Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Alla on vielä Salkunrakentajan Jorma Erkkilän juttu Remedystä ja Max Paynesta. Jutussa on lainattu Attea, Remedyn toimaria Virtalaa ja Rockstar Gamesin perustaja Sam Houseria.

“”Olimme innoissamme, kun pitkäaikaiset ystävämme Remedyltä ehdottivat meille remake-versioiden tekemistä alkuperäisistä Max Payne -peleistä”, kertoo Rockstar Gamesin perustaja Sam Houser .”

Itselleni eka Max Payne oli kova juttu; mahtava tunnelma ja se on kyllä ehdottomasti yksi parhaista peleistä, mitä olen ikinä pelannut. :blush: Uskoisin, että boomerit ja nuoremmatkin ovat tästä pelistä innoissaan.

26 tykkäystä

Itsellä hyvin pitkälti samanlaiset fiilikset crossfirestä. Ei millään tavalla hirmu erikoista menoa, mutta silti yllättävänkin viihdyttävää, etenkin kun ottaa huomioon, että kyseessä Remedyn ensimmäinen fps-peli.

Vaikka suosio oli mitä oli, sai Remedy nyt testattua “ilmaiseksi” fps-pelin tekemistä ja kokeiltua mihin northlight siinä genressä taipuu. Kyllä minä mielelläni näkisin isompaa ja hiotumpaa kokonaisuutta jatkossa myös tässä genressä Remedyltä.

Nakataan vielä Max Payne uutisointiin huomio viime vuoden lopulta täältä Wrapping up 2021 - Remedy

"We are hoping for a bright and exciting 2022! There’s the release of CrossfireX to look forward to, and in the summer, more Alan Wake 2 news. And who knows… maybe other things? "

Eli tämä Max Payne taisi olla tämä “other things” :wink:

3 tykkäystä

Kuluvan kuun viimeisellä viikolla on Remedyn HQ:lla tarjolla uuden pelin pelitestausta (pelitestaajiksi ilmoittautuneille). Itselle rävähti kutsu sähköpostiin tänään aamulla :upside_down_face:

Olen aiemminkin näihin osallistunut ja mielestäni nämä on oiva keino saada vähän lisädataa omaan sijoituskeissiin. Ja kaiken kukkuraksi pääsee pelaamaan Remedyn pelejä. Win win ja suosittelen muillekkin.

29 tykkäystä

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:15 Remedyn sopimus Rockstar Gamesin kanssa
02:12 Projektin liiketoimintamalli
04:30 Kehitysmaksut ja rojaltituotot

52 tykkäystä

Tämän päivän yhtiökokouksen materiaalit ja videoesitys julkaistu. Hyvä esitys mutta ei juurikaan mitään uutta tarkemmin yhtiötä seuranneille.

22 tykkäystä

En osallistunut kokoukseen, mutta ei ihmeempiä päätöksiä. Kassa tursuaa että tuskin taktiselle rahan nostolle on tarvetta mutta antivaltuutus 1,3 miljoonaa osaketta on hyvä tiedostaa.

"Valtuutus omien osakkeiden suunnattuun hankkimiseen

Varsinainen yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 500 000 yhtiön oman osakkeen suunnatusta hankkimisesta yhdessä tai useammassa erässä yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, mutta kuitenkin enintään 13.10.2023 saakka, ja se korvaa aiemmat valtuutukset omien osakkeiden suunnatuksi hankkimiseksi.

Valtuutus osakeanneista tai optio-oikeuksien tai muiden erityisien oikeuksien antamisesta päättämiseksi

Varsinainen yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakeanneista tai optio-oikeuksien tai erityisten oikeuksien antamisesta siten, että annettavien osakkeiden määrä voi olla enintään 1 300 000. Annettavat osakkeet voivat olla uusia tai yhtiön hallussa olevia omia osakkeita ja ne voidaan antaa maksua vastaan tai maksutta. Osakkeita voidaan antaa myös osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen. Valtuutus on voimassa viisi vuotta varsinaisen yhtiökokouksen päivämäärästä ja se korvaa aiemmat osakeanteja tai optio-oikeuksien antamista varten myönnetyt valtuutukset."

