Tavoitteesi sijoittamisella?

  • En tee sijoitustoimintaa firman nimissä. OST ei ymmärtääkseni ole käytössä firmoille. Kun OST:n 50 kilon raja tulee vastaan, niin mietin kuviot uusiksi. Luulen, että tuolloinkin on minulle kannattavampaa sijoittaa yksityishenkilönä kuin firmana.
  • Toimin urheilutoimittajana ja teen kaikenlaisia muitakin kirjoitushommia tarpeen mukaan. Kysymys on enemmän siis yksinyrittäjyydestä kuin oikeasta firmasta.
2 tykkäystä

Tavoitteenani on taloudellinen riippumattomuus, joka tänä vuonna on onnistunut hyvin vaikka salkku on erittäin laajasti hajautettu.
Toki tämä vuosi on ollut helppo sijoittajalle, joka on “uskaltanut” sijoittaa. Haastavat ajat saattavat koittaa tulevaisuudessa.
Itse olen alkanut pohtimaan sijoittamista oman firman nimissä, jos tuosta saa verohyötyjä. Ilmeisesti ei ole mitään ongelmaa perustaa yritys, jonka ainoa tehtävä on tehdä sijoittamalla itselle tuottoa ?

1 tykkäys

Suunnilleen noin , mutta ei noin suurta osuutta kassasta kerralla. Haku on myös aina euroissa, ei prosenteissa.
Ostokohde voi olla myös rahasto, tai indeksikin. Rahastoisssa makaa vanhaa rahaa, joka on polkenut käytännössä paikallaan ja niitä täytyy alkaa ravistelemaan kiertoon. Rahastoissa pääomaa uskaltaa laittaa vähän reilummin.

Melko varmasti häviän indeksille, mutta tavoite on tekeminen, ei päämäärä.

1 tykkäys

Eipä ole mitään suurempia tavoitteita sijoittamisessa. Tietenkin jonkinlainen vaurastuminen on välillä haaveena, mutta yleensä vain ajattelen että on vain hyvä olla joku pesämuna jossain, jos vaikka tulee yllättäviä menoja, tai jota antaa perintönä, ja tälle pesämunalle on hyvä jotain tuottoa saada. Viime vuosien villi meno ei ole sumentanut tätä ajatusta ja en edes yritä tavoitella miljoonasalkkua tai taloudellista riippumattomuutta, se tuskin on avain onneen ja enkä moiseen tavoitteeseen nykyisellä säästämissummilla pystyisi edes vaikka eläisin 200 vuotta. Nordnetin varat rikkoi tällä viikolla 50.000 euroa (sis. jälkikasvun varat), joka ylitti asuntolainani nykyisen jäljellä oleva määrän, joten joku henkinen rajapyykki tossa tuli rikottua. Ei mielestäni mikään moitittava suoritus tuokaan 27v perheelliseltä metallimieheltä, joka on aloittanut melkolailla nollista tämän, säästänyt ties kuinka nuoresta asti itse tienaamiaan rahojaan, sijoittanut vasta ~4 vuotta ja lähes jokaisen säästetyn euron eteen on tehty töitä. Toi summa voi olla joillekin karkkirahaa, mutta meikäläisen mittapuulla puhutaan silti melko merkittävistä summista. Jokainen euro mikä tilillä on ja mikä sinne saadaan on arvokas joista täytyy pitää hyvää huolta. Mutta mikskään fanaattiseksi tai ammattilaiseksi sijoittajaksi tuskin ikinä ryhdyn, kunhan vain säästän vähän pahan päivän varalle. Ehkä se suurin tavoite on opettaa sijoittamista nimenomaan jälkikasvulle, joissa se tulevaisuus piilee. Itse nimittäin olisin toivonut jonkun tekevän niin minulle, eli opettaa muutakin kuin vain kylmää säästämistä. Kyllähän sijoittaminen on loistava kansalaistaito ja vaurastumisen mahdollistaja, joten tottakai tulen saarnaamaan omille lapsille sijoittamisesta ja oman talouden hallinnasta.

