Silloin jauhettiin käsittämätöntä shaibaa jaardin markkina-arvoista ja bullerot liputtivat jokaisen negatiivisen kommentin tälläkin palstalla. Piti olla skaalautuvaa kasvua vuosiksi eteenpäin ja kassakoneen piti kilistä. Teeskenneltiin että afrikkalaiset operaattorit ovat maksuvalmista väkeä. (edelleenkin toistan: MTN group ei ole maksava asiakas vaan esim. MTN Sudan - valtava ero)
Nyt on tuo kasvu hiipunut, jaardin lupaukset on vaiettu kuoliaaksi (Inderes, en tajua miksi ette palaa tähän kunnon Roastissa) ja kassakone käy väärään suuntaan, jatkuvia tuotekehityskuluja aktivoidaan taseeseen ikäänkuin kertaluontoisina investointeina (en itse usko hetkeäkään siihen, tunnen näitä teleoperaattorin tuotteita) ja skaalautuvuus on kääntynyt nurinperin (=marginaalit laskussa). Sitten päälle nämä käsittämättömät omistus- ja rahoitusjärjestelyt.
Samma här. Rumalta näyttää, varmaan samoissa %lukemissa. Pidän kiinni silti, koska näen potentiaalia eikä tää putiikki ole kuitenkaan kippaamassa nurin juuri tällä hetkellä. Q3 rapsa oli mun mielestä hieno torjuntavoitto. Odottavalla kannalla edelleen eikä tätä kande pois myydä tappiolla.
Tecnotreen sivuilla kerrotaan, että Tecnotreen liiketoimintamalli on tuottaa tuotteita (BSS…) ja palveluja teleoperaattoreille.
Yritykset usein rakentavat strategian jonkin peruskonseptin ympärille ja pyrkivät olemaan parhaita sillä alueella kilpailluilla markkinoilla. Jos liiketoiminta-alueet rönsyilevät tämän yli, ne tavalla tai toisella eriytetään.
Mielestäni Tecnotreen tulisi tuolla liiketoimintamalli-sivulla kuvata yrityksen koko strategia, jos se nykyisin koostuu sekä teleoperaattoreiden tuotteista ja palveluista, että AI-tuotteista ja palveluista erilaisille asiakassegmenteille
Oma arvaus on se, että Tecnotree osti CongnitiveScalen tuoteoikeudet ja ajatus oli käyttää SensaAI-alustaa BSS-palvelussa asiakasprofiloinnissa. Tämä oli mielestäni erittäin hyvä kauppa verrattuna siihen, että koko AI-alusta olisi kehitetty alusta alkaen itse. Olisi vaatinut mm. oman AI-organisaation perustamisen.
AI-huumassa Matt Sanchez sai puhuttua Padman innostumaan CognitiveScalen liiketoiminnan jatkamisesta. Olihan se Sanchezin oma luomus.
Jos yrityksen strategiassa on jokin osa-alue, joka sitoo kaikkea yrityksen toimintaa, ei se enää ole Tecnotreellä teleoperaattorit vaan AI-palvelut ja tuotteet
Sinänsä itselläni ei ole mitään eri asiakassegmenteille tuotettavia AI-palveluja ja tuotteita vastaan, jos tuo alue on kannattava. Tämä strategiamuutos tulisi vain tuoda selvästi esille. Vähintään raportoinnissa tulisi mielestäni näkyä erikseen puhdas AI-puoli, joka ei liity teleoperaattoriliiketoimintaan
Olisi paikallaan joku CMD-tyyppinen tilaisuus, jossa Tecnotreen tuotekehityksestä vastaava johtaja kertoisi tarkemmin, missä asennossa ohjelmistot tällä hetkellä ovat ja miten AI tähän kokonaisuuteen liittyy seuraavien 2-3v aikana. @Roni_Peuranheimo yrittäkää nyt jotenkin herätellä Padmaa heräämään tähän, että sijoittajat ei täysin saa kiinni siitä, mihin yritys pyrkii.