“Varsinainen yhtiökokous päätti, että 31.12.2021 päättyneeltä tilikaudelta jaetaan osinkoa 0,17 euroa osakkeelta eli yhteensä 2 261 459,00 euroa. Osingonmaksun täsmäytyspäivä on 19.4.2022 ja maksupäivä on 26.4.2022.”

47 tykkäystä

Miksi moinen gif? :sweat_smile: Mielestäni vaikutti ihan hyvältä. Antivaltuutus ehkä hieman turha, mutta onpahan pelivaraa.

1 tykkäys

Koska osinko.
Omasta mielestä “turhaa” kassan polttamista, kun pelimerkit tulisi laittaa kasvuun ja pitää holvissa varmuuden vuoksi.
Ja samalla tehdään anteja=tarvittiin rahaa, sitten tämän jälkeen osa rahoista jaetaan kuitenkin kassasta pois osinkojen muodossa.

Vaikea nähdä, että tässä ainakaan piensijoittajaa suositaan vaan koko osinkopolitiikka on tehty palkitsemaan Sami järvet ja kumppanit.

Edit. Tämä osinko sekoilu on ainoa asia mikä tässä muuten täydellisessä omistuksessa v*tuttaa :nerd_face: :kissing_heart:

52 tykkäystä

Antivaltuutus on peruskauraa jos iskee jokin paikka jossa tarvitsee rahaa (esim. yritysosto) niin ei tarvitse erikseen pitää uutta yhtiökokousta (vaivaa ja kuluja).

Remedyhän nosti nerokkaasti lisää rahaa instikoilta kun osake oli päälle 40€.

Giffi koski osinkoa joka on kasvavalle, ison puskurikassan tarvitsevalle firmalle jolla on paljon mahdollisuuksia eri suunnilla, mielestäni turha. :sweat_smile: Onneksi se on melko nimellinen eikä rajoita kamalasti.

Periaatteessa firman kannattaa hillota rahaa itsellään niin kauan kuin se saa sen paremmin tuottamaan kun sijoittaja. Vaikka Remedyn ROE on nyt heikko, voi kokoluokan kasvaessa olettaa sen saavan hyvinkin herkullista tuottoa rahoilleen kun eri peliprojektit ovat valmiina ulkona ja uusia pukkaa.

54 tykkäystä

ite ainakin vastaanotan mielelläni osinkoa samalla kun odottelee Remedyn tarinan etenemistä :smiley:

Imo tän voi kääntää niinkin päin, että firmalla on varaa maksaa osinkoa jopa kovien kasvupanostuksien jälkeen. Viimeaikaisten diilien perusteella lisäksi voisi kuvitella, että puskurin merkitys on pienentynyt kun kumppanit hoitavat pelien kehityskuluja.

Tota kasvavan yhtiön osingon maksua omasta mielestä kauhistellaan ehkä hieman liikaa. Joukkona kuitenkin varsinkin Helsingin pörssissä osinkoa maksavat firmat pärjäävät paremmin kuin ne jotka sitä eivät tee. Harvassa taitaa olla ne putiikit joilla on oikeasti syytä jättää kokonaan osingot maksamatta.

6 tykkäystä

Eikö Remedy ole tässä osingon suhteen vähän samassa tilanteessa kuin Inderes? Kummallakin on antien pohjalta kassa täynnä rahaa ja kasvua haetaan investoinnein tulevina vuosina. Silti kumpikin yhtiö maksaa osinkoa, tosi ei kovin suurta summaa. Kummallakin on myös paljon henkilöomitajia. Näkisin, että kummassakin tapauksessa osinkoa jaetaan juuri näiden henkilöomistajien takia.

24 tykkäystä

Vähän offtopic, mutta hyvin samankaltainen tilanne osingon suhteen taitaa olla myös Incapilla. Antirahalla piti etsiä epäorgaanista kasvua ja oletettavasti pidättäytyä osingoista vuoden 2021 tapaan myös keväällä 2022. Nyt kun ostettavaa ei ole löytynyt, tuloskasvu on ollut todella rajua ja kassa pullistelee, maksetaan sitten kuitenkin jonkinlainen osinko.

Itse olisin ollut sekä Remedyn että Incapin omistajana tyytyväisempi ilman osinkoa, mutta tässä osinkojen luvatussa maassa lienee paljon kannatusta myös nyt tehdyille ratkaisuille.

