Sijoitusstrategiasi

Korona on selkeästi vaikuttanut sijoitusstrategiaan:

  1. Olen sitä mieltä, että 20-luku muistetaan matalien korkojen vuoksi. Näin ollen en ole enää ostanut indeksirahastoja.
  2. Näen jonkinlaista arvoa teemarahastoissa tai aktiivisissa rahastoissa. En halua ite sijoita suoraan esim. lääkeyhtiöhin, Venäjään, kuluttajabrandeihin, small-capeihin. Ne ovat käytännössä ulkoistettu rahastoihin, jos trakki on ollut hyvä ja kustannukset järkevällä tasolla.
  3. Olen yrittänyt vähentää suorien osakkeiden lkm ja ylipäätään kaupankäyntikustannuksia. Korona aikoina muutokset tapahtuvat niin nopeasti, etten vaan pysty loogisesti mukaan.
  4. Olen selkeästi vähentänyt finanssisektorin osakkeita. Olivat aiemmin ylipainossa, nyt olen neutraali ellei lievässä alipainossa.
  5. Olen laittanut fyrkkaa kahteen holding-yrityksiin. Mielestäni hinta oli järkevä, trakki erinomainen ja koronan aiheuttama substanssialennus merkittävä. Nukun myös paremmin jos Warren hoitaa minunkin puolestani homman epävarmassa maailmassa.
  6. Olen valinnut muutama niche firma, joilla on mielestäni joitakin pysyviä etuja järkevällä hinnalla. Esim. Brembo (jarrut), TFF (tynnyrit), Dassault Aviation.
  7. Olen varovaisesti lähtenyt mukaan kasvu-hypetukseen (McPhy, SmartEye) ~ 5% painolla.
  8. Muutama stabiili tukijalka/osinkomaksaja ja sillä tavalla voin nukkua paremmin (esim. Air Liquide, Danone, Quebecor) ~ 15 % painolla.
15 tykkäystä

Tipahti viisas raha postiluukusta ja luin vikalta sivulta Pyysingin kolumnin (viimeinen sana). Tässä on digilehdestä sivu. Lukekaa ja kertokaa mitä ajatuksia herätti.

Lyhyt teksti mutta kovaa settiä. Tästä on ollut aiemminkin puhetta mutta siis; maailma muuttuu jatkuvasti ja joskus toiminut menestysresepti ei välttämättä toimi enää huomenna. Jokainen tietää miten perinteisen arvosijoittamisen on käynyt. Tuskin kasvuyhtiöihin/momentumiin/defensiivisyyteen mihin lie sijoittaminenkaan toimii ikuisesti, jos valuaatiot venyy vuosi vuodelta ja joku kaunis päivä sijoittajat havahtuvat osakkeiden todelliseen tuotto-odotukseen - tai alkavat yhtäkkiä vaatia taas perinteistä 8-10% tuottoa. En tiedä miten kasvusijoittamisen käy. Mutta jonain päivänä tulee ilmoille joku uusi strategia (ellei semmoinen ole jo) ja se toimii taas monta vuotta.

Mielenkiintoinen pointti oli Akin suhtautuminen omaan porskuttamiseen markkinoilla; jos suurin osa ajasta sijoittamisen parissa on jatkuvaa tuskailua ja esim omien sössimisten käsittelyä, asiat etenevät kohtuu hyvin. Sijoittaja, joka on hyvin euforinen ja tyytyväinen omaan strategiaan ja menneeseen träkkiin, seilaa vaarallisilla vesillä. Tähän päälle vielä alle 10 vuoden kokemus ja kokemattomuus vuosien kestävästä sivuliike/karhumarkkinasta niin ansa on viritetty (täällä bingo… :smiley: ).

Mutta se on kyllä uskomatonta, että Aki ei piittaa pätkän vertaa kirjallisista sijoitussuunitelmista. Ikään kuin maailma muuttuisi niin nopeasti, että sijoittajan on aivan turha lukkiutua mihinkään tiettyyn suunnitelmaan ja noudattaa sitä, näin käsitin.

En kuitenkaan ehkä suhtautuisi sijoitussuunitelmaan ihan noin; onhan siihen hyvä kirjoittaa vähän ylös yleisimmät asiat mistä ei tingitä, esim kuinka kauan sijoitan, mihinkä, millä riskiprofiililla, mitä teen tilanteessa x jne. Ja ainahan sitä omaa suunnitelmaa saa (pitää!) muokata vuosien varrella.