Hyvää itsenäisyyspäivää!

74 tykkäystä

Sijoitusvarallisuuden, iän ja tekstin perusteella arvelisin, että sinulla on ainakin puolen millin salkku viiden kympin hujakoille ja eläkeiässä sitten selkeä miljonääri. Eli voit henkisesti alkaa jo valmistautumaan tähän👍🏼

9 tykkäystä

Haha, no sanottakoon realiteetin kunnioittamisen puolesta että pieni osa tuosta 50 kilosta muodostuu jälkikasvun rahoista mitkä ovat olleet minun rahoista pois, mutta ei siis enää omia rahoja eikä niillä voi asuntolainaa maksaa pois vaikka haluisin, siksi mietinkin asiaa lähinnä henkisenä rajapyykkinä jonka rikkomista olen tavoitellut pitääkseen yllä motivaatiota jatkaa säästämistä ja onnistuneita sijoituksia. Lisäksi pidän melko todennäköisenä että lisää lainaa tulen ottamaan vielä isomman asunnon myötä, ja niinikään en oikein usko että osakkeiden kertoimet venyy koko elinikäni ajan, joten ei tässä ainakaan vahingossa miljoonasalkkuun pääse ;D Tosin jos nykyisen asunnon myy joskus jää siitäkin mukava summa jäljelle valmiina osakkeisiin kun jonkinlainen osa asunnosta on maksettu, ellei sillä rahalla lyhennä sitten uutta lainaa tms. Niin tai näin, tulkoot miljoonasalkku jos on tullakseen mutta en pidä sitä prioriteetti ykkösenä enkä edes hirveän todennäköisenä saavuttaa.

1 tykkäys

Tavoitteeni ovat kuin suomalaisella urheilijalla arvokisoissa.

Lähdin tekemään parhaani ja katsotaan mihin se parinkolmenkymmenen vuoden päästä riittää.

19 tykkäystä

Ei kai sijoittamisella muuta tavoitetta ole kuin vähentää palkkatyön tekemistä. En nyt pehmeistä arvoista kuten mielen kehittämisestä ym. jaksa alkaa puhumaan. Olisihan se mukava mikäli töissä viihtyisi, mutta enemmistölle se kuitenkin on sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä. Valehtelisin mikäli väittäisin iloitsevani ennen klo viittä heräämistä painamaan aivotonta duunia

Aika kivastihan tämä tältä osin on mennyt. Ylityöt rahana ovat historiaa, vapainakaan niitä tuskin tulen enää tekemään ja onpa tässä tullut otettua jo palkattomia ihan säännöllisesti. Taloudellinen puristus kun ei ole hirveästi tässä rusentanut niin eipä tuo duuniin lähtö niin pakkopullaa tavallaan ole, vaikka joka päivä mieluummin kotiin jäisin, menisin mökille tai vaikka raivaussahalla metsään heilumaan

12 tykkäystä

Tiedoksi, että OST:n 50 donnan raja ei koske tilillä olevien omistusten yhteisarvoa, vaan tilille laitetun rahan määrää. Jos teet 25 tontulla 75 tontun OST-salkun, voit vielä lisätä toiset 25 donitsia.

Enemmän et voi panostaa ja ei järjestelmätkään sitä mahdollista. Jos perustat toisen OST:n, niin tulee isot sakot. Tämä vinkiksi myös vanhemmille, joita houkuttaa ajatus perustaa lapselle lahjaksi oma OST.

Jees, tämä on tiedossa.

Oon asettanut itselleni sijoitustavoitteita ja niissä huomannut, että tuo 50 kilon raja tulee yllättävän nopeasti vastaan. Tietysti tuon jälkeen sijoitan osingot uudestaan ja teen myyntejä ja ostoja jos tarve vaatii. Haluan siinä vaiheessa kuitenkin sijoittaa myös uutta rahaa, mikä pitää tehdä arvo-osuustilin puolelta.