Vannottelin, että tähän en enää lähtisi mukaan. Lähdin kuitenkin ja kyydissä ollaan. Possa on n. -35%. Meinasin vielä lisäilläkin tähän kun alempana ollaan, saapa nähdä missä kohtaa se temppu tehdään.
Punaisena lippuna on tosiaan useaan kertaan jauhettu kassavirran heikkous sekä suhmuroinnilta vaikuttava toiminta, esim. lisärahoituksen hankinnan epämääräisyys (sitä myöten osakkeen arvon liudentuminen) ja keskittyminen kehittyville markkinoille. Rahaa selkeästi tarvittiin kun tuloutus on heikkoa. Nyt kun virityksiä on länsimaissa, niin se on positiivista. Ei tämä kuitenkaan ole omasta mielestäni niin surkeaa kuin silloin yrityssaneerauksen aikana, vaikka kyllä samoja ongelmia on edelleen. Toivottavasti rahat riittävät. Osingonjakoa tässä vaiheessa en kyllä missään nimessä kannata. Siitä voidaan puhua kun kassassa on rahaa (kun kassavirta on paremmalla tolalla). K2:n omistusta ja sen mahdollisia muutoksia kannattaa kyllä seurata.
11.40 Tecnotree Growth Strategy – Padma Ravichander, CEO, Tecnotree Oyj
Ongelmana on tämä - Padma pyrkii olemaan ainoa ikkuna yhtiöstä ulospäin ja se ei ole hyvä, kuten Jukka tuolla yläpuolella kirjoitteli - jos tästä ohjelmistoarkkitehtuurista halutaan saada tarkempi kuvaus.
Eikö noille tytäryhtiön saataville voi kaupantekohetkellä edellyttää emoyhtiön takausta? Tällöin koko asiakaskonserni on vastuussa saatavan maksusta sovittuna aikana.
Tuosta kurssikehityksestä. Mielestäni tuo kurssin lasku on korreloinut palstan kirjoittelun kanssa. Vaihto on ollut pientä ja suurin osa kaupoista tosi pienillä osake- ja euromäärällä. Kyllä me piensijoittajat olemme sen kurssilaskun tehneet ennemmin kuin jotkut salaliittoilijat😊.
Tuolta sivulta 43 alkaen voi lukea Tecnotreen Matt Sanchezin kertomusta Generatiivisesta AI:sta
Tällä kertaa ei vain höpise teknistä humppaa, vaan tuo esille myös joitakin hyödyllisiä sovelluskohteita, kuten nämä(toki aika perujuttuja):
luoda henkilökohtaisia tuotesuosituksia, palvelumuutoksia tai kampanjatarjouksia
parantamalla tekoälypohjaiset chatbotit ja virtuaaliset avustajat rutiinien hoitamiseen
esitäyttää asiakaskyselyt
Keskeisempänä Matt ehdottaa tietoliikenneverkon automaattista optimointia.
Katsotaan, mitä tulevat implementoimaan ja keskeisintä toki on, kuinka hyödyllisiä ne ovat Tecnotreelle taloudellisesti
Just näitä pitäs esittää henkilöt, jotka tietää palvelukonseptista parhaiten. Muminat ja politiikon vastaukset herättää vain epäluottamusta. Faktaa pöytään. Tekoälypohjaiset botit ovat yleistymässä kovaa vauhtia ja yhtiö ei ainakaan näyttäisi olevan jäljessä kehityksestä.
Tuo verkkoliikenteen automaattinen optimointi eri tilanteisiin ja vikojen ennakointi verkkoliikenteen perusteella kuulostaa itselle mullistavalta. En tosin ole tuon alan asiantuntija.