Anteeksi pitkä höpötys. Mitä ajatuksia herätti tämä? Meneekö sijoitussuunitelmat roskakoriin? Vai meneekö se vain Akilla :smiley:

20 tykkäystä

Puhe oli kirjoitetusta sijoitussuunnitelmasta. En usko että ihan suunnittelematta mitään vetää 34vuoden kokemuksella. Näitä asioita ei vain kirjoiteta paperille.

4 tykkäystä

Mulla ei ole varsinaisesti mitään kirjallista sijoitussuunnitelma. Eli vähän nii kuin selailen kohden rantoja, joiden auringonnousu tai - lasku houkuttelee.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että maailma muuttuu ja yritykset siinä mukana. Nokia on tästä ehkä paras esimerkki 80 euron osakehinnalka vs. tämä päivä.

Toisaaltaan olen itse sitä mieltä, että sijoittamisen pitää olla kivaa. Ei kestäisi oma polla, jos olisin kokoajan sitä mieltä, että sijoitusten puikoissa on epäpätevät hemmot ja koko homma on tuhoontuomittu.

Jotenkin (mun mielestäni) tästä sijoittamisesta on tavallaan tehty todella luontaantyötävää tavantallaajille. Se nähdään jotenkin nousuprosenrttien metsästämisen ja miinusprossat nähdään mörköinä.

Omassa lähipiirissä (työ, ystävät, naapurit) sijoittaminen nähdään rahan tuuleen heittämisen ja niin vaikeaselkoisen ja monimutkaisena hommana, ettei siihen kannata edes lähteä.

Kiteytyen mieheni kommenttiin, kun mainitsin Nokia possani olevan miinuksella “No eikö se kannattaisi myydä?”. Tai ystäväni, joka pohti äänen tuttavapariskuntansa tilannetta, jotka juuri olivat lähteneet sijoittaamaan ja Korona monttu oli tiputtanut sijoitukset todella pieneksi. Miettivät osakkeiden myyntiä pois. En tiedä myivätkö sitten lopulta ja ottivat takkiinsa.

12 tykkäystä

En ihmettele ettei Akilla ole mihinkään tulitikkuaskiin mitään sijoitussuunnitelmaa rustailtu ja ymmärrän pointin ettei ole mieltä kirjoittaa ylös tarkkoja sijoitusperiaatteita joita noudattaa sitten orjallisesti loppuelämän ajan (”sijoitan vain p/b 1 firmoihin tms”), saatika jos oma suunnitelma on tähän asti toiminut hyvin, se ei välttämättä toimi huomenna.

Silti, suosittelen silti kyllä itse edes joitain laveita raameja rationaalisessa ja seesteisessä ympäristössä/mielentilassa merkkaamaan ylös, esim joku plan b, ja vaikka c, jos vaikka korona kyykkäyttää kurssit pohjamutiin tms, ja kertailee suunnitelmaa sitten aina välillä ja tarvittaessa muokkailee. Ei välttämättä tule tehtyä hölmöjä päätöksiä kun alkaa markkinoilla tapahtua. En nimittäin kauheasti luottaisi vain ”korvien välissä” olevan suunnitelman toimivuuteen, jos markkinaympäristö on todella stressaava/epämukava ja omaa varallisuutta katoaa joka päivä. Ja mitäs sen väliä mitä muut sijoittamisesta ajattelee, jääpä itselle enemmän marjoja poimittavaks :smile:

Ja kyllä myös joskus omaa intuitiota tai kuudetta aistia saa kuunnella kun tekee nopeita päätöksiä markkinoilla. Ei kai sen tarvi olla niin justiinsa. Ja kyllä, kyllä minä ainakin tykkään tästä touhusta. Pysyy mieli virkeänä.

8 tykkäystä

Ajatuksia ravisteleva kirjoitus. Itselläni sijoitusstrategia on muotoutunut vuosikymmenten aikana ja on nykyään sellainen itselle sopiva. Minulla toimii sellainen strategia, jossa on kuvattu varojen jako karkealla tavalla passiivisiin sijoituksiin, aktiivisiin sijoituksiin ja käteiseen. Se pitää huolen siitä, etten lähde seikkailemaan semmoisiin juttuihin, mitä en ymmärrä vaan pysyn tiukasti osakemarkkinoilla ja käteisenä.

