Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Miksi se on sääli? Itse ainakin lisäilin salkkuun kun kurssi laski☺️.

Pitää muistaa, että Topin kurssi oli vielä Q2 korkeammalla kui nyt. Nythän sampo voi rauhassa “piilossa” ostella markkinoilta toppia seuraavat 3kk. (En tiedä, tuleeko 50% kohdalla liputusilmoitus?)

Kuiteskin, itse ainakin olen ensisilmäyksellä tyytyväinen tulokseen. Pitää katsoa tarkemmin kun joutaa.

3 tykkäystä

Maanantai ei ollut enää Q2

Myrsky teki tuhojaan alkuviikosta myös Ruotsissa, mutta nämä eivät kyllä varmastikaan näy vielä kummassakaan tapauksessa mitenkään IF:llä ulos maksetuissa korvauksissa.

4 tykkäystä

No en ole niin väittänytkään että olisi Q2

@Mirko_Sampo_IR tiedustelen/keneltä voi tiedustella seuraavaa: Onko irtaantuvalla Mandatumilla ennen aiottua 2.10.2023 sijoittajien “road show” kiertuetta institutionaalisille sijoittajille sekä vastaavia tilaisuuksia yksityissijoittajille. Jos on, niin milloin ne alkaa ja kuka/milloin joku vastaa irtaantuvan Mandatumin IR asioista? Isoin Kiitoksin :blush:

Kyllä Mandatum tulee omia sijoittajaesityksiä pitämään ennen suunniteltua jakautumista, mutta mitään tarkkoja aikatauluja mulla ei ole ainakaan tähän hätään antaa.

Mandatum tiedotti itse asiassa juuri reilu tunti sitten, että ovat nimittäneet Lotta Borgströmin sijoittajasuhdejohtajaksi, mutta hän aloittaa vasta marraskuussa. Jakautumista edeltävät sijoittajaesitykset menevät siis vielä johdon ja viestintäpoppoon voimin.

19 tykkäystä

Lyhyesti lähinnä Ifiä kun kommentoin, niin eihän vakuutusmaksutulo ole reaalisesti kasvanyt lainkaan.
Näin hurjan inflaation aikana maksutulon kasvu pitäisi olla kaksinumeroinen, kun siitä on vielä 24% vakuutusmaksuveroa pl. henkilövakuutukset…

Ilmeisesti If on suojellut hyviä asiakuuksiaan varsin maltillisilla hinnankorotuksilla, käytännössä varmaankin parhaiden asiakkaiden vakuutusmaksut ovat reaalisesti laskeneet.

Eli underwriting-tuloksen kasvulle on edelleen tilaa.

Taidettiin conf callissa juuri sanoa että jokin tilaisuus on parin viikon päästä. Vai oliko tämä viittaus SEB Nordic Large Cap tilaisuuteen? Itse jotenkin ymmärsin koskevan nimenomaan Mandatumia.

Kiitos ok, sitä vaan miettien ihmettelen, että kai olisi kaikkien eduksi, että siinä missä puhdas listautuminen pitää sisällään yhtiön johdon pitämän esittelyn yhtiöstä ja sen strategiasta-varsinkin tulevasta - niin sama kai pätee jakautumisessa. Nyt tämä taitaa olla hieman savuverhon takana. Toivottavasti yhtiö esittäytyy strategiansa kanssa meille säästäjille ja sijoittajille😊

Malttia. Tässä on kuitenkin vielä melkein kaksi kuukautta ennen kuin kaupankäynti alkaa :slight_smile:

22 tykkäystä

@Antti_Jarvenpaa on tehnyt kiintoisan tviittiketjun Sammon tarinasta. :slight_smile:

Lainasin yhden kohdan tästä tviittiketjusta:
Sampo maksoi Ifistä lopulta vain noin 2,6 mrd. €, kun viimeisen 20 vuoden aikana If on palauttanut Sammolle yksistään osinkoina noin 10 mrd. €.

Sanomattakin on selvää, että Ifin nykyarvo on moninkertainen Sammon siitä maksamaan hintaan nähden.

24 tykkäystä

Vertailun vuoksi, Topdanmarkin osakkeet joita ei ole (vielä) Sammolla, ovat noin 1,7 Mrd eur arvoiset tällä hetkellä.

1 tykkäys

Oisko se suurvahinko tämä?
Boliden lienee IF:n asiakas?
Äkkiä 100miljoonaa palaa?

8 tykkäystä

Liekkö tässä/siinä isommassa vahingossa sitten missä määrin riskiä edelleenvakuutettu?

Norske skogilla jäi Norjassa paperikone kivivyöryn alle, en tosin tiedä onko enää ifin asiakas. 4 vuotta sitten oli ainakin.

5 tykkäystä

@Sauli_Vilen Sanoit livessä odottavasi sammon nostavan “perusosinkoansa” hitaasti mutta varmasti. Minkälaista “perusosinkoa” hahmottelet maksettavaksi 2023 vuoden tuloksesta? Viimevuoden tuloksesta osinkohan oli

" Sampo Oyj:n hallitus ehdottaa 17.5.2023 järjestettävälle yhtiökokoukselle, että vuodelta 2022 osinkoa jaetaan 2,60 euroa osakkeelta. Osinko koostuu 1,80 euron (1,70) perusosingosta (aiemmin tunnettu vakuutusosinkona, joka esiteltiin vuoden 2021 pääomamarkkinapäivässä), joka nousee 6 prosenttia, ja 0,80 euron lisäosingosta. "

Kuuluko Mandatum tuohon “vakuutus-/perusosinkoon”?

8 tykkäystä

Mandatum oli osa perusosinkoa, eli ilman sitä se olisi ollut viime vuodelta ~1,50 euroa per osake.

23 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n analyysi Sammosta, jonka lukee muutamissa minuuteissa. :slight_smile:

8 tykkäystä

Sammosta oli tullut päivän aikana läjä videoita joten laitetaan tännekkin:

Ekana toimarin (video)katsaus ja konffapuhelu:

Ja sitten @Sauli_Vilen mietteet ja IFin toimarin haastis:

22 tykkäystä

Inderes julkaisi päivitetyn Sampo-analyysinsä Q2-tuloksen jäljiltä. Suositus nousee LISÄÄ-tasolle (edellinen: VÄHENNÄ), tavoitehinta pysyy ennallaan (44,00 €).

:gem: https://www.inderes.fi/fi/if-jaksaa-yllattaa

46 tykkäystä