Tavoitteesi sijoittamisella?

Mulle tää on toinen työ😀. Oo kin katellut Yle areenasta sellaista artisaanikäsityöläisten työtä ja tuloksia. Pitäskö tilata joku lasitaideteos…

4 tykkäystä

Tavoitteena taloudellinen riippumattomuus, johon vaadittava summa kasvaa mielessäni koko ajan. Tällä hetkellä sijoitusomaisuutta noin 1,4 miljoonaa. Minulla on hyvä syy olettaa saavani seuraavan viiden vuoden aikana lisää sijoitettavaa rahaa 0,5-1,5 miljoonaa euroa. Tässä vaiheessa oltaisiin ~2,5 miljoonan luokassa ja ikä vielä alkaisi nelosella.

En usko tuossakaan vaiheessa vielä istuvani käsien päällä vaikka kulutasollani jo nykyomaisuuden suoratuottoni kattaa kuluni. Ensi vuoden ennustetut osingot ja muut suoratuotot noin 70 000 euroa. Rahalle en keksi matkustelun lisäksi oikein mitään käyttöä. Kalliin auton ja muun roinan ostaminen aiheuttaa vain stressiä. Moottorikelkkaa, kesämökkiä tahi venettä en huolisi edes ilmaiseksi. Eli voisin jo julistautua taloudellisesti riippumattomaksi, jostain syystä haluan kuitenkin kunnon varmuuskertoimet ennen vapaaherraksi heittäytymistä.

53 tykkäystä

Tavoite on, että voidaan lasten aikuistuttua nauttia elämästä ja matkustella. Tämä tavoite silmälläpitäen tulee tungettua rahaa pörssiin ja asunto ostettiin myös se silmällä pitäen, että sen saa helposti kaupaksi tai voidaan jäädä tähän lasten muutettua ja on tilaa lapsenlapsille.

8 tykkäystä

Ikää on nyt 41v ja perheasunto ja autot on velattomia. Kun sitä ei tiedä mikä maailman tai elämäntilanne vuoden päästä on, etenen 50/50 ajatuksella. Puolet sivuunjäävästä rahasta käytetään elämiseen ja matkusteluun ja puolet sijoitetaan. Realistisesti 20v aikana voin saada osakkeisiin noin 80-100t ja jos se 6-7% tuotolla tuplaantuu tuossa ajassa niin olen enemmän kuin tyytyväinen.

7 tykkäystä

Se on ihan sama täällä, n. 1,15 milj mennään ja ikää 38 v. Periaatteessa alkaa olla jo kuivilla, niin sanotusti ja jos kurssit olis tällä summalla 20-30% kuopassa niin mikäpäs siinä, mutta kun ollaan ath paikkeilla.

Oma liiketoiminta kin tuo kassavirtaa joka rauhoittaa, mutta jollain tähtäimellä jäisin itse mielellään oravanpyörästä pois.

Eka oli tavoite 500k, sitten miljoona, nyt 1,3 siihen, että alan etsiä lisää työntekijää ja jätän firman pyörimään taustalle.

Tai riippuu miten nää sijoitukset etenee. Mielestäni salkku on loistava sisällöltään… 2-3vuotta olen periaatteessa budjetoinut aikaa tälle siirtymä lle, mutta tämä vuosi onkin ollut erinomainen… Eipä olisi huhtikuun alussa uskonut…

Mulla on kyllä roimasti verovelkaa tuossa, joten olis hyvä, että nuo osakkeet alkaisivat tuottaa osinkokassavertaa pikkuhiljaa.

Eli myynti ei niin paljoa houkuta. Siis ajatuksella, että jos haluaisi kasvattaa osinkojen osuutta…

Come on talenom, harvia, qt, kamux, jne, osinkoa pöytään… No ei kiirettä, jos vaikka sen 3-4% saisi 2-3 vuoden päästä nykykurssein laskettuna, niin sampo ja it sektori salkussa varmaan jotain maksaa kanssa. Uusiutuvat ja vedyt… Ei taida paljoa maksella.

4% vuosituotto olisi jo riittävä luulen.

