Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Arvostelujahan on jo putkahtanut muutenkin enemmän ulos, Opencritic on listannut muutaman:

Valitettavasti Remedyn kampanja vaikuttaa olevan parhaimmillaan meh/ok-ish tasoa, eli ei tämä nappiin ole mennyt.

Joku varmasti tämänkin ohittaa olankohautuksella, kun rahat on tästä projektista saatu tilille. Itse kuitenkin lähtisin pohtimaan, että mitkä syyt ovat tähän huonoon suoritukseen johtaneet ja miten tämä vaikuttaa tulevaisuuden projekteihin? Esim. kuinka suuri vaikutusmahdollisuus Remedyllä on ollut tuohon yksinpelikampanjaan? Ovatko he saaneet päättää juonen täysin itsenäisesti, eli kuinka tiukat vaatimukset ja ohjaus julkaisijalta on lopulta saatu?

Control oli osuma, mutta enemmän skeptisille vähitellen alkaa näyttämään siltä että kaikki muut eivät ole ja samalla voi hieman laskea tulevien projektien odotuksia? Pelialalla on nähty, että olet juuri niin hyvä kuin viimeisin julkaisusi.

36 tykkäystä

Remedyn omat pelit ovat järjestäen 3rd person perspektiivin “seikkailuja”. Tämä oli ensikosketus 1st person räiskintään, joten katson tätä läpi sormieni.

3 tykkäystä

Eikö Max Payne ollut käytännössä räiskintä?

1 tykkäys

En nyt ihan puhtaasti tuolla linjalla olisi. Monet pelifirmat tekevät ostopalveluna heikompaa kamaa kuin omat IP:nsä. Esimerkkinä firmat kuten Platinum Games, joka on välillä tehnyt hirveitä arvosteluita saaneita lisenssipelejä (The Legend of Korra ja Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan) ja sitten välillä taas Bayonettan ja Nier Automatan kaltaisia helmiä. Jälkimmäisistä peleistä heidät kuitenkin loppupeleissä muistetaan.

4 tykkäystä

En nyt välttämättä viitannut viestilläni siihen, että Remedyn oman tavaran laatu olisi yhtä huonoa kuin tässä CrossfireX-projektissa. Toki tämä herättää hieman kysymyksiä ns. yhden hitin ihmeestä (en nyt tässä vähättele Remedyn aiempia pelejä, mutta mielestäni Control on tuonut heidät takaisin ns. pinnalle). Luotto heidän tekemiseensä on ainakin itsellä säilynyt.

Tällä foorumilla on kuitenkin esim. noin viikko sitten heitelty, että Remedyhän voisi kehittää seuraavan Max Paynen Rockstarille. Itse pidän ja pidin tätä epätodennäköisenä, mutta en myöskään näe tätä CrossfireX-projektia mitenkään hyvänä mainoksena tuleville kehitysprojekteille.

4 tykkäystä

Eipä tuosta mitään positiivista voi repiä, mutta jos päävalitus on että ohjaustuntuma ja ammuskelu on samanlaista kuin moninpelissä joka on huonoa, voi olla että Smilegate on ohjannut tekemään juuri samanlaisen tuntuman kuin moninpelissä ja siinä ei alihankkia mahda muuta kuin tehdä työtä käskettyä.

Nämä arvostelut kyllä valitettavasti kertovat miksi markkinointi on jäänyt länsimarkkinoilla nolliin. Ei mitään uskoa että tämä pärjäisi länsimaissa ja ilmeisen selvästi ei myöskään ole ollut varsinaisesti se kohde Smilegatella.

No, tarjoilee halpaa lappua lyhyellä aikavälillä kun jotkut dumppaavat ns. huonoihin uutisiin. Vaikutus viivan alle hyvin lähellä nollaa koska tämä oli alihankinta ja rojalttiodotukset ovat ennusteissa olemattomat tämän projektin osalta. Enkä lukisi edes signaaliksi että Remedy ei osaisi yhtäkkiä tehdä pelejä ja tulevat projektit olisivat jotenkin vaakalaudalla…

15 tykkäystä

Joku muotoilikin jo aiemmin täällä tähän suuntaan, että Crossfire oli Remedylle oman aikansa projekti jolla saatiin tasaista kassavirtaa ja defensiivisyyttä samalla, kun Controlia tehtiin ja Vanguardia laitettiin alulle. Jos miettii, missä tilanteessa yhtiö oli siirtyessään moniprojektimalliin joskus 2016 ja kuinka suuria riskejä tuossa siirtymässä on aikoinaan ollut niin kaikki on mennyt todella hyvin.