Passiivinen strategiani on hyvin yksinkertainen - markkinatuotto indeksirahastoilla. Aktiivinen strategiani taas pohjautuu aika yksinkertaisille periaatteille (kopsattu pääosin Warren Buffetilta). Homma on aika väljää ja enemmän suuntaviivojen antamista kuin täsmällisiä sääntöjä tms. En esim. tee tunnuslukuihin pohjautuvia rajoja tms. mitä esim. jotkut arvosijoittajat käyttävät.

Minusta hyvä strategia on sellainen, että se ikäänkuin suojelee sijoittajaa tekemästä paniikkiratkaisuja eri tilanteissa. Että on joku punainen lanka sijoittamisessa (oli tyyli mikä hyvänsä), jolloin homma pysyy hanskassa kaikkina aikoina. Toisille sopii hyvinkin tiukat säännöt, toisille varsin väljät - sanoisin, että se on enemmän luonnekysymys. Pääasia, että on henkisesti sinut strategiansa kanssa, silloin siitä tulee pidettyä kiinni. Täysin ilman strategiaakin voi toki sijoittaa, kukin tyylillään .

11 tykkäystä

Täytyy lausua aloittelevana sijoittajana kiitokset kaikille, jotka ovat kirjoittaneet tähän ketjuun ja avanneet ajatteluaan, ja myös niille, jotka suosittelivat tätä ketjua muualla. Luin ketjun ajatuksella läpi (viikon verran kahlasin), ja sain todella paljon näkökulmia ja haastetta omalle sijoitustoiminnalle. Voin sanoa, että mietin pörssisijoittamista nyt aivan eri tavalla kuin aiemmin koskaan.

Mitä tein tämän ketjun lukemisen jälkeen:

  • laitoin aikajanalle omat ja puolison eläkeiät, asunto- ja muiden lainojen maksuaikataulut jne.
  • laskin vuoden, jolloin haluaisin sijoitussalkun olevan vanhuuden turvaksi ”valmis”
  • määrittelin summan, jota tavoittelen tuolle vuodelle, ja laskin nyt käytettävissä olevan pääoman ja lähivuosien lisäsijoitusmahdollisuuksien mukaan keskimääräisen vuosittaisen tuottotavoitteen, jota on tavoiteltava
  • tein suunnitelman:
  1. sijoitan 50 % salkusta kolmeen laajaan indeksi-ETF:ään, joilla tavoittelen markkinatuottoa
  2. sijoitan 40 % osakkeisiin, joilta edellytän indeksiä korkeampaa tuotto-odotusta; ellen löydä sellaisia, pidän summan sijoitettuna rahastoon, josta saan vähintään markkinatuoton
  3. pidän 10 % sotakassana

Onnistuuko ylituotto? En tiedä. Mutta aion yrittää. Eläkkeisiin en juuri usko.

Tsemppiä kaikille sijoittamiseen!

31 tykkäystä

En tiedä sanoiko Aki tässä vähän hassusti ilmaistuna, että on jatkuvasti kriittinen omia sijoituksiaan kohtaan eikä tuudittaudu vain siihen että ennenkin on mennyt hyvin niin menee jatkossakin.

Muuten yhdyn kyllä täysin tuohon Erkki Sinkon kommenttiin. Jos minulta kysyttäisiin tuo sama kysymys, vastaisin että sijoitan yrityksiin, joissa näen potentiaalista tuottoa. Oli se sitten arvo kasvu tai mikälie.

Itse pidän muutamia tärkeimpiä sijoitusteesejä kirjoitettuna ylös, joihin voi palata jos meinaa hommasta karata loogisuus joskus. Tämä lista tietysti elää ajan mukana eikä ole kiveen hakattu.

2 tykkäystä

Olen ennenkin kirjoittanut sijoitusstrategiastani.

Minulla on loistava hajautus osakkeissani, 100 % eräässä suuressa suomalaisessa energiayhtiössä :grin:

Pankissakin ovat huolissaan minun hajautuksestani. Olen lähestymässä eläkeikää ja minulla nämä ovat hyvänä korkopaperina ja tiedostan toki tämän riskit.

