Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Sijoitusfoorumi ei nähdäkseni ole mikään akateemisten aatujen rellestyspaikka vaan harrastusfoorumi jossa pitäisi keskittyä itse aiheeseen. Jos akateemiset aatut kaipaavat vapaa-ajallaan repäisevää tekemistä niin vedä vaikka lärvit ja lähde kylille huutelemaan.

Ja tällähän ei ole mitään tekemistä sijoittamiseen suhtautumisen kanssa, vaan sen tosiasian, että useimmat tänne kirjoittelevista ja varsinkin me jotka vähemmän kirjoitamme mutta luemme kyllä hyvin laajasti foorumia, haluamme, että foorumi pysyy a) asiassa ja b) luettavana. Kaikki turha mukahassuttelu, naljailu, ilveily ja kusti kuusi vee paint-piirustukset häiritsevät tätä lukemista.

Uskon että foorumi on tehty tiedon jakamiseksi eikä lukeneiden setien rellestyspaikaksi. Sellaisena sen soisi myös pysyvän.

4 tykkäystä

Luin uudelleen viimeiset muutamat kymmenet viestit, paljon hyviä pointteja eri näkökulmista. :slight_smile: Olen 20 vuotta käynyt keskustelupalstoilla, mutta useimmiten vain lukemassa ja täällä sentään olen kirjoitellut.

Ainakin itselläni meni jonkin verran aikaa päästä sisälle Foorumille kunnolla, eli ymmärtää mikä on meininki ja säännöt. Mut on liputettu muutamia kertoja, joka kerta ihan oikeasta syystä. En ole kovinkaan paljon liputellut, ehkä joka kymmenentuhannen viestin, jonka olen lukenut. Muutamat liputukset, niin tein todennäköisesti väärin perustein ja tämän ymmärsin jälkikäteen. Onneksi modet eivät poistaneet kyseisiä viestejä, koska en ollut liputtanut niitä oikein tai tarpeeksi vahvoin perustein ja jälkikäteen tajusin etten ehkä ollut tajunnut itse viestien pointteja. En edelleenkään pahemmin liputa, jos olen vähänkään epävarma, mutta liputan varmasti jos koen viestin olevan kiusaamista tai selkeästi loukkaava.

Täällä on todella hyvä moderointi ja mielestäni täällä annetaan myös hyvin mahdollisuus korjata omaa käytöstään. Tämän Foorumin foorumilaisten käytös ja kirjoittelut ovat todella hyvää luokkaa vs muut foorumit - se tulee muistaa. Itse olen liputtajana tehnyt virheitä ja niin ovat varmasti aika monet muutkin, moderaattoritkin ovat varmasti tehneet virheitä työssään, niin kuin kaikki ainakin joskus. Eli on hyvä, että asioista keskustellaan ja ymmärrän joidenkin närkästymisen, varsinkin kun monet asiat ovat vähän rajatapauksia ja liputtajat ovat saattaneet tehdä virhetulkintoja väärinymmärryksissään. Tietysti jos jatkuvasti joutuu “moderoinnin uhriksi” eri ketjuissa, niin on ehkä syytä katsoa peiliin.

Tietysti, jos itse ei pidä keljuilusta tai ylimielisyydestä itseään kohtaan, niin silloin varsinkaan sitä ei pidä harjoittaa toisia kohtaan. Korostunut mustavalkoinen ennakkoluuloisuus tai negatiivinen kärkkäisyys kyllä tunnistetaan selvästi ja sellainen ei ole rakentavaa eikä auta mitään. Katso peiliin ja ymmärrä toisia, sitten tee johtopäätös, ennakkoluulot yllättävän usein eivät vastaa todellisuutta.

On hyvä, että täällä on muutama ketju, jossa saa vähän päästellä ja hullutella. On hyvin todennäköistä, että kun tällaisia ketjua on olemassa niin yhteishenki paranee ja yhtiöketjut sekä muut asia ketjut pysyvät siisteinä.

Jos joiden henkilöiden viestit ärsyttävät lähes aina, niin tämä paikka auttaa siihen:

Huumoria on monenlaista ja sitä tulee ymmärtää, toisia ei pidä sen varjolla loukata tai kiusata, mutta harvemmin täällä tahallaan kiusataan. Pitää suvaita erilaista huumoria ja sarkasmia, mutta vitsailija voi sitten tehdä selväksi tavalla kuin tavalla ettei tarkoituksena ole härnätä, jos kokee itse että viestin lukijat saattavat ottaa sen väärin.

