Suomen presidentinvaalit 2024

Ensimmäisen kierroksen voittaja on selvä
Varsinaisen äänestyspäivän äänet menivät kuitenkin Stubb vs Haavisto melko tasan, Haavisto prosenttiyksikön verran enemmän.
Taktiseen äänestämiseen viittaa Anderssonin ja Urpilaisen heikko vaalipäivä, ennakkoäänien yht 9,5% ääniosuus tippui 7,4%:iin.
Liekö Stubbin kannatusta valunut tuonne Halla-ahon suuntaan, kun viimeiset gallupit alkoivat tuoda toivoa ainakin joillekin Halla-ahon toisen kierroksen paikasta? Niin tai näin, Halla-ahon osuus vaalipäivänä oli 23,3%. Toki PS:n tapana taitaa olla äänestää enemmän vaalipäivänä kuin ennakkoon.

Vaalitulos ratkaistaa vasta toisella kierroksella muutaman viikon sisään.
Tuoreimmassa YLE:n gallupissa eri puolueita äänestävät arvioivat Stubb vs Haavisto äänestävänsä toisella kierroksella seuraavalla tavalla. Näin siis viikko-pari sitten aprikoituna.

image

image

3 tykkäystä

Itse äänestin Rehniä ( eka kerta kun äänestin kepuun kytköksissä olevaa) joten en ole “kovan linjan” kepulainen. Taktiseen äänestämiseen en aio langeta. Seuraavalla kierroksella en vielä tiedä kumpi ääneni saa. Stub on ulkopoliittisesti enemmän EU ja Nato kannalla kun taas Haavisto lähestyy samoja ongelmia globaalimmin esim YK:n kautta. Haavistossa oikeastaan arveluttaa vain seksuaalinen suuntaus, ei niinkään että se minua haittaisi (jääpähän mulle enemmän naisia :crazy_face:) vaan onko maailma valmis moiseen, eli miten innokkaasti ovat kutsumassa valkoiseen taloon, arabi maihin tai Indonesiaan ja Malesiaan jotka ovat suht liberaaleja mutta muslimimaita silti. No onhan tässä pari viikkoa aikaa miettiä. Kyllä me hyvä pressa saadaan voitti kumpi tahansa

5 tykkäystä

Somessa en ole törmännyt Haaviston osalta tähän, mutta viime viikkojen aikana vastaan on tullut useita päivityksiä, jossa pelätään Halla-Ahon presidenttiyttä ja kehotetaan miettimään tarkasti ketä äänestää. Näkisin Halla-Ahon tappion olleen enemmän elämän ja kuoleman asia kuin Haaviston.

Gallupeissa Halla-aho oli selvästi vastustetuin ehdokas, joten olen samaa mieltä. Monelle tärkeintä oli pitää Halla-aho pois toiselta kierrokselta, eikä niinkään jonkun tietyn ehdokkaan saaminen toiselle kierrokselle. Kyllä Haavisto varmasti sai vasemmistolta monta ääntä, jotta pysyisi Halla-ahon edessä. Ja se toimi. Äänestäjät saivat mitä halusivat.

2 tykkäystä

Olen tuosta samaa mieltä. Halla-ahon nouseminen toiselle kierrokselle olisi antanut Suomesta todella erikoisen kuvan maailmalle, vaikkei hänellä presidenttiyteen mitään mahdollisuutta olisi ollutkaan. Tilannetta vielä korostaa se, kun Halla-ahon fanitttamat Unkarin putinistit ovat EU:n kanssa pahasti törmäyskurssilla tällä hetkellä.

Valitaanpa presidentiksi Stubb tai Haavisto, saadaan suunnilleen samanlaista politiikkaa. Ja Olli Rehn olisi istunut tuohon samaan sarjaan myös ihan hyvin. Ei näiden välillä kauheasti poliittisesta linjasta äänestetä, vaan enemmänkin henkilön piirteistä. Ja hyvä niin. Liberaali Eurooppa-myönteinen linja otti murskavoiton näissä vaaleissa.

7 tykkäystä

Tosi monesti nainen äänestää haavistoa ja mies halla-ahoa. Tämähän on fakta eikä mielipide. Ja eivät halua nähdä tuota toista presidenttinä. Halla-aholaiset eivät halua vihervassarimamutjeejee pressaa eivätkä haavistolaiset empatiakyvytönäaborttivastaista pressaa.

Vaikka Stubb on periaatteessa oma suosikkini, äänestän todennäköisesti silti Haavistoa. Ennakkoluulot vähemmistöjä kohtaan ovat asia, joita jokaisen olisi syytä pohtia. Mistä ne tulevat ja kumpuavat. Haaviston valinta muuttaisi ehkä suhtautumista ymmärtäväisempään suuntaan.
En muuten ole ainoa, joka suunnittelee tällaista äänestyskäyttäytymistä.

7 tykkäystä

Monessa on monta puolta. Itse olen vanha AY-aktiivi ja vastustan jyrkästi kaikki hallituksen kiristystöimia työehtoja kohtaan, jossa Suomen työehdot viedään kertaheitolle pohjoismaiden heikommiksi eli tämä puoli minussa kannattaa Haavistoa.

