Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Uusi video tänään:

Uusi video huomenna:

20 tykkäystä

Inderes ei laske DCF-mallien WACCia sillein kun “kauppiksessa opetetaan”, vaan heillä on omanlaisensa tapa päätyä haluttuun lopputulokseen. Ei kannata ollenkaan vilkaista niitä osatekijöitä tai ‘tavoiteltua velkaantumisastetta’, sillä niiden miettimiseen ei käytetä hirveästi aikaa, vaan keskittyä siihen, että minkä WACC-luvun analyytikko malliinsa valitsee.

Kyllä, markkina hinnoittelee moniprojektimallin selkeää onnistumista ja mielestäni markkina on tässä pahasti väärässä, jonka vuoksi riski kurssilaskulle on ilmeinen heti kun markkina herää ruususen unesta.

10 tykkäystä

Kyselyssähän 79 % oli sitä mieltä, että Remedy ei saa suurta peliä ulos 2024. Ja tähän kyselyyn viitattiin argumenttina, että Remedyn ilmoittamaan tahtiin ei päästä. Siten ”markkina” (tässä ketjun parviälyä on käytetty markkinan sentimentin mittarina) ei hinnoittele moniprojektimallin täydellistä onnistumista. Kyse ei ole binäärisestä asiasta, joten jos välivuosia tulee, se ei indikoi moniprojektimallin floppia. Se indikoi ”iso peli joka vuosi ulos”-mallin floppia. Eri asioita lopulta. Tärkeää, että kaikki saavat olla oikeassa.

11 tykkäystä

Onko toi joka vuosi uusi iso peli Remedyn tavoite vai “markkinoiden” odotus? Käsittääkseni ennen oli tavoitteena, että joka vuosi tulisi joko uusi peli tai DLC.

5 tykkäystä

Ehkä pointti oli siinä että esim. inderesin DCF olettaa remedyn liikevoiton sekä kassavirran olevan tasaista ja kasvavan vuodesta 2026 ikuisuuteen. Miten jos olettaisi että joka kolmas vuosi (joka kolmas peli) tehtäisiin nollatulos/kassavirta flopanneen pelin takia?

Itse olen pähkäillyt turhaan miten edes määrittää arvoa tälläiselle AAA-pelifirmalle, joka on enempi vähempi "hitti"bisnestä, vaikka vanhat IPt toki riskittömämpiä. Mutta eroaako vanguard oleellisesti vaikka talenomin tilijaskasta? Miksi sijoittaja olettaa vanguardin tuottavan lähtökohtaisesti todella hyvin, mutta tilijaskan pitää ensin todistaa se. Ja tottakai sen päälle sijoittaja vielä suostuu maksamaan preemiota tästä vanguardin tuotosta, koska hyvällä tuurilla se onkin seuraava fortnite.

Controllin aikoihin oli peli tai DLC jokavuosi, nyt että uusi peli joka vuosi ja siihen laajennukset päälle.

9 tykkäystä

Tämäpä kuulostaa mielenkiintoiselta tavalta jos Inderes tälleen toimii. Millähän tavalla yhtiöitä voidaan kovinkaan hyvin vertailla toisiinsa tässä tapauksessa jos WACC heitetään hihasta tai johonkin omaan arvioon perustuen. Toki se on tosiaan syvällisemmän keskustelun aihe onko taaksepäin katsova parametri beta hyvä kun ennustetaan tulevaisuuteen, mutta mielestäni jos halutaan vertailla yhtiöitä keskenään niin tämä CAPM on kyllä paras tapa.

Oli pakko tutkia tätä väitettä ja otin nyt kolme yhtiötä Inderesin seurannasta. Remedy, Marimekko ja Titanium.

WACC
WACC:llä siis lasketaan keskiarvollista pääoman kustannusta. Eli paljonko yhtiön rahoittaminen pääomittamisen ja lainojen kautta maksaa.


Valituissa yhtiöissä kaikissa tavoiteltu velkaantumisaste on asetettu Inderesin toimesta 0% mikä tarikoittaa että tuo lainan puoli kaavasta on täten 0% (D/(D+E)). Tämä puolestaan tarkoittaa että WACC:n kaavassa pääomapuoli on ainoa merkitsevä eli (E/(D+E)) = 100% (tai 1.0). Kuten WACC:n kaavasta voidaan huomata tällöin pääoman kustannus on ainoa merkitsevä muuttuja joka ohjaa WACC:tä.

Yleisesti käytetään CAPM:ää laskemaan tuo pääomankustannus Re. Tällöin käytetään kaavaa:
image
missä:
Rf = markkinoiden riskitön korko
B = Beta
Rm = Markkinoiden tuotto-odotus. Lasketaan yleisesti Betan laskentaan valitun indeksi tuotto-odotus.