Kun mut on liputettu, niin olen oppinut jotain ja joku mua on ystävällisesti joskus privaviestillä oikaissut, mistä olen kovasti kiitollinen. Esimerkiksi muovikippo -ketjussa (Orthex) joku vastasi viestini lainaukseen ja esitti oman perustellun näkökulmansa… se oli hyvin perusteltu viesti ilman ivaa tai mitään muutakaan, vaan se oli jatkoa hyvälle debaatille. Itsessäni on oikeasti paljon parannettavaa ja rehellisesti sanoen mulla ei ole varaa suurimmalle osalle tämän palstan kirjoittajista kirjoitella arvostelevaan sävyyn, peiliin sitä pitää katsoa sekä ymmärtää vastapuolta. Liputtelu ilman perusteluja on ok, mutta jos haluaa antaa kirjallista palautetta palstalle tai jollekin erityisesti, niin asiallinen ja ystävällinen palaute toimii parhaiten - sellainen kehittävä ja perusteltu.

Nämä ovat omia mielipiteitäni:
En ole kenenkään fani enkä ketään palvo, mutta jos ei tiedä, miten antaa palautetta, niin ota mallia esimerkiksi @Wondadog , @Verneri_Pulkkinen ja @Johannes_Sippola taidoista antaa palautetta . Jos haluaa olla hyvä foorumilainen, niin ota mallia Inderesin henkilökunnan kirjoituksista tai esimerkiksi: @timontti , @SijoitusSeppo , @Lexus , @Astrix , @Pohjolan_Eka , @JNivala , @TJT , @lazyway , @Arimatti_Alhanko @Kale1 ja mua ketuttaa jo valmiiksi, koska lista pitää jättää kesken… tekisi vielä mainita niin monta nimeä. Mutta… nämä ovat omia mielipiteitäni ja yritän vähän aina apinoida itseäni fiksummilta, että miten tekisin Foorumista paremman paikan sijoittajaIhmiselle.

En suutu helpolla ja olen aika kiltti ihminen. Olen kuitenkin aika herkkä ihminen ja pahoitan mieleni joskus, jos mulle sanotaan pahasti, mutta tiedän jokaisen olevan jollakin tavalla herkkä, joten esitettäisiinkö asiat vähintään asiallisesti ilman provoa tai mitään muutakaan. Kaikki selkeät kiusaamiset pitää heti liputtaa.

Pahoittelut erittäin pitkästä viestistä, pahoittelut oikeasti jos olen jotain loukannut, koska se ei ole ollut koskaan tarkoitukseni. Hyviä pointteja tuolla yllä, koska viestini on jo liian pitkä sekä sekava kuin wanhan liiton progebiisi, niin pieni offitopikki ei viestiäni enää pahenna, eli toivoisin hyviä keskustelijoita perustamani Cloudflare - CDN:ää ja taistelua palvelunestohyökkäyksiä vastaan -ketjuun. Olen perustanut sen ketjun ja omistan Cloudflarea, mutta siellä on muutamat esim. @karhulalainen ja @Toomas_Rahula pitäneet hyvää keskustelua yllä, itse en osaa tuoda lisäarvoa keskusteluun, voisiko sinne saada lisää jengiä keskustelemaan? :slight_smile:

Anteeksi sekavasta viestistäni, ne ovat vain ajatuksia eivätkä mitään sääntöjä tai faktoja. Ymmärretään toisten pointit, katsotaan peiliin ja kehitytään. Kiitos ja mukavaa loppuviikonloppua kaikille! :slight_smile:

33 tykkäystä

Moikka taivas! :slight_smile:

Yhtiöketjuissa pyritään pitämään asiapitoista keskustelua itse yhtiöstä, mutta osakekurssi-ihmettelyistä voi keskustella ja kysellä tässä ketjussa:

Muutenkin rennompaa keskustelua voi käydä Kahvihuoneessa. Laitoin sulle viestiä, koska viestisi todennäköisesti pian liputetaan eli poistetaan.

Kiitos, hyvää isänpäivää ja viikonloppua! :slight_smile:

5 tykkäystä

Tervetuloa foorumille @neppailija :slight_smile:

Sun viesti liputettiin ja poistin sen Remedy-ketjusta. Kertaathan foorumin säännöt: pyri kommenteilla tuomaan aina relevanttia sisältöä muille sijoittajille sijoituskohteeseen liittyen.

Kahvihuoneessa voi jutustella rennommin.

9 tykkäystä

Totta on, että oma kokemus ei useinkaan tuo keskusteluun kokoaan enempää. Tältä osin johdonmukaisuudessa olisi silti parantamisen varaa. Yhteisössä on havaittavissa bias anekdoottien suhteen sen mukaan, ovatko ne myönteisiä vai ei.

Jos olisi kerrottu huonosta kokemuksesta kilpailijalla ja mitä ketjuyhtiö on omalla kohdalla tehnyt paremmin? Menisi läpi. Ovat menneet läpi aiemmin. Harvia-ketjuun sai linkkiä aika monta omaa kiuasta ennen kuin sai riittää.