2 tykkäystä

Minulla on ollut enemmänkin ehkä henkisenä tavoitteena kasvattaa salkun arvo viisinumeroiseksi. Tämä tavoite tuli täyteen tänään ja komealtahan tuo näyttää. Sijoitettua pääomaa noin 6,5 tonttua. Mitäs sitten?

Noh, kyllä sijoittamista jatketaan. Seuraavana virstanpylväänä saada rahat kasaan asuntolainan saamista varten. On minulla asp-tilikin, mutta toivon sijoittamisella saavani rahoille paremman tuoton. Kysymys kuuluu, kun sopiva asunto löytyy, niin miten noista osakkeista malttaa luopua? Tällä hetkellä näyttää kaikkien salkussa olevien firmojen tulevaisuus niin valoisalta, ettei haluaisi jäädä kyydistä. Onneksi tässä ei vielä kiire ole, kun ei ole hajuakaan minne sitä asettuisi asumaan.

20 tykkäystä

Ensimmäinen vuosi pian takana näissä ympyröissä ja täytyy sanoa, että ennakkoluulot ovat osoittautuneet vuoden aikana niin vääriksi kuin vaan ihminen pystyy asenteellaan vaikuttamaan. Alkuperäinen ajatus oli, että “miksi aloittaa sijoittaminen, en kuulu näihin karkeloihin”. Vajaa vuosi myöhemmin naurattaa edelleen oma hölmöläisyys - mutta ehkä se on ihan hyvä että osaa nauraa itselleen!

Ikää pian 29 ja työelämän hedelmää päässyt hieman jo maistelemaan: perustarpeet kuten ensiasunto, auto ja säädylliset vaatteet on löytäneet tiensä kaappeihin. Ei tarvitse katsella kaupassa mitä laittaa ostoskoriin, mutta toisaalta ei ole myöskään tavoitteena pröystäillä. Tämä on myös osittain oma tavoitteeni tulevaisuutta ajatellen. Tulevan vuoden aikana parempi puolisko siirtyy myös työelämään, jolloin talouteen tulee lisää pelivaraa ja tämän vuoden kokemusten perusteella aika pitkälti rahallinen ylijäämä tulee päätymään sijoituksiin jossain muodossa. Talouden tulot tulevat olemaan (arviolta) 110-120k€ vuodessa, mutta molemmilla sama perusajatus elämässä: kerranhan täällä ollaan, eli höpöhöpö teknologiaa, merkkivaatteita ja muutakin saa ja pitää hankkia jos siltä tuntuu.

Tällä hetkellä sijoitettu pääoma on vielä toistaiseksi 4 numeroinen luku, mutta jos huomenna viikon päätteeksi olisi edes vähän vihertävä päivä omassa salkussa, niin voisi poksahtaa ensimmäistä kertaa 5 lukua tauluun ennen pilkkua. :medal_military: Ensimmäisen vuoden tuottoprosentti on noin 14%, mutta olen itse tähän tyytyväinen ottaen huomioon kuinka paljon olen maksanut oppirahoja. Ja niitä on mennyt suhteellisen paljon.

Suurin virhe on yksinkertaisesti ollut se, että olen ollut malttamaton ja päätökset eivät ole olleet perusteluita. Toivottavasti isoimmat virheet takanapäin ja järki ohjaa tekemistä jatkossa päivä päivältä enemmän. Taustatöiden ja perehtymisen vaiva on vain niin järkyttävän isossa roolissa tässä leikissä.

