Sijoitusstrategiasi

Sisäistetty oppi tämän yrityksen kohdalla :joy: Ei ainakaan oma luottamus yritystä kohtaan vapise tätä pätkää katsoessa :muscle:

Oon tasaisesti viime aikoina pyöritellyt ajatusta ruveta painottamaan enemmän sijoituskeisseissä omia vahvuuksia ns geneeristen sijasta ja nyt viikonloppuna tuli hahmoteltua mahdolliset suuntaviivat tulevalle sijoittamiselle. Seuraan ammattini puolesta paljon medtech ja pharma markkinaa, joten ihan jo rakkaudesta lajiin ajattelin myös alkaa testaamaan omaa näkemystä toimialalla. Myös tech-skeneä tulee jonkin verran seurattua joten se olisi toinen luonnollinen vastaava kohde. Molemmissa on myös ajatuksen yhdistää hyöty ja huvi kun ammatikseen joutuu seuraamaan ja vapaa-ajallaan tykkää tutkia yrityksiä :slight_smile: Tavoitteena on indeksituotto, mielummin sen yli tietenkin ja hommasta saatava nautinto :slight_smile:

Ajatus on jakaa suorat osakesijoitukset kolmeen painoltaan yhtä suureen kategoriaan ajankäyttö (lue intohimo) järjestyksessä. Kaikissa kategorioissa osakkeita on tarkoitus pitää niin kauan kun tarina pysyy samana ja sijoitus näyttää pitkällä tähtäimellä tuottavalta.

  1. Medtech, Pharma & Life sciences
  2. Teknologia, Softa & Kasvu
  3. Yleiset

Ajatuksia:
1/3 Medtech & Pharma & Life Sciences

  • Vähintään phase 1b / feasibility vaiheen topline tulokset julkistettu - Ts. Älä etsi tenbägiä
  • Osta vain yrityksiä joiden tuotteen dynamiikan ymmärrät
  • preferenssi sairauden syyn hoitoon oireiden lievittämiseen yli
  • ei CNS indikaatioita korkean riskin ja huonon ennustettavuuden takia.
  • aikaisen vaiheen yrityksissä: osta seurantapositio, hyvien tulosten myötä lisää nouseviin kursseihin

1/3 Teknologia, Softa & Kasvu

  • Teknologiayrityksiä jotka ovat oman nichensä voittajia. Mielummin B2B kuin B2C
  • Yrityksiä perinteisillä toimialoilta jotka disruptoivat toimialaa vahvasti teknologialla.

1/3 Yleiset

  • Hyviä laadukkaita kannattavia isoja tai pieniä yrityksiä, joissa on hyvä tuotto-odotus mutta itsellä ei ole mitään erityistä näkemystä eikä varsinkaan informaatioetua.

Erikoistilannepelaaminen:

  • Lähtökohtaisesti osallistu vain salkkuyhtiöiden tai sinne seurannassa olevien yhtiöiden erikoistilanteisiin, max 5% salkusta
  • Salkun osakepainon olisi hyvä keskimäärin olla 90 - 125%.
  • Jos et tiedä mitä tehdä - osta indeksiä.

ps. tällä hetkellä salkku ei näytä tolta ja juuri nyt esim kakkoskategoria on vähän haastavasti hinnoiteltu, joten saatan hetken haistella ilmaa ennen peliliikkeitä
pps. Tälle piti laittaa jotkut säännöt kun meinasi lähteä rönsyilemään jossain vaiheessa. Lisäksi olen 10v siijoittajana itseäni seuranneena huomannut että yleisesti ottaen oman salkkuni tuotot tuppaavat olemaan paremmat kun en tee sille mitään :smiley:

14 tykkäystä

Minusta nämä olivat hyviä ajatuksia Medtech & Pharma & Life Sciences sijoituksille.
Linkkasin siis siivun Sijoitusstrategiasi ketjusta Lääketieteen-yleisketjuun.

Mieleen tulee kolmannen kohdan asioista nämä hepatiitti-C-lääkeyritykset, jotka ovat kärsineet siitä, että parantavat taudin, eivätkä vain lievennä oireita. Mutta olen silti parantamisen kannalla, vaikka sijoitusten tuotto siitä hieman kärsisi :slightly_smiling_face: :pray: :heart:

Lääketeollisuuden teknologisia huipputuotteita etsimässä: tasaista tylsää vai vuoristorataa?