Päätellen viime aikojen suorastaan röyhkeän hyvistä diileistä Remedyn näytöt ja asema pelimarkkinan kehittäjien joukossa on enemmän kuin erinomainen, riippumatta siitä miten Crossfiren kanssa käy.

80 tykkäystä

En nähnyt yhtäkään arvostelua missä olisi mainittu, että ohjaustuntuma ja ammustelu olisivat samat kuin moninpelissä. Ei se ole edes mahdollista, pelimoottorikin on täysin eri. Ongelmat ovat aivan muualla. Sekin kyllä yllätti miten pitkään Remedy on projektissa ollut, kun kerta kampanja kestää vain jotain 2 x 2 tuntia. Se on todella lyhyt mitta, eikä voida puhua senkään puolesta mistään AAA-pelistä.

Projekti oli varmasti kaukana mistään intohimoprojekti. Kaikesta päätellen ostotyötä ei tarvitse enää ottaa vastaan eikä ole kiinnostustakaan. Se on varmasti aivan oikea liike se. Peli on aikansa tuote, mitä unohtuu nopeasti. Valitettavasti kuitenkin ensimmäinen Remedyn heikompi tuotos.

13 tykkäystä

"Not only do both modes suffer from the same issues involving gunplay and controls mostly, but the single-player campaign’s shallow stories told across two mini-episodes only add to the disappointment. "

“Unfortunately, weak storytelling is only the beginning for CrossfireX’s single-player modes. The real issue is that both campaigns use a slight variation of the same atrocious gunplay and controls found in the multiplayer modes. I’ve played a lot of shooters, but I’ve never experienced anything quite like this.”

Tiivistettynä vaikuttaisi siltä, että CrossFiren perisynti on huono pelituntuma, joka konkretisoituu erityisesti aseisiin. Toki arvosteluiden perusteella yksinpeli ei ole mikään erityisen vahva suoritus muutoinkaan, mutta ehkä vastaanotto olisi hieman ystävällisempi, jos pelin perustuntuma ei olisi niin kehno.

“Completing both campaigns took me just under six hours, an experience that I found to be… just OK.”

Lyhyt tämä yksinpelikampanja tosiaan on ja vaikka vastaanotto vaikuttaa olevan hieman parempi kuin moninpelillä, niin ei tässä kyllä mitenkään hyvin onnistuttu. Kuitenkin, jos tuo liikkuminen ja gunplay on niin iso ongelma niin uskoisin, että ne voidaan kyllä korjata. Myös menut multiplayerin osalta saivat parjausta, eivät niinkään singleplayerin osalta. Ei olisi ensimmäinen peli, joka julkaisussaan hieman oikkuilee, mutta muutaman päivityksen jälkeen voisi olla ihan OK kamaa. Toivottavasti Crossfire näkisi näitä päivityksiä, jotta se voisi päästä edes siedettävälle tasolle monipelin kautta, joka voisi ehkä auttaa yksinpelinkin mainetta ja lisätä mahdollista myyntiä.

Ei Remedy tässä varsinaisesti vakuuttanut, mutta huomioiden, että Remedy oli tässä vain sivuosassa ja projekti ei kokonaisuutena muutenkaan vaikuttanut onnistuneelta (myöhästymisiä, yhteistyökumppaneiden vaihto ja hiljainen launch), niin itselle jäi vaikutelma, että tämä oli jo ongelmissa alusta alkaen ja se yksinpelin ympärillä oleva paketti ei oikein ole kasassa. Remedyn “ihan OK” suoritus yksinpelissä olisi riittänyt, jos sen ympärillä oleva tuote olisi ollut hyvä.

10 tykkäystä

Toisessa arvostelussa oli taas: ” Gameplay is an odd one because depending on if you are playing Single Player or multiplayer, the game can feel quite different. So stick with me here. In single-player, everything feels fairly good.”

Ota tästä nyt sitten selvää. Geneerisyydestä, huonosta tekoälystä ja tarinasta peli saa ainakin pääosin haukkuja.