Tavoite on ollut saavuttaa tuo keltaisella merkitty määrä. Kaukana en enää ole. Sitten voin siirtyä ostamaan UPM:ää tai Aktiaa.

18 tykkäystä

Elämäntilanne on mahdollistanut sen että olen 10v ajan voinut sijoittaa ison osan kk-tuloista osakkeisiin. Kokemuksen kertyessä myös näkemyksen otto on vahvistunut ja olen aika ajoin perustanut isojakin positioita nopeasti myymättä vanhoja toimivia sijoituksia.

Nyt on (kieltämättä positiiviseksi) ongelmaksi muodostunut se että kassavirta ei enää riitä isojen liikkeiden tekemiseen, koska portfolio on jo sen verran suuri. Olen jossain määrin ottanut lisätehoja vivutuksesta, mutta sekään ei kanna pitkälle koska strategian kulmakivi on “riskitason” trendinomainen lasku siten että eläkeaikojen lähestyessä ei velkaakaan enää olisi.

Hiemanko harmittaa kun hyvin toiminut jatkuvan sijoittamisen systeemi tällä tavalla hiipuu :pouting_cat:

6 tykkäystä

Tämä kuullostaa aikalailla omalta suunnitelmaltani. Aloitin 2015 ja vasta tänä vuonna suorat osakeostot.

Nyt jälkikäteen ajateltuna, olisi pitänyt aloittaa ehkä vähän aikaisemmin suorat osakehankinnat. Toki indeksisalkku oli kerennyt kasvaa jo kohtalaisen suureksi maaliskuun romahdukseen mentäessä täydellä painolla, se jotenkin suojeli minua sijoittajana enkä murehtinut hetkeäkään. Lisäsin kuukaisittaisia ostoja ja huomasin jopa haluavani lisää mahdollista tuottopotentiaalia salkkuun, eli riskiä.

En tiedä/usko, että olisin nukkunut yöni niin hyvin kuin nukuin, jos salkussa olisi ollut vain nykyisen strategian mukaisia suoria osakepoimintoja. Indeksisäästäminen tuo kyllä paljon mielenrauhaa itselle ja muistuttaa hillotolpan olevan siellä vuosikymmenten päässä.

7 tykkäystä

Tässä aloin harkitsemaan jonkinlaisen stop lossin käyttämistä sijoituksissani ja sitä varten löysin mielenkiintoisen tutkimuksen liukuvan ja perinteisen stop lossin vaikutuksista salkun tuottoon.

They compared the performance of following a trailing and normal stop-loss strategy to a buy and hold strategy on companies in the OMX Stockholm 30 Index over the 11 year period between January 1998 and April 2009.

B-H = buy-and-hold

Näiden tilastojen perusteella 15% liukuva stop loss maksimoisi salkun tuoton pitkällä aikavälillä. Täytyy tietenkin ottaa huomioon tutkimuksen ikä sekä että mittausperiodin aikana stop lossit ovat paukkuneet ainakin kahteen otteeseen (2000 ja 2008).

Lähde:
https://www.quant-investing.com/blogs/general/2015/02/16/truths-about-stop-losses-that-nobody-wants-to-believe

Edit: Lähteen takaa löytyy vielä pari graafia ja tutkimusta lisää. Näköjään 20% trailing stop-loss antoikin vielä paremman tuoton suurimman osan ajasta, mutta tutkimuksen lopussa (after 2008 crash) hävisi vain niukasti 15% stop-lossille.

qv_sl_2

11 tykkäystä

Sitä olen miettinyt, että näiden eri “sijoitustyylien” merkitys on kuitenkin yksittäisen sijoittajan salkussa rajallinen ainakin osakepoimijalla, jolla ne yhtiövalinnat ratkaisee suurelta osin, teki hommaa sitten millä tyylillä tahansa. Kyllä arvosijoittaminenkin on voinut toimia koko ajan jonkun salkussa erittäin hyvinkin. Kaikki riippuu, mitä työkaluja sijoittaja itse soveltaa oman strategiansa sisällä ja mitä osakkeita sinne salkkuun on poimittu. Varmasti löytää 20 yhtiöitä eri genreistä, jotka on tuottaneet ihan hyvin viimeiset 10 vuotta - myös arvopuolelta.