Tätä kaavaa voidaan vielä jatko jalostaa ja käyttää likviditeetti preemiota laskuun mukaan, jolloin ylempään CAPM:n kaavaan lisätään likviditeetti preemio Fc.

Nyt kun kaavat tutut niin tarkastellaanpa Remedyn, Marimekon ja Titaniumin osalta mitä CAPM antaa WACC:ksi.

Remedy

image

Rf = 2.5%
B = 1.1
Rm-Rf = 4.75% (markkinoiden riskipreemio)
Fc = 1.4%
Re = Rf + B*(Rm-Rf) + Fc = 2.5% + 1.1*4.75%+1.4% = 9.125%
WACC siis pyöristettynä 9.1%

Marimekko

image
Rf = 2.5%
B = 1.33
Rm-Rf = 4.75% (markkinoiden riskipreemio)
Fc = 0.3%
Re = Rf + B*(Rm-Rf) + Fc = 2.5% + 1.33*4.75%+0.3% = 9.1175%
WACC siis pyöristettynä 9.1%

Titanium
image

Rf = 2.5%
B = 1.15
Rm-Rf = 4.75% (markkinoiden riskipreemio)
Fc = 2.2%
Re = Rf + B*(Rm-Rf) + Fc = 2.5% + 1.15*4.75%+2.2% = 10.1625%
WACC siis pyöristettynä 10.2%

Ainoat yhtiökohtaiset muuttujat tässä ovat Beta ja likviditeetti preemio Fc. En tiedä miten Inderesillä lasketaan likviditeetti preemiot eikä ole hirveästi tullut itsekään aiheeseen tutustuttua, mutta tässä Aswath Damodaranin kalvosulkeiset aiheesta.

edit: On vielä lisättävä että jos tässä otettaisiin huomioon vielä tuota tavoiteltua velkaantumisastetta ja sen nousua, niin ainakin tällä markkinatilanteella se tarkoittaisi WACC:n laskua eikä nousua.

Tämän takia alla olevassa lauseessa onnistumiselle oli laitettu lainausmerkit.

Oma näkemys on kuitenkin että vuoden 2024 mahdollinen julkaisu määrittelee aika paljon sitä miten pörssi arvottaa tätä Remedyn nyt ohjeistamaan peli per vuosi tahdin onnistumisen todennäköisyyttä. Vaikka Remedy saisi 2024 pihalle seuraavan pelin niin se ei todellakaan tarkoita että loput projektit vuoteen 2027 loppuun asti tulee ajoissa ulos, mutta todennäköisyydet sen puolesta kasvavat huomattavasti.

Tällä hetkellä jos markkinat korreloivat tämän ketjun äänestyksen kanssa ja huomioidaan vielä Aten ennusteet että 2024 ei saada julkaisua aikaiseksi niin mielestäni on aika perusteltua odottaa että markkinat kyllä huomattavalla tavalla ottaa jo huomioon ettei 2024 välttämättä tule mitään ulos ja täten myös loputkin projektit eivät tule sanotussa aikataulussa ulos.

Se tietenkin mikä sitten ovat oikeat todennäköisyydet suhteessa markkinoiden hinnoitteluun ovat oma moninaisempi keskustelu varsinkin kun tässä pitää myös huomioida markkinoiden hinnoittelut AW2 kassavirtoihin ja lisäksi muiden projektien odotettuihin kassavirtoihin.

24 tykkäystä

Inderes ei ennusta peliä ensi vuodelle, mutta keskimäärin ennustavat yhtä peliä per vuosi vuoden 2027 loppuun asti eli toisin sanoen täydellisesti onnistuvaa moniprojektimallia.

Jää nähtäväksi kantaako tämä vuonna 2018 ylös ajettu moniprojektimalli (raportti 3.7.2019) hedelmää vuodesta 2025 lähtien. Erittäin tuottavana pidetty ja Remedyä suurempi Insomniac Games (~500 työntekijää) on pystynyt viime vuosina karkeasti julkaisemaan pelin joka toinen vuosi. On siinä tavoitetta pystyä heihin verrattuna tuplanopeuteen. Sitähän Remedy toki itsekin tavoittelee. Tavoitteet ovat usein firmoilla suuria, katsokaa vaikka Innofactoria, jonka tavoitteet olivat pitkään aivan legendaarisen korkeat.

6 tykkäystä

Huomenna alla oleva video, ylihuomenna pamahtanee kasoittain preview-artikkeleita ja videoita.

24 tykkäystä

Ilmeisesti klo 17 tänään alkaa tulla noita ennakkotunnelmia pelistä. Mielenkiintoista seurata tulevina päivinä onko millainen vaikutus ennakkomyyntiin ja sijoituksiin eri kaupoissa.