10 tykkäystä

Nostetaas tämä Crossfire-kissa myös @Atte_Riikola :n pöydälle. Tuoreimmalla videolla mainittiin, että Remedyssä pitkälle katsomisen mahdollistaa luotto siihen, että bisnesmalli tuottaa laadukkaita pelejä ja hyviä tuloksia vahvalla trackilla. Mitä Crossfiren todennäköisestä flopista pitäisi ajatella? Varmasti alihankintaprojektissa joutuu tekemään kompromisseja ja kyllähän aikataulujen paukkuminenkin antaa ymmärtää että isossa kuvassa oli nimenomaan Smilegaten puolella paljon pielessä, mutta silti… Remedyn tuotoksia ei normaalisti kuvata adjektiiveilla ”bland”, ”soulless”, ”average” tai edes ”fairly good” ja ”decent”. Varsinkin Remedyn tarinankerrontaan ja hahmoihin kohdistuva kritiikki on yllättävää. Mikä rooli tällä julkaisulla on analyytikon silmin ja ennen kaikkea miksi?

29 tykkäystä

Moni on nyt jo tuominnut Crossfiren yksinpelikampanjat ja tehnyt johtopäätöksiä sen vaikutuksista Remedyyn yhtiönä.
Arvostelut on olleet kyllä erittäin huonoja, mutta Verneri mielestäni summasi asian ylempänä hyvin.

Eiköhän kuitenkin lopulliset johtopäätökset projektin onnistumisesta voida vetää sitten, kun ollaan saatu kovaa dataa myynnistä ja ennenkaikkea saaduista rojalteista. Voi olla, että niitä ei tulla suoraan avaamaan, mutta ehkä jotain haarukointia pystytään niistäkin sitten aikanaan tehdä.

1 tykkäys

@Observer esittää ihan asiallista kritiikkiä. Vaikka projektin hillot on kotiutettu niin onhan tuollainen 40/100 melko ruma tähän trackiin, ihan sama miten hyviä jatkosopparit on.

Remedyssä on alusta asti huokunut sellainen korkean laadun kaipuu. Sen kuulee melkein jokaisessa Teron haastiksessa ja sen voi lukea melkein jokaisesta analyysirapsasta.

Tuntevatko kehittäjät tästä sitä ylpeyttä, jonka firman johto kommunikoi sijoittajille keskeisemmäksi tavoitteekseen?

Eihän tämä keissiä kaada lainkaan, mutta harmittavaan saumaan tällainen, koska mun mielestä hyvällä laadulla olisi voitu tuoda nimeä isosti esille Aasian haastavilla mutta isoilla markkinoilla.

Anteeksi pieni kriittisyys tässä välissä. Toivottavasti Aasia saadaan haltuun Tencentin kanssa sitten 2024 tms.

40 tykkäystä

Aasiassahan nuo single player -kampanjat ovat ainakin löytämieni arvostelujen perusteella kelvanneet ihan erilailla osana Crossfire HD:ta versus lännessä Crossfire X:n kanssa.

Tiedä sitten onko Aasiassa odotukset tällaisille täysin erilaiset, vai toimiiko peli lähtökohtaisestikin paljon paremmin PCllä.

18 tykkäystä

Tästä Crossfiren tapauksesta tuleekin itselleni mieleen Remedyn monipelituotantomallin riskit, joita mielestäni edelleen vähätellään. Okei riskit ovat vähentyneet merkittävästi noin tuotannollisesta näkökulmasta, Remedyllä on nyt vahvat julkaisukumppanit hyvillä soppareilla. Remedy saa siis vietyä varmasti tuotannot kyllä läpi ilman suurempia taloudellisia ja tuotannollisia haasteita.

Erittäin iso kysymys on kuitenkin mahdolliset taiteelliseet haasteet. Kaikkien kannattaa huomioida, että Remedyn menestyspelit ovat pohjautuneet pitkälti kahden taiteellisesti isoa vastuuta kantaneen herran varaan: Mikael Kasurinen ja Sam Lake (Sami Järvi oikealta nimeltään). Toki pelien ympärillä on isot tiimit, mutta näiden avainhenkilöiden merkitys on silti huomattava.

Kun pelejä julkaistaan tulevaisuudessa kiihtyvään tahtiin, niin on selvää, etteivät Kasurinen ja Lake pysty olemaan jokaisessa projektissa mukana. Iso kysymys onkin, miten Remedy onnistuu luomaan seuraavia laatupelejä uusien ihmisten voimin?