Olen täysin “itse oppinut”, ensin kantapään kautta ja sen jälkeen sivistäytymällä eri tietolähteistä ja tämän foorumin ansiosta, eli kiitokset siitä lienee paikallaan tänne kaikille tasapuolisesti! Itselläni ei ole oikeastaan yhtään tuttavaa tai sukulaista jotka olisivat (tietääkseni) sijoitustoimintaa harrastanut, eli siinä määrin suunnan näyttäjä omassa tuttavapiirissä. Ja johan tässä on pari heikkohermoista onnistuttukin käännyttämään Nordnetin asiakkaaksi :slight_smile:

Oma strategia hakee vielä lopullista muotoaan, mutta tykkään perusvarmasta ideasta että rahastoissa tällä hetkellä noin 50% salkusta ja toiset 50% osakkeissa. Osakepaino nyt ja todennäköisesti myös tulevaisuudessa 100% ulkomaisissa osakkeissa. Osakkeissa tarkoitus löytää pitkän aikavälin kasvuyhtiöitä vielä kun ovat suhteellisen pieniä tekijöitä. Tämä on tiedostettu riski, mutta kasvupotentiaalit kiinnostavat ainakin tällä hetkellä kovastikin eikä minulla ole mihinkään kiire.

Reilu vuosi sitten halusin myös mukaan asuntosijoittamiseen, mutta nykyään koen sen erittäin työlääksi sijoittamisen muodoksi sekä osittain myös yllätys-alttiiksi. Tällä hetkellä ei pienintäkään halua moiseen toimintaan.

Työt lopetan jos lopetan. Tällä hetkellä ei tunnu että olisi kiire työelämästä pois, vaikka palkallisena olenkin. Salkku tuo sitä henkistä turvaa taloudellisesti sekä myös osittain henkistä kasvamista koska tämä on kuitenkin niin oma maailmansa kun verrataan siihen “normaaliin elämään”.

14 tykkäystä

Jaa miksikäs lapselle ei voi perustaa omaa OST:tä? Eihän se laitonta ole jos itsellä ja lapsella oma? Vai mitä en tästä ymmärrä? :thinking:

4 tykkäystä

Sori näyttää unohtuneen yksi sana: yhteishuoltaja. Siis yhteishuoltavanhempien kannattaa varoa, ettei tule tehtyä lapselle OST:tä tuplana. Jossain jopa mainittiin kiinteä summa, joka tulisi maksuun ja tuhansissa euroissa se oli.

Kysymys erikseen on vielä OST:n mahdolliset vaikutukset lapsen tuleviin opintososiaalisiin etuuksiin. Siitä on oma ketjunsa.

3 tykkäystä

Taloudellinen riippumattomuus oli vielä vuosi sitten tavoitteena, mutta olen ymmärtänyt sen haastavuuden ja ehkä saavuttamattomuuden omilla säästäsummilla. Tällä hetkellä tavoitteena että salkun suuruus parin vuoden päästä olisi >50k€ (tällä hetkellä 30k€).

Olen 29-vuotias joten kiire ei ole muutenkaan vielä mihinkään. Olisi myös kiva löytää strategia, vaikka onhan mulla kai sellainen. Suomea, Jenkkilää ja Kiinaa osakkeissa. Pari indeksirahastoa tuomaan hajautusta. Pitkän ajan sijotuksia etsin vakavaraisista yrityksistä, sillä lisäyksellä että megatrendit ja pari kasvuyhtiötä tuomaan taas sitä hajautusta. Jos salkku kasvaisi omilla pääomalisäyksillä ja arvonnousulla 10k€ vuodessa, niin eihän tässä miljonääriksi ehdi, mutta kiva lisä sitten kuuskymppisenä jos eläkkeellejäänti alkaa kiinnostamaan.

Omalle lapselle säästän myös, jotta hänelle on käsiraha asuntoa varten sekä pesämunaa opiskeluja silmällä pitäen.

3 tykkäystä

Ei ole selkeitä summia mitä tavoittelisin. Pyrin hyvään osinkovirtaan laadukkailla isoilla yhtiöillä. Tuskin vapaaherraksi omilla sijoituksilla pääsen, mutta leveämmät eläkepäivät. Samalla potti tuo taloudellista turvaa ja mielenrauhaa. Lisäksi ajattelen lapsia, että heilläkin olisi turvaa aikanaan.
Pääomaan en koske, vaan ainoastaan pääoman tuottoa käytän, nyt uudelleen sijoitan ja eläkkeellä rilluttelen sillä.

