Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Oletko miettinyt, mimmoinen homma tossa on oikeesti analysoida tarkasti jokainen liputettu viesti, jokaisen liputetun viestin kohdalla vakavasti miettiä että poistanko tämän, minkä säännön viesti rikkoo ja suuttuuko joku jos poistan tämän tai jätän poistamatta, ja sitten pitäisi muka jollain selvännäkijän taidoilla punnita kirjoittajan jotain asiayhteyttä ja viestin sisintä tarkoitusta. Pientä kunnioitusta vähäsen. Kyllä ihminen varmaan tietää millon tulee turha viesti kirjoitettua. Muutenkin tämä on sijoitusfoorumi.

Poliittiset jännitteet tuovat aina vaikeita aikoja foorumin moderaattoreille :expressionless:

9 tykkäystä

oon kyllä johanneksen kanssa samaa mieltä, että tuo persukommentti ansaitsee liputuksen. Vaikka persuja en voi kyllä kannattaa.

8 tykkäystä

Itse jouduin kahden viikon jäähylle tältä palstalta, ja mielestäni se oli ihan ookoo.

Toki olin sitä mieltä, että se oli turhan radikaalia, mutta ei se mikään oikeusmurha ollut. Ilmeisesti suora #ittuilu keskustelijalle ei oo ookoo…

Jäin vaan kelaamaan, että usein voisi riittää 24h jäähy ilman sen kummempaa perustelua, tai sitten 3 vrk ekassa tapauksessa. Olisi nopeampaa reagointia…

Painotan vielä sitä, että meikää ei kohdeltu väärin, oli täysin asiallinen banaani.

3 tykkäystä

Ettei syntyisi väärinkäsityksiä, niin pitää tuoda näin julkisesti tiedoksi, että Juurikki arvostaa kovasti Indresin keskustelupalstaa, pitää sen tasokkuutta keskustelijoiden osaamisen sekä sitä tukevan onnistuneen moderoinnin tuloksena, eikä halua kohdistaa kritiikkiä ketään yksittäistä moderaattoria kohtaan, vaikka välillä linjauksia kyseenalaistaakin.

Juurikin ystävä/tuttavapiiriin kuuluu myös perussuomalaisia ja aina joskus eräänkin kanssa heitetään kaikessa ystävyydessä paljon kovempaa poliittista herjaa, kuin on näissä keskusteluissa nähty. Pitäisi muistaa, että jotkut ottavat huumorin totisemmin kuin toiset. Tarkoituksella ei tule ketään loukata.

Silti pitää poliittisella korrektiudella olla rajansa. Ei voi välttää kaikkia teemoja, joiden esille nostaminen voi jotakuta loukata.

Esim. oikeusvaltioperiaate on perustavanlaatuinen yhteiskuntapoliittinen kysymys. Se ei missään nimessä voi rajautua puoluepoliittiseksi kysymykseksi, kuten joku aika sitten käydyssä kahvihuonekeskustelussa näytti menevän.

Juurikki-rukan silloinen järkytys ja kysymys, että voiko joku Suomessa tosiaankin kiistää oikeusvaltioperiaatteen, sai tänään vastauksen. Trump-kysymyksessä Halla-Aho suoraselkäisesti irtisanoutui demokratian vastaisista toimista. Hyvä päivä, alkaa Juurikkiinkin korona-aikana hitaasti hiipinyt kyynisyys laantua ja kevät-aurinko paistaa.

Huumorin hyväksyttävät rajat? Omasta mielestä kiusoitteleva, ystävällismielinen huumori voidaan tulkita veriseksi loukkaukseksi, mutta liika varovaisuus tappaa huumorin. Otatko riskin huumorin tappamisesta vai riskin muiden loukkaamisesta? Tämä moraalifilosofinen kysymys on retorinen, ei siis tarvitse vastata muille, vaan kukin itselleen.

8 tykkäystä

Kyllä minä ymmärsin sinun huumorin.

2 tykkäystä

Erittäin hyvää pohdintaa @Juurikki! Tähän suoraan on hyvä tägätä myös @Verneri_Pulkkinen, joka voi myös ottaa kantaa tähän asiaan :slight_smile: Itselläni selvästi tässä huumorin vastaanottamisessa on kehitettävää, ja tiedostan tämän hyvin.