Kummassakaan ei liene syytä odottaa, että osinko olisi minkäänlainen signaali esim. isommille voitonjako-filosofiassa tai kasvustrategiassa tapahtuville muutoksille.

14 tykkäystä

Itse pidän tuota nimellistä osinkoa ihan hyvänä siltä kannalta että se luo henkilöstöomistajille konkreettisempaa tunnetta firman omistamisesta, joka toivottavasti lisää sitoutuneisuutta ja motivaatiota. Kaikki heistä ei varmaan kuitenkaan lue tilinpäätöksiä ja seuraa firman kehitystä omistaja-arvo lasit päässä.

15 tykkäystä

Yhtiökokous vahvisti että hallitukseen saadaan kaksi uutta kovaa tekijää pelialalta :clap:

Kaisa Salakka (b. 1979) has for the past 7 years acted as a Product and Research Director at Unity Software Inc. where she has led new product development for game services and advertising. She has recently been appointed the head of Wolt’s consumer products business and she will start in this role in March 2022.

Salakka entered the games industry some 10 years ago in a Silicon Valley based start-up, Omniata, which developed a game services platform and was acquired by King / Activision Blizzard. Prior to the games industry, she held product leadership roles in Comptel focusing on AI and analytics.

She is also a board member of Suomen Startup-yhteisö ry and she has been nominated as a Board candidate to Alma Media Oyj’s Board. Salakka holds a Master’s degree in economics from the Helsinki School of Economics (Aalto University).

Sonja Ängeslevä (b. 1974) has acted as Product Lead at Zynga for four years (2018-2022) and she will continue in this role until April 2022. After this, she will act as the CEO & Co-founder of a new company that will operate in the mobile games industry.

Ängeslevä has extensive experience in mobile B2B and B2C product development. Prior to joining Zynga, she served in product development leadership positions at the U.S. based game technology company Unity Technologies and the German gaming software company Scoreloop AG.

Ängeslevä has actively developed the Finnish game industry ecosystem as the first President of IGDA Finland, Chairman of the Board of Neogames and founder of Women in Games Finland. She has received a lifetime award, amongst other awards, for her work for the industry. She holds a Master’s degree in Digital Media from the University of Lapland.

Lisäksi Mäki (pj), Fredrikson, Laakkonen ja Österlund jatkavat hallituksessa.

46 tykkäystä

Hesarissa heti juttua Salakasta.

Taitaa olla maksumuurin takana, mutta lainaan pienen siivun Remedyä koskevasta osuudesta:

KESKIVIIKKONA Salakka valittiin myös peliyhtiö Remedyn hallituksen uudeksi jäseneksi. Se ei ole yllätys, onhan Salakalla pitkä kokemus nimenomaan peliteknologian johtotehtävissä. Remedyn hallitukseen kuuluu myös Unityn vuosilta tuttu Jussi Laakkonen.

”Koen, että sielläkin minulla on annettavaa tuotehallinnan, markkinoilla olevien pelien operoinnin ja pelien palvelukehityksen näkökulmasta”, Salakka sanoo.

Tähän mennessä Remedyn ansaintamallit peleissä ovat olleet perinteisempiä, eli yhtiö myy pelejä kertamaksulla. Kysymys on, pitäisikö sen kehittää rinnalle myös pelien sisäisiä lisämaksuja ja muita pitkäaikaista tulovirtaa tuovia uusia malleja.

26 tykkäystä

Hieman hassusti pohtivat “pitäisikö sen kehittää rinnalle myös pelien sisäisiä lisämaksuja ja muita pitkäaikaista tulovirtaa tuovia uusia malleja”. Vähänkään Remedyä seuraaville on pitkään ollut täysin selvä asia, että tuollaisia malleja on tulossa sitten kun moninpeli/pelit tulevat markkinoille.

9 tykkäystä

Ja tämä on ok jos pelit ovat alun perin suunniteltu siihen. Olemassaolevien tuotteiden suolaamista mikromaksuilla en kannata, otetaan hirveä kitinä olemassaolevilta käyttäjiltä jotka ovat pelistä maksaneet ja väkisin kama on päälleliimattua koska peliä ei siihen ole koskaan suunniteltu.