En tunne tarkemmin pelialan työllisyystilannetta, mutta käsittääkseni myös siellä puolen on haasteita osaavan työvoiman löytämisestä, sillä ala on kasvanut niin kovaa tahtia, eikä uusia tekijöitä ole yksinkertaisesti ehtinyt kasvaa riittävissä määrin vielä vastuurooleihin. Tämä ilmiö näkyy ainakin erittäin hyvin osittain myös samasta työvoimasta kilpailevalla elokuva- ja tv-alalla Suomessa. Tällä hetkellä sarjoja pusketaan niin kovaa tahtia eri suoratoistopalveluihin, että osaavista ja kokeneista taiteellisen puolen tekijöistä on suorastaan huutava pula. Tämä näkyy valitettavasti myös laadussa, sillä osa sarjoista on sen luokan huttua, ettei takavuosina olisi ollut mitään toivoa saada niitä edes tuotantoon. Sama ilmiö näkyy varmasti pelialallakin, kun pelejä pusketaan enemmän pihalle kuin koskaan aikaisemmin.

Remedy varmasti kyllä löytää uskoakseni tarpeeksi koodareita yms. muuta enemmän toteuttavan puolen tekijää, mutta taiteellisten vastuuhenkilöiden laita on varmasti huomattavasti vaikeampi. Nähdäkseni yhtiö on ottanut kuitenkin oikeita askeleita esim. laajentamalla toimintaansa Tukholmaan. Sekään ei toki automaattisesti takaa mitään vielä, mutta helpottaa osaajien houkuttelua.

Sitten, kun Remedy julkaisee 2-3 peliä vuodessa ja kaikki ovat edelleen laadullisesti korkealla tasolla, niin voidaan mielestäni oikeasti alkaa puhua monipelituotantomallin riskien laskeneen. Tämän yhtiön menestys lepää kuitenkin mielestäni lopulta pitkässä juoksussa yhtiön henkilöstössä ja heidän suoriutumisessaan, ei loistavissa Epic-julkaisusoppareissa tai analytiikoiden tulevissa kassavirtaennusteissa.

52 tykkäystä

Yleisesti onhan se pettymys, kun kriitikkoarviot ovat mitä ovat Crossfire X:lle. Alihankinnassa tosiaan Remedy on palvellut Smilegatea ja varmasti monia asioita on tehty sillä tavoin kuin tilaaja haluaa. Jos esim. Remedyn omista tulevista projekteista Condor tai Vanguard saisivat julkaisunsa jälkeen vastaavan vastaanoton, niin silloin Remedyn tarinaan tulisi särön sijaan iso railo. Tämän alihankintaprojektin osalta en vastaavia johtopäätöksiä tekisi.

Crossfire X on Smilegaten yritys laajentaa länsimarkkinoille Xbox-alustalla ja ensimmäiset askeleet eivät näytä lupaavilta. Kuitenkin huomattavasti isommat odotukset on ladattu Kiinassa julkaistun Crossfiren HD:n PC-version osalta, sillä alkuperäinen Crossfire on nostanut riman todella korkealle. Tämän version kohdalta ainakaan omiin silmiin ei ole vastaavassa mittaluokassa kritiikkiä kantautunut kuin mitä X:n osalta. Hyvä myös muistaa, että näistä monipeleistä pyritään rakentamaan vuosien mittaisia pitkäkestoisia palveluita, joita tullaan vielä matkan varrella kehittämään. Siten ei ole vielä täysin poissuljettua, että tulevilla päivityksillä peli saataisiin vielä parempaan iskuun lähivuosien aikana. Silti alun heikkous karkoittaa varmasti monet pelaajat pysyvästi.

Kuten tiedetään, niin Crossfire-alihankinnasta kassavirrat on jo merkittäviltä osin saatu kehitysmaksujen muodossa ja mahdolliset rojaltituotot ovat olleet enemmän positiivinen optio päälle. Siten ennusteidemme kannalta Crossfire X:llä ei käytännössä ole merkitystä, sillä lähivuosien muutaman miljoonan luokassa olevat rojaltiodotukset olen korvamerkannut Crossfire HD:n harteille. Tässäkin vielä hyvä muistaa, että nuokin rojaltiodotukset ennusteissa menevät käytännössä virhemarginaalin sisään. Jokaisen tulevan projektin (AW2, Condor, Vanguard ja Heron) osalta liikevaihtoheiluri on molempiin suuntiin iso, eikä tarkkaa näkyvyyttä yksittäisten pelien liikevaihtoon ole.