3 tykkäystä

Vähän päivityksiä omalta osaltani.

Kerroin sijoitusvirhe-ketjussa (muistaakseni) siitä etten ole käyttänyt TA:ta tarpeeksi varsinkaan entryissä mutten myöskään exiteissä. Tämä on nyt korjattu ja tsekkaan erityisesti entryissä TA:ta tarkkaan ennen napille menoa.

Nyt on tullut lueskeltua uudestaan Minervinin materiaalia ja on aika ottaa kassanhallinta tarkemmin näppeihin eli kurinalaisempi ote. Käytännössä siis painotus panoskokoihin, tappioiden minimointiin ja “protect your gains” -ajatteluun.

Tarkemmin käytännössä laitan jokaiseen entryyn stop-lossin heti, yleensä johonkin 3-5% kohdalle eli maksimissaan 5% per possa voi tulla takkiin. Tämäkin taitaa olla aika korkea, monella se on 2.5% tms. Jos entry osuu oikeaan ja näemme esim. 5% nousun niin nostan stop-lossin breakeveniin tai vähän sen ylle, tällä tavalla varmistan ettei ainakaan tule turskaa. RR 2:1 suhteella possan ollessa 10% voitolla, pistän trailing stop-lossin päälle 5% liukumavaralla ja ns. unohdan asian. Tässä on toki riskinsä ja pitäisi olla joku hard stop-loss aina päällä jos tulee iso gap down avaus.

Tämä näin ainakin teoriassa ja tietoisesti rikon tätä muutaman erikoiscasen kohdalla, esim. STNG jossa haen isoa kalaa eli +50% tuottoa.

16 tykkäystä

Katsotteko jälkikäteen strategiaanne vs. toteutustanne? Mietin tuossa, että sijoitusstrategiani on tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana fokusoitunut ja terävöitynyt mutta vielä enemmän on muuttunut salkkuni koostumus. Kymmenen vuotta sitten minulla oli 21 eri arvopaperia, nyt enää 11, vaikka salkku on selvästi suurempi. Alla salkku 10 vuotta sitten ja vertailun vuoksi nyt:

KYMMENEN VUOTTA SITTEN

  1. USA Large cap bull 3x ETF
  2. USA Small cap bull 3x ETF
  3. Seligson Aasia
  4. Seligson Eurooppa
  5. Seligson Prosperity Russia
  6. Seligson Phoebus
  7. Kraft Foods Inc.
  8. Ingersoll-Rand Co. Ltd
  9. NRG Energy, Inc.
  10. ETFS Leveraged Agriculture
  11. ETFS Leveraged Cotton
  12. ETFS Leveraged Industrial metals
  13. ETFS Leveraged Silver
  14. Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj
  15. PowerShares Lux Nanotech
  16. iShares FTSE/Xinhua China 25 Index
  17. Seligson Top 25 Pharma
  18. iShares Nasdaq Biotechnology
  19. iShares DJ U.S. Healthcare Providers
  20. iShares DJ U.S. Medical Devices
  21. UPM-Kymmene Oyj

NYT

  1. Harvia
  2. Seligson Phoebus
  3. PYN Elite
  4. ICON Plc.
  5. Costco Wholesale Corp.
  6. First Solar, Inc.
  7. iShares Health Care Sector ETF
  8. Global X Nigeria ETF
  9. Vaisala
  10. iShares USA Small Cap ETF
  11. Apple

Alkuperäisistä 21 arvopaperista on jäljellä vain yksi (Seligson Phoebus v. 2001 lähtien). Kaksikymmentä paperia on siis myyty pois salkusta. Melkoinen muutos siis. Finanssikriisin aikaan sijoitin vähän sinne sun tänne toisaalta indekseillä, toisaalta peesaten guruja (esim. Jim Rogers ja Buffett) ja ottaen kovaa näkemystä. Myöhemmin olen vähentänyt suoraa peesaamista ja luopunut mm. raaka-ainesijoituksista ja monista rönsyistä. Mielenkiintoista tarkastella vähän kriittisemmin jälkikäteen, mitä on tehnyt ja onko se linjassa strategian kanssa.