Sijoitustyylit käytännössä limittyvät myös osittain toisensa päälle. Helposti tulee tehneeksi sijoittamista usean genren sisällä. Joskus löytää jopa yhtiöitä, jotka kasvavat vuodesta toiseen mutta silti treidaavat arvoyhtiön kertoimilla. Onko kyseessä silloin “arvo”- vai "kasvu"yhtiö, on hieman makuasia. Joka tapauksessa tällaiset tapaukset ovat erittäin kiinnostavia, jos yhtiön liiketoiminta on vielä peruslaadukasta suorittamista.

Indeksit tai etf:ät, jotka skreenaavat osakkeita tietyillä tunnusluvuilla ja jakavat ne simppelisti tiettyihin lokeroihin, toki näyttävät jonkun genren toimineen paremmin ja toisen huonommin tietyllä ajanjaksolla. Näin asiaa voi tarkastella, mutta nähdäkseni se jää osittain yksiulotteiseksi johtopäätökseksi, ellei sitten sijoita pelkästään indekseihin tai esimerkiksi arvo- tai kasvuosakkeiden etf:iin, jolloin omat tuotot keskiarvoistuvat väkisin.

4 tykkäystä

Luenko mä jotenkin puutteellisesti, kun en löydä että tuossa olisi huomioitu sitä, että mahdollisesti välissä pitää maksaa veroja?

Tietty jos operoi jossain vakuutuskuoressa, juttu on eri.

1 tykkäys

Tämän kirjoituksen inspiroi keskustelu tällä foorumilla, jota käydään erityisesti monessa kuluttajabisneksessä toimivan yrityksen ketjussa (esim. Kamux, Fodelia, Marimekko, Tokmanni jnejne. Nämä nyt eivät välttämättä ole pahimpia/parhaita esimerkkejä tästä pointistani, mutta niitä löytyy / on löytynyt omasta salkusta niin tulivat ensimmäisenä mieleen).

Olen huomannut, että moni tekee sijoituspäätöksiä ainakin osittain omien (tai jonkun tuttunsa) kokemusten perusteella jostain yrityksestä. Tässä muutamia kuvitteellisia esimerkkejä (ovat siis itseni keksimiä) sen tyylisistä kommenteista mitä tarkoitan havainnollistamisen vuoksi:

“Tuttuni osti auton Kamuxilta ja siinähän oli iskarit ihan p*skana eikä myyjä maininnut asiasta mitään. Ihan koijarifirma, en ikinä kyllä ostaisi omaan salkkuun”

“Tilasin ruokaa Fodelialta kotiin ja tuotteet olivat erittäin hyviä, erityisesti kinkkukiusaus maistui. Firman sipsejäkin on tullut ostettua ja hyviä ovat. Ostin pienen siivun osakkeitakin kun tuotteet on niin hyviä.”

“Käväisin eilen Salon Tokmannilla ja kyllä siellä oli parkkipaikka ihan täynnä autoja, eiköhän se kauppa edelleen käy hyvin niin ostin vähän lisää osakkeita”

Tällaisissa sijoituspäätöksissä on varmasti taustalla sitä lynchmäistä ajatusta, että jalkatyöllä ja tutustumalla konkreettisesti itse yritysten palveluihin ja tuotteisiin voi saada informaatioetua. Käytän mielelläni itsekin sijoituspäätöksieni tällaista informaatiota hyödykseni jos sellaista on tarjolla.

Mielestäni tässä olisi kuitenkin syytä tehdä merkittävä ero yksittäisen anekdoottisen kokemuksen ja liiketoimintaan laajasti yleistettävän informaation välillä. Ensin mainitut eivät mielestäni tuo lisäarvoa sijoittamiseen, jälkimmäiset kyllä. Yllä esitetyt lainaukset olivat kaikki esimerkkejä ensin mainituista, otetaan niistä vaikka tarkasteluun tuo Kamux-esimerkki:

Kamux myy kymmeniä tuhansia autoja joka vuosi. Lisäksi se ei edes myy itse valmistamiaan tuotteita vaan muiden valmistamia, kaiken lisäksi käytettyjä tuotteita. Yksittäisessä tuotteessa olevat laatuvirheet eivät kerro siis mitään kyseisen yrityksen liiketoiminnan laadusta.