78 tykkäystä

Kyllähän tämä Crossfire X:n saama murskakritiikki on tosi surkea asia ihan Remedyllekin, eipähän tarvitse ainakaan rojalteja odotella jos peli on täyttä schaissea. En oikein itse tykkää koko monipelimallista ja yhteistyöstä muitten yritysten kanssa. Mainehan siinä menee jos kuraa suoltaa ulos, ei varmasti helpota omien pelienkään myyntiä tulevaisuudessa jos pelaajat muistavat että ai niin toi tekikin sen crossfiren silloin, en osta kun sekin peli oli ihan paska.

Paljon hienompaa olisi ollut jos Remedy olisi itsenäinen yhtiö ja pystyisi keskittymään pelkästään omiin peleihinsä ja kehittää niitä ja sitten niistä saanut sen kaiken itselleen mitä niistä nyt sitten ikinä saisi.

1 tykkäys

Eikö Remedy ole nyt itsenäinen yhtiö, jonka kaikki peliprojektit on pitkälti sen omia?:sweat_smile:

56 tykkäystä

Niin joo :grin: Mutta lähinnä varmaan tarkoitin sitä että keskittäisi ne kaikki työntekijät luomaan vain omia “laadukkaita” pelejään, etteivät rassukat joutuisi kyhäilemään tuollaisia crossfaiereita mitkä ovat jo susia syntyessään, ja mistä ei mitään rojalteja ole odotettavissa eikä yhtään mitään muutakaan.

Tässä on erinomainen pointti. Todella vähän on ollut foorumilla puhetta avainhenkilö ja moniprojektimalliin liittyvistä riskeistä. Todella suuri paine siihen, että laatu kärsii kun on useita projekteja putkessa yhtä aikaa. Ja uusia käsikirjoittajiahan ollaan myös rekrytty, eli Sam Laken tuotos on kokoajan pienemmässä roolissa.

Mutta onko tämä uhka vai mahdollisuus? No sen kun tietäisi, eihän se välttämättä huono asia ole saada uutta verta narratiivi tiimiin ja tätä kautta voidaan tavoittaa myös uutta yleisöä johon ei Remedyn klassinen tarinankerronta uppoa. Moniprojektimallsissa ainakin esim. Insomniacilla ollaan onnistuttu todella upeasti ja tuotettu lähes pelkkää timanttia, mitä sieltä nyt on muutaman vuoden sisällä tullut ulos Spiderman, Miles Morales, R&C RA ja nyt putkessa on Spiderman 2 ja Wolverine.

Ei ole CFX takia vielä omat yöunet menneet. Tuosta on turvallista kassavirtaa saatu ja se lienee tärkein pointti. En tiedä kumpi harmittaisi enemmän, se että tuotettiin juosten kustua kuraa Smilegaten juostuun kustuun tekeleeseen vai se että alihankintana oltaisiin tehty uusi FPS genren mullistava hittipeli. Lisäksi kun laadusta puhutaan niin ei ne Remedyn pelit ole kyllä aiemminkaan mitään hiottuja timantteja olleet. QB oli aika meh ja buginen, kaikki varmaan muistaa millainen Control oli lauchissa etenkin PS4 ja AW Remastered cutscenet tökki ärsyttävästi. Mutta pääasia että kokonaisuus kallistuu plussan puolelle ja pelaaminen säilyy sellaisena että siitä mielellään maksaa. Kyllähän CF kampanjat joillekin on maistunut keskinkertaisena tekeleenä, jollaiseksi se todennäköisesti oli tarkoitettukin.

Hauska muuten huomata miten paljon pessimistisemmäksi tääläkin keskustelu mennyt(mitä en siis pidä lainkaan epätoivottuna asiana). Vielä vuosi sitten peruskenaario olisi varmaan ollut Tencent diilin jälkeen että Vanguardista saadaan uusi Fortnite. Mikään ei tapa sentimenttiä kuten… :smiley:

30 tykkäystä