Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Bank of america perustelee 5.50€ tavoitehintaansa mm. osingon leikkaamisella ehkä yli puolella, eihän tuo ihan oikealta hinnalta kuulosta vrt. Inderes tavoite 8.00€ mutta se on heidän näkemys Wärtsilän osakkeesta ja ajattelin jakaa heidän näkemyksen mutta jos se on liputuksen arvoinen niin pitää jatkossa jättää omaksi tiedoksi tuoreet tavoitehinta päivitykset.

23 tykkäystä

Näyttää siltä, että joku liputtaa viestit jotka ovat Wärtsilälle tavalla tai toisella kielteisiä. Kyllä minäkin toivon kurssinousua, mutta tuskin se asiallista keskustelua rajoittamalla toteutuu.

14 tykkäystä

Keskustelu jostain moderaatiolinjasta voisi ihan hyvin kuulua jonnekin aivan toiseen alueeseen. Mikään ei ole maailmassa rasittavampaa, kuin internet-moderaatiosta valittaminen, ehkä jotkut BoAn suositukset meidän periferia-osakkeista.

En tehnyt tuota liputusta, mutta olisihan se kiva, että viesteissä olis muutakin kuin onelinereita, joissa on pastettu joku uutisticker-sisältö.

5 tykkäystä

Liputuksista voidaan jutella täällä :slight_smile:

4 tykkäystä

En sen kummemmin postaillut mitään, joten en ole suuremmin ollut tekemissä liputuksen kanssa itse.
Luen yleensä myös liputetut viestit ja olen huomannut että aika pienellä kynnyksellä liputetaan myös minusta ihan ajankohtaisia kysymyksiä ja mielipiteitä.

Välistä tuntuu että ihmiset on unohtaneet että keskusteluun kuuluu myös mielipiteet ja foorumille tullaan vain lukemaan koostetusti yhtiötä koskevat uutiset, kun ollaan liian laiskoja itse käymään läpi uutissivustoja.

Ilmeisesti närästystä aiheuttaa etenkin mielipiteitä koskevat kysymykset ja se että “Juntit menee vielä vastaamaan ja tukkimaan viestiketjun”
Voisiko kyseistä sydänsurua helpottaa esim kannustamalla ihmisiä käyttämään pol postauksia. (En ole tosin varma, että tukeeko keskustelut moisia)

Puoltoääni tälle.

@Verneri_Pulkkinen, @Johannes_Sippola

20 tykkäystä

Salaliittoteorioiden kieltäminen taitaa olla paras tapa edistää näitä uskomuksia :thinking:

Lisäksi foorumin moderaattorit tuskin haluavat vastuulleen linjanvetoa siitä mikä on salaliittoteoria.

Paras tapa suhtautua näihin lienee olla vastaamatta viesteihin mutta siinä on epäonnistuttu kyllä erinomaisesti tuolla pressavaalilangassa :smiley:

6 tykkäystä

Puolto. Tuo keskustelu ei ole koskaan johtanut mihinkään ainakaan näillä palstoilla. Joka asiaan löytyy mitä hämmentävimpiä selityksiä, joissa on puhtaasti laillisuuden ym kannaltakin suuria ongelmia. Nyt niitä on ollut vähän, mutta tuollainen leviää äkkiä.

2 tykkäystä

Entäs sellainen kompromissi, että perustetaan oma keskusteluketju nimellä Ääri-innovatiiviset näkemykset ja siirretään ko. viestit sinne.

Mieluummin sinne, kuin deletointi. Laitoin itse maanantaina aamupäivällä Trump-Biden - ketjuun tiedon USA:n kaikkien hengissä olevien entisten kymmenen puolustusministerin yhteisen vetoomuksen, ettei armeija puuttuisi vaalitulokseen. Annoin myös linkin alkuperäislähteeseen eli Washington Postin artikkeliin.

Aika nopeasti Indresin ylläpito sen sensuroi. Siis poisti sen kokonaan. Onneksi sentään iltapäivän puolella Suomen media huomasi asian ja isot lööpithän siitä tehtiin ja varmasti raflaavammassa muodossa, kuin se minun kirjoitus.

