Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Valitkaa yksi tai useampi. Kiinnostaa tietää kuinka moni täällä oikeasti yrittää määrittää jonkinlaista arvoa osakkeille, joita harkitsee poimivansa salkkuun.

  • Teen itse kassavirtoihin perustuvan arvonmäärityksen
  • Vertailen kertoimia verrokkiyhtiöihin
  • Peesaan kavereita, jotka tekevät arvonmäärityksiä
  • Luotan analyytikoiden laskelmiin, tavoitehintoihin ja suosituksiin
  • Ostan/myyn teknisen analyysin pohjalta
  • En määritä arvoa. Ostot/myynnit tarinan ja laadullisten tekijöiden pohjalta
  • Ei mikään näistä
0 äänestäjää
20 tykkäystä

Tää on hyvä kysely :smiley: Kyllä itsellä tulee mietittyä että mitkä tunnusluvut on just firman X kannalta relevantimmat. Se riippuu niin paljon siitä liiketoimintamallista ja bisneksestä että eri firmoille toimii paremmin eri tunnusluvut. Pakkohan näitä on mielestäni tutkia, jos haluaa hyviä poimintoja tehdä. DCF-tiedostot on myös kaikista firmoista (+ kiinnostavista) ja siinä vaihtelen muuttujia ja arvioin markkinan sen hetkisiä odotuksia.

Kun lyöt tämän kyselyn lukkoon, niin pistä vielä vastauksista uusi viesti, kiinnostaa kyllä vastaukset!

14 tykkäystä

Äänestin kolmantena “En määritä arvoa. Ostot/myynnit tarinan ja laadullisten tekijöiden pohjalta”. Olisi hyvä olla laadulliset tekijät mukana yhtiövalinnoissa, vaikka määrittäisikin arvoa kassavirtojen perusteella.

5 tykkäystä

Samaa mieltä, itse pähkäilen liiketoimintaa,.näkymiä,.msrkkina-asemas, kilpailutekijäitä, tasetta jne

4 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas kanssa katsotaan vaan suositus ja tavoitehinta. Puuttui listalta. Hyvin on mennyt.

38 tykkäystä

Aihetta käsitelty muunmuassa:

2 tykkäystä

Amen GIFs | Tenor

Ei kahtaa sanaa, on hyvä träkkiä ku arvostustasot ovat tervehtyneet ku muil o mörniny.

10 tykkäystä

Äänestin tuota Teen itse… mutta toimii myös tuunattu versio tuosta katsotaan tavoitehinta ja suositus. Eli muodostetaan uusi tavoitehinta ottamalla 6-8 % pois suositellusta tavoitehinnasta ja sen avulla tarvittaessa muokataan suositeltu toimenpide.

1 tykkäys

Listalta puuttuu vaihtoehto “Ostan, kun koodari ostaa”.

12 tykkäystä

Eikö teistä kumpikaan käytä nousupotentiaali Inden tavoitehintaan - sorttausta? Juuri nyt top 4.

  1. MGI - Media Games and Invest (67 %),
  2. Nurminen Logistics (62 %),
  3. Betolar (62 %),
  4. Rush Factory (53 %).
    Tää kai se todennäköisin voittajakvartetti on tällä hetkellä. :wink: Kauppalehtikin tekee tällä perusteella juttuja varmaan vähintään kerran viikossa. Mielestäni myös Duell oli vielä muutama päivä sitten tämän listan kärkitiloilla. Minne se on nyt hävinnyt? :joy:
16 tykkäystä

Perustin viime viikolla Inderes Mällisalkun, joka sijoittaa viiteen yhtiöön, jotka haen Screeneriltä seuraavin asetuksin:

Tulen kerran viikossa vaihtamaan yhtiöt niin ne pysyvät osta-suosituksessa ja potentiaalisena.


Tällä strategialla vuolaan rahaa.

81 tykkäystä

ezgif-5-b7fb45fb20

31 tykkäystä

Huhun mukaan kyseinen Kaija olisi jäämässä työttömäksi. Teslan uusi robotti on viemässä työt

Tesla bullit älkää pahastuko. Minulla ei ole mitään varsinaista mielipidettä Teslasta sijoituksena.

17 tykkäystä

Vaikka inflaatio jyllää, niin kyllä tässä on huomannut deflaation merkkejäkin.
Olen vähän remppaa tehnyt kotona ja samalla tietysti uusia työkaluja tullut ostettua. Makitan työkaluja tullut ostettua -30% hintaan. Kelpaa.

Kiuas hajosi eilen ja uuteen 500€ harvian kiukaaseen sai 250€ wifi palikan kaupan päälle. Kelpaa tämäkin.

Uutta kakkos televisiota myös ostamassa. Samsung tarjoaa 1800€ hintaiseen televisioon , jopa 1350€ arvoista kaupan päällistä.

Mielenkiinnolla odotan tulevaa black fridaytä. Tuleekohan pitkästä aikaa oikeasti paljon hyviä tarjouksia? Viime vuodet ollut aika vaisua ja aika tarkkaan on pitänyt hintoja tutkia, jotta on erottanut oikeasti hyvät tarjoukset.

Mitä ajatuksia muilla foorumilaisilla on? Oletteko tehneet samoja huomioita ja mitä ajatuksia tulevasta black fridaystä?

30 tykkäystä

Muutamia mahdollisia hankintoja olen päättänyt odottaa, jos vaikka saisi black friday alennuksia.
Täytyy toki tehdä hintavertailua nyt
Jo, ja kysyä vielä itseltään että tarviinko oikeasti vai haluanko vain.
Parhaat blac friday säästöt on tulleet, kun on ollut ostamatta mitään.

10 tykkäystä

Miksi lippua?

5 tykkäystä

Tässä on Rikhard Wackerin kirjoitus shrinkflaatiosta.

Perinteisempi tapa on yksinkertaisesti tuotteen hinnan nouseminen, jolloin samasta tuotteesta maksetaan enemmän kuin aiemmin. Toinen ja vähän harvinaisempi tapa on nimeltään shrinkflaatio. Siinä tuotteen fyysinen koko pienenee ilman, että se vaikuttaa tuotteen hintaan. Tällöinkin kuluttaja saa käytännössä entistä vähemmän vastinetta rahoilleen.

4 tykkäystä

Tästä olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä. Löytyisipä tämän foorumin Tesla-ketjuun jostain sellaista.

4 tykkäystä

Täällä odotellaan myös Black Fridayta ja olen huomannut saman, että tavaraa on alennuksessa nykyään ihan eri tavalla kuin kaksi viime vuotta. Kelpaa, koska hankintoja on aika paljon tehtävänä :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Alennuksia on aina ollut, joskus poikkeustapauksissa tarjous on jopa kalliimpi kuin tovi sitten. Ei ole järkevää ostaa alennusta.

1 tykkäys