Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Ei hätää tämä on ikuinen prosessi meillä kaikilla. :slight_smile:

3 tykkäystä

Nokia palsta on kyllä huippu.Ulkolaisten lehtien taloussivujen suoria kopiointeja englanniksi.Kaikki muu liputetaan .Onhan se hienoa ja kääntäjiä löytyy jos ei kaikkea ymmärrä.

3 tykkäystä

Nytkö jo kahvihuoneellakin liputetaan. Viikinkipäällikön kuuttiin liittyvä viesti laitettiin piiloon. Miksi?

1 tykkäys

En liputtanut, enkä tiedä miksi liputettu.
Veikkaisin, että “hypetykset” halutaan siihen varattuun ketjuun. Jos kaffehuoneeseen laitetaan päivittäin eri firmojen “yli 10e” “yli 100e” “yli 5e” ja seuraavana päivänä “taas yli 10e” “taas yli 100e” “taas yli 5e” postauksia, olisi kaffehuonekkin aika sillisalaatti (enemmän kuin nyt) :smiley:

2 tykkäystä

Joku ei tykkää uusinnoista? Tää QT 100e oli jo eilen :smiley:

2 tykkäystä

Oli juu eilen,tiedän. Eipä tuo varsinainen hehkutus ollut,eikä hinnan päivittely… Mietin vaan että antaiskohan faija mun ottaa vipua. Hiukan kieliposkessa laitettu.

Jos liputtaja olisi nakannut viestiä viikinkipäällikölle ja sanonut että “muokkaa vähemmän hehkutukseksi” olisin muotoillut eritavalla.

1 tykkäys

Moro ja tervetuloa foorumille :+1:. Ihan näin foorumin henkeä ja pelisääntöjä tiivistäen, inderesillä yrityskohtaisissa ketjuissa pyritään keskittymään hyödylliseen informaatioon ja sen vuoksi viestisi todennäköisesti poistetaan pian. Ketjujen ei toivota täyttyvän pienistä kurssiheilahteluista tai pikaspekulaatioista, jotta hyödyllinen info ei huku niiden sekaan. Täällä on myös tiukka linja sijoitussuositusten antamisesta ja siksi kysymykset “ostaa vai myydä” liputetaan aika hanakasti. Löydät ketjuista paljon näkemyksiä ja infoa joita voit hyödyntää omalla vastuullasi itsenäistä päätöstä tehdessä. Tutustu hetki foorumin yleiseen henkeen niin homma lähtee rokkaamaan :relaxed:

15 tykkäystä

Kiitämme Mestaria hyösyllisestä tiedosta

4 tykkäystä

Moro Tonzah ja tervetuloa foorumille. Yrityskohtaisissa ketjuissa vältetään “small-talkia” ja pienistä kurssiheilahteluista keskustelua ym, jottei laajempi tietosisältö huku viestiketjuun. Sen vuoksi joku liputti viestisi nopeasti. Kiva että koit Orocon ketjun hyödylliseksi, ei muutakuin tutustumaan teksteihin ja foorumiin yleisesti :+1:

PS. Luulen että 3cadilla löytyy myyjiä mutta alustava huutari näyttää vielä noin 2,3cad lukuja… :wink:

9 tykkäystä

Moro Sijoittaja8 ja tervetuloa foorumille. En ole moderaattori mutta huomasin että ensimmäinen viestisi liputettiin aika nopeasti. Joillain foorumeilla käydään keskusteluita tyyliin “mitä kannattaa osaa ja millä hinnalla” mutta se oikein ole tämän foorumin hengen mukaista. Ketjuihin pyritään tuottamaan syvällisempää ja laadukasta informaatiota yritykseen tai sen toimialaan liittyen ja näin ollen vähäsisältöiset viestit liputetaan aika herkästi. Kurssimuutoksien kyselyyn on ketju Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1) - #1126 käyttäjältä Telemaster missä käydään enemmän “kevyttä” keskustelua kursseista ja niiden heilahteluista.

