Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Ei kai asiallinen kiroileminen kiellettyä ole, kun kuitenkin ikään kuin Suomessa ollaan? Vähän väliä foorumilla näkyy ns kirosanoja, eikä se näytä yleensä ketään häiritsevän. Joku alaviiva tai asteriski yhden tai kahden kirjaimen kohdalla ei muuten kauheasti asiaa miksikään muuta.

6 tykkäystä

Kuka uskaltaa tunnustaa että liputti Voxtur ketjusta täysin perusteettomasti ulkomaan vieraan viestin?

Onko kellään liputtajalla selkärankaa tulla tänne myöntämään että pieleen meni? Tai edes perustelemaan miksi liputti? Epäilen ettei uskalla.

Nyt saattoi käydä niin että menetimme ulkomaaisen analyytikon tältä palstalta juuri näiden naurettavien liputusten takia.

Tälle systeemille pitää tehdä jotain, tämä ei toimi nykyisellään.

28 tykkäystä

En mä tiedä pitäisikö itse liputukselle sinänsä tehdä mitään, vaikka välillä omituiselta tuntuvia liputuksia onkin, niistä suurin osa kuitenkin lienee ihan perusteltuja.

Kommenttien poiston osalta olen, joita silloin tällöin olen havainnut, niin osaa olen ihmetellyt. Kommentteja voivat ilmeisesti poistaa vain moderaattorin valtuuksilla olevat. En tiedä kuinka paljon kommentteja poistetaan, mutta voisi olla hyvä, että moderaattorit keskenään kävisivät läpi ainakin otannan kunkin poistamista viesteistä, poiston perusteista ja pähkäilisivät keskenään onko linja yhtenäinen ja perusteltu.

5 tykkäystä

Ehkä oikeampi kysymys on, että kuinka paljon liputus lopulta tuo lisäarvoa tänne? Itsellä se ainakin laskee motivaatiota osallistua keskusteluun, kun välillä tuntuvat viestit hyvin mielivaltaisesti joutuvan piiloon. Motivaatio tässä vaiheessa lähteä muokkaamaan viestiä ehkä hyväksyttäväksi on aika lailla nolla.

Tiukka moderaatiolinja on mielestäni hyvä törkyviestien ja henkilökohtaisuuksiin menevien viestien kanssa, mutta foorumi helposti näivettyy jos osakekohtaisissa ketjuissa on nollatoleranssi hetkeksikin aiheen ohi harhaileville viesteille, kyllä se keskustelu kuitenkin nopeasti palaa aina aiheeseen.

12 tykkäystä

Joillakin toi liputtelu menee vain niin pahasti yli ja jos jonkun nimimerkin kirjoitukset ei aina ole miellyttänyt niin otetaan ikuinen periaate että liputtaa henkilön x viestit eli tässähän mennään henkilökohtaisuuksiin ja jonkin asteista kiusaamista jo tapahtuu joka tietääkseni ei täytä sääntöjä.

Edit: näköjään viestini tässä ketjussa ennen sun viestiä oli merkattu ja poistettu, viittasin siinä tuohon voxtur liputukseen, vaikkakin sarkastisesti but näköjää tässäkin ketjussa sama linja vaikka otsikko sanoo muuta. :sweat_smile:

9 tykkäystä

Tämä liputettiin koska linkki olisi ollut jo ketjussa… En itse pikakelauksella löytänyt. Foorumin pitäisi varoittaa käyttäjää jos laittaa samaa linkkiä kommenttiin mikä on jo ketjussa, mielenkiintoisesti tässä ei varoittanut siitä kun kokeilin itse. Kenties linkkipätkissä eri seurantajuttuja yms.

Noh hylkäsin lipun koska tosiaan en löytänyt heti samaa uutista, varmaan se jossain 100 viestin päässää lyyrää. :smiley:

5 tykkäystä

Tuossa käytännössä sama uutinen Evolution AB - The King of iGaming - #1992 by buzz

5 tykkäystä

Ah aivan eli ei ollutkaan sama linkki. Nooooh eri kielet ja lähde niin jätetään! :slight_smile:

5 tykkäystä

Liputusoikeus pitäisi olla vasta Mestari-tason henkilöillä.

2 tykkäystä

Foorumi on kasvanut viimeaikoina aika paljon ja ihan syystä, täällä nyt vaan on niin hyvää asiaa :grin:

Samaan aikaan ainaki omasta mielestäni tuntuu että turha liputtelu on lisääntynyt. Eniten risoo viimeaikainen liputtaminen Voxtur ketjussa, joka tuntuu aiheettomalta kiusanteolta ja sai melkein tärkeän tiedon lähteen poistumaan tältä foorumilta kokonaan.

Ehdotankin foorumin ylläpitäjien harkintaan että pitäisikö liputtamisesta jäädä joku perustelu miksi kyseinen viesti on liputettu. Mielestäni se kuulostaisi ihan oikeutetulta kaikille, että saisi tietää syyn miksi kyseinen viesti ei sovi foorumille. Se voisi myös nostaa kynnystä tehdä mielivaltaisia ja harkitsemattomia liputuksia, kun täytyy jollain tapaa perustella kyseinen toimenpide.