12 tykkäystä

Kirjataanpa tähän pienen kriittisen itsereflektoinnin kautta muistiin taas se että markkinan liikkeiden arvailun sijaan pysy punnitsemissasi suunnitelmissa jotka olet tehnyt pitkän tähtäimen tavoitteiden näkökulmasta. En laita tätä nyt sijoitusvirheisiin ainakaan vielä, koska aikajänne on toisaalta vielä turhan lyhyt (näin ainakin uskottelee itselleni) :joy:

Mitä ajan takaa tällä? Omasta näkökulmasta jokin aika sitten koin painetta käteiskassan lisäämiseen (ja osin myös salkun keskittämiseen) ja ennakoinkin tunnelmien muuttuvan karhuisammiksi. Tämä analyysi ei toki ollut täysin virheellinen koska näin on osittain käynytkin, mutta valitsemani peliliikkeet eivät näin jälkiviisaana ainakaan lyhyellä tähtäimellä osoittautuneet ihan parhaiksi.

Kolme tapausta heinäkuun lopulta:

  1. Neste: 50% voittojen kotiuttaminen nopeassa kurssinousussa hintaan 42,10. Kurssi nyt 49,05. Oliko tarkoitus olla mukana tässä pitkällä tähtäimellä? Kyllä. Uskonko tarinaan ja trendiin? Kyllä. Miksi myin? Koska halusin lisätä käteispainoa ja kuvittelin saavani tätä hetken päästä takaisin halvemmalla karhuisammassa markkinassa.

  2. Marimekko: entry/avauspositio vahvan osarin jälkeen 29,50 kurssiin ja noin viikon päästä myynti käteisen tarpeessa kurssiin 31,85 pikku voitolla. Kurssi nyt 36,90. Oliko tarkoitus olla mukana tässä pitkällä tähtäimellä? Kyllä. Uskonko tarinaan ja trendiin? Kyllä. Miksi myin? Koska halusin lisätä käteispainoa ja kuvittelin saavani tätä hetken päästä takaisin halvemmalla karhuisammassa markkinassa.

  3. FMCI (Tattooed Chef): entry/avauspositio hyvin lukujen valossa kurssiin 13,89 ja hetken pidon jälkeen käteisen tarpeessa myynti pikkuvoitolla hintaan 14,85. Kurssi nyt 27,20. Oliko tarkoitus olla mukana tässä pitkällä tähtäimellä? Kyllä. Uskonko tarinaan ja trendiin? Kyllä. Miksi myin? Koska halusin lisätä käteispainoa ja kuvittelin saavani tätä hetken päästä takaisin halvemmalla karhuisammassa markkinassa.

Kahdesta jälkimmäisestä tapauksesta lohdutan itseäni sillä että positiot olivat kohtuullisen maltillisia ja osin juuri tästä syystä nämä kohteet valikoivatkin leikkauslistalle keskitystä silmällä pitäen. Olisin voinut toki valita myyntiin myös Kamuxin, Remedyn tai Qt:n joissa kaikissa entryt ja ostot on tehty hyvissä ajoin viime vuoden puolella ja pikkuisen täydennetty koronan keskeltä - ja kirjoittaa saman tarinan mutta eri firmoilla.

Joka tapauksessa, oppina tästä tosiaan se että olen selkeästi onnistunut tekemään hyviä ja perusteltuja entryjä mutta buy&hold strategian noudattaminen tuottaa selkeästi itselleni vielä vaikeuksia. Ehkä olen ottanut liikaa vaikutteita koronasta ja hallituksen hybridistrategiasta ja päätynyt sitä kautta tekemään oman ajatukseni vastaisia hätiköityjä arvauksia. Nyt pää kylmänä kohti syksyä, koronaa ja jenkkien vaaleja ja mahdollisten dippien tullessa täytyy kaivaa lisää investoitavaa rahaa kuten keväällä eikä arvailla lähteekö salkusta ulkoilemaan joku em. kolmesta lapusta vaiko Forza, Sampo, Capman tahi NEL.

27 tykkäystä

Tämä ei varsinaisesti ole ehkä niinkään sijoitusstrategiaa kuin sijoitustaktiikkaa, mutta pistänpä nyt tänne kuitenkin jos joku vaikka miettii samoja asioita.

