Tekninen analyysi (ei kyselyitä)

Tässä ketjussa voi esittää oman teknisen analyysinsä (TA), jolle hakee muilta vahvistusta tai toista näkökulmaa. Tämä tuo esiin mahdollisen treidipaikan, joka voi hyödyttää kaikkia lukijoita. Kirjoittaja itse myös hyötyy, jos saa analyysilleen muilta kirjoittajilta rakentavaa vasta-analyysia tai lisää tukea muista indikaattoreista.

Tähän ketjuun ei kyselyä firman X tilanteesta TA:n näkökulmasta. Siihen voidaan avata toinen ketju.

Keskustelulle ja kysymyksille TA:n opiskelusta, termeistä ja teoriasta on ketju: https://keskustelut.inderes.fi/t/tekninen-analyysi-ja-tradingview-opiskelu-kysy-vastaa-ketju/

6 tykkäystä

Olis mielenkiintoista kuulla @DayTraderXL lisää sulta jos vaan on kiinnostusta jakaa. Itsekkin olen tässä sivusta seuraillut huulet pyöreänä et mikäs tää juttu oikee on :hushed:

Itselläni ei ole energiaa ryhtyä avaamaan asiaa sitä täysin tuntemattomille. Kehoitan jokaisen siitä kiinnostuneen etsimään tietoa ja perehtymään siihen. Investopedia.com on yksi ihan kelvollinen perustietolähde. Kun peruskonseptit on selvillä, voi hakea alkuun muutamia perusindikaattoreita ja ostaa jonkin työkalun, jonka avulla ne saa käyttöön sekä samalla online-kurssidataa halutuille pörsseille. Siitä se lähtee.

Kopsasin tähän lyhyen yhteenvedon yo. sivustolta, joka kuvaa ihan hyvin, mistä on kyse.
@g3235286: varmasti itsekin tutkit kurssikäyriä, niiden nousuja ja laskuja ja haet sieltä hintatasoja, jossa kurssit aikaisemmin ovat olleet. TA:n avulla dataa voidaan analysoida syvällisemmin ja hakea tilastotiedosta apua siihen, milloin on hyvä aika ostaa tai myydä tai yrittää ennustaa tulevaa. Hinnoilla on tapana asettautua tiettyjen patternien mukaisesti. Toisaalta kurssikäyrien kuvissa on kaikki se tieto sisällä, mikä fundan kautta osakkeelle on muodostunut. Jos markkinat ovat hinnoitelleet asian väärin, sitä voi tietysti fundan kautta yrittää hakea kohdalleen ja muodostaa oma käsitys siitä. Markkinat eivät kuitenkaan välttämättä hinnoittele asiaa samalla tavalla.

Itse pyrin TA:n lisäksi ymmärtämään ostokohteesta pääasiat fundan puolelta, joten en ole puritanisti TA:n suhteen. Uskon, että molempien hyödyntäminen on paras turva yrittää tehdä asiaa mahdollisimman hyvin ja ammattimaisesti.

Suomesta en ole etsinyt mitään keskusteluryhmää TA:n osalta, mutta osallistun yhteen kansainväliseen ryhmään aktiivisesti kyllä.

Charles Dow released a series of editorials discussing technical analysis theory. His writings included two basic assumptions that have continued to form the framework for technical analysis trading.

  1. Markets are efficient with values representing factors that influence a security’s price
  2. Market price movements are not purely random but move in identifiable patterns and trends that tend to repeat over time

The efficient market assumption essentially means the market price of a security at any given point in time accurately reflects all available information, and therefore represents the true fair value of the security. This assumption is based on the idea that the market price reflects the sum total knowledge of all market participants. While this assumption is generally believed to be true, it can be affected by news or announcements about a security that may have varied short-term or long-term influence on a security’s price.

The second basic assumption underlying technical analysis, the notion that price changes are not random, leads to the belief of technical analysts that market trends, both short-term and long-term, can be identified, enabling market traders to profit from investing based on trend analysis.