Turhista liputuksesta raivostuneena haluaisin jopa nähdä käyttäjän joka liputuksen on tehnyt, mutta tämä varmaan loisi sen verran paljon uusia ongelmia että ei ole tarkoituksen mukaista. Kiitos hyvästä työstä!

13 tykkäystä

Totta.

Mestari :exploding_head: Juurikki voisi vaikka lahjoittaa omat lähes käyttämättömät muokkausoikeutensa jollekin uudelle fiksulle uudelle keskustelijalle.

Yhden kerran Juurikki on liputusta käyttänyt, mutta se oli hätätapaus, ettei menisi jutut käräjille asti. Tai jotain.

3 tykkäystä

Ollaan tuota tapausta selvitelty lisää ja ilmeisesti foorumin oma softa liputti itse viestin. :smiley:

@Yu_Gong hylkäsi liputuksen sittemmin. Miksi juuri tuo liputettiiin SYSTEEMIn toimesta, en ole täysin varma. ;D Kenties kieli, linkki redditiin yms.

13 tykkäystä

Olen samaa mieltä. Kysyin samaa aikaisemmin ja sain vastaukseksi
"a) Huolimatta äänekkäästä narinasta, >90 % liputuksista on aiheellisia. Liputuksen idea on saada liputetun viestin kirjoittajan tuijottamaan peiliin, missä meni pieleen. Ei toisin päin."

Liputetun viestin kirjoittajan on vaikea katsoa peiliin, jos ei tiedä syytä.
Ne tapaukset on säälittänyt, jossa juuri rekisteröitynyt kirjoittaja kirjoittaa ensimäisen ja asiallisen viestin ja se heti liputetaan. Syy on saattanut olla se, että se liputtajan mukaan se ei käsitellyt riittävän hyvin ketjun aihetta.

9 tykkäystä

Liputus on mahdollista perustella liputetulle yksityisviestillä. Kuinka paljon tätä sitten käytetään, ei tietoa.

Pitäisikö (onko foorumisoftan puolesta mahdollista?) liputuksen perustelut laittaa pakotetusti päälle? Toki näihinkin voisi aina perustella jfodoirkrjfkskqjr, mutta ehkä se toisi liputuksiin pienen kynnyksen.

Edit: oletin, että perustelut ovat anonyymit. Jos eivät, niin sitten kynnys kasvanee liian suureksi.

Jos viesti liputetaan automaattisesti, niin eikö siitä tule liputuksen kohteelle mitään mainintaa? Kyllähän kohdetta pitäisi informoida, että näin tapahtui ja myös että miksi.

1 tykkäys

Näkisin, että liputuksen yhteydessa olisi hyvä olla valittavana perustelu liputukselle (perustelut foorumin säännöistä) - siis ihan täpättävä kohta, jonka jälkeen liputuksen saisi eteenpäin. Tämä olisi siis minimiedellytys liputukselle. Lisäksi olisi hyvä olla mahdollisuus perustella tarkemminkin halutessaan.

2 tykkäystä

Niinhän siinä onkin…

Eksyy aiheesta / sopimaton / roskapostia / muu syy

4 tykkäystä

Nykyinen liputuskäytäntö on hyvä.

Jos kuitenkin saisin itse tehdä tyhjältä pöydältä uuden käytännön:
Liputus ei näkyisi mitenkään käyttäjille ennen kuin moderaattori on tehnyt toimenpiteitä sen osalta. Liputettu viesti siis näkyisi ihan normaalisti, kunnes lopulta mode joko poistaisi viestin perustelujen kanssa(tai ilman) tai merkitsisi liputuksen sisäisesti turhaksi, jotta toiset modet eivät enää joutuisi viestiä tarkastamaan.

Hyvänä puolena tässä olisi se, ettei liputetut kokisi joutuneensa jonkinlaisen julkisen arvostelun kohteeksi. Joillekin tämä tuntuu aiheuttavan suurtakin harmitusta, vaikka itselle ajatus liputetuksi joutumiselta tuntuisikin täysin harmittomalta.

Huono puoli tässä järjestelyssä olisi varmaankin se, että turhien viestien kirjoittamisen kynnys edelleen laskisi. Lisäksi nykyisellään liputettuihin viesteihin maltetaan varmaan olla vastaamatta, mutta tässä järjestelyssä liputusta ei näkyisi, joka varmaan johtaisi siihen, että niihin vastattaisiin ja moderaattoreiden kuorma kasvaisi entisestään.

Täydellistä kompromissia aika vaikea löytää :grimacing:
Kun huomioidaan tämän palstan aktiivisuus, käyttäjien määrä ja keskustelun yleinen laatu verrokeihin nähden, niin nykyisen mallin täytynee olla varsin hyvä :blush:

7 tykkäystä

Meneeköhän syy tiedoksi liputetulle?

2 tykkäystä

Tulisiko liputuksia samasta kohteesta pilvin pimein, jos ei näkyisi, että on jo liputettu…