enough. Tosin aika paljon pitää laittaa CWM:n tai vastaavan osaamisen varaan jos sen perusteella ostaa ja myy. Markkinan ajoittaminen kirurgisella tarkkuudella on hankalaa hommaa. Ainoa asia mikä käsittääkseni toimii saletisti on “buy the dip” kun puhutaan kunnon pudotuksesta markkinan tasolla.

Miten on veikkaus NYMTin kurssin suhteen jos oletetaan kvartaaliosingon nousevan 10cnt–> 12,5 cnt… Nouseeko kurssi about samoissa suhtein tarjoten taas sen 10-12% tasaisen tuoton niille jotka lähtevät vasta seuraavalta pysäkiltä matkaan? Eli määrittyykö kurssi about yksi yhteen tuon 10-12% osingon mukaan? Tämän jälkeen kurssi piirtää about suoraa viivaa taas seuraavaan osingon muutokseen? Itsehän olen sinkosijoittaja, joten osingon- ja arvonnousu olisi vain hyvä kaupan päälline nykyosingolle :laughing:

Tähän liittyen hyvin avattu kirjoitus SeekingAlphassa, by Rida Morwa

Esim MPW antiin liittyen kurssi dippasi sinne antihintaan 20,05$ ja vähän allekin, mutta pinkoi sen jälkeen ripeästi takaisin ylöspäin
image

Jos hyvistä REITeistä siis jatkossa tulee anteja, niin vinkkejä tänne palstalle.
Otetaan yhdessä hyöty pois :wink:

9 tykkäystä

Huh, Macerich ampaisi raketin lailla ylös, nyt taulussa +26%. Mitään uutista mikä tämän selittäisi en ole nähnyt. Ehkä shorttarit ovat joutuneet ostelemaan lappuja takaisin? Saas nähdä onko nousu miten pysyvää, volaa MACissa kun on muutenkin aika lailla. Positiivinen signaali joka tapauksessa pitkää juoksuakin ajatellen.

Tulee vaikutelma että raha hakeutuu nyt myös vakaampiin arvoperusteisesti halpoihin kohteisiin. Rotaatiosta ei ehkä voi vielä puhua kun teknot nousevat samaan aikaan. Mutta ainakin reitit ovat alkaneet tässä kohtaa selvästi kiinnostamaan osaa sijoittajista. Vähemmän volatiili SPG nyt +4%.

1 tykkäys