Seligsonin rahastot

Samaan tulokseen tullut - toivottavasti eivät muuta konseptia kun on nyt Lähitapiolassa…

1 tykkäys

Itse olen laittanut/laitan Phoebukseen nyt alkuvuodesta kaiken minkä laitan ja ryhdyin tästä eteenpäin säästämään Seligsonin rahamarkkinatahastoon pesämunaa, joka vapautetaan markkinalle kuukausierissä kun indeksit dippaa seuraavan kerran sen yli 25%.

Olen siis nyt 110% all in, mutta pikkuhiljaa jatkossa säästän sivussa siihen, että markkina dyykkaa taas kerran kunnolla. Se tapahtuu ehkä 1-5 vuoden sisällä, ei voi tietää. Mutta kun silloin on likvidiä, paikkaaminen on helpompaa kuin ilman.

5 tykkäystä

Phoebus on aivan loistava rahasto, jonka suoriutumiseen pitkällä aikavälillä uskon. Ainoa kysymysmerkki on Oldeburgin eläköityminen ja löytyykö yhtä hyvä salkunhoitaja. Rahaston tuotot ovat mielestäni pitkälti riippuvaisia pienten arvoyhtiöiden menestyksestä, jota on saatu aika pitkään nyt odotella ja aika olisi kunnon loikkaan ylös.

8 tykkäystä

Oldenburg on kertonut blogissaan, että hänen mielestä paras vaihtoehto on yhdistäminen Global Brands - rahastoon hänen eläköityessään. Jossain vaiheessa on kerrottu, että rahasto on liian pieni, jotta voitaisiin kouluttaa seuraaja.
https://www.seligson.fi/sco/suomi/phoebus/blogi/vko-49-23-jatkuvuus-likviditeetti/

Joten itse kallistuisin rahaston yhdistämiseen Global Brands –rahastoomme, jolla on sama riskiprofiili ja jonka lähes kaikki yhtiöt täyttävät Phoebuksen sijoituskriteerit ainakin riittävän hyvin. Pitäisin itse suuren osan osakerahoistani siinä, jos en pitäisi kaikkia Phoebuksessa.

Uskon myös, että Global top 25 brands - rahasto on turvassa, koska se on suurin LähiTapiolan ja Seligsonin rahastoista, niin olisi kummallista, jos tähän tulisi jokin muutos. Tropico LatAm on ehkä ykkösmahdollisuus lakkautettavaksi rahastoksi. Se voitaisiin yhdistää LähiTapiolan Kehittyviin markkinoihin. Toivottavasti ei. Kaikki Seligsonin ja LähiTapiolan rahastot

8 tykkäystä

Tämän takia en enää tee sijoituksia Phoebus-rahastoon vaikka (tai erityisesti koska) Oldnburgiin uskonkin.

2 tykkäystä

Paitsi jos asuu eläkeläisenä maassa, jossa pääomatulojen verot ovat matalat. :thinking:

6 tykkäystä

Seligsonin Q1-katsaus ilmestynyt:
https://www.seligson.fi/sco/suomi/ajankohtaista/katsaus-1-2024/

Tehokkaat markkinat kriisissä? Passiivisen sijoittamisen suosio huipussaan, markkinoiden tehokkuus ja indeksin voittamisen vaikeus
Passiivista vai sittenkin aktiivista? Indeksisijoittamisen kehitys, näkemyksellinen passiivisuus ja fiksu sijoittaminen muuttuvassa maailmassa
Salkku, jolle ei koskaan tapahdu mitään Indeksisijoittamisen väitetty kriisi, talousuutisviihde ja J. Karjalainen
Aika – sijoittajan paras ystävä Ajan merkitys sijoittamisessa, osakkeiden pitkän aikavälin tuotto ja uusi toimitusjohtaja
Indeksoida vai eikö indeksoida? Passiivisen sijoittamisen suosion kasvu herättää huolta: voikohan indeksointi enää toimia
Perheyhtiöt Kaakkois-Aasian markkina piristymässä, Reliance, Exor
Phoebus Kotimarkkinavinouma, Air Liquide, Exel Composites
Tropico LatAm Brasiliassa ja Chilessä positiiviset näkymät, Equatorial Energia
12 tykkäystä

Haastavaa kun tämän ilmestymisen huomaa aina digitaalisesti ennakkoon, mutta joutuu malttaa lukemasta, kun postiin tulee paperiversio vasta myöhemmin :laughing:

12 tykkäystä

Tulee meiliin heti jos tilannut sähköpostitse…eli heti voi lukea

Mikä olisi mielestäsi parempi vaihtoehto rahastolle Oldenburgin eläköitymisen jälkeen? Yhdistyminen johonkin olemassa olevaan jättää jäsenille valinnan siitä haluaako kotiuttaa rahat vai jatkaa osana toista Seligsonin rahastoa. Yhdistymisen aikana omistuksen arvolle ei kuitenkaan tapahdu mitään.

