Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Tämä ketju on jatkoa kommentille: Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1) - #10422 käyttäjältä Relaaja.

Edellinen ketju:

9 tykkäystä

Ensimmäiset 10 000 viestiä täynnä. Kiitos kaikille kanssakeskustelijoille monipuolisesta keskustelusta ja ketjun laadun ylläpitämisestä!

Jossei moniprojektimalli johda kassavirran kasvuun, niin ainakin se on johtanut ketjun viestimäärän kasvuun :smiley:

63 tykkäystä

Remedy on noudattanut osittain tiedonantopolittikkaansa.

  • Johdonmukaisuus ja jatkuvuus ovat toteutuneet.
  • Tasapuolisuus ei ole toteutunut. Esimerkiksi on järjestetty analyytikkokeskusteluja, joista ei ole annettu tallenteita (jo kuuluisa siteeraus Tero Virtala small cap -seminaarissa: "Ei meille ole niin väliä, myykö peli 3 vai 5 miljoonaa kopiota. 3 riittää osoittamaan meille, että teemme laadukkaita pelejä”).
  • Pelien myyntimäärät ovat olennaista tietoa. Silti tätä tietoa ei ole annettu viivytyksettä. Johdon pitää kertoa selkeästi vähintäänkin syy, miksi tietoa ei ole annettu. Missään ei ole kerrottu avoimesti, että olisi jokin salassapitosopimus. Ja jos olisi, niin Remedy olisi menetellyt vastoin tiedonantopolitiikkaansa allekirjoittaessaan sellaisen sopimuksen.

Kauniita sanoja:
Tiedonantopolitiikka - Remedy Investors (remedygames.com)

Toimitusjohtajan on kovin helppoa unohtaa piensijoittajat. Me voidaan olla kiltisti hiljaa tai ajaa asiaamme. Roastissa olisin toivonut kunnon grillausta. Ymmärrän, ettei Inderesillä ole siihen varaa. Mutta nyt täällä porukat on tulisilla hiilillä keskenään :fire: :fire: :fire:. Tero Virtalaa varmaan naurattaisi :joy:

10 tykkäystä

Mikään. Salassapitosopimus. Ei. Täysimääräisesti. Estä. Sijoittajien. Ohjeistamista.

Mikäli Konecranes saisi 5-vuotisen 100 m€ tilauksen Stora Ensolta, niin asiasta voisi tiedottaa vaikkapa seuraavalla tavalla:
“Konecranes on tehnyt monivuotisen sopimuksen suomalaisen top 3 metsäsektorin yrityksen kanssa. Sopimuksen johdosta nostamme vuoden 2024 liikevaihdon ohjeistuksen ala- ja ylälaitaa 40 M€…”

Pelien tarkasta myynnistä tiedottamisesta yleensä sovitaan julkaisijan kanssa ja jos sieltä ei saada lupaa (en usko että Remedy on edes kysynyt), niin aina voidaan ohjeistaa vaikkapa haarukka vuoden 2023 kokonaispelimyynneistä kappalemääräisesti tai vuoden 2023 liikevaihdosta. Kyse on tahtotilasta.

??? Mun julkisesti lausutut myyntiennusteet AW2 osalta ovat analyytikkokonsensuksen yläpuolella ???

On velvollisuus antaa numeeriseen ohjeistukseen liittyviä tulosvaroituksia. Huomioi erityisesti boldaamani kohta:

Tulosvaroituksella tarkoitetaan liikkeeseenlaskijan tiedotetta siitä, että sen tulos tai taloudellinen asema katsauskaudella poikkeaa sen aikaisemmin julkisesti ennakoimasta tai mitä sen muista aikaisemmin julkistamista tiedoista voidaan perustellusti päätellä ja että kyseinen muutos on niin olennainen, että se täyttää markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (MAR) mukaisen sisäpiiritiedon määritelmän. -Finanssivalvonta

Numeerisen ohjeistuksen puuttumisen laillisuutta ei käsittääkseni ole koskaan testattu oikeudessa ja pörssiyhtiöille pakollisten julkaistavien tulevaisuudenäkymien tarkkuuteen ja esittämismuotoon liittyy tällä hetkellä suuri harmaa alue, jonka vuoksi jokainen yritys de facto ennustaa miten huvittaa.