Omat sijoitukset ja perintö(toivottavasti tulee pitkän ajan päästä) mahdollistavat ehkä vapaaherrailun, mutta en laske mitään perinnön varaan, koska se laiskistaa.

1 tykkäys

Tavoite on päästä mahdollisimman omavaraiseksi, jossa minä päätän mitä teen ja milloin eikä yhteiskunta.

Taso 1. Haluan olla tilanteessa, jossa joka päivä voin itse valita että vieläkö työskentely nykyisessä firmassa maistuu vai irtisanoudunko jos oikein vituttaa miettimättä hetkeäkään, että löytyykö heti uutta työtä. Samalle tasolle kuuluu automaatio siitä, että pystyn vaihtamaan kaikki lomarahani vapaaksi eikä muutenkaan mikään pikkukulu/remppa/auton vaihto tunnu missään. Sanotaan että tälle tasolle riittää 30-50ke.

Taso 2. Mahdollisuus pitää välivuosia töistä, hypätä opiskelemaan, tehdä osa-aikaista tai pienempi palkkaista ja stressittömämpää työtä yms. Sanotaan että tähän riittää 50-100ke.

Taso 3. Eläköityä viimeistään 60-vuotiaana (aikaa yli 20 vuotta), mielellään jo paljon aiemmin. Vaatii vähintään 200ke, luultavasti paljon enemmän vaikka meitä onkin kaksi aikuista taloudessa.

Se että millä sijoitussuunnitelmalla tämän toteutan, on vielä auki. Tällä hetkellä mennään indeksit+kasvuyhtiöt yhdistelmällä. Viimeistään kuusinumeroisella salkulla alan lisäillä mukaan tasaisia osingonmaksajia ihan tulovirtaa tuomaan.

5 tykkäystä

Et taida ottaa tässä huomioon korkoa korolle ilmiön voimaa. Sinulla on nyt 31vuotta aikaa ja 30k alkupääomaa. Jos pystyt säästämään 450e kuussa ja oletetaan 8% vuosituotto on sinulla reilu miljoona euroa 60-vuotiaana osakkeissa.

https://www.seligson.fi/suomi/sijoitustieto/tyokalut/laskurit/tuottolaskuri.html

10 tykkäystä

Kaksi tavoitetta. Pöytälaatikkoon on kertynyt nippu sävellyksiä ja sanoituksia. Kun/jos massia on tarpeeksi, palkkaan kovan tuottajan hiomaan biisit nauhoituskuntoon ja järkkäämään sopivat laulajat ja muusikot hoitamaan homman purkkin. Ei ole tarkoitusta julkaista biisejä missään.

Toinen on palkata pelifirma tekemään peli oman peli-idean pohjalle. Asetan budjetin ja haluan olla mukana “julkaisijana” ohjaamassa kehitystä, mutta julkaisutavoitetta ei tässäkään ole. Kunhan on sellainen joka miellyttää omaa silmää.

12 tykkäystä

Hmm… Itsellä on ehkä vähän uniikki tilanne, koska passiivisten tulojen (muuten kuin osinkojen) jälkeen pakolliset kuluni ovat suuntaa 500€/kk. Joten ensimmäisenä oikeana tavoitteenani on rakentaa salkku joka maksaa osinkoja tarpeeksi tätä varten, mutta toki kasvavilla osakkeilla eikä 100% nollakasvuisilla REITeillä.

Tästä voidaan siis laskea vuosiosinkojen tavoitteeksi 8000€ (verot mukana), eli salkulle kokoa 200-250k€ riippuen vähän miten osingot painottuu.

Jos kaikki menee ok niin ei periaatteessa pitäisi mennä hirveän kauan tähän tavoitteeseen päästä. Jos.

1 tykkäys