Suomi Natossa

Mielestäni venäjän konsulaatilla ei ole mitään virkaa ahvenanmaalla, demilitarisoitu alue, olen osallistunut kansalaisaloitteeseen ja jakanut eteenpäin. Venäjää ei tueta missään muodossa.

Vaikuta sinäkin.

4 tykkäystä

Perusteluissasi ikäänkuin lähdet siitä, edustuksellisen demokratiamme edustajat tekisivät aina oikeat päätökset ja oikeaan aikaan ja kansalaisaloitteen allekirjoittajat ovat äkkipikaisia. En epäile etteivätkö poliitikot ajaisi myös yhteistä etuamme, mutta totuus on, että poliitikot pinnalla pysyäkseen haistelevat opportunistisesti niin sanotusti kansan mielipiteitä - myös ulkopolitiikassa. Tästä hyvänä osoituksena NATO-kantojen muutokset, jolloin kansa mitä viisaimmin osoitti maamme johtaville poliitikoille mukaan lukien enemmän ja vähemmän liittymiseen nihkeästi suhtatuneille presidentti Sauli Niinistölle ja pääministeri Sanna Marinille pragmaattisesti sen mihin päädyttiin. Kansa ei siis tässä asiassa ollut ainakaan enempää väärässä kuin johtajamme. NATO-kansalaisaloitteita ja tätä lähetystökansalaisaloitetta, joka ei todellakaan ole pelkästään mikään diplomaattiasia, on voinut ja voi toivottavasti myös jatkossa jokainen, joka kokee asiaa tuntevansa, käydä kannattamassa myös jatkossa. Kyseessähän on vain aloite, jota eduskunnan pitäisi käsitellä. Mikäli joku ei koe asiaa ymmärtävänsä, niin voi jättää kannattamatta. Edustuksellinen demokratiamme ei siis tässä kumoudu. Päinvastoin. Mielestäni on arveluttavaa vastustaa kansalaisaloitteita argumenteilla “iso osa kansasta ei tiedä mikä on arvonlisävero”. Samantyyppisillä argumenteillahan kiinalainen puolue-eliitti perustelee epädemokraattista valtaansa.

8 tykkäystä

Tämä on olkiukko. En vastusta kansalaisaloitteita, vaan suoraa demokratiaa siitä varsinaisesta asiasta. Musta kansan ei siis pidä päättää, milloin konsulaatteja suljetaan. Mua ei haittaa, että tämä kansalaisalote otetaan käsittelyyn. Se ei kuitenkaan tule johtamaan välittömään lakimuutokseen.

Kirjoituksestasi saa kuvan, että päätät miten asia on. Koska sinusta asia on noin, se ei tule johtamaan mihinkään?

Entäpä jos asia ei olekaan noin yksioikoinen? Jos asian päättämisestä vastaava taho (=TP UTVA) ottaakin kansan tahdon huomioon päätöstä asiasta tehdessään? Menetkö torumaan? Tosin he eivät päätöksiään taida juuri lausetta pidemmin perustella eivätkä taustamateriaalit ole julkisia.

Olen minäkin monta mieltä asioista mutta tiedostan myös että se on aika lailla samantekevää. Demokratiassa kansalaismielipide ilmoitetaan vaaliuurnalla ja/tai osallistumalla noihin kansalaisaloitteisiin. Molemmat hyviä ja tärkeitä tapoja osallistua.

1 tykkäys

En tietenkään päätä itse mitään, vaan olen vain tyytyväinen siihen, miten asia nyt on ja olen hyvin varma, että asia ei tule muuttumaan. Tietenkin TP UTVA ottaa paljon asioita huomioon kun asiasta päättää. Mä vain siis pidän tärkeänä että se päätösvalta pysyy muualla kuin kansalla. Siitä oli kyse. Mä en siis haluaisi että lainsäädäntö olisi sellainen, että konsulaattien sulkemisen päätösvalta olisi kansalla. Ei ole sen kummemmasta asiasta kyse. Ja olen siis varma, että tähän ei ole tulossa muutosta nyt eikä tulevaisuudessa.

