Salkkujen tuotto-%

Oma strategia (mielestäni sijoittajien strategiat ovat mielenkiintoisempia kuin itse tulokset)

  • Ostaa hyviä, kilpailuedun omaavia yhtiöitä, jotka ovat tilapäisesti pois muodista tai ulkoisen vastatuulen vuoksi alennuksessa. Siten olen tuomittu saamaan hetkellisesti myös huonompia tuottojaksoja.
  • Keskityn saamaan markkinoita parempaa tuottoa keskittämällä salkkuni 4-5 hyvään ideaan ja pommitan niihin rohkeasti pääomaa.
  • Näen markkinat pitkällä aikavälillä hyvin tehokkaina, mutta lyhyellä aikavälillä joskus naurettavina.(Asun suhteellisen pienellä paikkakunnalla ja markkinoiden tyhjänpäiväinen melu ei pääse saastuttamaan omia näkemyksiä)
  • Pyrin löytämään erinomaisia yhtiöitä joka on suhteellisesti edullisia verrokkeihin ja absoluuttisesti edullisia vs osakemarkkinat.
  • En sijoita tarina osakkeisiin: jätän spinnova ihmekuidut ja muut maailmaa pelastavat modulight laser tarinat paremmin niitä tunteville sijoittajille.
  • Laskumarkkinoilla tehdään parhaat sijoitukset kun salkun tilanne näyttää kaameimmalta
  • Suurin innoittaja omaan strategiaan: Peter Lynch
  • Vältän pääsäisentöisesti Ipoja
  • Sijoitan pohjoismaihin ja yhdysvaltoihin. En kehittyviin maihin koskaan suoraan.
  • Intohimoni on ymmärtää liiketoimintoja ja erottaa alan parhaat toimijat
  • Vältän kryptovaluuttoja kuin ruttoa.
  • Mikäli yhtiö on jotenkin tylsä tai masentava sen parempi (mikäli kassavirta on hyvä)
  • Sijoita aina yhtiöihin ensin riskien kautta. Yritän tuhota tai tappaa se eri riskien kautta. Kunnes ne katsottu läpi katsotaan mikä on potentiaali ylöspäin pitkällä aikavälillä.
  • Ei ole olemassa selkää jakoa kasvu tai arvoyhtiöihin. Kasvu on arvon komponentti.
  • Elä ikinä anna kusen nousta päähän. Mikäli olo on voittamaton ja olet huolimaton sijoituksissa saat pian turpaan.
  • Osakemarkkinat ovat valtameri ja aina löytyy sivujokia jotka kulkevat eri suuntaan kuin markkinat.

Nämä on helpommin sanottu kuin tehty ja jokainen sijoittaja konttaa välillä, mutta tärkeää on pitää katse pallossa. Rakenteellisesti omistan massiivisesti vähemmän pääomaa kuin rahastot ja pystyn ilman säädöksiä keskittämään parhaisiin ideoihin suhteellisesti Isompia summia. Tämä antaa itselle rakenteellisen edun, jotka olen päässyt hyödyntämään voittamalla käsittääkseni ainakin suurimman osan suomessa toimivista osakerahastoista pitkällä aikavälillä. Uskon, että pystyn voittamaan myös jatkossa. Siten en tee itsestäni vieläkään rahastosijoittajaa.

Oma motto sijoittamisessa:

Lyhyen aikavälin kipu on pitkän aikavälin nousuvipu.

Alla noin 12-13 vuoden pomppuisa matka tuottojen valossa osakemarkkinoilla. Hyviä kalastuskelejä kaikille sijoittajille!

122 tykkäystä

Onneks olkoon, hieno trackrecord! Ajattelen ranskalaisten viivojen tasolla tismalleen samalla tavalla, kiinnostaisi tietää, että onko näin myös käytännössä sijoituspäätöksiä tehdessä. Haluatko avata vähän tarkemmin vielä prosessiasi: Mitä olet omistanut ja miten kauan? Minkälaisilla valuaatiolla olet ostanut ? Milloin olet päätynyt myymään? Kiitoksia

20 tykkäystä

Hyvä kysymys ja kuten sanoin helpommin sanottu kuin tehty. En missään nimessä täydellisesti ole hoitanut salkkuani.