7 tykkäystä

Täällä on hyvä reklamoida lipuista ja kellarikomennuksista.

Varmaksi en tiedä, mutta veikkaisin jäähysi johtuneen siitä, että riittävä määrä viestejäsi on liputettu tietyn ajan sisään, ei suoraan tuosta yhdestä raketista.

Kevennykset ovat toki joskus paikallaan, mutta jos lippu heiluu niin tiuhaan että päätyy kellariin, ja kyse ei ole sen vakavammasta kuin kevennysten viljelystä, on hyvä vääntää YOLO-nuppia pienemmälle :wink:

En siis ole kaivellut viesti / liputushistoriaasi, en varmaksi tiedä jäähyn syytä, enkä liputtanut forza-rakettiasi. Puhtaasti valistunutta arvailua.

4 tykkäystä

Joo, näin itsekin epäilen että ne muutamat liput ovat aiheuttaneet tilini joutumisen Gestapon listalle. Mutta ei hätää, jätetään vitsailut ja muut turhat sonnat pois ja keskitytään enemmän asiaan.

2 tykkäystä

Itse taisin ainakin liputtaa tuon viestin, ja pointti taisi olla vain se että mielestäni sisälsi liki sijoitusneuvontaa aloittelijalle.

Mm. nämä kohdat vaivasi:

“Tietysti jos tuntuu näin pakkas päivänä että ilmaston muutos on peruttu niin sitten ei kannata :smile:

Joku aloittelija saattaa ottaa tälläiset viestit sanatarkasti totena, ja kuvittelee että vety/uusiutuvat firmat nousee niin kauan kuin ilmastonmuutos on valitettava tosiasia, tai että laskee pitempiaikaisesti vain jos “ilmaston muutos perutaan”.

" Rahat takaisin nouseviin kuponkeihin ja näppiksestä myynti nappi irti… katsoo sitten parin vuoden kuluttua miten se ilmaston muutos edisty"

Tämä menee jo pitkälti neuvonnan puolelle ja sen lisäksi samat perustelut kuin edellisessä kohdassa.

Kahvihuoneessa vitsiviestinä ei olisi haitannut, mutta kun annetaan aloittelijalle tälläisiä ohjeita, niin omasta mielestä on foorumin sääntöjen vastainen, mutta siitä saa moderaattorit @Verneri_Pulkkinen @Johannes_Sippola päättää.

PS. se että onko kyseiset laput noussut tai laskenut 100% ei muuta asiaa mielestäni ollenkaan.

@Seinakadun_Keisari , mikä täällä foorumilla voisi sitten olla suoraa sijoitusneuvontaa? Jos sanon jollekkin että “kannattaa ostaa tätä firmaa heti avauksesta”? Vai meneekö sekin huumorin puolelle?

Mutta olisin toki kaffehuoneella ollut liputtamatta, mutta kun 6kk-sijoittanut saa tälläisiä ohjeita, niin mielestäni kelpaa liputtaa.

14 tykkäystä

Mulla oli @Johnnyboy aikalailla täsmälleen samat ajatukset kun näin liputuksesi ja kävin viestin läpi. Olen hyvin samaa mieltä kanssasi noista mainitsemistasi kohdista, ja siksi hyväksyin lipun :slight_smile:

@Seinakadun_Keisari Tää oli käytännössä se näkökulma mitä ite mietin myös moderaattorina kontekstin perusteella. Saa olla toki eri mieltä, kuten aina :slight_smile:

10 tykkäystä

Minusta tuossa ei ollut suoraa sijoitusneuvontaa, huumorilla sävytetty oma näkemys asiasta.

Minusta kaikkien, myös uusien kirjoittajien, pitäisi tajuta ettei anonyymien kirjoittajien viestit foorumilla ole sijoitusneuvontaa vaan omia näkemyksiä. Jos tuo on sijoitusneuvontaa niin sitten aika monta viestiä lisää saisi liputella.

13 tykkäystä

Minusta “rahat kiinni nouseviin lappuihin” ei ole suoranaista sijoitusneuvontaa koska se on niin yleisellä tasolla, se on imho täysin eri asia kuin “rahat kiinni lappuun x heti avauksessa”.

6 tykkäystä

Mutta viesti oli käytännössä “Rahat takaisin plugiin, fcelliin, greenlaneen ja kahoottiin” jos luet myös edeltävät viestit?