Ei muuta kuin tutustumaan foorumin meininkiin niin saatat saada täältä hyvää lisätietoa itsenäisten päätöstesi tueksi. Tsemppiä jatkoon :+1:

19 tykkäystä

Nyt on alkuperäinen kysymys vähän lavea eikä tossa muodossa taida oikein keneltäkään vastausta löytyvän. Osavuosikatsaus on 29.4 että siinä mielessä ostopaikan suhteen kannattanee vaan lukaista firman ketju läpi ja punnita millaista katsausta odottaa ja tehdä sen kanssa omat oletukset odottaako tulosta vai ostaako ennen. En nyt ala käymään ketjun asioita läpi, mutta sehän on suhteellisen aktiivinen ketju tukemaan päätöstä. Toinen tapa etsiä ostopaikkaa on tietysti tekninen analyysi ja sille on “kysy firmasta x teknistä analyysia”- ketju johon voi hyvällä lykyllä saada ainakin @SijoitusSeppo lta jotain kaaviota kun hän seuraa kyseistä firmaa ja taulukoita. Inderesillä tehdään myös muihin sivustoihin verrattuna melko hyviä osto/myyntipäätöksiä yleisesti että jos firman ostaminen on lähes ylivoimaisen hankala päätös niin aina sitä voi vielä skriinata ostin/myin ketjua läpi firman hakusanalla ja hakea sieltä jotain yleistä sentimenttiä palstalaisten bull/bear tilanteeseen. Mutta tosiaan ihan fivankin kannalta pitää muistaa että itse ne päätökset aina tekee etkä ikinä tiedä kuka kysymykseen x firmasta y vastaa.

1 tykkäys

Olen kyllä samaa mieltä tuon yhden aikaisemman kommentoijan kanssa siitä, että @Wondadog :lle täytyy kyllä myöntää jonkin näköinen papukaijamerkki. Loputon kärsivällisyytesi muiden opastamiseen on yksiselitteisesti ihailtavaa katseltavaa. Pelkkien postausten takia olisin valmis antamaan lapseni sinulle hoitoon. ( Mukulat ovat kyllä molemmat lähes aikuisia, mutta anyway) Maailma olisi ilmeisesti aika paljon parempi paikka asua jos sinun kaltaisia ihmisiä olisi enemmän.

32 tykkäystä

ping @Roope_Seta1 Ei se hintakysely tuossa kurssimuutokset-ketjussakaan osunut kohdalleen mutta tuossa Pavelilta ajatuksia miten foorumia voi mahdollisesti hyödyntää oman päätöksen tekemisessä… :relaxed: :+1:

3 tykkäystä

Iso kiitos palautteista, johan tässä punastuu :face_with_hand_over_mouth: Ei näistä iso vaiva ole, jos ylipäätään ehdin, niistä harvasta ketjusta mitä selailen, bongaamaan uusien foorumilaisten liputuksia.

Voi olla että huoleni on turha mutta olen miettinyt, voiko ensimmäisen viestin liputus tuoda “ei-kaivatun” olon uudelle, ehkä ihan vilpittömällä mielellä olevalle tulokkaalle. Hän on saattanut aloittaa sijoituskeskusteluiden seurannan alustoilla missä “mitä nyt kannattaa ostaa” tai “onko tämä nyt halpa vai ei”- kysymykset ovat tavanomaisia ja niihin vastaillaan suoraan “osta tätä ja tota” jne. Ettei vain kokisi tämän olen “liian elitistinen” ja jättäisi laadukkaaksi kehuttua foorumia hyödyntämättä.

Liputuksesta tuleva automaattiviestikin on kyllä asiallinen ja tahdikas mutta jos näillä ohjeilla ehkäisee yhdenkin “no pitäkää tunkkinne”-fiiliksen niin sitten ne ovat sen arvoisia :+1:

33 tykkäystä

Itsekkin täällä vasta vähänaikaa foorumia käyttäneenä luulen että huolesi on turha siitä että ensimmäisen viestin liputus ajaisi käyttäjän muualle, koska liputuksen jälkeen olet aina jaksanut kertoa miksi ja miten homma toimii! :+1::blush: sillai kai sitä oppii ja jos ei niin ehkä tämä paikka ei sitten kuitenkaan ole sellaiselle henkilölle oikea.