Tämä on tautologiaa, jossa laitetaan Berkshire ja Wincapita samalle viivalle. Se että voit aina myydä osakkeesi (kiitos siitä taivaan tähden) ei ole mikään perustelu tehdä sijoittajaviestintää huonosti.

Pörssiyhtiön tärkein sidosryhmä ei tietenkään ole työntekijät, yhteistyökumppanit, asiakkaat, hallitus, tai suuromistajat vaan kaikki omistajat tasavertaisesti. Myös ne halveksimasi treiderit. Yrityksen omistajien eli kaikkien osakkeenomistajien etu, menee suvereenisti kaikkien muiden sidosryhmien ylitse. Tämä on sitä aitoa vastuullisuutta johdolta, että ovat vastuussa omistajille.

Suomessa on paljon pienyrityksiä joissa ajatellaan, että riittää kun hallitus ja muutama suuromistaja on tietoinen mitä yhtiössä tapahtuu ja julkinen tiedottaminen nähdään pakollisena pahana. Negarien antamista jopa tunnutaan pelkäävän. Siis pelätään kertoa omistajille mitä heidän omistamassaan yhtiössä tapahtuu! Vääriä toimintamalleja vastaan pitää jatkuvasti yrittää taistella kaikilla mahdollisilla alustoilla ja ottaa takaisin se valta, mikä sijoittajille oikeutetusti kuuluu yhdenkin osakkeen omistuksella. Tietysti joudun hyväksymään että tällainen ajattelu on idealismia, mutta minusta on kuvottavaa jos näitä epäkohtia pidetään toivottuina ja jopa hyvänä ja vastuullisena tapana toimia. Kaikki osakkeenomistajat eivät joutuneet odottamaan Controllin myyntilukuja yli vuoden, vaan voidaan perustellusti olettaa, että sisäpiirin osakkeenomistajat tiesivät asiasta huomattavasti sinua ja minua aiemmin.

36 tykkäystä

Sellainen tuli mieleen, että onko Remedyllä mitään velvoitetta Alan Wake 2 myyntien osalta antaa tulosvaroitusta muuten kuin, jos käy niin, että se myisikin nyt aivan hemmetisti ja täten Remedylle tuloutuisi jo paljon liikevaihtoa. Mikään muu skenaario Alan Wake 2 kohdalla ei varmaan vaatisi tulosvaroitusta?

3 tykkäystä

Mielestäni todellisuus ei ole välttämättä niin mustavalkoista Remedyn sijoittajaviestinnästä kuin mitä keskustelun perusteella voisi olettaa. Heitän oman mielipiteeni.

Onko Remedyn nykyinen sijoittajaviestintä sijoittajan edun vastaista? Kyllä ja ei. Nykyinen sijoittajaviestintä kärjistää sisäpiirin ja kaduntallaajan tiedon asymmetriaa. Toisaalta - tämän hyväksikäytöstä onneksi tosin on lainsäädäntöä, ennakkotapauksia ja toteutuneita tuomioita.

Asian tekee ongelmalliseksi yhteistyö julkaisijan kanssa. Julkaisijalla lienee suurempi sananvalta pelin taloudellisiin tavoitteisiin - mm. tämän perusteella he päättävät tekevätkö sopimuksen pelinkehittäjän kanssa ja millä ehdoin. Lienee täysin mahdollista, että peliyhtiöllä on tosiasiallisesti aivan eri odotukset myynnistä, kuin mikä on yhdessä sopimukseen määritetty. Sopimuksellisesti sitoudutaan näihin taloudellisiin tavoitteisiin sekä tulonjakautumisen ehtoihin sekä säädettäneen sopimussanktiot salassapidosta.