Indresin ylläpito voisi kertoa, missä menee poliittisen korrektiuden raja. Oliko kenties loppukevennyksen viittaus, että Suomessa meillä on toimiva demokratia poliittisesti epäkorrekti vihjaus, että USA:ssa sitä ei ole?

5 tykkäystä

Ylläpito voisi tosiaan perustella toimiaan. Ymmärrän vielä sen, että jotkut foorumilaiset saavat onnistumisen kokemuksia liputtamalla viestejä herkällä liipaisinsormella - siitähän ansaitsee oikein kunniamerkinkin - mutta olisi hyvä tietää millä perusteella viestejä poistetaan kokonaan.

Minulle kävi viikkoja sitten niin, että mielestäni aivan asiallinen, epäpoliittinen ja palstan aiheeseen liittyvä viestini poistettiin. Kysyin ylläpidosta syytä siihen, mutta en saanut vastausta. Yhtään viestiä en ole sen jälkeen foorumille kirjoittanut.

Liian herkkähipiäinen ei tietysti pitäisi olla, mutta näen asian niin, että foorumilla ei ole mitään arvoa ilman niitä ihmisiä, jotka näkevät vaivaa kirjoittamalla sinne näkemyksiään. Jos Inderes ei sen vertaa arvosta foorumilaisia että viitsisi vastata asialliseen kysymykseen, ei minullakaan ole motivaatiota toimia ilmaisena sisällöntuottajana.

3 tykkäystä

Löysin @Sereno viestisi, ja tässä ehkä käsi pystyyn virheen merkiksi moderaattorilta - oli minun poistama viesti :raised_hand: Tuossa oli kaksi viestiä peräjälkeen, joista toinen niistä oli vastaus sinun viestiisi, eikä enää mitenkään liittynyt ko. ketjun aiheeseen, joten sen poistin suoraan. Koska katsoin molempia (peräkkäin tulleita) viestejä samaan aikaan, niin tulkitsin (liian nopealla tarkastelulla), että sinun viestin voi myös poistaa, koska se oli pikemminkin mun silmissä nopea kuittaus viestin vastaanottajalle, jonka voi poistaa heti järkevän ajanjakson jälkeen (niin että vastaanottaja on nähnyt viestin). Tän idea siis mulla on ollut se, että ketjut pidetään mahdollisimman siistinä ja informatiivisena, eikä sekaan mielellään sekoiteta ns. “chat-tyyppistä” keskustelua.

Jälkeenpäin katsottuna tuo viesti olisi pitänyt vaan siirtää toiseen ketjuun - pahoittelut tästä mokasta! Vähä väliä tasapainottelen sen välillä, että siirränkö ketjusta pois viestejä, vai poistanko viestit kokonaan - tässä tuo priorisointi meni selkeästi pieleen. Muista kuitenkin, että minä moderaattorina >90% tapauksista teen jotain toimia viestien suhteen vain jos joku yhteisön jäsen sen liputtaa - minun on siinä toki myös analysoitava syy miksi ko. viesti on liputettu, ja niin edelleen. Tuossa ko. viestissä taisi olla liputussyynä “Se eksyy aiheesta”, joka oli ihan hyväksyttävä syy minun mielestä kun sitä analysoin molempien mainitsemieni viestien osalta.

10 tykkäystä

Vapaasti lainaten olen samaa mieltä :slight_smile: Jos viesti liputetaan niin on syytä pohtia itse syytä. Jos sitä ei hoksaa millään eikä saa vastausta asiaan niin ei auta kuin nukkua yön yli ja mennä eteenpäin niin kuin Juti konsanaan. Voi hyvinkin olla, että viesti on liputettu ja poistettukin aiheettomasti, mutta ei siitä kannata ottaa itseensä. Erheyksiä sattuu sekä liputtajille että moderaattoreille. Liputuksia ei käsittääkseni voi perua. Olen joskus itsekin liputtanut vahingoissa ja toivonut hartaasti, ettei kukaan muu liputa, ettei viestiä merkitä liputetuksi :slight_smile:

4 tykkäystä

Jos katson oikeeta viestiä, niin tossa viestissä se @Juurikki ei ollut poliittisesti korrektia, että sanoit viestissä näin:
“Onneksi Suomessa ei persu-puolustusministeri joku vuosi sitten hoksannut aseellisen vallankaappauksen mahdollisuutta. :wink:

Tuollainen vihjailu ei ole mitenkään poliittisesti korrektia, oli puolue mikä tahansa, tai huumorin taso mikä tahansa. Tuollainen epäsuora syytös, että mikään puolue voisi miettiä aseellista vallankaappausta (tässä: Suomessa) on hyvin vakava syytös edes huumorilla heitettynä, eikä tuollaisten käsittely lähtökohtaisesti kuulu laisinkaan tälle Foorumille.

24 tykkäystä

Kiitos @Johannes_Sippola vastauksesta! Minulla ei millään muotoa ollut sellaista ajatusta, että viestini poistamisella menetettiin jotain korvaamattoman arvokasta, vaan se häiritsi, että kysymykseen ei vastata vaikka sen pariin kertaan toistaisi. Hyvä nähdä että Inderesillä ei ole asennevammaa foorumilaisia kohtaan.

Täytyy kyllä muutaman viikon hiljaiselon jälkeen todeta, että viestittelystä pidättäytymisen ansiosta jää paljon enemmän aikaa muuhun. Pätee tietysti someen muutenkin.

1 tykkäys

En ole ketjua aktiivisesti seurannut joten jouduin etsimään, ja löysin sinulta 4 viestiä ketjussa. Niissä ei ollut mainintaa omistusten nollaamisesta. Joten, onko tämä nollaus sinun henk. koht. mielipide vai perustuuko se johonkin faktoihin joista voisit laittaa minullekin jonkin linkin nähtäväksi?

Tuo edellinen postaukseni antaisi selvää näyttöä että omistuksia ei nollata, vaan ne siirretään muualle tavalla tai toisella.

Forumin sääntöihin ja suosituksiin kuuluu perustella väittämät jollain tavalla. Tämä lienee syy liputuksiin. Onko mielipiteillesi jotain perusteita ja voitko viitata johonkin tietolähteen?

No johan ylläpito poisti viestini, ehkä kysyt Inderesin ylläpidolta onko viestejäni poistettu, jos sensuuri jatkuu poistun palstalta.

Toivottavasti ylläpito on avoin, muuten käyttäjätilini saa poistaa.

@lohkoketjumies Juuri tämä on se syy, miksi yhden viesteistäsi poistin. Mielipiteellä ilman kunnollisia perusteita vain floodataan ketjua, ja viesteissä ei ole kenellekkään mitään lisäarvoa antavaa sisältöä, jos niitä ei perustella kunnolla. On kaikkien etu, että ketjut pysyvät laadukkaina ja informatiivisina.

10 tykkäystä

Sama.

Viimeistään eilen nähtiin mitä tällaisten valheiden tuputus kansalle voi aiheuttaa ja vielä oikeasti onneksi melko pienin vahingoin. Voi tuntua mitättömältä asialta, mutta isossa kuvassa tällaiset nettifoorumit muodostavat aika ison joen. Siksi olisin tarkka - myös täällä.

2 tykkäystä

Olisiko kuitenkin huomioitava asiayhteys? Kun Suomen demokratian kehumisella asetetaan USA:n demokratia kyseenalaiseksi, luulisi lukijan osaavan tulkita, että kyseessä on kysymys, että voisiko tosiaankaan olla mahdollista, että Suomessa voisi tapahtua sellaista, josta USA:n kaikki entiset puolustusministerit varoittavat. Siis että ajattelepa, että Suomessa pitäisi varoitella sotilaallisen vallankaappauksen uhasta.

Laitoin sentään viimeiseksi lauseeksi: “Lukuohje: huumoria”.

Olisiko keskustelupalstan ohjeistusta tarkennettava: Huumori on sallittua ja toivottavaa, mutta moderaattorin hatun yli menevä sarkasmi ja ironia kielletty. :face_with_raised_eyebrow:

2 tykkäystä