(Tämä keskustelu kuuluu ehkä Politiikka-ketjuun, kun ei enää liity oikein mitenkään NATOon.)

Sitten huoli pois. Kansalaisaloitteen 50 000 rajan saavuttaminen ei tarkoita sitä, että päätös menisi läpi ilman eduskunnan hyväksyntää.

En ole lainkaan huolissani asiasta ja tiedän, mikä kansalaisaloite on tai ei ole. Kritisoin ennen kaikkea ajatusta, että kansa (tai foorumin tietäjät) päättäisi konsulaatin sulkemisesta.

Ahvenanmaan konsulaattia ei voida edes harkita suljettavan ennen kuin sen oikeudellinen asema on selvitetty. Tietääkseni tämä selvitys on vielä kesken. Samoin Suomen pitää punnita, missä kohtaa kannattaa päätös tehdä, sillä se luultavasti johtaisi Venäjän välittömiin vastatoimiin. Kuten aina, hyödyt ja haitat pitää punnita, ja sen tekee muu taho kuin kansa.

Onko yksikään 50k ylittäneistä aloitteista mennyt vielä läpi? Tokihan niitä on käsitelty.


Turkki se vielä jaksaa pahastua:

7 tykkäystä

Aijaa. Minä kun luulin, että Suomessa on demokratia ja kansa päättää ja senkin ehkäpä pitäisi punnita hyötyjä ja haittoja. Toki kansa tekee päätöksen sen edustuksellisen demokratian välineellä eli vaaleilla valitsee edustajansa tekemään päätökset puolestaan. Suomessa myös kansalaisaloitteet on mahdollistettu kaikille lakialoitteille, mutta sinä kritisoit diplomatiaan liittyviä kansalaisaloitteita. Pahoitteluni, jos tulkintani on mielestäsi ulkiukko jälleen.

PS. Vaikka demokratiassa kaksi tyhmää voittaa kritisoijien mielestä yhden viisaan, niin olen vankkumaton (edustuksellisen) demokratian kannattaja. Lienee tullut jo rivien välistä selväksi, että en näe suurta ongelmaa kansalaisaloitteissa.

Kesksutelua jatkettu alla olevassa ketjussa. Jätetään tämä nyt NATO:lle, jooko.

1 tykkäys

Palatakseni NATOon, niin onkos täällä muut vilkuilleet organisaatiossa avoinna olevia työpaikkoja?

Itselleni tuli näistä oikein Linkedin-mainos ja jämähdin hetkeksi selailemaan. Tarjolla on jos vaikka mitä mutta hakuohjeet ja -kelpoisuudet kannattaa lukea huolella. Osa lyhenteistä ja käytetyistä nimikkeistä ei varmaankaan aukea helposti jos ei ole jotain turpo- tai kv-mil-taustaa. Googleteltavissa nuo toki ovat, mutta STANAG:eihin asti en suosittele menemään asiaa penkomaan! :slight_smile:

5 tykkäystä

FT:n mukaan NATO järjestää keväällä suurimmat harjoitukset sitten kylmän sodan loppumisen.

SOTILASLIITTO Nato järjestää keväällä sotaharjoituksen, johon osallistuu 41 000 sotilasta, kertoo brittiläinen talouslehti Financial Times (FT).

Harjoitukseen osallistuu yhteensä 32 maata, joista yksi on Nato-jäsenyyden ratifiointeja Turkilta ja Unkarilta vielä odottava Ruotsi. Natoon kuuluu 31 maata, joista Suomi on liittynyt mukaan viimeisimpänä.

The Steadfast Defender (suomeksi ”vankkumaton puolustaja”) -nimiseen harjoitukseen sisältyy 500–700 ilma­taistelu­komennusta, ja siihen osallistuu yli 50 laivaa.

8 tykkäystä

Olet siis suurin piirtein samaa mieltä kanssani, että tätä tarkoitusta varten myös Maarianhaminan konsulaatti on olemassa. Eri mieltä olemme kaiketi siitä, että minä ja kansalaisaloitteen edistäjät olisivat optioon liittyviä järjestelyitä lopullisesti kuoppaamassa. Erimielisyys on ihan fine, en palaa tähän.