No miksi näitä julkaisija ei halua kertoa pelimyynnistä? Siksi, että julkaisijabisneskin lienee brändäysbisnestä. Mielikuva osaavasta ja menestyksiä taikovasta julkaisijasta saa pelinkehittäjät tekemään sopimuksia ja osan pelinkehittäjiä ottamaan vastaan huonompia kuin mitä ehkä pitäisi. Silloin kun myyntitavoitteet ei ole vielä saavutettu tai niiden saavuttamiseen liittyy vielä epävarmuutta, ei näistä viestiminen liene julkaisijalle edunmukaista. Voi tietenkin olla muita syitä. Ei ole mikään AAA “alan standardi”, että 1M milestone julkaistaan aina tai ensimmäisenä. Esim nyt H2/2023 julkaisuista Assassin’s Creed: Miragesta ei ole ilmoitettu muuta kuin, että paras next-gen launchi. Armored Core: VI myynnistä ilmoitettiin 2.8M myydyn kopion yhteydessä. Robocop ilmoitti n. 450k myynnistä 2 viikon jälkeen. Mortal Kombat 1 julkaisi 3M rajapyykin.

Jos kiinnostaa miltä julkaisijasopimukset voivat näyttää, voi lukea alla olevan artikkelin, jossa eräs julkaisija avaa julkisesti oman sopimuspohjansa. Ja tässä ei ymmärtääkseni ole kysä mistään AAA-julkaisijasta. Oletan, että AAA pelien sopimukset ovat huomattavasti kompleksisempia.

Suosittelen lukemaan, seuraukset voivat olla erittäin karuja sopimusrikkeestä. Salassapidettävän tiedon määritelmä näyttää maallikon silmini lavealta. Samalla, ellei tehdystä sopimusrikkeestä saada sovintoa osapuolten kesken, voi pelinkehittäjän sopimusrike esim. johtaa rojaltien tilitysten lakkauttamisen pelinkehittäjälle tai pahimmillaan IP-oikeuksien siirtämiseen veloituksetta julkaisijalle, ellei pelinkehittäjän palauta kehitysmaksuja takaisin julkaisijalle.

Tämä asettaa julkisesti listatun pelinkehjittäjän sijoittajaviestintään aikamoisen kommervenkin.

Jos pelinkehittäjä julkaisee tarkkoja myyntiodotuksia tai myyntitietoja ilman julkaisijan lupaa, voi tämä asettaa pelinkehittäjän merkittävän osan liiketoiminnastaan vaakalaudalle - ykisprojektistudiot käytännössä koko liiketoimintansa.

Onko siis tässä tilanteessa sijoittajan edun mukaista saada mahdollisimman tarkkaa tietoa sen riskin kustannuksella, että sijoituskohde menettää sen seurauksena merkittävän osan arvostaan?

Tämä on se ongelma niin kauan kuin listattu peliyhtiö tekee yhteistyötä julkaisijoiden kanssa.

Sanotaanko nyt samalla kuitenkin niin, että jos Remedy strategiansa mukaisesti pystyy kasvattamaan asemaansa arvoketjussa ja jokin päive julkaisee kehittämiään pelejä itsenäisesti, olen heti seuraavana @Pohjolan_Eka n perässä tervan ja höyhenten* kanssa, jos sijoittajilta tässä tilanteessa pimitetään tietoa pelimyynneistä tai vastaavasta tärkeästä tiedosta.

“Shrödingerin salassapitosopimus”

Jos alkaa puhumaan salassapitosopimuksen olemassaolosta, joka siis on osa julkaisusopimusta, lienee niin että rikkoo salassapitosopimusta, koska puhuu julkaisusopimuksen yksityiskohdista. Ei siis kukaan salassapitosopimuksen allekirjoittanut välttämättä voi suoraan sanoa, että on sellaisen kirjoittanut. En ole lainoppinut, joten saa mielellään korjata, jos tulkintani on väärä.

Tämä menee samaan laariin, että onko sijoittajan edun mukaista, että Tero menisi möläyttämään julkaisijasopimuksen yksityiskohdasta, kun sille voi olla pahimmillaan poskettoman vakava seuraus.