Sama asia olisi jos tekisit sijoituspäätöksen saamasi huonon asiakaspalvelun vuoksi. Kuluttajayrityksillä on asiakaskohtaamisia vuodessa firman koosta riippuen tuhansia, satoja tuhansia tai miljoonia, eivätkä ne kaikki ole aina onnistuneita. Tämä ei välttämättä kerro vielä mitään yrityksen asiakaspalvelun (tai ylipäätään liiketoiminnan) laadusta.

Tällaisista anekdoottisista kokemuksista voi tietysti alkaa hakea jotain suuntaa, jos niissä on systemaattisesti ja toistuvasti samat piirteet. Tätä asiaa on kuitenkin hyvin vaikea objektiivisesti hahmottaa mm. vahvistusharhan vuoksi (confirmation bias), eli jos sinulla on joku tietty mielikuva asiasta niin huomaat vain tätä mielikuvaa tukevia väitteitä.

Tämän vuoksi omassa sijoitusstrategiassani yritän sulkea ulkopuolelle kaiken tällaisen anekdoottisen kohinan. Kamuxia taas esimerkkinä käyttääkseni: Yritys on vuosikausia kasvanut +x0% vuodessa, jos asiakkaat laajalti olisivat sitä mieltä, että yritys huijaa asiakkaitaan, tämä tuskin olisi ollut mahdollista, luvut puhukoon puolestaan.

Esitän vielä loppuun esimerkin omasta asiakaskokemuksesta, josta pystyi mielestäni saamaan hyvää indikaatiota ko. yrityksen liiketoimintaan laajasti yleistettäväksi.

Esimerkkini on Stockmann. Vuosikausia on jo ihmetelty Stockmannin heikkoa menestystä verkkokaupan puolella. Huomasin itsekin verkkokaupassa asioidessani jo n. 5 vuotta sitten yhden fundamentaalisen syyn verkkokauppaan liittyviin ongelmiin, mutta jokainen voi mennä vielä tänäänkin toteamaan itse saman asian, koska tilanne ei ole noista ~5 vuoden takaisista ajoista muuttunut mihinkään. Tämä on siis oma veikkaukseni, mitään sisäpiiritietoa minulla ei asiasta ole. Ongelma on nähdäkseni se, että Stockmannin IT-järjestelmät ovat iäisyyden vanhoja, eivätkä ollenkaan tue verkkokauppamallista liiketoimintaa, todennäköisesti ongelma on ihan ERP-tasolla asti. Tämä näkyy kuluttajalle selkeimmin siinä, että tuotteiden saatavuus ei käy selväksi verkkokaupassa. Hakutulokset siis näyttävät tuotteita, joita ei enää ole saatavilla. Tämä johtaa myös moniin jopa koomisiin tilanteisiin, joissa todetaan, että “tuotetta ei voi ostaa verkosta, mutta sitä on ehkä saatavilla vielä liikkeessä X”. Siis ehkä, varastonhallinta perustuu ilmeisesti edelleen täysin manuaalisiin inventaareihin jne. Mikäli näitä tuotteita ehkä onkin liikkeessä, niiden koko/väri jne. ei käy selväksi. Viimeksi edellisviikolla kun ostin tuotetta Stockmannin verkkokaupasta, ostosputkessa kerrottiin minulle “Toimitetaan tavaratalosta. Varmistamme tuotteen saatavuuden mahdollisimman nopeasti. Jos tuotetta ei ole enää saatavilla, ilmoitamme sinulle tekstiviestillä ja sähköpostilla.”. Eli asiakas voi siis ostaa ja maksaa tuotteen, jota yrityksellä ei välttämättä edes ole ja asia selviää vasta kun joku käy liikkeessä hyllystä asian tarkistamassa. Lisäksi voi miettiä, kuinka epätehokasta tällainen toimitusmalli on.