Read more: Technical Analysis Technical Analysis: What It Is and How to Use It in Investing
Follow us: Investopedia on Facebook

5 tykkäystä

Joissain tilanteissa TA:sta voi kyllä saada tukea päätöksenteolle ja löytää historiaan nähden ja yli- ja aliarvostuskia. Mutta olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että markkinat ei maagisesti kääntyisi tuki- ja vastustasoilla ilman, että suuri joukko sijoittajia olettaa TA:n perusteella niin tapahtuvan. TA:n mukaan toimivat sijoittajat saa markkinat toimimaan sen mukaan. Kyseessä vähän sama juttu kuin paniikissa ja ralleissa. Paniikit on yleensä hyviä ostopaikkoja ja kovat rallit myyntipaikkoja, koska markkina lyö yleensä yli. Pienessä kuvassa en kuitenkaan usko, että TA toimis muusta syystä kuin TA:a käyttävien sijoittajien ansiosta ja sattumasta.

1 tykkäys

Tänä päivänä kurssikauppaa tehdään paljon bottien toimesta, joten tilastotietoon perustuva käytös on aikaisempaa merkittävämpää. Ja tietysti jos ihmiset tekee päätöksiä ja iso osa ihmisiä käyttää tilastotietoa hyväkseen, niin esim. tuki- ja vastustasot ovat käyttäytymiseen vaikuttavia. Mutta tavallaan tuo sinun kysymyksen asettelu on huono, että miten TA toimii tai ei toimi → ihmiset tai ohjelmistot toimii. Sen vuoksi siitä saa edgeä sijoituspäätöksiin - mitä paremmin sitä osaa hyödyntää, sitä enemmän. Eikös tässä kuitenkin siitä ole kyse? Toisaalta eihän se aina näin ole, kuten TA:n perusteella olisi olettanut eli eihän sekään mikään kassakoneen moottori ole.

  • markkinat ei käänny maagisesti mihinkään, mutta niiden voidaan tulkita jälkikäteen kääntyneen. Kurssit reagoivat tietynlaisissa tilanteissa ennalta-arvattavasti ja siihen TA auttaa
3 tykkäystä

Niin, näinhän se menee. TA siis toimii siksi, että monet (botit tai ihmiset) toimii sen mukaan. Mitä enemmän näin toimivia markkinoilla niin sen vahvemmin TA:n mukaan mennään.

3 tykkäystä

Jäin vähän kiinni tuohon “TA toimii” termiin. Mutta voihan sitä niinkin ajatella.
Itse miellän analyysin tilastotiedon hyödyntämiseksi eli katsotaan menneisyyteen ja hyödynnetään kertynyttä dataa ohjelmallisesti. Eri indikaattorit näyttävät sitten eri asioita, jotka soveltuvat eri näkökulmiin.
Eikä silläkään ole merkitystä, että miten paljon ihmiset sen mukaan päätöksiään tekee. Ne kaikki simuloituu chartteihin. Ali/yliarvostuksia sieltä ei näe, ne joutuu miettimään fundatiedoista. Mutta osto/myyntipäätökset on optimoitavissa price actionin mukaan, jolloin pystyy ostamaan ja myymään tehokkaasti. Siihen TA auttaa noin lyhyesti. Sehän käsittää hyvin paljon erilaisia asioita tuki- ja vastustasojen lisäksi. EIkä kaikkea kukaan hyödynnä. Suurimmalla osalla omat tavat ja indikaattorit, mitkä on todennut helpoiksi ja toimiviksi. Suosittelen tutustumaan.

3 tykkäystä


Yksi esimerkki TA:sta tältä päivältä.
SPY on ollut minulla fibonaccilla (yksi indikaattori) varusteltuna, jolla yritän hahmottaa, minkälaisia liikkeitä jokin kohde mahdollisesti tulevaisuudessa tekee.

  • olin arvioinut, että SPY tekee pompun fib 0.618 tasolle saakka (280.92)
  • ja näin myös sitten lopulta tapahtui aika tarkalleen
  • tuosta tasosta sitten olin olettanut, että tultaisiin seuraavaksi alaspäin tasolle 0.5, josta sitten nähdään, jatketaanko ylös vai alas. On myös mahdollista, että korjataan jopa tasolle 0.382, mutta koska nyt on sentimentti ehkä positiivisempi kuin viikko sitten, tuo 0.5 taso riittänee.
  • aika näyttää, miten käy
3 tykkäystä

Mahtavaa @DayTraderXL, että olet täällä selittämässä vähän teknisestä analyysistä. Itsekkin olen lähtenyt markkinalle vähän short-term trading tekniikalla, vaikka en paljon teknistä analyysiä vielä osaakkaan, resistance ja support levelit ovat kuitenkin sellaisia mukavia hyödynnettäviä mielestäni lyhyellä aikavälillä. Pystytkö jotenkin avaamaan noita eri tunnuslukuja, esim. Fibonacci ja miten niitä voi hyödyntää ja mihin perustuvat? Itse olen kuullut vain Fibonaccin lukujonosta lukiossa, että sen takia sijoitusmaailmassa vähän tuntematon termi (kuten kaikki muutkin tunnusluvut Fibonaccin lisäksi) :slight_smile: :smiley:

3 tykkäystä

@Johannes_Sippola

Osakemarkkinat kulkee aaltoliikkeinä. Liikkeitä voi tarkastella eri aikajänteellä. Mitä pidempi aikajänne omalla sijoituksella on, sitä isommalla aikaresoluutiolla sitä kannattaa seurata. Aikaresoluutiot: vuosi, kuukausi, viikko, päivä, tunti, puolituntia, 15min, 5min, 2min, 1min (esimerkiksi TradingView-työkalussa voi resoluutiota vaihtaa lennossa, jolloin voi hypätä nopeasti esim. päivästä tuntiin, kun yksittäistä kohdetta tutkii).

Aaltoliikkeiden käänteitä voi sitten tutkia tarkemmin ja yrittää hahmottaa liikkeen merkitystä erilaisilla indikaattoreilla, joista Fibonacci Retracements on yksi.

  • sen ylimmän arvon (1) voi asettaa joko aikaisempaan huippuun tai laaksoon riippuen siitä, onko tarkasteltava trendi ollut nouseva vai laskeva

Jostain syystä matemaatikon laskentamalli on todettu toimivaksi noiden fibo-lukujen osalta, kun käänteiden askelluksia arvioidaan. Yllättävän usein.

Tästä voit lueskella aiheesta tarkemmin (esim. TradingView sisältää ao. indikaattorin eli sen saa helposti asetettua kohteelle, kuten esimerkissäni se oli SPY chartissa)

6 tykkäystä

Kiitos paljon nopeasta vastauksesta @DayTraderXL! Tuo on hyvä kyllä tuo Investopedia näihin treidaukseen liittyvien asioiden tarkastelussa(ja kaikki niistä ovat tietenkin relevantteja myös pitkällä aikajänteellä, ainakin jollain tasolla). Itse opin sitä kautta resistance ja support levelit ainakin pääpiirteissään :slight_smile:


Spy etenee suurinpiirtein fibonaccin ennustamalla askelluksella - 0.382 tosin meni rikki hieman rikki, mutta riittävän tarkka antamaan oikean kuvan tilanteesta.
Jos tästä tasosta ei saada pomppua ylöspäin huomenna, voi edessä olla pudotus seuraavaksi 0.236 tasolle.

  • se olisi selkeä trendin suunnan muutos, koska nyt vielä daily-tasolla suunta on nouseva (support 269.59)

@DayTraderXL

Saako kysyä kommenttia Finnair:in ja Fiskars:in nykyisestä TA-kaaviosta?

oon itse vähä nyt sivu silmällä silmäillyt moisii, sait mut vähän kiinnostuun aiheesta!
Tää sijoittaminen on jännää - oppii koko ajan lisää ja uutta.
yhtä koukuttavaa ku ‘paholainen’ - annat sille pikkurillin ( sijoittamiselle ) niin se vie koko käden! P.S. Toivottavasti ei vie mun rahoja :joy:

1 tykkäys

olen ollut lataamassa akkuja lämmössä ja toisaalta katsoin omalta kannaltani aika turhaksi laitella TA:sta tänne foruumiin mitään, koska täällä tämä on yksinpuhelua. Seuraan nykyisin vain satunnaisesti.


Fiskars on “falling knife”. Viikkotasolla seuraava support 15.00

  • lähin resistance, higher low, 16.94 mikä pitäisi ehdottomasti puhkaista isolla volumilla, jotta trendimuutoksen ensimmäiset merkit olisi nähtävissä
  • tilanne kielii siitä, että yhtiö on selkeästi isoissa vaikeuksissa liiketoimintansa kanssa ja markkinoilla ei ole minkäänlaista luottoa yhtiön kykyyn tehdä nopeaa käännöstä
  • mieti tarkkaan, mitä etsit tällaisesta yhtiöstä sijoituskohteena, ellet hae päivän sisäistä lyhyttä bouncea tai harkitse shorttaamista
6 tykkäystä

Chartteja pitää katsoa siitä timeframesta, miten pitkää sijoitusta katselet. Tässä viikkotaso, joka auttaa keskipitkän/pitkän horisontin arviointiin.

