Sijoituslaina-keskustelu

Hyvä muistaa, että Nordnetin korkotaso seuraa euriboreja viiveellä, ei tarkasti, mutta on se jonkinlainen referenssi. Korkopäätöksia tehdään parisen kertaa vuodessa, mukana on Nordnetin johdon omaa harkintaa, että onko nykyinen korko asiakkaille ok vai olisiko syytä tehdä muutoksia jos markkinakorot ovat nousseet reilusti. Toivottavasti koronnostoja ei tule Nordnetin asiakkaille vuonna 2023, mutta ei tuo nykyinen korkokaan ole kiveen hakattu maksimikorko.

Itsekin “kauhulla” seuraan sivusta, että mikäli hopeatason korko tuosta vielä myöhemmin nousee, niin laitanko oman lainalimiittini sitten nollaan jossain vaiheessa.

2 tykkäystä

Sijoitusasunto osui kiikariin ja huomisaamulle sovittu lainaneuvottelu ja perjantaina 12:00 yksityisnäyttö.

Millaisilla marginaaleilla porukka on viime aikoina saanut lainaa sijoituskämppään ja mihin korkoon sidottua?

1 tykkäys

Koitin tuossa kartoittaa lainamarkkinaa ja sain pari viikkoa sitten S-pankilta tarjouksen nykyisen OP:ssa olevan sijoituasuntolainan siirtoon 0,5% marg. + 6kk tai 12kk EB. Laina-aikaa tarjottiin max 30v asti ja lyhennysvapaata sai vuoden verran alkuun.

2 tykkäystä

Sijoituslainaa on tarjottu 0,6 marginaalilla ja 3kk euriborilla. Pankista riippuen kolmen tai viiden vuoden bullet.

4 tykkäystä

Kuulostaa varsin edulliselta. Onko sulla joku hc pantti/vakuus, esim kiinteistö jonka arvo ylittää lainan määrän reippaasti, tuohon?

4 tykkäystä

Kyllä vain. Vakuutena on joko osakkeita, joita vastaan lainaa saa 40-60%, tai asunto-osake, jonka vakuusarvo on 75%-80%. Tarkennuksena, että olen kysynyt muualta tarjouksia nykyisille lainoille. Tarjoukset ovat kuitenkin heikompia kuin nykyiset ehdot. Huom! Lainamäärä on noin 600t. Tällä lienee merkitystä ehtoihin-

Olen kuitenkin maksamassa lainat pois kevään aikana.

Tarkoituksena on vain jakaa tietoa foorumille, missä mennään lainaehtojen suhteen.

22 tykkäystä

Kiitos siitä. Tätähän foorumi on parhaimmillaan. Jaetaan hyödyllisiä tietoja ja ajatuksia toisillemme! :+1:

9 tykkäystä

Nordeasta on minulle vastattu, että OST voi olla lainan vakuutena siinä missä AOT:kin. Mutta tili on tietysti lukossa kun se on pantattu.
Tarkemmin ottaen sellainen minua kiinnostaisi, että mitä voi tehdä jos lainan vakuuden arvo laskee. Voiko sinne tilille ostaa lisää osakkeita tms.

Mulla on kaikki osakkeet OST:lla ja mietin, että olisi jossain välissä järkevää kiinni tili pienen yksiön lainan vakuudeksi jos asuntojen hintataso vielä laskee esim. tämän vuoden ajan.

Onko jollakin taulukkoa Nordean myöntämille lainoitusarvoille eri osakkeissa? Mulle eivät viime kysymällä antaneet mitään suoraa taulukkoa.

2 tykkäystä

Tää on erikoinen juttu koska Nordnet taas sanoo ettei voi toimia vakuutena ja että taustalla olisi ihan lainsäädäntö.

Toinen erikoinen juttu on että olen lähes päivälleen vuosi sitten kommentoinut samaa.

Näin minäkin olen kuullut, että olisi laissa kiellettyä käyttää OST lainan vakuutena, mutta en löydä sopivaa lainkohtaa.

Laki osakesäästötilistä esim tässä: Laki osakesäästötilistä 680/2019 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

1 tykkäys

Tämä estänee tehokkaan osakesäästötilin panttauksen vaikka ei sitä suoraan kielläkään:

Säästövarat ovat nostettavissa koska tahansa säästäjän päätöksen mukaisesti yhdessä tai useammassa erässä.

Toisaalta yleensä pantatulla tilillä ei kai saa käydä kauppaakaan, eikä tuo siihen ota kantaa.