Todettakoon kuitenkin, että kaikki muu paitsi julkaisemani linkki on spekulaatiota. En työskentele tai ole koskaan työskennellyt pelialalla, enkä tunne julkaisusopimusten, pelinkehityksen tai julkaisutoiminnan yksityiskohtia muutoin kuin mitä on sijoittamisharrastuksen yhteydessä tullut vastaan, kuten linkkaamani artikkeli.


*Kuvainnollisesti.
The image of a tarred-and-feathered outlaw remains a metaphor for severe public criticism (Wikipedia)

34 tykkäystä

Pakko sen verran kommentoida vielä tuohon myyntimäärien julkaisuun, kun en huomannut että kukaan olisi tarttunut Teron roastissa, ehkä hieman rivien välissä mainitsemiin syihin. Eli Tero sanoo, että heillä ei ole tarvetta “nostella häntää” vielä tässä vaiheessa niin kuin joillakin muilla. Eli peli myy odotusten mukaisesti, ja nyt on tulossa Game awards, ehkä jotain pystejä sieltä ja new game+, eli myyntimäärien ilmoittaminen voidaan pitää markkinointiarsenaalissa ja käyttää sitten kun pöhinä pelin ympärillä muuten hiljenee ja nostella sitten sitä häntää. Siellä taitaa olla kuulkaas ihan markkinointistrategia, eikä vedellä naruista ihan summittaisesti ;D

33 tykkäystä

Kiinnitin itse asiassa ihan samaan huomiota ja optimisesti ajateltuna tuo on osa PR-ja markkinointisuunnitelmaa: peli lanseerataan loppuvuodesta, peliarvostelut on erinomaiset ja nostaa hypeä, heti perään alkaa tulla vuoden peli -listauksia ja gaalashortlistejä ja peli tuntuu muutenkin keräävän ansaittua mediaa mukavasti. Gaalaähkyn ja muun jäljiltä PR-sade alkaa varmaan pikku hiljaa hiipua ja jotain lisää tarvitaan sitten siinä vaiheessa.

Voisikin kysyä että olisiko upeiden myyntilukujen kertominen tuonut tässä kohtaa merkittävää lisäkysyntää erinomaisten arvioiden ja näkyvyyden päälle vai olisiko nämä kaksi asiaa paketoitu ja varsinaista lisäefektiä isossa mittakaavassa ei olisikaan saatu muuhun kuin hetkellisesti osakekurssiin? En tiedä mutta Remedyllä ja Epicillä joku varmaan jotain tietää pelien PR:n ja myyntihännän optimoinnista.

Pessimistinen näkökulma toki on juuri se että myyntilukujen kertomista väistellään vedoten sopimuskoukeroihin ja hype on lähinnä kivaa somepöhinää mutta mitään fyrkkaa ei ihan hetkeen tai ainakaan odotusten mukaan ala kertyä Remedyn tilille. Ja jonkin verran vähän vastaavalla alalla toimineena toki tiedän kokemuksesta että ns. ”menestystiedotus x ajan päästä uuden tuotteen julkaisusta” on aika peruskauraa joten siinä mielessä pientä kysymysmerkkiä on ilmassa kun kommentointi on näin hähmäistä.

8 tykkäystä

Viime hetken TGA-ennakko.

Vaikka pari pv sitten tilanne oli tasainen, on Baldur’s Gate 3 valitettavasti lähtenyt laukalle.

Kokonaistilanne Game of the Year -palkintojen osalta ennen TGA:ia:

Baldur’s Gate 3 - 18 (Media Outlets: 14 | Readers’ Choice: 4)
Alan Wake 2 - 8 (Media Outlets: 7 | Readers’ Choice: 1)
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - 7 (Media Outlets: 7 | Readers’ Choice: 0)

Viimeiset 2vrk ovat siis olleet Baldur’s gate 3:n ylivoimaa. Valitettavasti voitti myös GameSpotin GOTY:n. Tämä oli tärkeä kamppailu, kun oli yksi harvoja isompia pelimedioita, joka antoi Alan Wake 2:lle täyden 10/10 kriitikkoarvostelun.