13 tykkäystä

Minun tavoitteeni sijoittamisessa on hyvin erilainen kuin monilla muilla. Olen aina ollut säästeliäs, tulen keskivertoa rikkaammasta perheestä ja vaikka en suoraan ole heiltä rahaa saanut 19 ikävuoden jälkeen on se selvästi auttanut minua aloittelevana sijoittajana.
Taustatietoa:
Olen tällä hetkellä 24v, ja minulla on vuosi opintoja vielä jäljellä, josta valmistun hyvä tuloiseen ammattiin. 20 vuotiaana kiinnostuin enemmän sijoittamisesta (aikaisemmin olin vain säästänyt). Alkuun kiinnostuin asuntosijoittamisesta ja aloinkin asiaan perehdyttyä vuoden päästä etsiä omaa asuntoa, minkä voisi sitten laittaa vuokralle myöhemmin. Lopulta sain toisena opiskelija vuotenani 21-vuotiaana ostettua oman asunnon (tämä ei olisi onnistunut jos vanhempani ei oli pystynyt takaamaan asuntoa). Pidin omaa asuntoa sijoituksena ja muuten laitoin kaikki ylimääräiset rahat säästötilille. Osakkeisiin en hirveästi edes perehtynyt, koska opiskelijana ja asuntovelallisena olisi velkoihin tarvittaessa oltava kunnon puskuri osakkeiden realisoituminen olisi vaikuttanut tukiin, jonka takia olisin voinut joutua realisoimaan enemmän ja niin eteenpäin. Oltiin myös niin kauan noustu, että itselläni oli mielikuva, että odotan seuraavaa romahdusta ja lähden sitten vasta osakkeisiin mukaan. Itselläni ei mitään ajatuksia siitä ollut koska tulee tai miksi. Ajattelin vain, että kyllä sellainen taas joskus tulee. Korona romahduksen jälkeen en olekaan enää päässyt pörssistä (ja täältä foorumilta pois). Keväällä ensimmäiset suorat osakesijoitukset tein 18.3, joten ajoittaminen osui ihan hyvin. Nyt olen kevään, kesän ja syksyn aikana sijoittanut säästötileille kertynyttä opintolainaa osakkeisiin 23 000e, jonka tuotto keväästä 52% (opintolainaa tällä hetkellä 30 000e), joten periaatteessa velkavipuni on 100%.

Tavoitteeni.
Numeraalisia tavoitteita minulla ei ole. Toivoisin pystyväni hankkimaan lähiaikoina uuden oman asunnon, jonka voisin taas 2v päästä laittaa vuokralle. Osakkeisiin sit muu vapaa raha, osakkeissa tavoitteena tästä eteenpäin saada 8-10% vuosituottoa. Velkavipua koitan käyttää maksimaalisena lähinnä asuntolainojen ja opintolainojen muodossa ja niiden hidasta takaisin maksua.
Tavoitteenani on realisoida sijoitusvarallisuutta noin 15 vuoden päästä, jolloin ostan ison kivitalon järvenrannalta ja veneen. Sitten tilanteen mukaan ”ylimääräisen” pidän sijoitusasunnoissa sekä osakkeissa. Töitä tulen varmasti vähentämään 50 vuoden paikkeilla, mutta näillä näkymin pystyn tekemään 3-4 päivän työviikoilla ihan riittävät tulot elämiseen.

20 tykkäystä

Elämän tilanne: perhe, talo, autot, ruuhkavuodet & lapset pieniä.

Salkku: sen kokoinen, että pääoman lisäämisestä ei tarvitse ottaa enää suurta stressiä, mutta toisaalta ei huvita vielä syödä hirveästi kuormastakaan (esim. uudet autot, yms.).

Tavoite: Jos onnistun sijoittamisessa hyvin, olen 50-60vuotiaana miljoonassa. Tärkein tavoite on kuitenkin jo tässä vaihessa mahdollistaa suhteellisen stressivapaa työ, kohtuullisella ajankäytöllä siten, että pystyn olemaan läsnä läheisilleni (lapset, puoliso, ystävät), nauttimaan nykyhetkestä sekä panostamaan omaan fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin.

14 tykkäystä

Itselläni vasta pari vuotta sijoitustoimintaa takana, oikeastaan 1v. vasta jotenkin säntillisemmin. Tokihan sitä on sijoitettu seiniin aiemmin, mutta pörssihommia tarkoitan. Edelleen aika varovaista, mutta toki välillä hölmöjä vetoja, tammikuussa salkku on tasan 600k€ kun tulee hieman lisää käteistä.