Mutta jos Tecnotree pystyy tarjoamaan CSP:lle AI-tuotteen verkkoliikenteen automaattiseen hallintaan, on se oletettavasti kilpailuetu. Tuota tuotetta ehkä voisi myydä erikseen, vaikka CSP:llä ei ole Tecnotreen BSS:ää
Toivottavasti TK-budjettia riittää kehittämään Tecnotreen ydinalueelle telcofirmoille erilaisia kilpailuetua kasvattavia tuotteita eikä terveyshuollon ja vakuutusalueen softakehitys rasita liikaa TK-budjettia
Ymmärtääkseni Sanchez puhuu tuossa artikkelissa yleisesti tekoälyn mahdollisuuksista verkon optimoinnissa jne. Vaikea uskoa, että Tecnotreellä olisi jotain tällä saralla, mitä Nokia ei ole jo tekemässä. Olisi toki erittäin kova juttu, jos siihen pienenkin kilpailuedun pystyisivät tuottamaan.
Tuo menisi täysin esimerkiksi Nokian tontille. Nokia on kirjoittanut vastaavaa markkinointimateriaalia https://www.nokia.com/networks/ai-and-analytics/. Voihan tuota yrittää, mutta TT:n tulisi mielestäni muistaa omat vahvuusalueensa (BSS). En lähtisi kilpailemaan verkkoteknologian toimittajan kanssa.
Onko parempaa tietoa, millainen on Telenorin diili? Mitä se sisältää? Sinänsä erinomaista, että saadaan kauppaa myös eurooppalaisille operaattoreillekin.
Tecnotree toi julki, että suurin osa uusista sopimuksista on tätä ”ARR” mallia, jossa laskutus tapahtuu tasaisemmin. Muutamia poikkeuksia asiakkaissa oli, jotka eivät tähän vielä ole halunneet siirtyä.
Telenoor diili on sisällöltään tällainen: ”Tecnotree Voice Mail System (VMS) for Norway, Denmark and Sweden operations in the Nordic region.”
Alla kuvattu vasemmalla vanhaa tuloutusmallia ja oikealla tätä Tecnotreen nykyisin suosimaa mallia. Veikkaisin Telenorin olevan tässä uudessa tuloutusmallissa mukana, koska kyseessä on pohjoismainen asiakas, varmuuttahan tästä ei ole. Ja kyseessä 5 vuoden sopimusmalli, joten vahva usko, että kyseessä uuden mallin mukainen tuloutus.
Tuli luettua tuo illalla Tecnotree-lasit silmillä, mutta joo, puhuu selvästi yleisesti.
Tosin moni hänen mainitsema esimerkki on aika perusjuttua, johon ei välttämättä tarvita Generatiivista AI:ta vaan AI riittää.
Tuo verkkoliikenteen ennustamiseen generatiivinen AI olisi varmaan hyvä, mutta ei kuulune Tecnotreen ydinosaamiseen
En tuota verkkoliikennettä tunne, mutta kuulostaa enemmän Nokian kaltaisen firman tuotteelta.
Siitä olen täysin samaa mieletä, että yrityksen kannattaa keskittyä vahvuusalueisiinsa ja pyrkiä olemaan niillä paras.
Tecnotreellä se tuntuisi mielestäni olevan CSP:t ja BSS:n ympärille rakennettu ekosysteemin
Kiinnostuneille tulossa Webinaariaa, jossa nimenomaan Matthew Sanchez puhumassa AI:sta. Ainakin monessa tapahtumassa ja webinaarissa Tecnotree on viime aikoina ollut puhumassa yrityksen sekä AI:n mahdollisuuksista.
” From network optimization to customer experience enhancement, Generative AI (GenAI) is reshaping the telecom landscape.
Join us to delve into actionable measures that CSPs can take now to enhance their chances of leveraging Generative AI for enhanced business performance. Additionally, gain exclusive insights as we unveil the results of our global operator GenAI survey.”
Olen samaa mieltä ja näköjään muutkin. Ei kai Tecnotreen BSS mitään verkkoinfraa ohjaa, johon sen pitäisi pystyä mikäli haluaisi optimoida kuormia/liikennettä? Ja tuskin tällaista edes tarkoitettiin, että Tecnotree sitä tekisi.