En jotenkin usko, että se on juuri tuosta kohdasta kiinni.

Kertoisitteko tietämättömällä:
Sijoituslainan plussat ja miinukset yksinkertaisesti selitettynä.

Näin toimii Nordnetin kaupankäyntiluotto (Superluotto) - YouTube Tuossa on yksinkertaista asiaa luotosta.

Miinuksia riittää.

Pystyt sijoittamaan lainarahaa, ja menettämään sen. Lopputuloksena sinulle voi jäädä pelkät velat, ilman pääomaa.

Ja toki maksat korkokuluja.

Vakuusvaje saattaa iskeä laskussa ja “margin call”, laita salkkuun lisää rahaa tai osakkeet menevät pakkomyyntiin.

Nordnet päättää korkotasonsa ja osakkeiden vakuusarvot miten huvittaa.

7 tykkäystä

Sijoituslaina sopii tarkan markan sijoittajalle. Jos sinulle on merkitystä pienillä sijoittamisen kuluilla, niin vastaavasti pienellä vivulla ja hajautetulla salkulla voit kompensoida kulujen aiheuttamaa tuoton menetystä. Oman salkun annualisoitu pitkän ajan kokonaistuotto näyttää olevan 9,6% sijoitetulle pääomalle, ja 9,8% omalle pääomalle pienen (ja trendinomaisesti laskevan) vivutusasteen ansiosta. Samaan aikaan vuosikulut on luokassa 0,2%.

2 tykkäystä

Sijoituslainan voi myös ottaa muuta vakuutta kuin salkkua vastaan jolloin margin call ei iske. Esim Nordealla menee kulutusluottona ja korko sen mukaan, yleensä 2%+euribor. Saattaa olla neuvoteltavissa yksilöllisesti. Ylipäätään suosittelen olemaan varovainen lainan ottamisen kanssa, jos ei tarkalleen tiedä mitä tekee. Se saattaa altistaa virheille, jos luulee osaavansa liikoja. Lisäksi lainan sijoittaminen liian korkean arvostuksen osakkeisiin tyyliin Kempower tulee lyömään näpeille. Kaiken kaikkiaan ei sovi aloittelijoille. Itse harkitsen sellaisessa tilanteessa, jos markkinat sukeltavat oikein kunnolla ja tulevaisuus näyttää synkältä. Sellainen tilanne oli hetken korona kuopassa mutta edellisen kerran varsinaisesti finanssikriisissä.

Aloitin sijoittamisen 2018, joten missasin molemmat, koska ymmärsin sijoittamista vasta koronakuopan jälkeen.

1 tykkäys

Laitetaan nyt jotain plussia:

Sijoituslainalla osaava sijoittaja voi luoda lisäarvoa, mikäli sijoituskohde johon sijoitetaan tuottaa enemmän kuin sijoituslainan koron (keskimäärin).

Sijoituslaina antaa joustamisen varaa sijoittamiseen, ja tarvittaessa voit käyttää sitä jos et voi tai halua siirtää rahaa muualta elämisestä sijoittamiseen.

Sijoituslainan korot ovat verovähennyskelpoisia pääomatuloista.

Nordnetissa maksat vain siitä luotosta, mikä on käytössä.

Tällä hetkellä Nordnetin tarjoama sijoituslainan korko on varsin edullista suhteessa yleiseen korkomarkkinaan (etenkin kultatason superluotto).

Mutta varovainen on syytä olla ja pyrkiä arvioimaan rehellisesti (ja vaikka aluksi alakanttiin) oma riskinsietokykynsä.

8 tykkäystä

Suosittelen tekemään excelissä muutaman laskuharjoituksen eri velkavivuilla jotta näkee miten oman pääoman, lainoitusarvojen ja korkotasojen rajojen käy jos kurssit romahtavat reippaanlaisesti ja/tai lainoitusasteet tippuvat. Ja sitten peilata tätä riskiä niihin hyötyihin joita mahdollinen kurssinousu toisi. Jos siis Nordnetin superluottoa harkitsee.

2 tykkäystä

Ainakin nordnetin luoton kanssa jossa se salkku toimii vakuutena pitää tehdä ihan pähkähulluja ratkaisuja jotta jäisi jotain velkaa. Suuren osan omasta pääomasta voi menettää mutta täysin teoreettinen tilanne että jäisi vielä velkoja maksettavaksi.

Muutoin mä ajattelen että velkavipu on kuin moottorisaha - jälkeä syntyy nopeasti mutta vahinkoa myös jos sahaa omaan jalkaan.

12 tykkäystä