Olen vapaalla ihan hyväpalkkaisesta duunista, 20v painettu erilaisia hommia ja kaikki on ostettu mitä on haluttu, autot, veneet, mökit, matkat, kämppä. Perheasiat ok ja lapset voi hyvin, vaimon kanssa sujuu liitto mukavasti. Kunto on hyvä ja terve mies olen. Elämä kaikkiaan todella mukavaa. En ole ikinä sisäistänyt itse sitä ajatusmaailmaa, että pitäisi tinkiä mistään vaikka sijoittaakin. Jos nyt henki lähtisi niin on tullut elettyä ja koettua kaikenlaista eikä kuolinvuoteella yhtään tarvitsisi jossitella vaikka rahaa liikaa jäisikin perinnöksi.

Nyt kun vapaalla niin silti kyllä sitä jonkinlaista oikeata työtä silti haluaa tehdä sijoittamisen lisäksi, vaikka tää kivaa onkin ja tavoitteena on jokusen vuoden välein salkku tuplata(:joy:)Ei musta oo kotiin jäämään numeroita tuijottamaan vielä 44-vuotiaana. Orjatyöhön palkkatyöhön ei välttämättä kaipaa, mutta jotain pienimuotoista yritystoimintaa kaveriporukalla tms. suunnitelmissa.

20 tykkäystä

Tavoite on taloudellinen turva ja jonkinasteinen taloudellinen riippumattomuus. Salkun koko jo kohtalainen muttei vielä lähelläkään tavoitetasoa. Olen jonkin aikaa sitten lopettanut varsinaisen kuukausisäästämisen ja siirtynyt semmoiseen, että jos/kun rahaa jää yli säästöön (pahan päivän varojen päälle) niin laitan sitä markkinoille. Yli 20 vuotta säännöllistä kuukausisäätämistä on tarpeeksi. :smiley:

En pihistele arjessani mutta pyrin järkevään rahankäyttöön (ostan mitä haluan mutta vertailen edelleen hintoja ja tuotteita, pieni pihiys on aina paikallaan). Ensi vuonna voisi kokeilla semmoista, että pitäisi “välivuoden” uuden rahan laittamisesta osakkeisiin ja katsoisi, paljonko sitä jää yli (vai jääkö). Vaikka kuulostaa kliseiseltä niin ei sitä rahaa ihan mahdottomia elämässä mene, kun osaa nauttia edullisista / ilmaisista asioista. Asunto on, harrastuksiin on laitettu senverta, kuin niihin menee ja matkailua tullut harrastettua (tosin se nyt on sattuneesta syystä tauolla).

14 tykkäystä

Jos ihan lennosta pohtii sijoittamista ja omia isoja tavoitteita siihen liittyen, niin kyllä mulle se ihan keskeisin syy sijoittaa on turvallisuudentunteen lisääminen ja heti perässä tulee varmaankin sitten vapaa-ajan ostamisen mahdollisuus. Sijoittaminen tarjoaa tietysti myös hyvän kanavan kehittää omaa ymmärrystä maailman menosta monesta näkökulmasta.

Mun taustalla ei varmaan missään nimessä pitäisi olla näin sijoittamisorientoitunut. Olen lähisuvun ensimmäinen korkeakoulutettu ja tulen ihan duunarioloista eteläsuomalaiselta haja-asutusalueelta. Nuoruus oli kaikkea muuta kuin urasuunnittelua ja pörssikurssien tuijottelua. Koulut käytiin vähän niin ja näin, kun kaikki aika meni juhliessa, kaverien kanssa pyöriessä tai urheillessa. Töitä on toki tullut tehtyä ihan lapsesta saakka, mutta rahat meni aina sujuvasti uusiin vauhdikkaisiin kokemuksiin. En koskaan ajatellut, että voisin olla aikuisena jotenkin erityisen varakas. Pidin itseäni ihan fiksuna, pärjäsin koulussa aina tekemääni työmäärään nähden erinomaisesti ja olin työrintamalla ahkera, mutta toisaalta varakkuus tuntui olevan jotain sellaista, joka kuuluu “hienommille” ihmisille.

Varmaan oikeastaan parhaan ystävän vanavedessä tuli kuitenkin haettua yliopistoon ja löysin sieltä niin paljon mielenkiintoa herättäneen alan, että onnistuin kovalla lukemisella kampeamaan sisään pienistä sisäänpääsyprosenteista huolimatta. Opiskeluaika alkoi kuitenkin vielä aika railakkaissa meiningeissä.