8 tykkäystä

Alan Wake 2 tällä hetkellä Epicin “Top seller” listan 20.
Playstation store (FI) ennakkomyyntien sijalla 13

Ilmeisesti on saatavilla myös Xbox storesta, mutta muuta kanavaa ostaa peliä ei sitten olekaan…

Edit: kiitos Spwni vinkistä

1 tykkäys

Pelkkä digitaalinen julkaisu, mutta eipä mikään sulje pois sitä, etteikö pelistä tulisi rajoitettu fyysinen julkaisu esim. sitten kun DLC:t on julkaistu.

Tähän liittyen pelilevyjen myynti on tullut alaspäin ja esim. Briteissä Mortal Kombat 1:n julkaisuikkunan levymyynnit olivat 38% matalammat kuin edellisen Mortal Kombatin.

Tämän lisäksi FTC:lta vuotaneet Microsoft-asiakirjat antavat olettaa, että ainakin Microsoft olisi luopumassa levyasemista tulevissa Xbox Series X/S -konsoleissaan. Sonyltakin odotetaan tulevan uusi PS5-versio, johon levyasema myydään erillisenä lisävarusteena. Pelimyynnin tulevaisuus on valtavirran osalta digitaalinen.

edit:

Playstation Storen top selling pre-orders -lista löytyy täältä: Pre-orders | Official PlayStation™Store Finland

Ymmärtääkseni tämä näkymä on käyttäjän sijainnista riippuvainen, eli tämän osalta näyttää Suomen PS Storen myydyimpiä, mutta VPN:n avulla voinee tarkastella toisten markkina-alueiden sijoituksia. Huomioitavaa, että Alan Wake 2 ja Alan Wake 2 Deluxe Edition ovat erilliset myyntiartikkelit.

12 tykkäystä

Alan Wake II levymyynnit taas tulevat olemaan 100% matalammat kuin edellisen Alan Waken. Samoin digitaalista myyntiä rajoitetaan, kun Alan Wake II myyntiä ei sallita internetin tärkeimmässä digitaalisessa pelikauppapaikassa.

Tekee mieli repiä hiukset päästä kun ajattelee, että asiakkaan mahdollisuuksia ostaa Alan Wake II on huomattavasti rajoitettu verrattuna Controlliin, mutta myyntiä pitäisi silti saada merkittävästi aiempaa enemmän tuplabudjetin vuoksi nichessä, jossa menestyminen on erittäin haastavaa. Tämmöinen sijoittajan kauhutarina kelpaisi sellaisenaan tuohon peliin juonielementiksi :smiley:

18 tykkäystä

Alan Wake II levymyynnit taas tulevat olemaan 100% matalammat kuin edellisen Alan Waken.

Tämä on fakta ja kyllä se pelimyyntiä kirpaisee, mutta vaikea arvioida kuinka paljon. AW2 toimii mielenkiintoisena testitapauksena, että kuinka useamman A:n peliprojekti pärjää puhtaasti digitaalisena julkaisuna. Tietty sääli sijoittajana olla kärsimässä jos tämä ei lyö leiville.

PC-pelimyynnit taitavat yhä olla useimpien multi-platform -pelien kohdalla huomattavasti pienemmät kuin konsolimyynnit, mutta minulla ei ole tästä dataa viimevuosilta, joten voin olla aivan hakoteillä. Tämän osalta otan mielelläni lisätietoa vastaan. Oma tieto näistä on voinut jäädä jonnekin 10 vuoden päähän. Onko EGS-eksklusiivisuuden vaikutuksista pelimyyntiin tehty mitään raportteja ja onko missään informaatiota onko EGS:n pelimyynneissä tapahtunut minkälaista kehitystä esim. Controlin julkaisuajoista?

4 tykkäystä

Allekirjoittaneelta ei löydy kovaa dataa miten paljon EGS-eksklusiiviset pelit myyvät, mutta Steamin vuosittaiset pelimyynnit ovat dollarimäärissä kokonaisuudessaan aika pitkälti luokkaa 10x isommat kuin EGS:n ja hardcore-pelaajissa on valtava massa ketkä eivät halua rakentaa uutta pelikirjastoa Steamin ulkopuolelle. Tuo päätös sulkea Alan Wake II kokonaan Steamin ulkopuolelle hyödyttää Epic Gamesia, mutta kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla Remedylle selvästi haitallinen, kun uutta huippupeliä ei voida myydä pelien digi-Amazonissa. Jos halutaan myydä 5 miljoonaa kappaletta, niin pelin pitäisi olla laajasti massojen saatavilla kaikissa mahdollisissa myyntikanavissa.

10 tykkäystä

Tuo päätös sulkea Alan Wake II kokonaan Steamin ulkopuolelle hyödyttää Epic Gamesia, mutta kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla Remedylle selvästi haitallinen.