Ja jos joku minulle vastaisi näin, niin en liputtaisi, mutta “kysyjä” oli 6kk sijoittamista harrastanut kaveri, joka saattaisi helposti uskoakin tälläistä (selvästi huumori viestiä).

PS. ja @Meri tämän päiväisestä viestistä saa sen käsityksen että oli neuvona tarkoitettu? "En tiedä miten @Ruisku toimi mutta tuosta viestistä on nyt 7 päivää ja jos hyppäs takaisin junaan olisi tehnyt hyvää tiliä. "

6 tykkäystä

Olemme näköjään eri mieltä tästä. Minusta olisi hyvä jos foorumista ei tulisi liian “korrekti”, jotenkin tuntuu turhalta tällainen liputus. Enkä minä tiedä kuinka kauan täällä kukakin on sijoittanut, ei kai sen pitäisi edes olla mikään kriteerikään onko ok vai ei.

Ja nyt jos tätä käsitellään tarkemmin niin aika monessa ketjussa kysellään näkemyksiä omasta salkusta, jos näihin sanoo että “mielestäni liikaa techejä/jenkkejä/tulikiveä” niin eikö ne ole sijoitusneuvoja samalla tavalla?

6 tykkäystä

Saatat olla oikeassa, itse yritän mennä sääntöjen mukaan ja joskus liputtaa joitain viestäjäkin. En ole päättänyt raameja minkä perusteella liputetaan jne., enkä vastaa siitä ohjaako ne liikaan korrektiuteen.

Saattaisi hyvinkin olla, niitä voi liputtaa ja sysätä vastuun eteenpäin. Ehkä säännöt muuttuvat lepsummiksi jos moderaattorit kokevat että tulee liikaa turhia liputuksia.

Mutta edelleen painotan tuota kontekstia, minkä takia liputin. Jos joku sanoo aloittelijalle tai vaikka @Johannes_Sippola lle että “kannattaa ostaa QTtä”, niin oma lippu heiluu eri tavalla, ihan vain kontekstin takia.

3 tykkäystä

Niin en tiedä miten tuon saat väännettyä edelleenkään neuvonnaksi. Tuo oli vain toteamus seitsemän päivää vanhaan asiaan. Ja tuo oli liputettu luokkaavana,herjaavana kirjoituksena :man_shrugging:… ei ymmärrä. Olisi kiva tietää miten minä loukkasin tai herjasin Ruiskua.

7 tykkäystä

Tuossa oli koko viestin pää sisältö. Jos tuo on sijoitus neuvontaa niin sitten kyllä menee jo vaikeaksi :joy: :joy: :joy: :joy:

3 tykkäystä

Kun liputtaa tuosta syystä, se sanoo näin

" Se on sopimaton

Viestissä on sisältöä, jota tolkun ihminen pitää loukkaavana, herjaavana tai palstan sääntöjen vastaisena."

Tällä kertaa se oli mielestäni palstan sääntöjen vastainen, ei loukkaava tai herjaava.

Voit lukea perusteluni ylempää.

4 tykkäystä

Minua ei kukaan ainakaan loukannut. En tuota suoranaisena neuvona pitänyt, enkä siihen siis myöskään tarttunut.
Lyhyestä osakesijoituskokemuksesta huolimatta en ihan varsinaisena “aloittelijajunnuna” itseäni pidä tällä elämänkokemuksella :smile:
By the way… liekö taas sama virhe tehty, mutta Zaptec karkaili niin ylös, että luovuin siitäkin toistaiseksi. Kattellaan jos saadaan alempaa takas :slight_smile:

4 tykkäystä

Niinmpä niin eli viestini oli sopimaton :smiley:. Kuitenkin joidenkin muiden mielestä se oli ihan SOPIVA tuohon ketjuun tykkäysten perusteella ja vastaukseksi uudelle kaverille joka oli harmissaan omasta sijoitus mokasta. Eikä sinun tarvitse @Johnnyboy mitään yrittää minulle perustella :slightly_smiling_face: . Olet viestini liputtanut ja kertonut sillä oman mielipiteesi asiaan ja @Johannes_Sippola harkintansa jälkeen hyväksynyt liputuksen. Maailma pelastui tällä ja foorumin sisältö siinä samalla :grin: .

10 tykkäystä