Toisaalta, onhan tuo Zeldan kanssa tasoissa oleminen (tässä varhaisessa vaiheessa) jotain, mihin ei olisi ihan heti ensimmäisenä uskonut vielä muutamia kuukausia sitten :smile:

Katsotaan, mitä yö tuo tullessaan.

Lähde: (1)

18 tykkäystä

Oma ennustukseni on että AW2 pokkaa jokusen pystin, mutta GOTY menee ennakkosuosikille (Baldur’s Gate 3). No, muutaman tunnin päästä tuo selviää, toivottavasti olen väärässä.

1 tykkäys

Kyllä siinä olisi internet myrsky valmiina, jos AW2 päihittäisi BG3:sen. Yhtä aiempaa viestiäni siteeraten, ei ole kovin huono asia olla 2. tai 3. Open Criticin kaikkien aikojen parhaaksi äänestettyä peliä vastaan. BG3 tulee voittamaan oikeutetusti. Taisi olla Puhakin jo henkisesti valmistautunut:

Näkisin että Old God of Asgardin / We Sing esitys voi olla se aliarvioitu valokeila joka tuo AW2:sen esiin ikimuistoisella tavalla, jos esitystä on saatu yhtään pelissä nähdyn tasolle. Tuo on kyllä järkyttävän iso tuotepromootio noin isolle kohdennetulle (pelaajat) yleisölle, jos liikutaan odotetun 100 milj. katsojan paikkeilla + verkostoefektit.

Tänne oli tullut aika paljon keskustelua myyntiluvuista ja niiden ”pimittämisestä”, ja kaikkien viestien sisältöä toistamatta sanoisin, että täällä on aika hyvin onnistuttu arvioimaan haarukka jo toteutuneille myynneille ja tuntuu myös tässä kohtaa oikeutetulta Terolta (jos nyt halutaan vähän suhteettomasti kohdistaa häneen tämä päätös) odottaa TGA ja joulumyynti ohi. Mm. Epic Game Storessa on vielä tulossa toinen kierros -30 % alennuskuponkeineen joulumyynnin osalta menneiden Black Friday kuponkien lisäksi. Myyntilukuja saadaan aika varmasti viimeistään Q4 osalta. Jos ei niin sitten homma menisi Ekan kuvaamaksi piilotteluksi.

Tätä vuotta ei ole myöskään turhaa siteerattu upeaksi vuodeksi pelijulkaisujen osalta ja backlogia ja pelattavaa pelkästään 2023 H2 äärimmäisten hyvien julkaisujen osalta on paljon ja AW2 vuoro tulee myös vähän eri järjestyksissä pelaajilla vastaan. Pitää vielä nostaa esille, että AW2 ei ole ollut vielä kertaakaan alennuksessa ja saanut omien arvioineni (löytyy edellisistä viesteistäni ja muidenkin) kyllä hyvän startin.

Nautitaan nyt show’sta.

10 tykkäystä

Best Narrative: Alan Wake 2

Ainakin yksi pysti saalistettu.

64 tykkäystä

Best Art Direction: Alan Wake 2

57 tykkäystä

“And with all due to respect to Halsey, Sting, and Imagine Dragons, this lineup made every musical guest from previous years look like babies.”

Täytyy kyllä nostaa hattua kotimaiselle osaamiselle. Ei ole ihan helppoa erottua edukseen tuossa joukossa. Kova.

34 tykkäystä
42 tykkäystä

Best Game Direction: Alan Wake 2

:trophy: -laskuri tähän mennessä : 3

54 tykkäystä

GOTY: Baldur’s Gate 3

Vähän niin kuin saattoi arvata.

Mutta ei kolme pystiä ole tässä kisassa todellakaan huono suoritus. :+1: - Voisi jopa sanoa että voitti niissä kategorioissa joissa se oli täysin perusteltua ja pysti meni sivu suun silloin kun tarjolla oli perustellusti parempi ehdokas. Ehkä pysti äänisuunnittelusta olisi vielä saattanut olla otettavissa, mutta näin tällä kertaa.