Muistan näinä aikoina reilu kymmenen vuotta sitten katsoneeni jotain MTV3:n Pörssiuutisia (sellaiset tuli muistaakseni ihan erikseen) ja mietin, että mulla ei ole hajuakaan, että mitä nämä pörssihommat oikein tarkoittavat. Kysyin kavereilta, että ymmärrättekö te tästä mitään, mutta aika pyöriviä silmiä tuli sieltäkin. Lupasin, että tutustun aiheeseen ja otan homman haltuun.

Menin siltä istumalta kirjastoon lainaamaan kaikki perusteokset taloudesta ja sijoittamisesta. Lueskelin paljon blogeja ja muistan, että erityisesti Pasi Havian blogi taloudellisesta riippumattomuudesta teki vaikutuksen. Aloin oivaltaa, että sijoittaminen ei ole rakettitiedettä, ja monet menestyneet sijoittajat tai muutoin varakkaat ihmiset ovat usein ihan tavallisia tallaajia. Painoin ensimmäiset kympit Seligsonin rahastoihin ja lähivuosina tuuppasin myös vähän opintolainaa poikimaan. Edelleen enemmistö rahoista meni kuitenkin kohtalaisen railakkaaseen elämiseen, matkailuun ja muuhun vastaavaan kokemusten kartuttamiseen.

Nyt vuosia myöhemmin, 33-vuotiaana perheenisänä, sijoittaminen on erittäin rakas harrastus, joka tarjoaa paitsi älyllistä haastetta myös turvallisuudentunnetta. Huomasin, että erityisesti lasten saaminen on ollut sellainen vaihe elämässä, joka on saanut minut ponnistelemaan entistä enemmän sijoittamisessa onnistumisen eteen. Mikä sen hienompaa kuin tehdä taloudellisesti sellaisia peliliikkeitä, joista oma jälkikasvukin saisi joskus nauttia. Toisaalta myös hyvät ansiotulot mahdollistavat sijoitusten nopeahkon kasvattamisen, joka omalta osaltaan tuo myös lisämotivaatiota.

Oma elämäntyyli on kohtalaisen vaatimaton, eikä mulla ole oikein koskaan ollut mielenkiintoa laittaa rahaa haisemaan autoihin, vaatteisiin tai vaikka kodin elektroniikkaan. Sen sijaan elämyksistä ja kokemuksista olen edelleen valmis maksamaan. Kun tulot on ihan hyvät, niin joka kuukausi aika suuri prosenttiosuus nettotuloista sijoitettavaksi enkä koe, että sijoittamisen vuoksi joutuisin tinkimään mistään.

Jos nyt oikein mietin sijoitustavoitteitani, niin ei mulla mitään absoluuttista rahatavoitetta ole antaa. Toivon, että sijoittaminen voi koko ajan edistää seuraavia asioita:

  • haastaa älyllisesti ja parantaa kykyä ymmärtää maailman menoa

  • tarjoaa mukavaa yhteisöllisyyttä (kiitos Inderes)

  • lisää turvallisuuden tunnetta ja esimerkiksi mahdollistaa uravalintoja tms.

  • mahdollistaa vapaa-ajan määrän lisääntyminen ja sitä voi käyttää entistä enemmän perheen ja ystävien kanssa olemiseen (vaikka tykkäänkin nikkaroida itse, niin voisihan tässä alkaa jo käyttää siivouspalveluita, autokorjaamopalveluita ja remonttimiehiä sen sijaan, että tekee aina epämiellyttävänkin työn itse)

  • lisää rohkeutta (se nyt vaan on niin, että oman elämän peliliikkeiden tekeminen on aika paljon helpompaa jos tilillä on miljoona fuck you -rahaa, liittyy myös turvallisuuden tunteeseen)

  • jos itselle sattuu jotain, niin muu perhe ei jää taloudellisesti hankalaan tilanteeseen

Aika setämäinenhän tämä suhtautuminen sijoittamiseen ja siihen liittyviin tavoitteisiin näyttää olevan, kun sitä näin katselee. :sweat_smile:

51 tykkäystä

Oma salkkuni on vajaa 0,5 miljoonaa ja kotitalouden (vaimo ja 2 teiniä) yhteenlaskettu sijoitusomaisuus n. 1,85 milj. Isoimmat sijoitukset on vuokralla olevat kiinteistöt sekä pörssiosakkeet ja loput on pieniriskisissä (lue: pienituottoisissa) rahastoissa, joiden lopettaminen on tosin harkinnassa. Ikää on vielä jonkin verran alle 60 ja tavoitteena on jatkaa työelämässä osittain varhennettuun eläkeikään asti ja kasvattaa siihen asti pottia mahdollisimman paljon. Jos en jostain syystä pysty olemaan mukana työelämässä siihen asti, niin uskon kyllä pärjääväni hyvin nykyisillä sijoitustuotoilla. Tämä vuosi on ollut monella tapaa erikoinen, enkä oleta saavani jatkossa läheskään vastaavia tuottoja osakkeista. Myönnän olevani nautiskelija ja teen joskus heräteostoksiakin, joten esim matkustelusta, autoista ja prätkistä ei tee mieli tinkiä sijoittamisen kustannuksella. Toisaalta pitäisi alkaa tosissaan miettiä omaisuuden siirtämistä jälkikasvulle mahdollisimman kustannustehokkaasti, eli tässä aletaan kohta olemaan isojen päätösten äärellä.

30 tykkäystä

20 vuotta olis eläkeikään näillä näkymin. Tavoite suorilla osakesijoituksilla olisi, että osinkotuotot+eläke riittäisi elämiseen eläke vuosina, näin pääomiin ei tarvitsisi koskea. Olen aina ollut säästäväinen ja tarkka rahankäyttäjä, joten pärjään aika pienillä summilla. Tieto lisää tuskaa tässä sijoittamisessakin, mitä enemmän oppii ja ymmärtää asioita, sitä vähemmän tajuaa tietävänsä. Tuo maailmantalouden seuraaminen ja talouden lainalaisuuksien ymmärrys on lisääntynyt tämän osakesijoittamisen myötä.

Nyt on 3 vuotta aktiivista osakepoimintaa takana, reilut 20 vuotta olen kuukausisäästänyt rahastoihin.

Omaisuus ja raha tuovat kyllä turvaa ja varmuutta elämään, mutta oikeasti tärkeät asiat ovatkin sitten ihan muuta.

12 tykkäystä

Minulla on kolme sijoitustavoitetta. Yksi itselleni, yksi lapsilleni ja yksi maailmalle.

1. Taloudellinen riippumattomuus
Perintönä saamani hyvän pesämunan kasvattaminen niin, että saavutan taloudellisen riippumattomuuden tämän vuosikymmenen aikana. Taloudellisella riippumattomuudella en hae mitään luksuselämää, vaan vapautta tehdä haluamiani asioita, riippumatta palkan tasosta tai työtunneista.

2. Lapsille pesämuna suojaamaan ennenaikaiselta oravanpyörältä
Perinnön kasvattaminen jälkipolville, jotta raha rajoittaisi heitä mahdollisimman vähän. Tarkoituksena ei ole lelliä pilalle tai hämärtää rahan arvoa. (Riski on ilman muuta iso, mutta teen parhaani kasvatuksen puolella.) Motiivi tälle on, että haluan antaa lapsille parhaat mahdolliset rahkeet oppia ja opiskella ilman turhaa taloudellista painetta. Olen nähnyt liian monta opiskelijaa, joiden opiskelu on kärsinyt tai jopa keskeytynyt hanttihommien takia, joita heidän on pakko tehdä opiskelun ohessa elättääkseen itsensä. Töitä ehtii kyllä tehdä myöhemminkin.

3. Maailman muuttaminen paremmaksi
Haluan sijoittamalla auttaa hillitsemään elinikäni suurinta ongelmaa, ilmastonmuutosta. Teen tätä myös elämän muilla osa-alueilla, työssäni, äänestämällä ja lahjoittamalla, mutta näen sijoittamisen yhtenä vaikuttavimpina työkaluinani. (Todennäköisesti vaikuttavin duunin jälkeen.) Huomioin tavoitteeni aina sijoitusvalinnoissani, mutta se motivoi myös kasvattamaan portfoliota. Jos sattuisi käymään niin hyvin, että vanhoilla päivillä jää muiden tavoitteiden jälkeen rahaa yli, niin ohjaan sen viimeistään perinnössä parhaiksi arvioimilleni toimijoille, oli maailman ykkösongelma siinä vaiheessa mikä tahansa.

34 tykkäystä

Come on talenom, harvia, qt, kamux, jne, osinkoa pöytään… No ei kiirettä, jos vaikka sen 3-4% saisi 2-3 vuoden päästä nykykurssein laskettuna,

Osinkotavoitteista: “omaa” osinkoa saa helposti 10-20% verolla kun myy vuosittain sen 3% siivun hyvästä kasvuyhtiöstä. 10-30% osakkeen vuotuisen nousun päälle ei tunnu pahalta.