Matkalle mahtuu tyhmiäkin sijoituksia joista on oppirahoja makseltu. Prosessiini kuuluu löytää lähinnä isompia firmoja joiden vapaa kassavirta hyvin vakaa ja jotka ottaneet tilapäisesti osumaa. Voisin mainita 2010-luvun alussa esim. Microsoftia myytiin noin 10 P/E-luvulla ja sitä pidettiin kuolevana liiketoimintana. Yhtiöllä oli tuolloin vielä valtava nettokassa ja muistaakseni noin 9 miljardin R&D budjetti. Muistelen että sain yli 10% free cash flow yieldin siitä ostaessani sitä. Ei huono liiketoiminnasta jota pidin hyvin dominanttina, vaikka PC:n kuolemaa toitotettiin joka paikassa.

Myyntien suhteen olen huonompi kuin ostojen. Olen ollut historiassa liian hoppuinen, mutta siihenkin onneksi tullut vähän parannusta ja sen voi suorittaa osissa kun valuaatio alkaa olemaan yli historiallisen valuaation.

Muita firmoja joita ollut matkan varrella joista ihan onnistunut kohtuu isosti on: Novo Nordisk, Alphabet, Netent. Nyttemmin olen palannut jälleen eurooppaan, koska pidän dollaria vähän ylihintaisena ja täällä olevia firmoja enemmän alihintaisina. Pistin itseasiassa pääni roskakoriin 2012 ja tein L&T osakkeella ihan kohtuullisen voiton ostamalla sitä noin 9e osake ja myymällä ihan ok hintaan. Nythän yhtiö on taas masentavilla hintatasoilla niin sanotusti.

Sen voisin vielä mainita, että painotan enemmän vapaata kassavirtaa kuin tulosta. Katson kuinka yhtiö on allokoinut tuota kassavirtaa.

Yleensä “kasvuyhtiöistä” maksetaan liikaa ja niitä aika harvoin tarjolla järkevään hintaan. Iloinen poikkeus oli koronapaniikin aikaan Netent jota sai alle 10 P/E-luvulla ja yhtiö taisi nelinkertaistua arvossa noin 6kk aikana (kunnes Evolution osti yrityksen pois).

28 tykkäystä

Hieno strategia (ja tuotot)! Pistin sinut seurantaan, toivottavasti kirjoittelet enemmän. Varsinkin tuosta kryptojen välttelystä pisteet, todella harvassa tuntuu nykyään olevan ne jotka ei kryptoihin koske. :slight_smile:

Ilmeisesti olet irrottautunut yhtiöistä liian aikaisin. Olisiko tuotot olleet parempia jos olisit holdaillut kauemmin? Kuinka pitkälle yleensä katsot sijoituscasea vai teetkö exitin kun aliarvotus purkaantuu? Tuo case L&T ainakin oli myynnin suhteen ilmeisesti onnistunut.

Mielenkiintoista että jotkut availevat positioita melko huolettomasti jos löytyy potentiaalisia firmoja ja lisäilevät sitten hyviin uutisiin, ja salkusta tuleekin melkoinen sillisalaatti, toiset taas keskittää täysillä vaan muutaman yhtiöön. Molemmissa strategioissa on puolensa ja olen nähnyt molempien toimivan. Itse olen vähän siinä välimaastossa, ehkä enemmän keskittäjä.

11 tykkäystä

Meinasin itseasiassa käyttää esimerkkinä Microsoftia siinä, että miten hyvin olet onnistunut. En näe ihan alkua mistä vuodesta (2010/2011?) tuottograafisi lähtee, mutta vaikka olisi keskittänyt koko salkun pelkästään Microsoftiin (tai Alphabetiin tai Novo Nordiskiin) GFC romahduksessa 2008-2009 niin olisit silti vetänyt pidemmän korren. Olet kuitenkin yli 20 kertaistunut pääoman 2022 huipulla. Virkistävää luettavaa

11 tykkäystä

Ihaltavaa sijoittamista pitkällä aikavälillä!
Mielellään kuulisin ajatuksiasi salkkusi peliliikkeistä tulevaisuudessa (kuten varmasti moni muukin foorumilainen). :slight_smile:

5 tykkäystä

Vihdoinkin alle -20% :partying_face: :partying_face: :partying_face:

16 tykkäystä


Nice

17 tykkäystä

Sijoittamista takana: 2,9 vuotta
Keskimääräinen vuosituotto: -6,3%

Marraskuun tuotto: -10,7%
S&P 500: 5,4%
Nasdaq 100: 5,5%

YTD: -31,3%
S&P 500: -14,4%
Nasdaq 100: -26,3%

Kokonaistuotto (2.1.2020): -17,2%
S&P 500: 26,3%
Nasdaq 100: 37,8%

Drawdown: 42,6%

Ei mennyt ihan hirveän putkeen tämä kuukausi. Huonoin kuukausi sitten tammikuun ja samalla sijoitushistoriani toiseksi huonoin kuukausi. Viimekuussa ajattelin että indeksien voittaminen YTD tuotoissa on ihan mahdollista ja jopa hyvä tavoite loppu vuodelle, mutta tuo taitaa olla aika kaukaa haettua tässä vaiheessa :smiley: Jos voittaisi indeksit edes ensikuun tuotoissa niin tuo olisi ihan kiva tulos. Ensivuonna voi sitten taas haaveilla siitä ettei viihteestä tarvitse maksaa :wink:

12 tykkäystä

Nykyinen salkku täytti 3 vuotta eikä se nyt ihan huonolta näytä, vaikka onkin viimeiset puoli vuotta junnannut paikoillaan. Harmittaa tietysti kun en älynnyt myydä tai edes keventää reilusti vuosi sitten, kun salkku oli ATH:ssa. 3 vuoden välein tapahtuvat lahjoitukset jälkikasvulle tehty ja käteistä jäljellä reilut 30 %. Kristallipallokin pölyttyy hyllyssä, eli pitäisi kai kaivaa se esiin ja yrittää katsoa miltä vuosi 2023 näyttää…

34 tykkäystä

Marraskuu 2022 jatkoi pientä nousua, joka oli jo havaittavissa lokakuussa.

marraskuu 2022: + 4,40 %
YTD: - 17,94 %

Edelleen on mennyt pieniä summia kuukausisäästämisen kautta rahastoihin. Tänään maksoin verokarhulle ekan mätkyerän hiukan yli 11kEur. Toivottavasti suhdanteet jatkuvat nousussa, jotta saan rahat toiseen mätkyerään helmikuun alussa. Ehkäpä joulukuun ralleissa voisi kerätä tuon summan… Tammikuussa on usein ollut hiukan vaisumpaa markkinoilla, jolloin silloin voisi ehkä tehdä joitakin veivauksia, jos tulee rajumpaa vaihtelua.

4 tykkäystä

Tuntuu, että osakesijoittajatarinassani olen tullut semmoiseen pisteen jonka haluan tallentaa ja muistaa tulevaisuudessa.

5/21 avattu OST, jossa 65% salkustani on kiinni, on vihdoin saavuttanut break-even-pisteen. Prosentuaalisesti pieni miinus ja euromääräisesti pieni plussaa. OST:lla tällä hetkellä käteinen 50%.

Kokonaissalkun YTD näyttää tältä. YTD -9% ja käteinen 41% (joka on ylivoimaisesti korkein taso ikinä salkussani).

Fiilikset ovat vähän sekavia. Kyllä olen tyytyväinen aloittelijana tähän suoritukseen. Melkein ihan huipuista aloitettu osakesijoittaminen, jonka jälkeen kaksi isoa makrotapahtumaa on romahduttanut varsinkin tiettyä sektoria pörssissä kunnolla. Tuntuu, että huonommin olis voinut käydä aika helpostikin. Sijoittaminen on ollut mulle tavallaan semmoinen harrastus, jonka näin vauvavuosina pystyy suht helposti harrastaa (kun ei pysty muissa paikoissa olla fyysisesti hirveän pidempää). Mutta kun siihen tallennettu rahamäärä nousi ja käyrät menivät alaspäin, tästä on tullut myös hyvin epämiellyttävä stressielementti elämääni. Yritän vieläkin löytää sitä tasapainoa salkun riskitason ja henk. koht. stressin vällilä, mikä on ilmeisesti aika vaikea.