Vaikka yhteisö tietysti saa itse päättää mitä liputtaa ja mitä ei, oikeudenmukaisuusaistini kihelmöi ikävästi.

Lippu

Ei lippua.

Tämä ei varmaan häiritse ketään muuta kuin minua, mutta mielestäni johdonmukaisuus ja yhdenmukaisuus on ensiarvoista.

@Takkuparta En ajatellut liputtaa, sehän on hyvä viesti vaikka ei tiukkaa argumentoitia sisälläkään. Kohtelisin noita molempia päällisin puolin mielipiteinä ja niitähän saa olla, kun perustelutkin löytyvät. On tuo Maycryn viestikin löyhästi sidottu keskusteluun kilpailueduista ja niiden perusteista.

18 tykkäystä

Noh tietysti viestissäni oli muutakin sisältöä kuin tuo. Mutta saa sen toki liputtaa jos kokee eksyvän aiheesta tai että sisältöä ei ole tarpeeksi ja katsoa että mitä ylläpito sanoo liputukseen

3 tykkäystä

Harvia ketjussa mielestäni hienoa haastoa @Sambadi ja muut.

Jos näin on niin sitten pois foorumilta ja rauhoittumaan hetkeksi. Kaikkia mielipiteitä arvostetaan… ovat ne puolesta tai vastaan

3 tykkäystä

Sananvapaus, joka toki itsellekin lähellä sydäntä, ei kuitenkaan tarkoita, että juuri tietyllä foorumilla voi postailla mitä vain.

Toki itsekin siis arvostan yhtenäistä selkeää linjaa ja mielestäni lippuja voisi jakaa enemmänkin, jotta yhtiöketjuissa ei korkea taso huku kohinaan. Itse en toistaiseksi paria täysin asiatonta viestiä lukuunottamatta ole uskaltautunut liputtamaan mitään.

3 tykkäystä

Toistaiseksi liikevaihto on kasvanut. Myös viime kvartaalilla kun käytettyjen markkina yleisellä tasolla veti pulkkaa. Siitä voi sitten natista että oliko kasvu tarpeeksi nopeaa vs. ennusteet. Itse en näe ongelmaa niin kauan kuin kasvu jatkuu suhteessa käytettyjen markkinaan - ei voi vaatia rakettikasvua jos samalla käytettyjen myynti sakkaa, mutta kunhan “voitetaan indeksi” niin jotain ollaan tekemässä oikein.

Se on hieman epäselvää, jos Kamux ketjussa kertoo omia havaintojaan autojen määrästä liikkeessä, esittelystä ja siisteydestä, niin se liputetaan. Jos Harvia ketjussa kertoo vastaavat rautakaupasta, sitä ei liputeta. Sinänsä minua ei haittaa kumpikaan, enemmän vaan aina silmään pistää asia. Mielestäni on OK kertoa kokemuksia, toisaalta se lähtee erittäin nopeasti linjalle, missä kuusi seuraavaa kertoo omat havainnot.

6 tykkäystä

Yleisenä huomiona heille, jotka liputtavat aiheesta eksymistä:

Lukekaa ketjun AP ja jos se ei kelpaa teidän omiin fantasioihinne, niin aloittakaa uusi ketju tai kirjoittakaa ketjun uusi päättämänne aiherajaus muokattuun AP:hen.

Tämä siis ystävällisesti tarjottuna vaihtoehtona sille, että liputatte mielivaltaisesti.

3 tykkäystä

Moikka ukko55 ja tervetuloa Foorumille! :blush:

Kysymykseesi valitettavasti foorumilaiset eivät oikein saa ja voi vastata sen tarkemmin. :blush:

Yleensä kurssimuutoksista voi keskustella täällä Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju ja vähän rennommin voi jutella Kahvihuoneessa, eli täällä: Inderesin kahvihuone (Osa 3) .

Muutenkin yhtiöketjut pyritään pitämään asiapitoisina, joten rennommat viestit ja kurssi-ihmettelyt em. ketjuihin, mutta niissäkään ei valitettavasti voida vasta tuohon kysymykseesi. Ajattelin laittaa sulle viestin, koska todennäköisesti viestisi pian liputetaan ja poistetaan. :blush:

Kiitos ja tervetuloa Foorumille keskustelemaan! :slight_smile:

13 tykkäystä

Ok, kiitos vastauksestasi. Olen uusi näillä palstoilla

16 tykkäystä

Eipä mitään ja kiitos, kun otit vastaukseni mukavasti vastaan. :blush: On täysin ymmärrettävää ettei uutena muista tai tiedä kaikkia sääntöjä, en itsekään niitä aina muista ja onhan täällä liputettu myös Inderesin henkilökuntaan kuuluva foorumipoliisikin. :lion:

Ei vain ukko55:lle vaan myös yleisesti ja tämä kappale sisältää henkilökohtaisia mielipiteitäkin:
Tällä palstalla on yleisesti ottaen tarkemmat säännöt kuin muilla keskustelupalstoilla ja varmaan melkein kaikki joutuvat joskus liputetuksi, nämä asiat ovat täysin ok. Se olisi musta toivottavaa, että jos joku laittaa ihan ensimmäistä viestiään Foorumille (kaikki Foorumin jäsenet näkevät viestin yläpuolella mikäli viesti on jäsenen ensimmäinen viesti), jos tämä viesti liputetaan tai näyttää siltä, että se voidaan liputtaa niin olisi ehkä hyvä ohjeistaa uutta jäsentä, koska tuoreena foorumilaisena kaikkea ei voi vielä tietää ja siten uusi jäsen tuntee itsensä tervetulleeksi. :blush:

Olen nykyään suosinut aiempaa enemmän privaviestejä, jos olen halunnut auttaa tai ohjeistaa. Aina ollut mukavaa jutustelua, kun olen jonkun kanssa kirjoitellut privana. :+1:

15 tykkäystä

Liputuksia tulee näköjään myös Indeläisten hyväntekeväisyyskampanjaan innostamisesta. :slight_smile: Poistinkin Kamux-ketjusta linkin tuohon hyväntekeväisyyskeskusteluun liputuksen vuoksi, sillä liputukset näköjään vaikuttavat alentavasti Discourse profiilin mittareihin (regular TL3 → member TL2). :sweat_smile: Hyväntekeväisyyslinkki sai kuitenkin paljon klikkauksia liputuksesta huolimatta. :slight_smile:

2 tykkäystä

Jep, vaikka hyvää asiaa pyrit edistämään, se ei liity yrityskohtaisiin ketjuihiin. Asiasta on kuitenkin hyvin näkyvyyttä kahvihuoneessa ja oma ketjunosto :blush:

15 tykkäystä

Moro Leihvi ja tervetuloa foorumille. Huomasin että ensimmäinen viestisi liputettiin ja se todennäköisesti poistetaan pian. Viesteissä oli hetki sitten juuri juttua, että Kamux myy kymmeniä tuhansia autoja, niin ketjua ei haluta täyttää yksittäisillä kokemuksilla.

Joten ei herneitä :slight_smile: Yhtiökohtaisissa ketjuissa pyritään keskittymään liiketoimintaan ja yhtiöön liittyvistä asioista. Toki asiakaskokemukset siihen liittyy muttei ihan yksittäisesimerkkien tasolla.

19 tykkäystä

Olin juuri kirjoittamassa samaa, kiitos jälleen Wonda! :slight_smile:

8 tykkäystä

En liputtanut viestiäsi. Tässä myös ketju, jossa voit jatkaa liputuksista keskustelua, sekään kun ei kuulu Sampo -ketjuun ja saanee lippua nopeasti.

2 tykkäystä

Tuntuu, että Foorumilla on kesän jälkeen lisääntyneet kirjoittajat, jotka:

A) kirjoittavat jonkun perustelemattoman one-linerin tai
B) paasaavat jostain asiasta X, joka liittyy korkeintaan löyhästi yhtiöön. Sitten itketään liputuksesta, kun oma viesti ei kuitenkaan käsitellyt asiaa yhtiön näkökulmasta.

Inderesin Foorumilla kohtaa kaksi vastakkaista agendaa: Inderesille yhteisön arvo mitataan lukumääränä, jonka yhtiö voi luonnollisesti käyttää markkinointikeinona. Yhteisölle arvo taas mitataan ennen kaikkea jaetun tiedon laadun perusteella jota voisi arvioida esimerkiksi viestien keskimääräisen laadun perusteella.

Valitettavasti viimeaikoina Reddit-meininki on vallannut foorumin ja sen merkitys ylituoton tekemisen kannalta. Viihteenäkin alkavat kököt kuvamanipulaatiot ja meemit olla vähän niin ja näin ja niillekin on parempi foorumeja kuten Twitter.

Juuri äsken liputin Suomen tulevaisuutta käsittelevästä ketjusta linkin ja one-linerin uutiseen, jossa kerrottiin ulkomaalaisten taksikuskien tekemien raiskausten olevan kasvussa. Onko niin vaikeaa liittää kylkeen parin rivin kommentti, siitä miten asian voisi esimerkiksi ratkaista, mitkä nämä vaikutukset ovat Suomen tulevaisuuteen? Mieluiten ilman öyhötystä suuntaan tai toiseen.

25 tykkäystä