13 tykkäystä

Kyselisin, todennäköisesti hieman toistaen mitä aiemmin on kyselty, mutta miten Remedyn aktivoinnit ja poistot mahtavat mennä siis Epicin rahoittamien pelien osalta?

Jos palaan muutaman kk taaksepäin @Johnnyboy mainintaan:

Voiko Johnnyboy tai joku muu luennoida asiasta hieman, että miksi AWR (tai mikä tahansa Epicin maksama projekti) tuottaa kirjanpidollista tappiota, tai tarkemmin miksi kehityskuluja on aktivoitu ylipäänsä projekteista missä koko kehitys on toisen toimesta rahoitettu? Toimiiko tämä tämän suuntaisesti (yhden vuoden esimerkki):

Pelin kehitys maksaa 10 rahaa jonka kulut menevät kuluvana vuonna kassasta josta Remedy laittaa epicille laskun joka menee saatavaksi. Remedy aktivoi 10 rahaa ja aloittaa poistot vuonna +1. Epic maksaa laskun ja se näkyy heti samana vuonna liikevaihdossa JA voittona koska aktivointi jota poistellaan sitten tulevina vuosina? Todellisuudessahan tästä ei mitään voittoa tule koska tämä 10 rahaa poistetaan.

En kuitenkaan äkkiseltään ymmärrä miksi näitä aktivoidaan? Ymmärrän omien kehitysmenojen aktivoimisen, mutta näiden Epicin rahoittamien pelien osalta on ymmärryksessäni parantamisen varaa. Kiitos kelle tahansa joka tätä osaa selventää.

9 tykkäystä

Juuri mietin samaa. Henkilöstö iso omistaja ja kun tehdään kovaa töitä, on kiva saada osinkona ”bonus”, joka vielä on vähän kevyemmin verotettu kuin palkkana maksetut bonarit (joista menee pelialan palkoilla marginaaliveroa 50-62% tjsp!!!). Itselle ainakin vaikutus kun olin henkilöstöosakas oli hyvin pos.

Lisäksi osinko voi signaloida sitä että strategia etenee hyvin; kumppanit rahoittavat yhä suuremman osuuden projekteista ja turvapuskuria on turha pitää kassassa — eritoten näinä korkean inflaation aikoina.

21 tykkäystä

Atte aiemmin vastasi aiheeseen jo:

Kai noita aktivointeja tehdään jotta tulos olisi edes jollain tasolla “stabiili” vuositasolla, eikä heiluisi täysin vain rojaltien mukana. Käytännön eroahan näillä ei ole pitkässä juoksussa, aktivoidaan tai ei.

Mutta periaattessa menee niinkuin kuvailit (minun käsityksen mukaan):

Remedy kehittää peliä ja laskuttaa vaikka epiciä 10 rahalla, jonka kassavirta vaikutus on 0 rahaa, mutta jos tästä aktivoidaan vaikka 5 rahaa, nousee tulos myös 5 rahaan.

Toisaalta jos remedy pystyy kasvattamaan “projekti-massaansa” myös jatkossa yhtä vauhdilla kuin viime vuodet, mutta sen kaikki pelit yltävät vain breakeveniin (jolloin peli kattaa kulut, mutta rojaltit eivät enään kata poistoja), pystyy remedy kuitenkin tekemään kasvavaa tulosta, koska tuota aiemman yhden pelin poistoja vastaan on tullut 2 uutta peliprojektia kehitysmaksuineen ja aktivointeineen. Tämä toki sitoo remedyn kassaa aina vain enemmän jos ei saada uusia epic-diilejä, missä joku muu maksaa kaikki viulut.

TLDR: Kai tuo aktivointi/poistaminen on ihan järkevää ja perusteltua myös peleissä mitä remedy ei käytännössä rahoita ollenkaan, mutta se on hyvä tiedostaa varsinkin tilanteessa jossa isompi peli ei näytä tuottavan juurikaan rojalteja.

Mutta en tiedä onko myöskään mielekästä katsoa remedyn kannattavuutta vuosina jolloin suuriosa tuloksesta tulee aktivoinneista (vuonna 2021 >50% tuli näistä).

10 tykkäystä