Koen, että tämä break-even tilanne on senkin takia tärkeää, koska tämä antaa minulle uskoa, että pystyn tässä hommassa olla ei-surkeaa. Vuonna 2019 aloitin “sijoittamisen” aina välillä sijoittamalla Nordnetin vivutettujen 10-20x Dax shorttien parissa, koska mielestäni pörssit olivat vaan tosi kalliita. Kun tällä älyvapaalla sijoittamistyylillä tuli muutaman tonnin voitot, sijoitettu rahamäärä kasvoi ja kasvoi, kunnes se voitto ei tullutkaan enää (jotkut varmaan muistaa ne China phase 1 phase 2 trade deal sekoilut). Sit kun korona tuli, shortti vihdoin alkoi tuottaa, mutta itsevarmuus oli laskenut niin alhaalle, että suljin position 50% tappiolla. Parin viikon päästä tuo positio olisi ollut pk-seudun keskikokoisen OKT:n verran. Tällä ketutuksella jonkun ajan jälkeen taas yritin shortata pörssiä ylöspäin, vain silla ajatuksella, että eihän koronan jälkeen voi olla pörssi samoissa tasoissa. Ilman siis että ymmärretty/tutkittu mitään yhtiöiden kunnosta ja tuloksista. Tuli taas takkiin. Long story short, tämä viimeinen puolitoista vuotta opetti minulle olemaan tarkka ja oppia ja tietää suht hyvin mitä tekee kun sijoittaa osakkeisiin, niin silloin ei välttämättä ainakaan häviää (ja joskus voittaakin). Onneksi olen suht nuori 31 v. kaveri, ja minulla on vielä pitkä aika hengailla tässä pörssimaailman syövereissä, ja käyttää mitä opin ajan varrella.

Ajatukseni pörssin (ja salkun käteispossan) suunnasta ovat tässä. Ollaan edelleen sellaisessa Catch 22 -tilanteessa, jossa inflaatio ja taantumariskit vetävät pörssiä alas molemmista käsin. “Don’t fight the FED” tuntuu unohtuvan sijoittajien piirissä hienoisella inflaatiobiitillä, joka ei luo kestävää pohjaa nousulle. Jos korot on sellaisella tasolla 2023 kuten ennustetaan nyt, niin minun on hyvin vaikea nähdä yleistä pörssinousua.

Tällä hetkellä laskun määrä on myös tosi epäsymmetrinen osakkeiden kesken, OMXH25GI on ytd -6% mutta hyvin paljon löytyy miinus yli 60% osakkeita edelleen. Tämän takia olen entistä enemmän poimintamoodissa indeksisijoittamisen sijaan. Saattaa tulla hyviä mahdollisuuksia Q4-raporttien jälkeen, koska tämä on mielestäni ensimmäinen kvartaali, jota pystyy vertailla edellisen vuoden ympäristöön (korkea inflaatio). Jos tulos pitää pintaansa ja arvostus kohdallaan, niin tervetuloa salkkuun!

Jos salkkuni sisältö kiinnostaa, se löytyy tästä ketjusta.

15 tykkäystä

On mukavaa, kun porukat laittaa tänne kuvia ja tarinaa ei niin onnnistuneista salkuistaan. Tottakai sitä mieluummin kattelee hienoja vihreitä lukuja ja koilliseen jyrkästi meneviä käyriä, mutta erittäin hienoa nähdä myös tuota toistakin puolta. Antaisi esim. kaltaiselleni amatöörille liian ruusuisen kuvan, että näin helppoa se on.

Toinen huomio.

Yllättävän rohkeasti jotkut kirjoittajat kertovat myös salkun euromäärät. Vaikka suurin osa kirjoittajista onkin nimimerkin takana, ei se nimimerkki kaikelta suojaa. Tarkoitan sitä, että maailmaan mahtuu pahuutta ja pahoja ihmisiä. Jotkut saattavat yrittää erilaisilla keinoilla selvittää, että kuka se siellä kirjoittelee ja istuu miljoonasalkun päällä. On kidnappauksia, kiristystä jne. Riski joutua rikoksen uhriksi on mielestäni pieni, mutta kuitenkin olemassa.