Tietty lieventävänä asianhaarana on Remedylle edulliset sopimusehdot, jossa Epic maksaa kaikki viulut, mutta tämäkin tarina kärsi kun Tero ilmoitti Remedyn pistäneensä omaakin rahaansa pelin loppukehitysvaiheessa.

Vähän jotain osviittaa EGS:n kokonaismyynneistä löyty gameindustry.bizin artikkelista: Player spending on Epic Games Store reached $820m in 2022 | GamesIndustry.biz

Eli n. 10% siitä mitä Steamin vaihdon arvioidaan olevan. Hyvin linjassa kommenttisi kanssa! :smiley:

Steamin vuosittaiset pelimyynnit ovat dollarimäärissä kokonaisuudessaan aika pitkälti luokkaa 10x isommat kuin EGS:n

Tietty AW2:n ollessa EGS-yksinoikeuspeli voi AW2:n %-siivu tänä vuonna kauppapaikan pelimyynnistä olla merkittävä verrattuna peleihin, jotka ovat ostettavissa myös Steamista. Vähän kyllä hieron naamaani jos Epicin ja/tai Remedyn pomot koittavat spinnata onnistumista tässä valossa.

2 tykkäystä

Kiinnostavaa nähdä mitä Epic tämän suhteen tekee, eli työnnetäänkö se silti Steamiin 6-12kk jälkeen vaikka Epic rahoitti pelin tällä kertaa. Kiva olisi jos tästä olisi ihan varma lausunto Remedyltä että mikä on suunnitelma koska se vaikuttaa niin paljon PC-puolen tuottopotentiaaliin.

Toisaalta tällä kertaa kyseessä on hyvinkin mahdollisesti ensimmäinen peliostokseni Epicin kaupasta. Olen pitkään sitä boikotoinut kun kävivät ryöstämässä excluja nipun Steamista joilla oli jo ennakkomyynti siellä pyörinyt (esim. Phoenix Point ja Shenmue) joka oli mielestäni raskasta sikailua. AW2n osalta ovat maksaneet kehityksen alusta lähtien niin tottakai saavat päättää missä myydään. Lisäksi kauppa on huomattavasti vähemmän kura kui mitä se oli lähdössä. Vielä uupuu jonkin verran ominaisuuksia ja en edelleenkään arvosta firmaa mutta ei ole enää automaattinen “jos peli on Epiic exclu, peliä ei ole olemassa”. Osakkeenomistajien pitää toivoa että tämä fiilis olisi yleistymään päin pelaajien keskuudessa…

8 tykkäystä

Kiinalaiset “taitavat” olla tämän vain digitaalisen myynnin taustalla. Itseään kunnioittava pelifirma ei sylje asiakkaan päälle “testimielessä”. Heitän ennustuksena, että Alan Wake II on ilmaisena tarjolla Epicistä alle vuoden sisään julkaisusta.

3 tykkäystä

Tässä vielä Atten oletukset keskustelun tueksi:


Tänä vuonna pitäisi rikkoa miljoonan pelin myynti!

13 tykkäystä

Vanhojen muistiinpanojen mukaan Control myi ekana syksynä arviolta n. 500 000 kappaletta (playstation pelaajia gamstatin mukaan 300k) ja jos muistatte niin sitä ei markkinoitu kyllä mitenkään. Miljoona tänä vuonna ei pitäisi olla mahdoton, jos vaan tuote on kunnossa. Nyt on valmiiksi tunnettu IP ja selkeästi suuremmat markkinointiponnistelut.

13 tykkäystä

En tiedä olenko asian kanssa yksin mutta mun on kovin vaikea samaistua tähän Ekan hysteriaan. Vuosi vuodelta pelimyynti valuu enemmän digitaaliseksi eli trendi on selvä.

Lisäksi digitalonly julkaisulla voi olla myös myyntiä edistävä vaikutus. Jos tutustut esim. PS4/5 Kirppis ryhmään Fabossa niin aika nopeasti tulee vahva vaikutelma, että kertaalleen levynä ostettu peli saattaa kiertää todella monen omistajan kautta, jokainen näistä käytetyn ostajista olisi voinut olla potentiaalinen maksava asiakas.

AWII taitaa olla myös peli, jota ei hankita satunnaisena ostoksena vaan osto tehdään siksi, että ostaja haluaa hankkia pelin yleisestä kiinnostuksesta joko AW/Remedyverse universumiin tai genreen yleisesti. Näin ollen uskoisin, että 90% potentiaalisista ostajista ei jätä peliä hankkimatta vaikka sitä ei steamistä saisikaan.

Eli jos sijoitustarina kosahtaa niin väitän sen kosahtavan ihan johonkin muuhun kuin siihen ettei AWII saa levynä tai steamistä.

Ostin muuten itse äsken kyseisen julkaisun ennakkoon PS Storesta, koska omistaja enkä käytettyjen markkinoilta tätä kuitenkaan tule saamaan.

23 tykkäystä