Verkkokauppa ei tietysti ole ainoa syy Stockmannin ongelmiin, mutta tällainen omakohtaisesti hankittu tieto kertoo minulle sen yleistettävän tiedon, että verkkokaupan ongelmat eivät ole helposti ratkaistavissa ja ongelma ei ole vain siinä, että pitäisi tehdä hienot uudet verkkosivut, vaan että koko alla oleva IT-infrastruktuuri ja liiketoimintaprosessit pitäisi räjäyttää, jotta verkkokaupalla olisi mitään toivoa (no tätä ei sitten ikinä tehty ja tuskin enää saneerausvaiheessa ruvetaankaan). Tämä on ollut yksi merkittävä tekijä siinä, etten ole Stockmannin käänteeseen ikinä uskonut enkä siihen rahojani sijoittanut. Osakkeiden ostamisen sijaan todennäköisempää on, että olen ostamassa tuotteita yrityksen konkurssiloppuunmyynnistä.

37 tykkäystä

Erinomainen huomio. Itselläni verottaja ei onneksi pääse väliin, kun sijoitan osakesäästötilin kautta. :slight_smile:

Toinen huomion arvoinen fakta on, että tutkimuksessa stop lossien sysäämät rahat sijoitettiin korkoihin, kunnes pörssi oli taas palannut aikaisemmalle tasolleen. Nykyäänhän nuo korot tarjoavat pitkälti nollatuottoja, joten tämän tilalle tulisi keksiä vaihtoehtoinen strategia.

3 tykkäystä

Miten muiden strategia stop lossien paukkumisen suhteen? Välillä ostan samaa tavaraa halvemmalla. Välillä kiroan kun automaatti myy position pois päivän alinpaan hintaan. Tällöin katkerana en varmasti osta kalliimmalla takaisin vaikka ehkä pitäisi.

1 tykkäys

Mun sijoitukset on indeksi-ETF:iä, tavallisia rahastoja ja osakkeita sekä AOT:lla että OST:lla. Ei oikein onnistu ilman veroseuraamuksia tuollainen veivaus suurimman osan sijoituksista kanssa.

Liukuvankin stop lossin käyttö on aika korkean kynnyksen takana OST:n ulkopuolelle. Tai sitten pitää käyttää stop lossia vasta siinä kohdassa kun on kokonaan tai lähes nollassa. Pitäisi silti olla aika varma, että kurssit putoaa lisää, että homma kannattaa.

1 tykkäys

Itselleni stop lossit takaavat pitkälti hyvät yöunet ja pidemmätkin pörssi-vapaat lomat. Minulla stop loss on sen verran suuri (15%) ettei päivittäinen heilunta sitä laukaise. Vasta selvä kurssikäännös aktivoi stop lossin, jos oma ego ei ensin suostu “tappiota” nielemään. Osakkeet myytyä on helpompi “puolueettomasti” analysoida yrityksen tulevaisuudennäkymiä uudestaan. Jos näkymät ovat edelleen positiiviset, niin takaisin vain kelkkaan (pohjia voi koittaa kalastella). Heikkoon yhtiöön tuskin kannattaa enää sijoittaa uudestaan.

4 tykkäystä

Suunnitelmani on suhteellisen yksinkertainen, koska se on todettu toimivaksi ainakin tähän asti. Pitkään pitoon lappuja. Kriteerit tärkeimmästä lähtien:

  1. ymmärrän firman ansaintalogiikan ja markkinat. Ei poikkeuksia vaikka kuinka hienolta vaikuttaisi.

  2. haluan käyttää itse heidän tuotteita/palveluita, jos tarve sellaiselle ilmenee. Esimerkiksi en pysty ostamaan Microsoftia, koska joudun käyttämään heidän softiaan päivittäin töissä. Ei vain pysty, riippumatta mistään muusta.

  3. kasvaa kannattavasti markkinoilla, jotka myös kasvavat itsessään. Kun kakku kasvaa joka vuosi niin riittää enemmän jaettavaa kaikille. Alan pitää olla relevantti kymmenenkin vuoden päästä.

  4. vähän velkaa. Alentaa riskiä.

Hiukan tuurillakin Revenio on suurin omistus vaikka en ole ostanut lisää vuosiin, satuin ostamaan isomman erän aikoinaan. Mitään en myy, jos minusta on kiinni.

Edellä oleva kattaa 85% salkusta ja 10% muuten sama paitsi, että etsin alkuvaiheessa olevia, vielä tappiollisia yrityksiä. Loput 5% rahastoja vaihtelevissa määrin fiiliksen mukaan. Jos sattuu kohdalle isompi kuoppa niin joskus ostan velaksikin, yli 100% painolla mitä sitten maksellaan pois vähitellen.

4 tykkäystä