Sivuhuomiona, että meritorjuntaohjusten aikakaudella venäjällä ei kyllä ole nähdäkseni mitään mahkuja Naton sisämereltä ottaa haltuun laivastolleen yhtään mitään.

Huh huh. Developer-tehtävät on kuin palaisi ajassa taaksepäin 15 - 20 vuotta :smiley: Löytyy kaikki avainsanat SOA, ITIL, Java. Kas kun ei myös SOAP ja jQuery :smiley:

No sen verran ovat ajan tasalla, että löytyy pikkuprintti:

NATO will not accept any phase of the recruitment and selection prepared, in whole or in part, by means of generative artificial-intelligence (AI) tools, including and without limitation to chatbots, such as Chat Generative Pre-trained Transformer (Chat GPT), or other language generating tools. NATO reserves the right to screen applications to identify the use of such tools.

5 tykkäystä

Kertoo myös että tuonne kun laittaa hakemuksen niin oikeusturvaa ei ole vaan jos epäluotettava ChatGPT-detektori piippaa niin hakemus voi lentää roskiin. Okei, “reserves the right”, ehkä toivon mukaan myös jotain ihmisälyä mukana HR-sopassa. Mutta kyllä on tämä teknologian kehitys aina melkoista sekamelskaa kun jotain isoa pärähtää niin hirveä määrä sekoilua kun ei suuret massat ymmärrä miten teknologia oikeasti toimii…

No, eipä huolta, on jo keitetty botteja joka hämävät ChatGPT-tunnistimia

:man_facepalming:

3 tykkäystä

Vielä vajaa 6000 kannatusilmoitusta uupuu. Tätä kannattamalla sodan uhka ei sitten lisäänny, vaikka erään nimimerkin perusteluista joku voisi vetää tämmöisiä johtopäätöksiä. Voisin alkaa argumentoimaan täysin päinvastaisesti, mutta tämän aloitteen ja sodan uhan kytkös on niin kaukainen, että en ala.

9 tykkäystä

Pekka Toveri kommentoi velivenäläisen skennus- ja hallihankkeita itärajalla.

Global hawk saatu vieraaksi

27 tykkäystä

Tätä Pariisin rauhansopimusta silmaillessäni tuli mieleen, että ollaanko me täällä Suomessa oltu aika tyhmiä. Ahvenanmaan demilitarisointi jountuu tuolta asti tehdystä sopimuksesta. Toisaalta ehkä nyt vasta Nato aikana uskalletaan hieman puolustaa oikeuksiamme paremmin.

Samaisessa sopimuksessa sovittiin Mustanmeren demilitarisoinnista. No kumpikaan Itämeren tai Mustanmeren rauhoittaminen ei sitten kauhean hyvin ole pitänyt. Maailmasodat ja nyt Ukrainassa soditaan.

Entä mites hyvin tämmöinen on pitänyt?

“Pariisin rauhassa Venäjä menetti oikeuden pitää sotalaivastoa Mustallamerellä ja rakentaa sinne linnoituksia.”

Nyt Suomelle edullisena aikana olisi hyvä saavuttaa Suomen puolustusta parantavia olosuhteita, joita voidaan hyödyntää sitten vaikeampina aikoina.

11 tykkäystä

Jos wikipediaa on uskominen niin Ahvenanmaan demilitarisointi on ensin vaade parilta nykyiseltä Natomaalta Venäjälle.
No Venäjä sittemmin militarisoi.

Ja Suomen itsenäistyttyä muutama nykyinen Natomaa + Ruotsi solmivat Suomen kanssa sopparin Ahvenanmaan linnoittamattomuudesta ja puolueettomuudesta.

Suomeen hyökännyt, sittemmin hajonnut Neuvostoliitto on sopimuksen Suomen kanssa solminut 1940.

Kyllä saa olla naivi jos kuvittelee että Venäjä jotain Ahvenanmaan sopimusta kunnioittaisi jos Itämeren suunnassa mellastaisi.

12 tykkäystä