Lyhyenä tausta se, että en ole buy-and-forget -sijoittaja vaan aktiivisesti “veivaan” salkkuni sisältöä ja painotuksia mm. teknisen analyysin perusteella. Tähän tarkoitukseen OST sopii hyvin kun veroja ei tarvitse maksaa myyntivoitoista. AOT ei tätä niinkään tue, joten siellä olisi hyvä olla pitkään holdattavia osakkeita (jopa niin pitkään, että pääsisi nauttimaan hankintameno-olettamasta). Ideaalitilanteessa kaikki osakkeeni olisivat OSTin tyyppisellä tilillä vapaasti veivattavissa, mutta tuo ei ole mahdollista 50k€ maksimirajan puolesta, joten iso osa on pakon sanelemana AOTilla.

Minulla on tosiaan valtaosa (n. 90%) julkisten yhtiöiden osakesijoituksista Nordnetissa ja minulla on sekä OST + AOT. Olen pitkään mietiskellyt, että millä logiikalla jakaisin omistuksiani AOT-OST -välillä maksimoidakseni molempien tilien hyödyt. Aluksi lähestyin ongelmaa niin, että mietin, että mitkä osakkeet laitan OSTille ja mitkä AOTille, mutta nyt uusi ajatukseni on se, että nehän ovat pääasiassa samoja osakkeita! Tämä oli ainakin itselleni oivallus, joka selkeytti näkemystä isosti.

Otetaan esimerkiksi sellainen yritys, johon minulla on pitkän aikavälin vahva usko (esim. Kamux). Aion omistaa Kamuxia vuosikausia, mutta jo tähän astisenkin omistushistoriani aikana olen veivannut omistustani markkinoiden mukaan niin, että välillä se on ollut yli 20% ja välillä vain n. 5% (Korona oli poikkeustilanne, jolloin myin kaikki Kamuxini, mutta se oli poikkeustapaus). Olen siis keventänyt omistustani kun kurssi on ottanut mielestäni liikaa etunojaa ja ostanut kun on ollut hyviä dippejä. Toistaiseksi koko omistukseni on ollut OSTin puolella.

Nyt tässä uudessa mallissani, ostan "perus"osuuden osaketta (esimerkiksi vaikka tuo 5% osuus) AOTin puolelle ja kaikki tämän päälle menevät osuudet OSTille. Tämän n. 5% osuuden “ikiholdaan” ja voin sitten tuolla OSTin puolella olevalla osuudella veivailla markkinoiden mukaan. Näin pystyn hyödyntämään molempien tilien verohyödyt, eli en maksa OSTilla veivailuista veroja ja pääsen ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa hyödyntämään tuohon AOTin puolella olevaan osuuteen hankintameno-olettamaa.

AOTin puolelle valitsen siis “kestomenestyjien” salkkuni "perus"osuuden. Toinen valintakriteeri tähän itselläni on osakkeen korkea lainoitusaste, sillä tarkoitukseni on myös hyödyntää Nordnetin tarjoamaa edullista luottoa vipuna. Osakkeen lainoitusaste olisi siis oltava >50%. Tämän vuoksi AOTille saattaa päätyä myös sellaisia korkean lainoitusasteen osakkeita kuten Tokmanni tai Sampo.

25 tykkäystä

Veivaukseen ja holdaukseen parhaat osakkeet ovat ne mitkä tuntee parhaiten. Ei harmita jos päiväkauppa lipsuukin viikoksi. Lasku päivä ei harmita kun siinä on vaan yksi veivi paikka lisää. On myös tärkeää että ei veivaa koko positiolla koska sitten voi harmittaa kun ajoitus ei menekään aivan kosher ja missaa hyvän nousun. Helpompi myös huijata itseään kun jokaisen veivi voi jollain tavalla perustella itselleen.

4 tykkäystä

Tuli tästä kuvasta mieleen…

Paljonko te arvon kanssasijoittajat vain “istutte ja mietitte”?

Olen itse viime vuosina pyrkinyt, sekä töissä että sijoittamispuuhissa “vapaa-ajalla”, antamaan aikaa yhä enemmän ajattelulle. Koko ajan ei tarvitse säheltää ja tehdä jotain: sen sijaan voi hautoa ajatuksiaan esimerkiksi parin tunnin päiväkävelyllä jos mahdollista. Tai tuijottaa hetken seinää ja pohtia sijoituksia eri kulmista.