69 tykkäystä

Analyytikon aamukatsauskommentit. :point_down:

24 tykkäystä

Remedy Entertainment Oyj Lehdistötiedote 8.12.2023 klo 08.00

Palkitun Alan Wake 2:n New Game Plus -tila julkaistaan 11.12.

Kriitikoiden ylistämä jatko-osa voitti The Game Awardsissa useita palkintoja, mukaan lukien paras tarinankerronta ja paras ohjaus.

Remedy Entertainment ja Epic Games Publishing ovat tänään ilmoittaneet, että “The Final Draft”, Alan Wake 2:en paljon toivottu New Game Plus -tila, on saatavilla kaikille alustoille 11.12. Uusi ilmainen päivitys tulee sen jälkeen, kun Alan Wake 2 voitti parhaan ohjauksen, parhaan tarinankerronnan ja parhaan kuvasuunnittelun palkinnot The Game Awardsissa, ja oli tapahtumassa eniten ehdokkuuksia saanut peli.

Tilaisuudessa kotimainen Poets of the Fall esiintyi fiktiivisenä Old Gods of Asgard -bändinä esittäen supersuosituksi nousseen Herald of Darkness -kappaleensa Alan Wake 2:sta. Alan Waken näyttelijät Ilkka Villi ja Matthew Porretta nousivat lavalle esiintymään yhdessä Remedyn luovan johtajan Sami Järven ja näyttelijä David Harewoodin kanssa toistaen näin ikimuistoisen kohtauksen itse pelistä.

“The Final Draft” sisältää uuden lopetuksen Alan Waken 2:n tarinalle, joka varmasti herättää omistautuneiden fanien spekulaatioita ja teorioita. Uusia tarinaelementtejä löytyy myös videoiden ja manuscript-sivujen muodossa, jotka on lisätty New Game Plus -kokemukseen. New Game Plus -tilan avaaminen ja “The Final Draftin” kokeminen vaatii yhden Alan Wake 2:n läpipeluukerran. Pelaajat säilyttävät kaikki ensimmäisen pelin aikana ansaitut aseet ja hahmopäivitykset. Ne tulevat tarpeeseen, kun pelaajat yrittävät vastata uuden Nightmare Difficulty -vaikeustason äärimmäiseen haasteeseen. Pelaajien on valmistauduttava voimistuneisiin vihollisiin, jotka vievät heidän taitonsa äärirajoille.

Alan Wake 2 vie pelaajat psykologisen kauhutarinan äärelle kahden pelattavan hahmon näkökulmasta. Saga Anderson panee henkensä likoon selvittääkseen kauhean murhamysteerin Tyynenmeren luoteisosassa, kun taas Alan Wake yrittää kirjoittaa todellisuuttaan uudelleen paetakseen New Yorkin kauhujen täyttämästä Dark Placesta.

Katso Alan Wake 2:n Accolades-traileri

Alan Wake 2 hyödyntää täysin nykyaikaisten pelikonsolien ja tietokoneiden tehot. Remedy Entertainmentin kehittämällä Northlight-pelimoottorilla pelaajat kohtaavat pelottavia yliluonnollisia vihollisia epätoivoisissa tilanteissa, jotka ovat täynnä jännitystä ja yllättäviä käänteitä. Saga Anderson ja Alan Wake ovat kaksi sankaria kahdessa erillisessä todellisuudessa, jotka liittyvät toisiinsa tavoilla, joita kumpikaan ei voi ymmärtää.

40 tykkäystä

Tuossakaan tiedotteessa ei puhuttu mitään myyntimääristä ja jos ei ole kykyä todeta, että AAA peli myynyt vihdoin yli miljoona kappaletta, niin oma tulkintani on yhä se, että myynti olisi alle tuon vaikkakin odotus on yli 2 miljoonaa myytyä kopiota tälle vuodelle.

1 tykkäys