2 tykkäystä

Tätä olen miettinyt itsekin ja vaikkei mulla likimainkaan miljoonasalkkua olekaan niin olen vähän varovainen laittamaan euromääriä näkyviin. Tosin sitten meillä on julkiset verotilastot, josta löytyy kyllä hyvin pääomatuloja saaneet ihmiset, että aika avoinhan tämä meidän yhteiskunta on tässä suhteessa. Että vaikka täällä nimimerkin takana yrittää vähän piileskellä niin sitten ihan nimellä löytyy tiedot. :smiley:

8 tykkäystä

Ja itse asiaan liittyen, salkkuni kehitys näyttää aika erilaiselta, katsooko sitä lyhyen vai pitkän aikavälin näkökulmasta. Ohessa Nodnetin salkkuni YTD-tuotto ja tuotto salkun avaamisesta (alkuvuonna 2008) saakka:

screenshot.284

screenshot.285

Pitkässä juoksussa tuotto tasaantuu ja asettuu lähemmäksi osakemarkkinoiden keskimääräistä tuottoa, lyhyellä aikavälillä salkun tuotto voi olla melkein mitä vaan ja poiketa rajustikin indekseistä.

24 tykkäystä

Tuntuuko muistakin, että kun vähän noustaan niin tulee tunne että nyt ostaminen on myöhäistä

Sit kun kattelee YTD:tä niin ollaan kohta ”enää” -40%

18 tykkäystä

YTD-tuottoni osakesalkuissa (Suomi) on minullakin palautunut hienosti. Enää on -5,3 %, kun pahimmillaan oli noin -16%. OMXHGI indeksi on samalla laskentatavallani YTD -8,6%, joten olen pärjännyt kohtalaisesti. Kaikkien sijoituksieni tuotot YTD on -9,5%, johtuen lähinnä siitä, ettei rahastopuolella (kaikki ulkomailla) ole mennyt yhtä hyvin.

Pitkän ajan tuotot antavat laajempaa perspektiiviä. Aloitin sijoittaminen 1980-luvun puolessa välissä. Noin viisitoista vuotta sitten otin ison sijoituslainan ja kyseessä ei enää ollut pelkkää harrastamista. Muutoshetken valinta oli hyvin surkea. Heti tuli finanssikriisi ja isot miinukset, mutta aika on hoitanut. Osakepuolella 10-v tuotto on 17,5% p.a. (TWR) ja 15-v tuotto 12,0% p.a . OMXHGI on samalla laskentatavallani (kuukausi-TWR) tuottanut 10v 11,5% p.a. ja 15v 4,9% p.a. Kaikki sijoitukset ovat tuottaneet 10v 11,3% p.a. ja 15v 8,2% p.a. Ihan OK minusta, vaikka alku oli vaikea.

Minulle tuottoprosentteja tärkeämpää on kuitenkin nettovarallisuuden määrä ja kehitys, mihin lasken mukaan myös oman asunnon ja käteisvarat. Nettovarallisuuden YTD on -10,2 % ja tässä pitää kuitenkin ottaa huomioon, että muita ulkopuolisia kassavirtoja ei ole. En tee työtä enää vaan elän sijoitustuotoilla.

25 tykkäystä

Taas alkaa olla vuosi paketissa ja toisen kerran putkeen tulossa nokkaan pojilta vertauskelpoisissa salkuissa :smiley: Pojilla strategiana tylsät Suomi-yhtiöt osingoilla. Itsellä jännemmät plus pari jenkkiä (tässä salkussa - Nordnetissä sitten osinkokoneet). Korjatuilla luvuilla, eli jenkit pois tästä, olisi jo peräti +4 %, mutta silti pronssisija :3rd_place_medal:

13 tykkäystä

Ytd alle -70!!! On tää sijoittaminen helppoa ostat vaan aina dipistä niin hyvä tulee :laughing: katotaa monta vuotta menee,että pääsee sijottamisesta joskus voitolle :joy: kiva harrastus.

40 tykkäystä

Onneksi verottaja kertoo ihan auliisti kenen tahansa tulotiedot euron tarkuudella ja jopa julkaisee suurituloisimmat ja heidän tulonsa joka vuosi. Niin ei tarvitse kidnappaajien, kiristäjien yms. täällä palstalla notkua rikkaita löytäkseen.

Avoimmuutta voisi nykisestäkin vielä lisätä kertomalla vielä näiden isorikkaiden kiinteistöomistukset ulkomailla maittain eriteltynä.

3 tykkäystä