Monet parhaat päätökset syntyvät yöunien aikana, pitkän harkinnan jälkeen niin sijoittamisessa kuin elämässä yleensä. Koen, että se on auttanut keskittymään oleelliseen sekä sijoittamisessa että töissäkin. Ainakin ajatuksia on helpompi artikuloida ulos muille, kun on ensin itse rauhassa sisäistänyt niitä.

Monella sijoittaja tuntuu olevan tarve pitää salkussa jatkuvaa toimintaa päällä. Itse olen pyrkinyt täysin päinvastaiseen, kunhan ei nyt ihan homerihmastot ala osakkeisiin kasvamaan siellä. :smiley:

62 tykkäystä

Tämä on ollut itsellenikin melkoinen haaste päästä tästä eroon. Viime aikoina on ollut rauhallisempaa, olen pienessä määrin ylpeä siitä, että minulla oli pitkä, usean kuukauden jakso, jolloin en tehnyt yhtä ainutta kauppaa.

Olen myös pyrkinyt antamaan yhä enemmän tilaa ajattelulle ja pyrkiä ottamaan vähän etäisyyttä markkinahälinään ja keskittymään vähän yleisempiin, suurempiin linjauksiin. Aika ajoin myös kertaan olennaisimpia Warren Buffetin ja muutaman muun tietolähteen juttuja, pysyy asiat tuoreena mielessä. Lisäksi on kiva sparrata ajatuksiaan mm. tällä palstalla.

PS: Ei niitä homerihmastojakaan kannata pelätä - monet isot tuotot on saatu ihan holdaamalla arvopaperia vuosia, jopa vuosikymmeniä. Jos yhtiöllä asiat menevät mallikkaasti niin ei sitä vaihtamisen ilosta pidä vaihtaa.:smiley:

17 tykkäystä

Oma tahti on 15-20 kauppaa kuussa ja ainakin tähän asti on toiminnasta ollut hyötyä. Tosin siis läheskään koko salkku ei ole hiekkalaatikkona. Tällä hetkellä ehkä 30% salkusta on veivailun kohteena korkeintaan.

7 tykkäystä

Erittäin hyvä nosto!

Olen ihmetellyt tällä palstalla sitä kuinka paljon foorumilaisilla on sotakassaa. Tai sitten, kaupankäynti on jatkuvaa edestakaisin-liikettä. Nimittäin, osto ja myyntipalstalla tavaraa viuhuu sitä vauhtia, että ei siinä ole ollut juuri aikaa harkita ostoa tai myyntiä.

Myönnän ja tunnistan itsestäni samaa ja erityisesti tänä vuonna. Päivitin kesällä sijoitusstrategiaani ja nyt voin todeta, että se oli turhaa ajanhukkaa. Aikaisempina vuosina olen pystynyt pitäytymään holdeissa ja strategiassa, mutta tämän vuoden markkinamyllennys on mennyt pääni sisään. Olen tehnyt paljon myyntejä ja ostoja hyvinkin lyhyellä aikavälillä ja hatarin harkinnoin. Totean vielä, että tämän vuoden osalta tehdyt räpellykset ovat tuottaneet kiitettävästi. Nyt tavoitteenani on siirtyä takaisin raskaaseen etf-painoon ja vain muutamaan harkittuun yhtiöön.

Mitä keinoja käytätte strategiassa pysymiseen?
Onko se strategia, jos kuukauden välein muutan sitä?

4 tykkäystä

Sanoisin, että istuminen ja ajattelu, tai paremminkin kävely/liikkuminen ja ajattelu, on jopa kantava teema sijoittamisessa ja kaikessa muussakin elämässäni.

Joku viisas sanoi että “strategy is thinking that drives action to be successful in competition”. Tämä sama pätee varmasti myös sijoitusstrategiaan. Lukeminenkin on tärkeää, mutta laatu ennen määrää. Jos teksti on timanttia, niin jo yhdestä hyvästä lauseesta riittää mietittävää tunnin pituisen kävelyn verran.