1 tykkäys

Tavoite on saada aivoille jumppaa ja kasvattaa salkkua yli 25% viidessä vuodessa. Taloudellista riippumattomuutta en tavoittele, mutta jos saan sen verran kasaan, että yli 2000€ jää eläkkeen kanssa näppiin, niin ihan jees. Kulut kun ovat olemattomat. Tämä siis niin, että voin syödä myös pääomaa.
Puolet menee rahastoihin ja puolella veivaan. Nyt on cashina 60%. Vaikka tilanne näyttää kiehtovalta, en arvaa kaikkea laittaa kiinni. Lisäksi on muutama vuokra-asunto, joista tulee tasaista kassavirtaa ihan hyvin. Niissä on kyllä myös velkaa noin puolet.

Minulla on sellainen strategia, että ostan hyvän määrän yhtiötä ja jos siitä tulee nopeasti edeltä katsomani summa, myyn suunnilleen pääoman verran pois ja loput jäävät holdiin. Jos sijoitus ei nouse reilussa kvartaalissa, niin myyn sen pääsääntöisesti pois ja koitan jotain muuta.

5 tykkäystä

Tulee yli 2000 euroa missä ajassa? Tappiot on tietty hyvä kotiuttaa suht nopeasti mutta eikös voittojen kannata pääsääntöisesti antaa juosta? Menee liikaa ajoittamiseksi jos vaan kvartaali aikaa oottaa, pörssi kun ei toimi noin lyhyellä aikavälillä missään määrin rationaalisesti

Kuukaudessa jos kaksi tonttua saan nettona, niin sillä pärjää ja harrastaa. Minulla on sellainen kutina, ettei välttämättä ole huono homma eläkkeelle jäädessä realisoida sijoitukset ja hävittää possa sukkaan. Ainakin mukaan tulee oma terveys tärkeänä aspektina. Kun vetelee viimeistä kymmentä vuottaan, niin on helppo liikkua kevein kantamuksin.

3 tykkäystä

Ymmärsinkö oikein että lähdet ylisuurella positiolla peliin ja sitten kotiutat pikavoitot ja jätät normaalin position sisään? Esim kassasta 30% kiinni yritykseen. Nousee 20% ja myyt sijoitetun pääoman pois ja jätät sen n. 6% panoksen sisään?

Aloitin suoran osakesijoittamisen tänä vuonna. Vuoden 2019 pistin rahaa rahastoihin ja säästin tulevaa OST:tä varten. Tuo vuosi 2019 ei ollut arvokas tuotoissa mitattuna, mutta vuoden ajan ehdin suunnitella, mitä ostaisin OST:lle nyt kun halvalla saa ja tutustua yhtiöihin. Vuoden pöytälaatikkosijoittaminen antoi paljon itseluottamusta omaan osaamiseen ja kantoi hedelmää vuonna 2020.

Tavoitteeni on 10% vuosituotto. Tesla- ja vetyaikoina se ei kuulosta kummoiseltakaan, mutta tämä on tarkoitus ylläpitää pitkällä aikavälillä. Ensimmäinen vuosi on tähän mennessä tuottanut 45% YTD.

Aikaisesta eläkkeestä en haaveile. Olen onnellisessa asemassa, jossa yrittäjänä saan valita omat asiakkaat ja tehdä työtä, josta pidän. Ei tässä kovaa tiliä tehdä, mutta saan työn ohessa viettää paljon vapaa aikaa ja elämä on todella rentoa.

Tavoite on saada osakesalkku sellaiseen jamaan, että työviikon voisi pudottaa vaikka neljään päivään ja kesällä voisi pitää vaikka kolme kuukautta lomaa. Pääomaa on tässä vaiheessa vasta reilu 15 000 euroa, joten matkaa on vielä. Kiire ei ole.

18 tykkäystä

Moro, hyvä ja realistinen meininki. Itsekin ajattelen että pääasia että elämä tuntuu mukavalta, on ’ilmaa’ mietiskellä ja fiilistellä sekö työ antaa sopivasti ’resistanssia’ eli positiivista stressiä.

Pari kysymystä; teetkö sijoitustoimintaa firman nimissä/sisällä ja minkä alan firmaa pyörität?

1 tykkäys