No toisaalta, olen jo pitkään ollut oikeistoliberaali ja Stubb luontainen valinta. Mutta homoparia presidenttinä en vaan millään voi sietää. Olen perheellinen 3 lapsen isä , minulla ei ole mitään homoja vastaan, mutta pressana en halua nähdä homoa. Ehkä siltäosin olen konservatiivi ja huomatkaa, minä ole keskimääräistä suvatsevampi. Mitäköhän kansa syvät rivit pohtivat?

3 tykkäystä

Kyllähän Halla-aho oli voittaja, vaikkei presidentiksi päätynyt. Täälläkin on kerrottu moneen kertaan, ettei Halla-aho edes halua pressaksi, silti aika mojova potti ääniä.

Sen sijaan Haavisto yrittää kolmatta kertaa ja jälleen yritykseksi jäänee.

22 tykkäystä

Mikäs tässä on ongelma maakuvalle? Sanotko vielä ääneen, vai oletko vain oikeasti huolestunut suomikuvasta saudi arabiassa.

Edit:

Sanoitkin jo.

1 tykkäys

No mitäpä meinaat Suomen tärkeimmän kumppanin USA:n tulevan pressan Donald Trumpin pohtivan homoseksuaalista presidenttinä, mieti ihan oikeasti. Kaikissa kulttuureissa ei asian suhtauduta hyvin

2 tykkäystä

Tuo ensimmäinen lause on siis ihan puhdas valhe. Sinulla nimenomaan näyttää olevan paljonkin homoja vastaan. Ja saa sinänsä ollakin, mutta ei kannata valehdella itselleen.

29 tykkäystä

Haavisto on niin neiti kuin olla vaan voi. Seuraava jenkkien presidentti on Trump ja venäjän Putin. Haavistoa ei kunnioita näistä kumpikaan. Homouskaan ei asiaa auta

8 tykkäystä

Haavisto on saanut kaksissa edellisissä presidentinvaaleissa toiseksi eniteten ääniä ja näissä vaaleissa vähintään toiseksi eniten ääniä. Omituinen on logiikka, jos näet Haaviston häviäjänä ja Halla-ahon voitttajana.

4 tykkäystä

Todettakoon, että minulla on homokavereita, mutta pressan pitää edustaa perinteisiä arvoja. Olla naisen kanssa ja mielellään lapsia ja koira

4 tykkäystä


Kuvassa Trumpilla näyttää olevan ihan hauskaa Irlannin homoseksuaalisen pääministerin kanssa.

18 tykkäystä

Jääkiekossakin hopeamitalisti on parempi kuin pronssille yltänyt.

Ketä ovat nämä “meikäläiset”, joihin viittaat? Minä en ole eläessäni äänestänyt sen enempää Haavistoa kuin Halla-ahoa. Jos nuo kaksi olisivat presidentinvaalien toisella kierroksella vastakkain, rientäisin toki äänestämään Haavistoa.

Onneksi eivät ole vastakkain tällöin olisi kaksi huonoa vaihtoehtoa. Onneksi nyt on sentään yksi hyvä vaihtoehto eli Stubb. Kun sota alkaa Suomessa niin presidentin pitää tuoda kansa yhteen ja Stubb pystyy siihen vaikkei mikään Niinistö tai Kekkonen olekkaan.

2 tykkäystä

Hyvät vaalit. Saimme kaksi hyvää finalistia. Kumpi tahansa valitaan - ei varmasti vaikuta minun tai kenenkään elämään suuntaan tai toiseen.

Kumpaakin kohtaan varmasti löytyy antipatioita. EU-myönteisiä liberaaleja. Vaikea niellä persuäänestäjälle, myös keskustalaiselle. Muille löytyynee uusi ehdokas helposti.

Mitä tulee Haaviston suuntautumiseen mielestäni olisi hienoa jos Suomi olisi tässäkin ensimmäinen. Vaikka itselle sillä on yhtä paljon vaikutusta päätökseen kuin ehdokkaiden kravatin kuvioinnilla, ei mitään.

PK-seudulla oli isot äänestysprosentit
Helsinki 78,5 %
Espoo 79,3 %
Vantaa 72,1 %

Valtaosa äänistä meni jo kahdelle kärkiehdokkaalle (etenkin Helsinki ja Espoo) jolloin uusia ääniä pitää etsiä pääosin keskisuurista kaupungeista ja maakunnista. Mistä tulee ”vaa’an kieliä”?

6 tykkäystä

Latvialla on jo avoimesti homo presidentti, eli voidaan olla ensimmäisten joukossa, muttei ensimmäisiä.

Tämä siis tarkottaa, että presidentin on pakko olla myös mies vai? Varmaan seuraavaksi sanot, että ”on mulla naispuolisiakavereitakin…”

Vaikka vaalilähetyksssä todettiin, että Haaviston seksuaalisestasuuntautumisesta on paljo vähemmän ollut vouhotusta nyt kuin aiemmissa vaaleissa, niin kyllä sitä vieläki jotku jaksaa vouhottaa.

16 tykkäystä