11 tykkäystä

Oma strategia I kun on se, että pääoma kasvaisi, niin veivien kanssa tulee harkittua. Wärre ehkä oli semmoinen, jonka oisin voinut jättää välistä. Ja se taas johtui siitä, että poikkesin omista neuvoistani. Pääoma ei kuitenkaan laskenut. Nyt salkussa on rahaa, joka tällä hetkellä on ja odottaa sekä muutama mörnivä osake, jotka tekee samaa :joy:

Mutta itse näen fiksuna kotiuttaa voittoja, jos näen, että sen jälkeen samaa osaketta voisi saada vielä enemmän tai siirtää poikimaan muualle.

Toisaaltaan osakkeiden veivaaminen sen takia, ettei kestä salkun punottamista yhtään, saattaapi vaan syödä sen pääoman tehokkaasti ja plussat jäädä olemattomaksi.

1 tykkäys

Lukeminen/kuuntelu on loistava tapa saada lisää informaatiota, mutta sen jäsentely sekä vieminen laadukkaaseen käytännön toteutukseen vaatii pohdintaa ja asioiden pureskelua. Ja tuolla laadukkaalla ajattelulla se sijoitusperformanssi voi olla myös erittäin tuottavaa, informaatioetua ei käytännössä ole enää nykypäivänä varsinkaan mielestäni eikä se tuo sitä kautta suurempaa etua toisiin nähden.

Joskus itsellekin meinasi tulla se fiilis, että pitää saada enemmän peliliikkeitä aikaiseksi. Mutta jos on holdaaja eikä veivaaja tai treidaaja, kannattaa aina kysyä itseltään ensin, onko tästä itselle enemmän hyötyä vai haittaa todennäköisesti. Olen alkanut myös etenevissä määrin ymmärtämään itsekurin merkityksen tässä(kin) hommassa. Ei lähde niihin lyhyen tähtäimen houkutuksiin jolla ei ole todennäköisesti itselle mitään lisäarvoa vaan pysyy oman osaamisalueen -ja suunnitelman sisällä. Holdauksessa varsinkin täytyy mielestäni hyväksyä itselle että tämä on maraton matka ja pelata peliä sen mukaan. Jos se ei sovi, kannattaa alkaa perehtyä treidaamiseen.

7 tykkäystä

Sijoittaminen on niitä juttuja, joissa ei kannata hypätä (ainakaan isolla rahalla) ns. epämukavuusalueelle, vaan pysyä oman osaamisalueensa sisällä. Osaamisaluetta voi hiljalleen halutessaan laajentaa ja sitä kautta laajentaa sijoitusmahdollisuuksiaan. Buffett tosin sanoi aikoinaan, että oman osaamisalueensa laajuus ei ole niin tärkeää kuin osaamisalueensa rajojen tunteminen ja sen sisällä pysyminen.

Osaamisalue voi olla hyvinkin erilainen eri sijoittajilla. Esim. puhdas indeksisijoittaja voi olla omalla osaamisalueellaan halliten indeksisijoittamista mutta ei osaa osakepoimintaa. Silloin kannattaa pysyä indeksipuolella. Arvosijoittaja voi olla erikoistunut puhtaasti value-puolelle, hänen ei kannata lähteä suin päin sijoittamaan kasvuyhtiöihin, joiden logiikkaa ei samalla tavalla ymmärrä. Ja niin edelleen.

6 tykkäystä

“Tunne itsesi” on totta vie yksi tärkeimmistä sijoittamisen kulmakivistä ja sen määritys pitäisi tehdä jo ennen strategian valitsemista. Viisas kysyy vielä läheistenkin arvioita - ehkä myös laskutaidoistaan ja mahdollisesta punaviher -värisokeudestaan!
Olen valitettavasti katsellut lähipiirissä inhimillistä tragediaa, jossa ns. sijoittaja ei ole halunnut tunnistaa itsessään uhkapeluria. Siksi sorruin tähän itsestäänselvyyksien kertaamiseen, pahoittelut paasaamisesta.
Strategian valinta ja siinä pysyminen, tai sen vaihtokin, onnistuvat vähemmillä mustelmilla, jos tuntee rehellisesti sen, jota katsoo peilistä. Ja koska ihminen muuttuu, peiliin katsomista olisi viisasta harrastaa usein.:no_mouth:

14 tykkäystä

Täällä käsi pystyyn! Nuori (25v) ja tuorehko sijoittajan alku olen ja tiedostan hyvin, että valtaosa ottaa tällä tavalla turpaan. Todennäköisesti omatkin tietotaidot ovat (ainakin vielä) sillä tasolla, että pitkässä juoksussa häviän.