1 tykkäys

Anders Oldenburg InderesPodissa Rauli Juvan kanssa:

16 tykkäystä

Saako tuota 25 brands rahstoa merkattua ainoastaan Seligsonin kautta?

1 tykkäys

Sitä voi merkitä myös LähiTapiolan palvelun kautta, mutta ei ole tarjolla ulkopuolisilta välittäjiltä.

4 tykkäystä

Seligsonin asiakkaaksi pääsee noin 10 minuutissa ja kuluitta, jos kiinnostaa.

2 tykkäystä

Ymmärrän toki, että asiakkuus toisella toimijalla on jonkinlainen kynnys. Haluan tässä yhteydessä kertoa, että ainakin itselleni se oli jonkinlainen kokemus. Itse olen saanut kirjeen Petri Rutaselta(RIP) merkitessäni rahastoa. Sähköpostiin tupsahti tervetuloviesti kiitos luottamuksesta. Paperinen varttiraportti on jonkinlaista “Buffetismia” parhaimmillaan. Saman raportin voi toki lukea verkosta, mutta asenne ja ajatus sijoitattamiseen tulee jotenkin eri tavalla esille kiirreettömänä, kun paperinen tupsahtaa postilaatikkoon etana postilla ja lukee jutut, jossa todetaan, että maailma jatkaa ennallaan ja sijoittamalla alhaisilla kuluilla indeksiin pärjää. Oma asiansa on sitten salkunhoitajien raportit rahastoistaan ja Oldenburgin blogi. Samanlaiseen henkilökohtaisuuteen en ole törmännyt muualla. Sijoitukset mihin on sijoitettu löytyy helposti aktiivisessa rahastossa ne kerrotaan perusteluineen. Täälkin puhutaan päällekkäisyyksistä ja Seligsonin rahastoluotaimesta saa sijoituksensa raportoitua niin näkee toisaan mihin sijoittanut. En sano, että verkkopalvelu on hieno tai uusinta uutta, enemmän se jotain vastaavaa kuin Bershire Hathawayn sivut. Tuntuu vähän jääneen edelliselle vuosituhannelle, mutta siellä on pääosin kaikki oleellinen. Jos minun pitäisi valita laittaisinko rahastoni Seligsonin palveluun vai uuteen uljaseen Nordnettiin niin valintani olisi Seligson. Kun sivut pysyy samana niin haluamansa infon löytää helposti.

37 tykkäystä

Komppaan vahvasti. Seligsonin tapa toimia herättää juurevaa luottamusta, siinä on mukana jotain peruskalliota, joka kestää, eikä järky. Pidän sivuista, joissa on omalla, leimallisella tavallaan tuotu oleellinen ja enemmänkin. Jokainen rahaston omistus on pilkulleen listattuna, eikä vain nykymuodikkaasti 10 suurinta. Rahastoluotain on mahtava, alueellista hajautusta jos haluaa viilata, toimii siinä hienosti.

En halua muuttaa Seligsonin tyylissä ja tavassa toimia mitään. Se on mainio.

16 tykkäystä

Onko jotain käytännön eroja mikäli merkitsen Seligsonin rahastoja Lähitapiolan kautta sen sijaan, että merkkaisin suoraan Seligsonille samaa rahastoa? :thinking:

1 tykkäys

LähiTapiolan vakuutuksista saa alennuksen, jos on sijoittanut 1000 euroa heidän palvelunsa kautta. Minimisijoitus on LähiTapiolan kautta 30 euroa, kun Seligsonin kautta se on 10 euroa. LähiTapiolan mobiiliappilla pystyy ainoastaan seuraamaan sijoituksia. Seligsonin Taskusalkulla onnistuu myös merkinnät ja lunastukset.

Käytännössä rahastomerkinnät voi tehdä oman verkkopankin kautta käyttämällä käyttäjäkohtaista viitenumeroa ja rahaston tilinumeroa.

Sanoisin, että suoraa Seligsonin kautta on helpompi.

11 tykkäystä

Sekä mahdollinen deal breaker, Itselleni ei ainakaan ole tullut rahastokatsausta paperisena versiona kun olen sijoittanut tapiolan kautta. :face_with_raised_eyebrow:

4 tykkäystä

Itselläni on tilit ja rahastosijoituksia molemmissa sekä Seligsonissa että LähiTapiolassa.

1 tykkäys