  • pohjat (ainakin toistaiseksi) on selkeästi löytyneet 5.585 tasolta
  • double top 7.670 eli se muodostaa suht kovan resistancen jatkoon. Sen puhkaisu on vahva bullish signaali
  • alkaa muodostumaan selkeä EQ, jossa low 6.880, high 7.670 - todennäköisesti konsolidoituu tässä putkessa jonkin aikaa. Kurssitaso tällä hetkellä Middle Bollinger Bandin yläpuolella (MA20) ja jos tämä viikko sulkeutuu ja pysyy sen yläpuolella, hyvä signaali seuraavaa viikkoa ajatellen. Ennakoi mahdollista double topin rikkoontumista.
  • Nordean suositushinta tasolla 7.500, mikä on jonkinlainen resistance myös
8 tykkäystä


Daily-tasolla on nähtävissä viikkotason EQ:n muodostuminen selvästi eli ollaan konsolidoituneet ja aika kaunis tiukkeneva EQ nähtävissä.

  • dailytasolla EQ:n low on tasolla 7.040/7.020, top sama kuin weekly
  • hinta on nousemassa EMA26-tason (vihreä) yläpuolelle, mikä on positiivinen signaali. Seuraavaksi pitäisi vielä puhkaista EMA12 (punainen) ja MBB/MA20(keltainen)
  • kolmas bull candle muodostumassa, joten nyt on kyse siitä, kuinka korkealle tänään noustaan/suljetaan
  • RSI:lle piirsin (alempi kaavio) resistance-tason, jota voit seurata, sen puhkaisu olisi tärkeää, jotta olisi vahvistusta kurssinousun jatkumiselle
  • seuraa daily-tasoa, miten tuo EQ käyttäytyy (kumpaan suuntaan menee rikki)
  • konsolidoitumisessa on tyypillistä, että volume-taso heikkenee
6 tykkäystä

Älä ihmeessä lopeta, minä ainakin olen saanut noista laittamistasi kynttilöistä todella hienoa lisäarvoa kulloiseenkin tilanteeseen. Keep up the good work!

5 tykkäystä

@gravytrainer Kynttilöistä muuten pystyy myös analysoimaan infoa. Finnairin osalta kaksi viimeisintä bear-kynttilää kertoo aika paljon. Edellinen viikko on oli bodyn osalta (kynttilän paksuosa) vielä suht bullish, jossa paino oli vielä hieman enemmän yläosan puolella (body suhteessa siitä lähteviin lankoihin (shadows tai tails/wicks). Tämä viikko muodosti spinning tops:in, jossa sen päätösarvo (close) on bodyn alaosassa. Tämä on lievähkö bearish ilmiö yhdistettynä edellisen viikon candleen.

Tämän viikon kynttilä ei sulkeutunut EMA12 (punainen) eikä MBB/MA20 yläpuolelle, joten paine laskuun on edelleen olemassa. Viikkotason EQ saattaa hyvin rikkoontua alaspäin, mutta kurssinkehityksen kannalta seuraavan higher lown voi visuaalisesti vielä hyvin hahmottaa jonnekin 6.6-6.7 tasolle ilman, että se vielä vaarantaa nousevaa trendiä, kunhan bear-volyymi ei ala kasvamaan. Eli konsolidoituminen on vielä tervettä.

7 tykkäystä

@gravytrainer Hah, luin kaikki ja ymmärsin hyvin (tod.näk) mitä tarkoitit milläkin pointilla sen tarkemmin perehtymättä kaikkiin termeihin. Tämä antoi kyllä motia alkaa opiskelemaan aihetta ihan täältä pohjamudista, vaikka itse treidaus ei ykkösjuttu minulle olekaan sijoittamisessa. Kiitos esimerkeistä!

2 tykkäystä


Puhtaasti TA:n näkökulmasta:

  • 4h resoluutiolla katsottuna ostoja/myyntejä volumen näkökulmasta
  • 28.12.2018 klo 14-18 bull volume: n 271000kpl
  • 8.1.2019 klo 10-14 bear volume: n 243000kpl (klo 14-18 bear volume n 90000kpl)
  • vaikka noiden ajankohtien välillä on tehty muutakin kauppaa ja tietysti ostettu/myyty myös muutosneutraaliin hintaan, niin voisi sellaistakin pohtia, että pumpattiinko hintaa vähän ylöspäin? Joka tapauksessa paljon myös myytiin lyhyessä ajassa.
5 tykkäystä