Oman salkun allokaatiossa on käytännössä aina tietty osuus (50-70 %) kiinni niissä laatufirmoissa, mihin luotan kuin vuoreen. Loppuosa salkusta on käytännössä pelailua. Syy miksi tätä pelailua harrastan on se, että olen toistaiseksi vielä opiskelija, joten sosiaalietuuksien jälkeen ei jää kovin isoja summia toistaiseksi säästöön, jotain kuitenkin. Äidin kuolema tuossa pari vuotta aiheutti sen, että sain jonkinlaisen potin perintönä, minkä olen tässä hissuksiin saanut työnnettyä markkinoille. Kuitenkin työelämä siintää vasta parin vuoden päässä, minkä takia en yksinkertaisesti uskalla pitää kaikkia koko aikaan kiinni markkinoilla, koska uutta rahaa en sinne juuri nyt saa.

Todennäköisesti suorituksessani on aimo annos tuuria, sillä toistaiseksi olen koko sijoitusurani voittanut Helsingin indeksin selvästi, koronadipistä selvittiin kuivin jaloin ja esimerkiksi YTD +23 % mielestäni kohtuullisella riskienhallinnalla. Toki ei tuo nyt vedä vertoja tämän palstan parhaimmille, mutta kelpo tuotto kuitenkin kyseessä. Etenkään kun en mitään Nikolaa tai Teslaa ole harrastanut :smiley: Veivaamisessa hyödynnetty fundamenttianalyysin lisäksi paljon TA:ta ja tällä palstalla tiettyjä henkilöitä, joihin luottamusta kyllä näissä asioissa on. Osittainen bullero siis olen, myönnetään :slight_smile:

30 tykkäystä

Palstan ”virallisena” veivaajana en voi olla osallistumatta keskusteluun :smile:

Veivaus on merkittävä osa omaa sijoitusstrategiaani. Nyrkkisääntöni on, että kun todennäköistä upsidea on 6-12kk aikajaksolla yli 20% ostan/lisään ja kun downsiden mahdollisuus lyhyellä aikavälillä kasvaa >10% kevennän/myyn. Tänä vuonna on ollut niin volatiili markkina, että noiden kahden välillä on pyöritty paljon samojenkin osakkeiden osalta. Nousumarkkinassa pyrin yleensä pitämään osakepainon lähellä 100%, joten yleensä tämä veivaus tarkoittaa sitä, että yhden osakkeen painotus salkussa laskee ja toisen nousee. Kun koko markkina ylikuumenee, kuten kävi pari viikkoa sitten, veivaan koko osakepainoa pienemmäksi.

Tämä veivaaminen on lisännyt varsinkin kuluvan vuoden aikana merkittävästi ymmärrystäni TAsta ja tuonut lisää mielenrauhaa omaan sijoittamiseen kun ymmärtää paremmin miksi lyhyellä aikavälillä kurssit välillä laskevat (kuten vaikka viime viikkoina). Tämä on auttanut merkittävästi tekemään rationaalisempia päätöksiä ja ajoittamaan ostoja niille punaisille päiville kun muut myyvät ja myymään silloin kun kaikki ostavat. Olen aktiivisesta kaupankäynnistä huolimatta melko varovainen sijoittaja, enemmän käytän veivausta riskien pienentämiseen kuin voittojen maksimoimiseen.

28 tykkäystä

Excel-friikkinä seuraan kuukausitasolla valitsemiani “KPI” lukuja portfolion koostumuksesta ja suoriutumisesta suhteessa vertailuindeksiin. Kun dataa on vuosien ajalta, voi piirtää 12kk ja 20kk trendilinjoja ja katsoa mihin suuntaan asiat on kehittymässä suhteessa historiaan. Nuo KPI:t ja trendiviivat ovat aika vahvoja psykologisia juttuja jotka ohjaa strategiassa pysymistä, kunhan ne on (itselle) oikein valittu. Ilman työkalua tästä tuskin olisi toivoakaan, kun portfolio on varsin hajautettu.

4 tykkäystä