4 tykkäystä

Mielestäni uusien käyttäjien/ensimmäistä viestiä kirjoittavien kohdalla voitaisiin ottaa hieman rennommin. Esimerkiksi tämä Tecnotreen ketjussa:

Eihän tuo nyt kauheasti tuo ketjuun mitään lisää, mutta ihan aiheessa pysyy ja muutenkin mielenkiintoista havainnointia omistajista. Ihan turha liputus.

Esimerkiksi minun ensimmäinen viestini palstalle oli ihan suora sijoitusneuvopyyntö. Täysin sääntöjen vastainen siis. Pelkän liputuksen sijasta sain pari erittäin ystävällistä vastausta ja ohjeistuksen säännöistä, jonka jälkeen tunsin heti palstalla oleskelun kotoisaksi. Pelkkä kylmä liputus olisi varmaan johtanut siihen, että nytkin mököttäisin sivulinjalla pelkkänä lukijana

16 tykkäystä

Kiitokset palautteesta. Olen kyllä ihmetellyt näitä ketjujen linjoja. Niitä ei ole. Parempi näköjään vain pysyä lukijana.

3 tykkäystä

Minultakin jo monta viestiä liputettu lyhyen Inderes “urani” aikana. Näistä olen ottanut oppia ja saanut tietoa mitä/milloin kannattaa liputtaa.

Henk.koht tuossa viestissä lipun ansaitsee mielestäni: “Mutta milloin menee euro rikki? Ennen kesäkuuta?” tämä lause/kysely. Tuohonhan ei voi oikein mitään vastata (vaatisi sijoitusneuvontaa) :man_shrugging:t2:

Ja itseäni ärsyttää myös liputuksen jälkeinen marttyrointi…

En tiedä monta liputusta vaaditaan, että viesti piilotetaan… Pitäisikö tätä määrää kasvattaa, jotta ns. tarpeettomat liputukset vähenisivät?

Edit. Ja minä en katso, onko käyttäjän ensimmäinen vai tuhannes postaus. Toki, jos ensimmäinen viesti foorumille ja heti liputus, olisi hyvä vaikka lähettää henkilölle suoraan palaute, miksi liputettu ja mitä voisi viestissä parantaa. Näin voisi vähentää pahaa mieltä ja kenties rohkaista jatkamaan postauksia :+1:t2:

5 tykkäystä

Tervetuloa vaan mukaan, sillä kommenttisi on melko varmasti fiksumpia, kuin erään Juurikin. Varo silti runomuotoista ilmaisua. Sitä ei siedetä kertoo kokemuksen syvällä vinkuäänellä Juurikkis sun.

4 tykkäystä

Itselle on muutama liputus napsahtanut ja myönnän rehdisti, että ihan aiheesta, vaikka jokunen niistä on ollut tyyliltään sellainen, ettei sellaista foorumilla helposti liputettaisi oikeasti ansioituneen foorumilaisen kirjoittamina. Jonkun liputetun viestin olen editoinut, mutta pääosin olen tyytynyt saatuun tuomioon. Seuraamissani ketjuissa vilkaisen pääosin myös liputetut viestit, mutta kiiressä on vain hyvä, että osa viesteistä on piilossa. Käytännössä liputtaminen ei minua häiritse. Oikeastaan toivoisin jopa tiukempaa liputtelua.

Toivon kuitenkin, että kaikki kirjoittajat ja liputtajat olisivat toimissaan sekä sääntöjä kunniottavia että varsinkin tasapuolisia ja johdonmukaisia. Jos osalle kirjoittajista sallitaan vapaampi rellestys, ja niistä viesteistä vielä paljon tykätään, nämä viestit luovat uusille kirjoittajille mielikuvaa siitä, mikä on sallittua ja jopa toivottua. Sitä lopulta niitetään, mitä ensin kylvetään ja kasvatetaan.

Usein liputus nähdään rangaistuksena tai virheen merkkinä. Itse koitan nähdä ne pikemminkin opasteina sivupolulle. Silloin ne eivät tunnu niin masentavilta.

Itse toivon, että todellinen asiasisältö löytyy foorumilta helposti - mutta myös, että foorumi on elävä, mielenkiintoinen ja jopa hauskakin.

11 tykkäystä